Thursday, 25 April, 2024

«Κοιτάμε Μπροστά»: Παρωδία διαλόγου για την υπερυψωμένη περιφερειακή

Όχι μόνο καταψήφισαν το θέμα της υπερυψωμένης λεωφόρου (flyover) που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί επάνω από την Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης

αλλά διαμαρτυρήθηκαν και για την υποβάθμιση του διαλόγου και την υπονόμευση του ρόλου της αντιπολίτευσης οι περιφερειακοί σύμβουλοι και εκπρόσωποι της παράταξης Κοιτάμε Μπροστά στη Μητροπολιτική Επιτροπή της ΠΚΜ, Ανατολή Αγαθαγγελίδου και Γιώργος Ζέρβας, στη σημερινή συνεδρίαση. Πρόκειται για διαδικασίες που γίνονται «για εμάς χωρίς εμάς». Επιβάλλονται «από πάνω», χωρίς διαβούλευση με τους άμεσα ενδιαφερόμενους Δήμους. Γι’ αυτό και τα αποτελέσματα σε βάρος του περιβάλλοντος θα είναι εγκληματικά, ενώ και η κυκλοφοριακή αποτελεσματικότητα είναι αμφισβητήσιμη, ιδιαίτερα σε ότι έχει σχέση με τους συνδετήριους κόμβους.

Ήδη από τον Απρίλιο του 2020 η παράταξη είχε καταθέσει ερώτηση με θέμα την κατασκευή υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου στην Εσωτερική Περιφερειακή Οδό.  Είχε προηγηθεί σχετική πρωθυπουργική εξαγγελία από το βήμα της ΔΕΘ, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 300 εκατομμυρίων ευρώ και Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ενώ οι σχετικές μελέτες προγραμματίζονταν να ολοκληρωθούν εντός του 2020. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, το έργο χαρακτηρίστηκε ως «εθνικού επιπέδου». Στο πλαίσιο αυτό, εντάχθηκε στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών και παράλληλα συγκροτήθηκε Συμβουλευτική Επιτροπή Παρακολούθησης για την επανεξέταση και οριστικοποίηση του σχεδιασμού του, έτσι ώστε αυτό να καταστεί «βιώσιμο και χρηματοδοτήσιμο», καθώς σχετική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που είχε γίνει, απορρίφθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η παράταξη είχε δηλώσει και τότε και συνεχίζει να πιστεύει ότι η υπερυψωμένη περιφερειακή δεν θα εξυπηρετήσει κυκλοφοριακά, θα μεταφέρει προβλήματα σε συνδετήριους άξονες, θα αυξήσει την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση προς το κεντρικό και βόρειο τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος, θα εμποδίσει τις ευεργετικές αύρες ανανέωσης του αέρα της πόλης, θα υποβαθμίσει την αισθητική του τοπίου, θα καταστρέψει άγνωστη έκταση περιαστικού δάσους(για τουλάχιστον 40 στρέμματα λένε οι μελέτες, αλλά θεωρείται υποεκτίμηση), θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα υδραυλικά και πλημμυρικά χαρακτηριστικά της όμβριας απορροής. Στα ερωτήματα που είχαν τεθεί και ιδιαίτερα για το αν υπάρχει επικαιροποιημένη στρατηγική μελέτη κυκλοφορίας και μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, από την οποία να προκύπτει και η σκοπιμότητα αλλά και η τεχνικο-οικονομική αξιολόγηση του έργου ή για το αν έχουν εξεταστεί εναλλακτικές λύσεις, όπως η αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς και των προαστιακών σιδηροδρόμων, η ένωσή τους με την κατασκευαζόμενη γραμμή του μετρό, η δημιουργία και άλλων δυνατοτήτων μετακίνησης, όπως τραμ, θαλάσσια συγκοινωνία, ποδηλατόδρομοι, δεν είχαν δοθεί ικανοποιητικές απαντήσεις.

Γι’ αυτό, τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς η παράταξη κατέθεσε επιστολή προς τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου κ. Καρακωστάνογλου, με την οποία ζητούσε τη διοργάνωση ειδικής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου για το συγκεκριμένο θέμα, έστω και με τηλεδιάσκεψη, ώστε να γίνει η διαβούλευση όπως θα έπρεπε και όπως δυστυχώς δεν προέβλεψε η κεντρική διοίκηση, αφήνοντας να διαφανεί μια αίσθηση αυταρχικής επιβολής ενός ακατάλληλου έργου «από τα πάνω». Δυστυχώς το αίτημα δεν απαντήθηκε. Αντίθετα, πέρασε σχεδόν ένας χρόνος αδράνειας, και το θέμα ήρθε κατακαλόκαιρο με έναν παραπλανητικό τίτλο στην τελευταία συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής πριν τη θερινή διακοπή αντί στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ως όφειλε, καθώς είχε χαρακτηρισθεί και ως έργο «εθνικού επιπέδου». Σήμερα ακούσαμε ακόμη και Δημάρχους τοπικών Δήμων να ζητούν ειδική συνεδρίαση.

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που ήρθε προς συζήτηση στη Μητροπολιτική Επιτροπή είχε επιπλέον προβλήματα, τα οποία διαφαίνονται και από τις επισημάνσεις και τις προτάσεις που κατέγραψε στην εισήγησή της η Δ/νση Ανάπτυξης & Περιβάλλοντος της Μ.Ε.Θ. Ιδιαίτερα αναφορικά με α) τα ηχοπετάσματα, για τα οποία δεν έχει εκπονηθεί αρχιτεκτονική / ακουστική μελέτη, β) την έλλειψη πρόβλεψης Μονάδων Ελέγχου Ρύπανσης προκειμένου να οδηγούνται εκεί τα όμβρια ύδατα και τυχόν διαρροές από ατυχήματα, μετά από την εκπόνηση ειδικής μελέτης εφαρμογής και γ) την έλλειψη προγράμματος παρακολούθησης των απορροών του οδοστρώματος προκειμένου να προσδιοριστούν οι επικίνδυνες ουσίες (βαριά μέταλλα, υδρογονάνθρακες, αλάτι κτλ) που αποπλένονται από το οδόστρωμα προς τους υδάτινους αποδέκτες.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, τόσο για τα επιχειρήματα που αναφέραμε, όσο και για την αντιδημοκρατική μεθόδευση υπονόμευσης της διαβούλευσης και του ρόλου της αντιπολίτευσης, η παράταξη “Κοιτάμε Μπροστά” καταψήφισε το θέμα.

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου