Monday, 22 July, 2024

Chobani: Τι λέει ο Τούρκος που πλούτισε από το ελληνικό γιαούρτι

Ανησυχητική βρίσκει την επιμονή του πληθωρισμού των τροφίμων ο διευθύνων σύμβουλος της Chobani, Χαμντί Ουλουκάγια

παρά την πτώση των τιμών βασικών προϊόντων, όπως αναφέρει το Fortune.

Σύμφωνα με τα όσα δηλώνει, μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχουν και οι ίδιες οι εταιρείες. «Πιστεύω ότι οι παρασκευαστές τροφίμων πρέπει να συνειδητοποιήσουν ​​ότι οι άνθρωποι δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους», είπε o Χαμντί Ουλουκάγια, διερωτώμενος εάν οι εταιρείες «υποκύπτουν στις πιέσεις της χρηματοπιστωτικής αγοράς που απαιτούν να δείχνουν ανάπτυξη και ισχυρές μετρήσεις».

Ενώ οι πολιτικοί κατηγορούν εδώ και καιρό τις εταιρείες για εκτίναξη των τιμών, η ιδέα ότι ο πληθωρισμός μπορεί να προκαλείται από εταιρικά περιθώρια και όχι από ελλείψεις σε εμπορεύματα, αυξήσεις μισθών ή άλλες μακροοικονομικές συνθήκες, κερδίζει έδαφος μεταξύ των κυρίαρχων οικονομολόγων.`

Ο λεγόμενος «πληθωρισμός» υποδηλώνει ότι οι επιχειρήσεις αυξάνουν γρήγορα τις τιμές για να μετακυλίσουν το αυξημένο κόστος στους καταναλωτές και να προστατεύσουν τα περιθώρια κέρδους τους, και στη συνέχεια να μειώσουν πολύ πιο αργά τις τιμές μόλις υποχωρήσουν οι πληθωριστικές πιέσεις – εάν φυσικά μειώσουν καθόλου τις τιμές.

Οι τιμές των εμπορευμάτων, ιδιαίτερα στα τρόφιμα και την ενέργεια, εκτοξεύτηκαν τους μήνες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον προηγούμενο Φεβρουάριο.

Οι οικονομίες έχουν επίσης αντιμετωπίσει υψηλότερο κόστος εργασίας, καθώς οι μισθοί αυξάνονται εξαιτίας της έλλειψης εργατικού δυναμικού μετά τις διακοπές της πανδημίας COVID. Ωστόσο, τα εταιρικά περιθώρια κέρδους παρέμειναν σε υψηλά, αν όχι ρεκόρ, επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022. Αυτό συνεχίστηκε και το 2023, με εταιρείες όπως η Nestle να αναφέρουν την «υπεύθυνη τιμολόγηση» για να αιτιολογήσουν την ικανότητά τους να διατηρούν υψηλά έσοδα παρά τον πληθωρισμό.

Οι τιμές των τροφίμων αρχίζουν επιτέλους να μειώνονται στις ΗΠΑ, με την έκθεση του δείκτη τιμών καταναλωτή του Μαρτίου να δείχνει την πρώτη μηνιαία πτώση στις τιμές των παντοπωλείων από τον Σεπτέμβριο του 2020. (Ο δείκτης «food-at-home» εξακολουθεί να αυξάνεται κατά 8,3% σε ετήσια βάση).

Τα περιθώρια κέρδους

Στην Ευρώπη, η εικόνα δεν είναι ρόδινη, καθώς το κόστος των τροφίμων εξακολουθεί να μαστίζει τους καταναλωτές.

Ενώ ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη αυξήθηκε κατά 6,9% τον Μάρτιο σε ετήσια βάση, οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 15,4% την ίδια περίοδο. Οι Ευρωπαίοι οικονομολόγοι, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αναγνωρίζουν πλέον τα περιθώρια κέρδους ως θεμελιώδη αιτία πίσω από τον πληθωρισμό.

Είναι απίθανο να βελτιωθεί σύντομα, καθώς ερευνητές της γερμανικής χρηματοπιστωτικής εταιρείας Allianz προβλέπουν ότι τον Απρίλιο οι τιμές των τροφίμων θα ευθύνονται για το 30% του ευρωπαϊκού πληθωρισμού φέτος, από 15% το 2021. Η έκθεση της Allianz επισημαίνει επίσης ότι ο «πληθωρισμός» διαδραματίζει «μικρό, αλλά σημαντικό» ρόλο στις τιμές των τροφίμων.

Πηγή ΟΤ

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου