Sunday, 17 January, 2021

Το θέμα του Τελωνείου Βέροιας έθεσε με ερώτηση στη Βουλή ο Θ. Θεοχαρόπουλος

Τι γίνεται με τη συγχώνευση του Τελωνείου Σκύδρας


Παρέμβαση για το θέμα του τελωνείου Βέροιας έκανε ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ, βουλευτής Επικρατείας και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάσης Θεοχαρόπουλος, προς τον υπουργό Οικονομικών, με ερώτηση στη Βουλή.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών
ΘΕΜΑ: Σχετικά με το ενδεχόμενο υποβάθμισης – παύσης του Τελωνείου Βέροιας
Ιδιαίτερη αναστάτωση έχει προκαλέσει στην τοπική κοινωνία και κυρίως τον επιχειρηματικό κόσμο της Ημαθίας το ενδεχόμενο αρχικά της υποβάθμισης του Τελωνείου Βέροιας από Α’ σε Β τάξης και της μετέπειτα ενδεχόμενης οριστικής παύσης λειτουργίας του. Είναι προφανές ότι τυχόν υποβάθμιση ή κατάργηση του Τελωνείου Βέροιας, αλλά και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων του θα συνιστούσε βαρύ πλήγμα για τον νευραλγικό τομέα των εξαγώγιμων προϊόντων πρωτογενούς παραγωγής και μεταποίησης του, ο οποίος αποτελεί και το συγκριτικό πλεονέκτημα του νομού. Επιβαρυντικές θα είναι οι επιπτώσεις και γενικότερα για την αναπτυξιακή δραστηριότητα της ευρύτερης περιοχής, σε μια κρίσιμη μάλιστα οικονομική συγκυρία, όπου ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις εξετάζουν την μεταφορά των δραστηριοτήτων τους σε γείτονες χώρες με πιο ευνοϊκό και φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον.
Στο νομό Ημαθίας δραστηριοποιούνται πλήθος επιχειρήσεων και παραγωγικών μονάδων, με εξαγωγικό δυναμισμό και σημαντικό κύκλο εργασιών, που συνεισφέρουν στην τοπική και εθνική οικονομία. Το ίδιο ισχύει και για τον διακινούμενο όγκο φορτίων που εξυπηρετεί το Τελωνείο, το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο επαρχιακό μετά από αυτά της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και διαθέτει εννέα φορολογικές αποθήκες.
Λόγω των τοπικών εξειδικεύσεων σε προϊόντα γης και ζωικού κεφαλαίου, στην Ημαθία λειτουργούν πολλά οινοποιεία, ποτοποιεία και κονσερβοποιίες, με την Ημαθία να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς εξαγωγών κομπόστας. Η λειτουργία επομένως του Τελωνείου είναι απαραίτητη για τον έλεγχο αλλά και τις εξαγωγικές τους δραστηριότητες. Η θέση δε στην οποία βρίσκεται σήμερα το Τελωνείο Βέροιας είναι ιδανική, καθώς βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τον Οδικό άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να έχει την δυνατότητα εξυπηρέτησης, των Περιφερειακών Ενοτήτων Πέλλας, Κοζάνης, Γρεβενών και Πιερίας. Τυχόν μεταφορά του Τελωνείου θα αύξανε δραματικά τον χρόνο διεκπεραίωσης των ελέγχων λόγου του αυξημένου όγκου συναλλαγών, τα έξοδα μετακίνησης των τοπικών επιχειρήσεων προκειμένου να ελεγχθούν, αλλά και τον κίνδυνο ατυχήματος λόγω συσσώρευσης πολλών βαρέων οχημάτων σε επαρχιακό δίκτυο λόγω επικίνδυνων καιρικών συνθηκών, ειδικά κατά τη χειμερινή περίοδο.
Υπάρχει βέβαια στην πορεία και η δυνατότητα της μετεγκατάστασης του Τελωνείου Βέροιας στην περιοχή της Πρώην Περιφερειακής Αγοράς της Κουλούρας Ημαθίας, όπου οι υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις έχουν την δυνατότητα άμεσης λειτουργίας, και εξυπηρέτησης ακόμη της ενοποίησης των Τελωνείων Ημαθίας, Πέλλας και Πιερίας. Ο χώρος αυτός διαθέτει τα χαρακτηριστικά ενός νέου σύγχρονου Τελωνείου ευρωπαϊκών προδιαγραφών και πληροί τις προϋποθέσεις που έχει θέσει η Διεύθυνση του Τμήματος Τελωνείων του Υπουργείου Οικονομικών (δηλ. ο χώρος στέγασης να βρίσκεται σε κρατικό ακίνητο, σε ήδη διαμορφωμένο οδικό κόμβο και τα εξυπηρετούμενα οδικά φορτία να μην διέρχονται από κατοικημένες περιοχές).
Ειδικότερα, οι εν λόγω εγκαταστάσεις ανήκουν στην ΑΜΑΛΘΕΙΑ Α.Ε. (με μετόχους την Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με ποσοστό 51%, το Δήμο Βέροιας με ποσοστό 25% και την πρώην ΕΑΣ Βέροιας, που σήμερα τελεί υπό εκκαθάριση, με ποσοστό 24%), όπου με σχετική απόφαση του Δ.Σ. της παραχωρούνται χώροι άνευ ανταλλάγματος και για πενήντα έτη για την στέγαση του νέου Τελωνείου. Οι προτεινόμενοι χώροι βρίσκονται σε έκταση 357 στρεμμάτων με συνολικές εγκαταστάσεις εμβαδού 11.896,37 τ.μ., εκτός κατοικημένης περιοχής και σε διαμορφωμένο κόμβο επί της Εγνατίας Οδού, στο μέσο της απόστασης μεταξύ Ηγουμενίτσας και Κήπων Έβρου, εντός του άξονα Αθήνας – Αλεξανδρούπολης, και με μικρή χιλιομετρική απόσταση από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Χωροταξικά δε είναι στο μέσο των δύο όμορων νομών Πέλλας και Πιερίας.
Με δεδομένο ότι:
• Οι επιπτώσεις της αναδιάρθρωσης των Δημόσιων Υπηρεσιών και της επίτευξης συγκεκριμένων δημοσιονομικών αποτελεσμάτων κινδυνεύουν να πλήξουν βαρύτατα την οικονομία, την εξωστρέφεια και την αναπτυξιακή ικανότητα της Ημαθίας.
• Η διασφάλιση και παραμονή του Τελωνείου στην Βέροια προκύπτει από αντικειμενικούς λόγους.
• Η κομβικότητα του γεωγραφικού σημείου, της Κουλούρας, δίνει οριστικό τέλος στην καθημερινή ταλαιπωρία του επιχειρηματικού κόσμου και εξοικονομεί κρίσιμους πόρους, σε χρόνο και χρήμα, για τη διακίνηση προϊόντων συγκριτικού πλεονεκτήματος της ευρύτερης περιοχής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Η δημιουργία δε κομβικού επιχειρηματικού κέντρου στην Κουλούρα θα αποτελέσει πόλο έλξης σημαντικών επιχειρηματικών προτεραιοτήτων-δραστηριότητας και σημείο αναφοράς της ευρύτερης περιοχής.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών η υποβάθμιση ή η κατάργηση του Τελωνείου Βέροιας;
2. Έχει ξεκινήσει η διαδικασία συγχώνευσης των τριών Τελωνείων, της Βέροιας, της Κατερίνης και της Σκύδρας; Κι αν ναι, έχει συνυπολογισθεί το κόστος που αυτή η απόφαση θα επιφέρει στους επαγγελματίες και τους άμεσα εμπλεκόμενους;
3. Προτίθεται να προχωρήσει στη μετεγκατάσταση του Τελωνείου στις εγκαταστάσεις της Κουλούρας, εξυπηρετώντας με τον τρόπο αυτό την προοπτική ενοποίησης των τελωνειακών αρχών;

Το θέμα του Τελωνείου Βέροιας έθεσε με ερώτηση στη Βουλή ο Θ. Θεοχαρόπουλος

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου