H πρώτη δοκιμασία των Πανελλαδικών για τους υποψήφιους των ΓΕΛ, αυτή της Έκθεσης (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία), φτάνει στο τέλος της.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα των Πανελλαδικών 2022, η σκυτάλη θα περάσει αύριο ξανά στους υποψήφιους των ΕΠΑΛ που θα διαγωνιστούν στα Μαθηματικά (Άλγεβρα), ενώ οι υποψήφιοι από τα ΓΕΛ θα επιστρέψουν στα εξεταστικά κέντρα τη Δευτέρα, 6 Ιουνίου, για να εξεταστούν σε Αρχαία Ελληνικά, Μαθηματικά και Βιολογία.
Τα θέματα της Έκθεσης (Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία)
Ένα απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου Ραϋμόνδου Αλβανού με τίτλο «Ο ελληνικός εμφύλιος. Μνήμες σε πόλεμο και σύγχρονες πολιτικές ταυτότητες» και ένα απόσπασμα της ομιλίας της Κικής Δημουλά από το βιβλίο «Εκλήθην ομιλήτρια» κλήθηκαν να αναλύσουν οι υποψήφιοι σήμερα.
Η διατύπωση του θέματος της έκθεσης έχει ως εξής: «Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν».
«Με αφορμή τη διαπίστωση του συγγραφέα και αξιοποιώντας δημιουργικά τα Κείμενα 1 και 2:
α)να εκφράσετε την άποψή σας για την αξία της ιστορικής γνώσης και
β)να αναφέρετε βιωματικούς τρόπους που μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον σας για το ιστορικό παρελθόν. Το κείμενό σας να έχει τη μορφή άρθρου που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας. (350-400 λέξεις)».
Το απόσπασμα με τίτλο «Θυμάμαι, άρα ζω;» από την ομιλία της Κικής Δημουλά περιλαμβάνεται στο βιβλίο «Εκλήθην ομιλήτρια» (2022, Εκδόσεις Ίκαρος, σσ. 156, 158, 159) και το απόσπασμα με τίτλο «Οικογενειακή ιστορία» από το διήγημα του Θανάση Βαλτινού υπό τον τίτλο «Επείγουσα ανάγκη ελέου» (2016, Εκδόσεις Εστία, σσ. 41, 42).
Αναμενόμενα, αλλά δύσκολα τα θέματα σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
«Αναμενόμενα, αλλά δύσκολα» ήταν τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις, σύμφωνα με τις φιλολόγους του Κοινωνικού Φροντιστηρίου Αγίου Δημητρίου, Δωρίτα Δαμιανού και Αγγελική Λέλλου. Οι δυο εκπαιδευτικοί, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ανέφεραν, ότι τα θέματα «απαιτούν πολύ καλά προετοιμασμένους υποψηφίους».
Το θέμα στο οποίο αναφέρονται τα τρία κείμενα είναι αναμενόμενο, «λόγω της συμπλήρωσης των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 και 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή», εξηγούν. Ειδικότερα, το θέμα των φετινών πανελλαδικών, ανήκει στην ευρύτερη ενότητα «Παράδοση και Πολιτισμός», η οποία διδάσκεται στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου.
Η δομή των τεσσάρων θεμάτων του διαγωνίσματος «είναι σαφής και ακολουθεί τους κανονισμούς του τρόπου αξιολόγησης του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, σύμφωνα με το ΦΕΚ του Αυγούστου 2019».
Όμως τα θέματα Β2 και Β3 «είναι ιδιαίτερα απαιτητικά και προϋποθέτουν μεγάλη εξοικείωση των μαθητών με τη γλώσσα του κειμένου και πολύ καλή γνώση της θεωρίας για τις γλωσσικές επιλογές του συγγραφέα ενός κειμένου», περιγράφουν οι κκ. Δαμιανού και Λέλλου.
Το θέμα της έκθεσης αφορούσε την ιστορία και τις ιστορικές γνώσεις: «Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν».