Thursday, 1 October, 2020

Τα ψιλά γράμματα του σχεδίου νόμου για την επανεκκίνηση της οικονομίας

Τα ψιλά γράμματα του σχεδίου νόμου για την επανεκκίνηση της οικονομίας 

Νόμος 4321/2015 ΑΛΛΑΓΕΣ –  Με νέο νόμο προχώρησε η κυβέρνηση στη ρύθμιση των ληξιπροθέσμων οφειλών των φορολογουμένων που έχουν βεβαιωθεί έως την 1/3/2015.

Το σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας» που ψηφίστηκε από τη Βουλή κατά πλειοψηφία επί της αρχής και επί των άρθρων του.
Πολλοί θα περίμεναν ότι θα δώσει ανάσα και κίνητρα, ιδίως σε σχέση με την προηγούμενη ρύθμιση, τελικά όμως φαίνεται ότι θα οδηγήσει τον κόσμο να προτιμήσει τις περισσότερες δόσεις, τις 100 αντί για τις 10 ή τις 20. Άρα το σχέδιο δεν είναι εμπροσθοβαρές, αλλά θα λειτουργήσει σε βάθος τετραετίας. Ήδη, οι οφειλές τον Ιανουάριο του 2015 άγγιξαν τα 800 εκατ., άλλα 900 εκατ. ευρώ στο τέλος Φεβρουαρίου. Συνολικά, σε εφορία κι ασφαλιστικά ταμεία περίπου 5 εκατομμύρια οφειλέτες χρωστούν 98 δισ. ευρώ. Οι αναμενόμενες εισπράξεις με βάση τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου ανέρχονται σε περίπου 3,1 δισ. ευρώ σε βάθος τετραετίας. Τελικά, λοιπόν, ούτε αυτός ο σκοπός της άμεσης είσπραξης εξυπηρετείται ικανοποιητικά.
Οι αλλαγές οπότε σε σχέση με τις προηγούμενες ρυθμίσεις δεν είναι και πολύ σπουδαίες. Αυτές είναι: αύξηση των κλιμακίων απαλλαγής των προσαυξήσεων, μείωση του ποσού της κάθε δόσης από 50€ σε 20€, έχουν δικαίωμα να κάνουν ρύθμιση και όσοι έχουν οφειλές περισσότερο από 1.000.000€. Πιστεύουμε ότι όσες ρυθμίσεις και να κάνει η κυβέρνηση, όσες ευνοικότερες ρυθμίσεις και να κάνει, εάν δεν έχουν χρήματα οι οφειλέτες είναι σίγουρο ότι δεν θα κάνουν καμία ρύθμιση και όταν λέμε να έχουν χρήματα φυσικά εννοούμε να μειωθεί η ανεργία και να αυξηθούν τα έσοδα αυτών που εργάζονται, διότι οι αμοιβές αρκετών σήμερα δεν καλύπτουν τις άμεσες ανάγκες επιβίωσης. Κατά συνέπεια δεν περισσεύει ούτε ευρώ για να δώσουν στις οφειλές τους.

Οι κυριότερες αλλαγές με τον νέο νόμο 4321/2015 είναι οι παρακάτω:
Όσοι θέλουν να καταβάλουν εφάπαξ τις οφειλές τους έχουν το δικαίωμα να το κάνουν έως την 27η Μαρτίου 2015.

Επίσης, στο άρθρο 15 του ιδίου νόμου δίνεται η δυνατότητα να καταβληθεί εφ άπαξ ή μεγάλο μέρος της οφειλής οι οποία θα είναι μεγαλύτερη από δέκα δόσεις και να απαλλαγεί από τις προσαυξήσεις όλες ή μέρος αυτών έως την 27η Απριλίου 2015.

Έως την 26/5/2015 μπορούν να ρυθμίσουν όλοι τις βεβαιωμένες οφειλές τους έως την 1/3/2015 σύμφωνα με άρθρο 6 του νόμου 4321/2015.

Μόνο για τους ΟΤΑ μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους οι οποίες είναι βεβαιωμένες έως την 26η Μαίου 2015.

Η κάθε δόση θα είναι όχι λιγότερο από 20€ σε αντίθεση με την προηγούμενη ρύθμιση όπου η δόση ήταν 50€.

Στη ρύθμιση αυτήν υπάγονται όλοι όσοι έχουν βεβαιωμένες οφειλές ανεξαιρέτως ύψους οφειλών, ενώ στην προηγούμενη ρύθμιση υπάγοντο όσοι είχαν βεβαιωμένες οφειλές έως 1.000.000 €

Τα κλιμάκια με τα οποία προσδιορίζεται η μείωση των προσαυξήσεων σ αυτήν την ρύθμιση είναι περισσότερα από την προηγούμενη ρύθμιση.

Με την υπαγωγή και υπό την προϋπόθεση της τήρησης του προγράμματος ρύθμισης δεν υπολογίζονται τα πρόστιμα των άρθρων 57 και 59 του Κ.Φ.Δ. και του άρθρου 6 του Κ.Ε.Δ.Ε.

Έως 5.000€ οφειλή δεν έχει προσαυξήσεις, άνω των 5.000€ μπαίνει προσαύξηση 3% ετησίως και σε περίπτωση καθυστέρησης πληρωμής δόσης μπαίνει προσαύξηση 0,25 % ανα μήνα,

Όταν λέμε διαγραφή προσαυξήσεων, εννοούμε αυτές του νόμου 4174 άρθρων 53 και 57, συνεπώς για οφειλές παλαιότερες της 26/7/2013 που εκδόθηκε ο νόμος δεν διαγράφονται εάν εξόφληση η οφειλή στο σύνολο άμεσα ή μέρος αυτής.

Άρθρο 20 παρ.1. Όποιος δεν καταβάλει βεβαιωμένες οφειλές στο δημόσιο
α. Άνω των 50.000 οφειλές 1 χρόνο φυλακή β. Εάν το ποσό είναι άνω των 150.000 ευρώ 3 χρόνια φυλακή

Άρθρο 21 Φόρος επί των συναλλαγών με χώρες με προνομιακό φορολογικό συντελεστή (Βουλγαρία – Κύπρος, Σκόπια) προκαταβολή φόρου 26% ή 33%.
Μεγάλος ντόρος έχει γίνει για το επίμαχο άρθρο. Κατά τη γνώμη μας δεν θα αυξήσει τους φόρους, αντιθέτως θα τους μειώσει, διότι εάν και οι θιγόμενες χώρες όπως Βουλγαρία, Κύπρος κ.λ.π πάρουν αντίστοιχα μέτρα, τότε θα πληγεί ο τουρισμός, αλλά πολύ περισσότερο και οι εξαγωγές μας. Η προκαταβολή φόρου 26% στις εμπορικές συναλλαγές επιχειρήσεων με χώρες που διέπονται από προνομιακό φορολογικό καθεστώς με την ψήφιση του άρθρου 21 στο Νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις για την επανεκκίνηση της Οικονομίας», προκαλεί προβλήματα στις νομικές επιχειρήσεις. Βεβαίως ο έλεγχος και η πάταξη τυχόν παράνομων τριγωνικών συναλλαγών, μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους, αλλά η ψήφιση του άρθρου 21 ισοπεδώνει τα πάντα και προκαλεί τεράστια προβλήματα σε επιχειρήσεις που δεν εντασσόταν σε δραστηριότητες φοροαποφυγής μέσω τριγωνικών συναλλαγών.
Με το σκεπτικό της διάταξης, που προβλέπει ότι «όποια ελληνική επιχείρηση εμφανίζει στα βιβλία της ποσά δαπανών, τα οποία καταβλήθηκαν σε επιχείρηση, που εδρεύει σε χώρα μη συνεργάσιμη φορολογικά, ή σε χώρα με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, ή σε άλλη συνδεδεμένη με αυτήν επιχείρηση, που δεν έχει συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις περί «φακέλου τεκμηρίωσης», θα πληρώσει φόρο 26% επί των συγκεκριμένων δαπανών».
Επιπρόσθετα το διάστημα του δωδεκαμήνου είναι τεράστιο και δημιουργεί περαιτέρω ασφυξία ρευστότητας.

Τέλος, το Άρθρο 22 ΦΠΑ, α. Παράγραφος 3 αναφέρει ότι: ‘‘Όλοι οι αγρότες του κανονικού καθεστώτος πρέπει να υποβάλλουν δηλώσεις κάθε τρίμηνο για το 2015’’.
Η άποψη μας είναι ότι με βάση τον τίτλο, συνολικά το σχέδιο νόμου για την επανεκκίνηση δηλαδή της οικονομίας, υπάρχει κατεπείγουσα ανάγκη. Η αγορά έχει «παγώσει», επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες πασχίζουν να ανταποκριθούν σε συσσωρευμένες υποχρεώσεις ετών. Όμως, η ρύθμιση χρεών, όσο αναγκαία και αν είναι, δεν είναι μέσο επανεκκίνησης της οικονομίας. Εκεί που θα περιμέναμε αλλαγές και νομοσχέδια ίσως για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια, για την έλλειψη τραπεζικών κεφαλαίων κίνησης στην αγορά, για την ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ και του αναπτυξιακού νόμου, που έχει να βγει προκήρυξη από το πρώτο εξάμηνο του 2014, δεν ακούσαμε κουβέντα για όλα αυτά, ούτε για τις καθυστερήσεις στην επιστροφή του ΦΠΑ από το κράτος που στεγνώνουν τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, για δράσεις και προγράμματα μείωσης της γραφειοκρατίας και στήριξης της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης. Αυτά θα σηματοδοτήσουν την όποια επανεκκίνηση της οικονομίας, όχι άλλο ένα φοροεισπρακτικό και μόνο νομοσχέδιο.

Ο Γενικός Γραμματέας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) Γιώργος Καρανίκας δήλωσε στον «Λόγο» σχετικά με την ψήφιση από τη Βουλή της διάταξης (άρθρο 21, το οποίο περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας»):

DSC_5946
«Η επιβολή προληπτικού φόρου 26% στις συναλλαγές των επιχειρήσεων με μη συνεργάσιμα κράτη ή με κράτη που έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς (φορολογικός συντελεστής χαμηλότερος του 13%) και η επιστροφή του προκαταβληθέντος φόρου εντός τριμήνου από το Κράτος σε περίπτωση νομιμότητας των συναλλαγών, συνιστά μία διάταξη, η οποία επιδεινώνει περαιτέρω την ήδη συρρικνωμένη ταμειακή ρευστότητα των επιχειρήσεων και δε συνάδει με το πνεύμα προώθησης του εγχώριου επιχειρείν.
Με την ψηφισμένη πλέον διάταξη ουσιαστικά θα επιβάλλεται, μέσω της φορολόγησης, μια σχετικά προσωρινή μεν, αλλά σημαντική επιβάρυνση, τρόπον τινά ένας προσωρινός «δασμός», της τάξης του 26%, που, αν λάβουμε υπόψη τον τρόπο και τον χρόνο επιστροφής παρακρατούμενων από το Δημόσιο φόρων όπως ο ΦΠΑ, θα οδηγήσει τις επιχειρήσεις σε μια επιδείνωση της ήδη τραγικά μειωμένης ρευστότητας. Η υπέρμετρη και παράλογη φορολογική επιβάρυνση επί δικαίων και αδίκων, σε μια περίοδο μάλιστα κρίσης και ανύπαρκτης ή εξαιρετικά περιορισμένης ρευστότητας βάζει σε τεράστιο κίνδυνο την βιωσιμότητα των υγιών επιχειρήσεων που θα έπρεπε να είναι το ζητούμενο.
Η θέση της ΕΣΕΕ έγκειται στο να μην κλείνουμε τα εμπορικά μας σύνορα με αυτές τις χώρες, αλλά να αντιστρέψουμε τη ροή συνεργασίας, εξάγοντας περισσότερα προϊόντα και εισάγοντας λιγότερα, βελτιώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το εμπορικό ισοζύγιο».

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου