Saturday, 20 April, 2024

1999: Η τραγωδία στα Καμένα Βούρλα με δύο πυροσβέστες νεκρούς και η μάνα που έχασε γιους και εγγονό

Τρεις πυροσβέστες και δύο πολίτες σκοτώθηκαν από έκρηξη σε βυτιοφόρο στην παράκαμψη της Εθνικής οδού

Παραμονή Πρωτομαγιάς 1999, στο 178ο χιλιόμετρο της Εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας. Άνδρες της Τροχαίας που κάνουν ελέγχους στην παράκαμψη των Καμένων Βούρλων για την τήρηση της απαγόρευσης κυκλοφορίας των φορτηγών στα δύο εθνικά οδικά δίκτυα, σταματούν για έλεγχο ένα βυτιοφόρο που μεταφέρει προπάνιο.
Ο 39χρονος οδηγός Ανδρέας Παπακωνσταντίνου σταματά, παίρνει τα έγγραφα και κατεβαίνει από το βαρύ όχημα. Την ώρα που γίνεται ο έλεγχος, ένα μικρό φορτηγό εταιρείας κρεάτων από τη Λαμία πέφτει με ταχύτητα στο πίσω μέρος του βυτιοφόρου. Ο 35χρονος οδηγός Κώστας Μανανάς βγαίνει ελαφρά τραυματισμένος, δευτερόλεπτα πριν τα δύο οχήματα τυλιχτούν στις φλόγες!
Η ώρα είναι 4 το απόγευμα και η κίνηση στην εθνική οδό πυκνή. Οι άνδρες της Τροχαίας διακόπτουν την κυκλοφορία και ειδοποιούν την Πυροσβεστική. Το πρώτο όχημα από τον Πυροσβεστικό Σταθμό Λαμίας, όπου έχει σημάνει συναγερμός, φτάνει στα Καμένα Βούρλα μέσα σε 20 λεπτά. Επιβαίνουν ο 46χρονος πυρονόμος Σωτήρης Σταμέλος και οι αρχιπυροσβέστες Στάθης Ριζόπουλος 41 και Νίκος Νικολάου 39 χρόνων. Σταματούν μπροστά στο βυτιοφόρο, ξετυλίγουν τις μάνικες και αρχίζουν την κατάσβεση.
Όμως η μάχη με το χρόνο έχει χαθεί. Η πίεση στο εσωτερικό του βυτίου έχει ξεπεράσει το κρίσιμο σημείο. Μια τρομακτική έκρηξη συγκλονίζει την περιοχή και σκορπά τον θάνατο. Οι πυροσβέστες εκτινάσσονται σε απόσταση 150 μέτρων και βρίσκουν ακαριαίο θάνατο. Ο οδηγός του βυτιοφόρου, αν και έχει απομακρυνθεί σε απόσταση 200 μέτρων τραυματίζεται θανάσιμα από ένα κομμάτι λαμαρίνας που εκσφενδονίζεται, ενώ ο οδηγός του μικρού φορτηγού εξαϋλώνεται και δεν θα βρεθεί ποτέ!
Η καμπίνα του βυτιοφόρου διασχίζει μια απόσταση 700 μέτρων και προσγειώνεται στο προαύλιο μιας καφετέριας, που ευτυχώς είναι κλειστή. Η εθνική οδός θυμίζει βομβαρδισμένο τοπίο, ενώ οι σειρήνες των ασθενοφόρων ουρλιάζουν, καθώς οι άνδρες του ΕΚΑΒ δίνουν αγώνα δρόμου για να μεταφέρουν στο νοσοκομείο της Λαμίας άλλα 14 άτομα που έχουν τραυματιστεί από το ωστικό κύμα. Κομμάτια και θρύψαλα των αυτοκινήτων εντοπίζονται ακόμη και ένα χιλιόμετρο μακριά!
Ανάμεσα στους τραυματίες είναι και οι δημοσιογράφοι τοπικών σταθμών Γιάννης Συκιώτης και Βασίλης Τσατσάνης, καθώς και ο οπερατέρ Γιάννης Ξυδιάς, που διακομίζεται σε σοβαρή κατάσταση στο νοσοκομείο ΚΑΤ. Ο τροχονόμος Aθανάσιος Tζουβάρας, που είχε σταματήσει το βυτιοφόρο για έλεγχο, παθαίνει νευρικό κλονισμό και μεταφέρεται και αυτός στο νοσοκομείο της Λαμίας. Όταν τον ρωτούν πώς έγινε το κακό, λέει ότι «το βυτιοφόρο είχε σταματήσει μετά την άσπρη γραμμή στη δεξιά λωρίδα και ο οδηγός του φορτηγού έτρεχε ιλιγγιωδώς και δεν πρόλαβε καν να φρενάρει».

Ο θρήνος είναι ανείπωτος στις οικογένειες των θυμάτων, αλλά και στο Πυροσβεστικό Σώμα που έχει χάσει τρία επίλεκτα στελέχη του. Τη θλίψη του για το τραγικό δυστύχημα εκφράζει ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, ενώ τους τραυματίες επισκέπτονται οι υπουργοί Υγείας Λάμπρος Παπαδήμας και Δημόσιας Τάξης Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο οποίος αρνείται να απαντήσει στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων.

Οι αξιωματικοί του ανακριτικού τμήματος, μετά από έρευνες πολλών ημερών, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το δυστύχημα οφείλεται στο φαινόμενο “BLEVE” (Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion), το οποίο εμφανίζεται όταν δεξαμενές που περιέχουν υγροποιημένα αέρια, διαρρηγνύονται από την πίεση και έχει ως αποτέλεσμα τα κομμάτια της δεξαμενής να εκτοξεύονται με ταχύτητα ανάλογη των πυραύλων, σε απόσταση ακόμη και 800 μέτρων! Ωστόσο, έχουν καταγραφεί θάνατοι από θραύσματα μέχρι και σε αποστάσεις 245 μέτρων. Πύρινες μπάλες, με διάμετρο που υπερβαίνει τα 100 μέτρα, δεν είναι σπάνιες, ενώ θάνατοι από εγκαύματα έχουν προκληθεί σε άτομα, ακόμη και σε απόσταση 76 μέτρων, όταν οι δεξαμενές είναι μεγάλες.
Κάθε χρόνο στις 30 Απριλίου το Πυροσβεστικό Σώμα θρηνεί. Στον τόπο του μοιραίου δυστυχήματος έχει στηθεί ένα μικρό μνημείο που θυμίζει τα τραγικά γεγονότα και τη θυσία των τριών ανδρών.

Ο πυρονόμος Σωτήρης Σταμέλος γεννήθηκε το 1953 στα Πετράλωνα Ευρυτανίας. Κατατάχθηκε στο Πυροσβεστικό Σώμα τον Δεκέμβριο του 1976 και ήταν πατέρας δύο παιδιών.


Ο αρχιπυροσβέστης Ευστάθιος Ριζόπουλος ήταν γεννημένος το 1958 στο Μοσχοχώρι Φθιώτιδας. Κατατάχθηκε τον Οκτώβριο του 1981 και ήταν επίσης πατέρας δύο παιδιών.
Ο αρχιπυροσβέστης Νικόλαος Νικολάου, που ήταν γεννημένος το 1960 στις Κομποτάδες Φθιώτιδας, υπηρετούσε το Σώμα από τον Αύγουστο του 1982 και είχε ένα παιδί.


O Κώστας Μανανάς, οδηγός του μικρού φορτηγού που προσέκρουσε στο ακινητοποιημένο για έλεγχο βυτιοφόρο, καταγόταν από τον Γοργοπόταμο. Είχε χάσει τον αδελφό του, σε ηλικία 16 χρόνων, σε τροχαίο δυστύχημα με τρακτέρ, στο χωριό Βαρδάτες Φθιώτιδας. Όμως η μοίρα δεν σταμάτησε να χτυπάει την οικογένεια.
Το Δεκέμβριο του 2017 ο γιος του Κώστα Μανανά, ο 27χρονος στρατιωτικός Γιώργος, σκοτώθηκε στο 1ο χιλιόμετρο του δρόμου Λαμίας-Δομοκού, λίγο μετά τον κόμβο της Ξηριώτισσας, όταν η μοτοσικλέτα που οδηγούσε συγκρούστηκε με Ι.Χ. αυτοκίνητο, ο οδηγός του οποίου επίσης άφησε την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο. Ένα μήνα αργότερα, η μητέρα του Κώστα Μανανά, που είχε χάσει με παρόμοιο τρόπο τους δύο γιους και τον εγγονό της, προσπάθησε να βάλει τέλος στη ζωή της, πίνοντας φυτοφάρμακο, ενώ βρισκόταν στο νεκροταφείο του Γοργοπόταμου…
Το Πυροσβεστικό Σώμα Ελλάδας αναφέρει: Σαν σήμερα το 1999, στα Καμένα Βούρλα, κατά την προσπάθεια κατάσβεσης πυρκαγιάς σε βυτιοφόρο, που μετέφερε προπάνιο έχασαν τη ζωή τους ο Πυρονόμος Σταμέλος Σωτήριος γεννηθείς το 1953 στα Πετράλωνα Ευρυτανίας, έγγαμος και πατέρας δύο παιδιών, ο Αρχιπυροσβέστης Ριζόπουλος Ευστάθιος γεννηθείς το 1958 στο Μοσχοχώρι Φθιώτιδας, έγγαμος και πατέρας δύο παιδιών και ο Αρχιπυροσβέστης Νικολάου Νικόλαος γεννηθείς το 1960 στις Κομποτάδες Φθιώτιδας, έγγαμος και πατέρας ενός παιδιού. ΔενΞεχνάμε.

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου