Friday, 29 March, 2024

Μηδέν τουριστικό εθνικό όφελος από την ταινία με τον Μπαντέρας και χρέωση 4 εκατ. ευρώ στο Κράτος!

Θα τους πληρώσουμε κιόλας για να δείξουν τη… Θεσσαλονίκη; Κι όμως, ούτε καν θα δείξουν ή θα κάνουν λόγο ότι η ταινία γυρίστηκε στη χώρα μας

εφόσον αλλάζουν το “σκηνικό” και με το μοντάζ, θα φαίνεται σα να είναι στο Μαϊάμι!
Τι υποστηρίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος για την ταινία που γυρίζεται στη Θεσσαλονίκη και στην οποία πρωταγωνιστεί ο Αντόνιο Μπαντέρας. Η επιστολή της προς τους αρμόδιους υπουργούς και φορείς.
Τελικά «θα πληρώσουμε με κρατικό χρήμα μία ταινία που ούτε προσωπικό από τη χώρα μας θα χρησιμοποιήσει, ούτε θα διαφημίσει τη χώρα στο εξωτερικό»; Κι όμως αυτό καταγγέλλεται επισήμως από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος ως προς την ταινία “Barracuda”, τα γυρίσματα της οποίας φέρνουν στη Θεσσαλονίκη τον Αντόνιο Μπαντέρας.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα απ΄την αρχή:
Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ενθουσιαστήκαμε με την είδηση ότι από τις 28 Ιουνίου αρχίζουν στη Θεσσαλονίκη (για την ακρίβεια μέσα στην πόλη αλλά και στην Περαία και στη Θέρμη) και στο Δέλτα Αξιού τα γυρίσματα της ταινίας “Barracuda”, με πρωταγωνιστές τον Αντόνιο Μπαντέρας και την Κέιτ Μπόσγουορθ σε σκηνοθεσία Ρίτσαρντ Χιουζ. Πρόκειται για μία μεγάλη χολιγουντιανή παραγωγή με συνολικό προϋπολογισμό 20 εκ. δολάρια, η πρώτη παραγωγή τέτοιου βεληνεκούς που γυρίζεται στην Ελλάδα. Διαβάσαμε επίσης ότι η παραγωγή αναζητά περίπου 1.000 κομπάρσους απ’ όσες περισσότερες φυλές γίνεται, «σε αυτή την φάση κυρίως μαύρους, Λατίνους, Κινέζους και Ρoμά, ηλικίας από 15 έως 65 ετών, ενώ έχουν απομείνει περίπου 50 θέσεις για Καυκάσιους». Όπως διαβάσαμε και τις ενθουσιώδεις δηλώσεις του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα που ανακοίνωσε ότι ήδη σχεδιάζονται και άλλες «χολιγουντιανές» ταινίες μετά το καλοκαίρι, οι οποίες θα βάλουν για τα καλά τη Θεσσαλονίκη στον χάρτη των οπτικοακουστικών παραγωγών παγκοσμίως. Εντάξει ως εδώ.

Μία επιστολή όμως που έστειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος στους υπουργούς Πολιτισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Λίνα Μενδώνη και Κυριάκο Πιερρακάκη, προς τον υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη, προς την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και προς το Εθνικό Κέντρο Οπτικαοκουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) και τον επίσης ενθουσιώδη πρόεδρό του Πάνο Κουάνη, με ταυτόχρονη κοινοποίηση στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και στον Τύπο, αλλάζει το σκηνικό και μας προσγειώνει. Γιατί; «Σύμφωνα με πληροφορίες στην παραγωγή της ταινίας θα εργαστούν ελάχιστοι επαγγελματίες από τη χώρα μας, αφού όλες οι θέσεις εξειδικευμένου προσωπικού έχουν στελεχωθεί με εργαζόμενους από γειτονικές χώρες, με αμοιβή αρκετά κατώτερη από την αμοιβή των αντίστοιχων εργαζομένων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Η παραγωγή, δηλαδή, επιχειρεί να «σπάσει» την αγορά», γράφει η Π.Ο.Θ.Α. Πράγματι όπως μάθαμε η συντριπτική πλειονότητα των τεχνικών που θα εργαστούν στην ταινία προέρχονται από τη γειτονική μας Βουλγαρία.
Την ίδια ώρα όμως η ταινία «θα δικαιούται να έχει μία γενναία χρηματοδότηση από το ΕΚΟΜΕ μέσω του cash rebate, της τάξεως των 4 από τα συνολικά 20 εκατομμύρια που διαφημίζεται ότι είναι ο προϋπολογισμός της».
Εντάξει, αλλά τουλάχιστον θα διαφημιστούν τουριστικά τα ελληνικά τοπία, θα σκεφτόταν κάποιος. Δυστυχώς ούτε αυτό ισχύει αφού στην ταινία, οι περιοχές που θα γίνουν τα γυρίσματα θα φαίνονται ως περιοχές της Φλόριντα και κυρίως του Μαϊάμι. Εξ ου και η προέλευση των κομπάρσων που αναζητούνται καθώς αυτοί οι άνθρωποι καλούνται να εκπροσωπήσουν την «ανθρωπογεωγραφία» του Μαϊάμι, «όπου υπάρχει ποικιλία διαφορετικών φυλών, όπως Λατίνοι, Κουβανοί, Κινέζοι, τουρίστες από την Άπω Ανατολή και ντόπιοι (καυκάσιοι)».

Μεταξύ άλλων γράφει λοιπόν η Π.Ο.Θ.Α. στην επιστολή της προς την αρμόδια ηγεσία: «Αυτονόητα καλωσορίζουμε τις ξένες παραγωγές, αλλά όταν αυτό γίνεται με σεβασμό στις εργασιακές συνθήκες της χώρας μας και το δημόσιο συμφέρον. Η χώρα μας εκτός από πλούσια σε φυσικό κάλλος και αρχαιότητες, διαθέτει ανθρώπους με μεγάλη επαγγελματική αναγνώριση παγκοσμίως, σε όλους τους τομείς παραγωγής μίας ταινίας. Ειδικά στην συγκεκριμένη συγκυρία, που ο κλάδος μας είναι πληγωμένος από το μακροχρόνιο lockdown, θεωρούμε αδιανόητο όχι μόνο να μην δημιουργείται επαρκές πλαίσιο ώστε να εργαστούν σε μια τέτοια παραγωγή εργαζόμενοι με μόνιμη έδρα την Ελλάδα, αλλά η κυβέρνηση να καταστρέφει και το ήδη υπάρχον.

Να σημειώσουμε εδώ ότι ούτε ως διαφήμιση για την χώρα μας θα λειτουργήσει η ταινία, αφού η πανέμορφη Θεσσαλονίκη θα «μεταμφιεστεί» ώστε να μοιάζει με το… Μαϊάμι! Δηλαδή θα πληρώσουμε με κρατικό χρήμα μία ταινία που ούτε προσωπικό από την χώρα μας θα χρησιμοποιήσει, ούτε θα διαφημίσει την χώρα στο εξωτερικό. Για μας αυτό δεν είναι ανάπτυξη πολιτισμένης χώρας, αλλά πλιάτσικο αποικιοκρατικής λογικής. Η χώρα μας διαθέτει μία πληθώρα επαρκέστατου τεχνικού και καλλιτεχνικού προσωπικού. Μία ταινία αυτής της εμβέλειας δεν θα έπρεπε να στρέφεται σε αγορές με χαμηλότερα μεροκάματα για να γλυτώσει χρήματα που αποτελούν ένα πολύ μικρό ποσοστό του συνολικού της προϋπολογισμού».
Η Π.Ο.Θ.Α. επισημαίνει επίσης ότι σε αυτό το μάλλον άδικο σχήμα για τη χώρα, μας έφεραν οι «τροποποιήσεις Πιερρακάκη»: «Ως ομοσπονδία, μαζί με σύσσωμο τον κινηματογραφικό χώρο, είχαμε εγκαίρως προειδοποιήσει για τις επίμαχες τροποποιήσεις άρθρων, του νόμου 4487/17 για το cash rebate του ΕΚΟΜΕ που από αναπτυξιακό εργαλείο το μετατρέπει, φωτογραφικά μάλιστα, σε ένα μέσο εκροής κρατικών χρηματοδοτήσεων προς το εξωτερικό σε ταινίες που λειτουργούν ως όχημα για την συρρίκνωσης των εργασιακών σχέσεων, των μισθών, των συνθηκών εργασίας, υγείας και ασφάλειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό συμβαίνει την ίδια στιγμή που το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου απαξιώνεται με την μηδαμινή χρηματοδότηση των 3,6 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο».
Τι ζητά τέλος η Ομοσπονδία;
«Να εκπονηθεί ένα σχέδιο ελέγχων από το σώμα επιθεώρησης εργασίας, τήρησης όσων δικαιωμάτων των εργαζομένων έχουν απομείνει. Είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποδείξουμε ότι αυτός ο τόπος, η πατρίδα μας εκτός από όμορφο ντεκόρ, είναι μία χώρα που κατοικείται από ανθρώπους εργατικούς, φιλόξενους δημοκρατικούς και, κυρίως, επαγγελματίες. Δεσμευόμαστε να αναδείξουμε ενδεχόμενα φαινόμενα καταπάτησης της εργατικής νομοθεσίας ή τον κανόνων υγείας και ασφάλειας, καθώς και οποιαδήποτε προσπάθεια συγκάλυψης ενδεχόμενων παραλείψεων». Και…
Συλλογικές Συμβάσεις. Είναι, όπως λένε «ο μόνος τρόπος για να κατοχυρωθούν εργασιακά δικαιώματα και κανόνες υγείας και ασφάλειας».
Να προσθέσουμε απλά ότι είναι αυτονόητο ότι χαίρεται κάποιος όταν γυρίζονται στη χώρα του ξένες παραγωγές. Όχι όμως απλώς επειδή θα πατήσει εδώ το πόδι του ένας αστέρας μεγατόνων όπως ο Μπαντέρας, τροφοδοτώντας τα σχετικά ρεπορτάζ εσωτερικής κατανάλωσης με πικάντικες πληροφορίες για το πώς θα περάσει το διάστημα των γυρισμάτων στη Θεσσαλονίκη. Αλλά κυρίως γιατί αυτό σημαίνει έσοδα και τουριστική προβολή. Όταν αυτό όμως σημαίνει έξοδα και μηδέν προβολή, το μόνο που μένει είναι τα ρεπορτάζ εσωτερικής κατανάλωσης για τον Μπαντέρας.
Μέχρι και τα αυτοκίνητα, από Βουλγαρία και Τουρκία! Όλα με πινακίδες που γράφουν «The Sunshine State» αφού υποτίθεται πως είμαστε το Μαϊάμι, πλησιάζουν προς την έξοδο Πανοράματος… Μηδέν εις το πηλίκον και χρεωμένοι για τη φήμη που δεν θα έρθει ποτέ! 

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου