Thursday, 19 December, 2024

Ηλεκτρονική κάρτα άρδευσης ζητούν οι πρόεδροι των ΟΕΒ, θετικά το βλέπει το ΥπΑΑΤ

Η τοποθέτηση της ηλεκτρονικής κάρτας στην άρδευση συζητήθηκε στην τεχνική συνάντηση που είχε ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του ΥπΑΑΤ, Χαράλαμπος Κασίμης με τους Προέδρους των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (ΟΕΒ), στην οποία συμμετείχαν και στελέχη του ΥπΑΑΤ

Η συνάντηση αφορούσε κυρίως σε θέματα βιωσιμότητας των ΟΕΒ και ειδικότερα όσον αφορά στο αυξημένο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας για την άρδευση των αγροτεμαχίων της περιοχής που καλύπτει ο κάθε ΟΕΒ. Όπως δήλωσαν στον ΑγροΤύπο εκπρόσωποι των ΟΕΒ «στη συνάντηση ζήτησαν από το ΥπΑΑΤ να επιβληθεί η τοποθέτηση της ηλεκτρονικής κάρτας σε όλους τους ΟΕΒ, γιατί μόνο έτσι θα μπορεί να γίνει εξοικονόμηση του νερού και να είναι βιώσιμοι οι οργανισμοί».

Στη συνάντηση παρευρίσκονταν οι βουλευτές Έβρου κα Γκαρά Νατάσσα, Πρεβέζης κ.κ. Μπάρκας Κων/νος και Γιαννάκης Στέργιος, καθώς επίσης και εκπρόσωποι των βουλευτών Αιτωλοακαρνανίας κα Τριανταφύλλου Μαρία και Ιωαννίνων κ. Καραγιάννη Ιωάννη. Τις υπηρεσίες του ΥπΑΑΤ εκπροσωπούσαν στελέχη της Διεύθυνσης Εγγείων Βελτιώσεων, Εδαφο-υδατικών πόρων και Λιπασμάτων και των Ειδικών Υπηρεσιών Διαχείρισης και Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης.

Συζητήθηκαν διεξοδικά τα θέματα που τέθηκαν από τους Προέδρους των ΟΕΒ και τους παριστάμενους Βουλευτές και αναλύθηκαν από το Γενικό Γραμματέα και τους υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥπΑΑΤ οι δυνατότητες βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας σε υφιστάμενη υποδομή άρδευσης, μέσω του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020.

Δηλώσεις Κασίμη

Ο κ. Κασίμης απευθυνόμενος προς τους εκπροσώπους των ΟΕΒ τόνισε ότι «είναι οι Οργανισμοί που διαχειρίζονται τα νερά της γεωργίας στην Ελλάδα. Χωρίς αυτούς δεν υπάρχει η άρδευση, δεν υπάρχει Αγροτική Παραγωγή». Ανάφερε στη συνέχεια ότι διάβασε με προσοχή το «Πρακτικό» που οι ΟΕΒ συνέταξαν και υπέβαλαν προς αυτόν και ότι τα αιτήματά τους αυτά είναι, εν ολίγοις, και θέσεις του ίδιου του Υπουργείου. Κι αυτό γιατί το συγκεκριμένο κείμενο:

ακουμπάει πάνω στο κόστος παραγωγής της ελληνικής γεωργίας και του αγρότη μας, που είναι και στόχος του ΥΑΑΤ,

ακουμπάει πάνω στην εξοικονόμηση ενέργειας, που είναι τόσο εθνικός μας στόχος, όσο και της γεωργίας μας,

ακουμπάει πάνω στην εξοικονόμηση του νερού, που είναι και στόχος μας,

ακουμπάει πάνω στην βιωσιμότητα γενικά των ΟΕΒ (Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων) που είναι και δικός μας στόχος.

συμβάλει και στην παραγωγή καθαρής μορφής ενέργεια (Α.Π.Ε.).

«Η τοποθέτηση της ηλεκτρονικής κάρτας, μας βρίσκει επίσης σύμφωνους, επειδή αυτή όχι μόνον συμβάλει αποφασιστικά στην εξοικονόμηση ενέργειας και εσόδων για τους ΟΕΒ (αφού θα συμμαζευτούν οι δαπάνες τους), αλλά και στο εξής έχουν τις προϋποθέσεις να γίνουν βιώσιμοι. Εξάλλου, η χώρα μας έχει υποχρέωση να εφαρμόσει και την σχετική οδηγία για τα νερά (οδηγία 2000/60/ΕΚ) καθώς και στο μέτρο αυτό, και την Άδεια Χρήσης Νερού, για τα οποία η άρδευση με ηλεκτρονική κάρτα λύνει τα όποια προβλήματα στην εφαρμογή της παραπάνω οδηγίας», τόνισε.

Εκσυγχρονισμός και επιλεξιμότητα των εγγειοβελτιωτικών έργων

Μέσω του Δ΄ ΕΣΠΑ, οι ΟΕΒ μπορούν να πάρουν επιχορήγηση για εκσυγχρονισμό των εγγειοβελτιωτικών έργων τους, αφού θα έχουν υποβάλλει σχετική ολοκληρωμένη μελέτη.

Ανάλογα με τις μελέτες που θα υποβάλλουν, τα προτεινόμενα έργα θα υπόκεινται σε επιλεξιμότητα.

Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξουν κριτήρια στα Ε.Ε. (Εγγειοβελτιωτικά Έργα) με βάσει τα οποία αυτά θα αξιολογούνται.

Έτσι π.χ. όταν η μελέτη τους αναφέρει π.χ. αλλαγή ηλεκτροκινητήρων μπορεί να έχει π.χ. 8 μονάδες (ως παράδειγμα αναφέρεται). Αν η μελέτη τους περιλαμβάνει π.χ. την αντικατάσταση υπόγειου μεταλλικού αγωγού ή ανοιχτού επιφανειακού τσιμενταύλακα αυτό το έργο εκσυγχρονισμού θα έχει π.χ. 6 μονάδες. Αν η μελέτη τους περιλαμβάνει επισκευή μιας διώρυγας κ.λπ. αυτό το έργο εκσυγχρονισμού θα έχει π.χ. 4 μονάδες.

Έτσι, με βάση το σύνολο των μονάδων που θα συγκεντρώσει το κάθε έργο, με βάση αυτά τα κριτήρια επιλεξιμότητάς του, θα έχουμε και την τελική αξιολόγησή του.

Αυτή η επιλογή των έργων βάσει κριτηρίων θα είναι ένας αντίστοιχος ΑΣΕΠ για τα προτεινόμενα εγγειοβελτιωτικά έργα, για τα οποία όπως εξηγήσαμε θα πρέπει να υπάρχει ως προϋπόθεσή ένταξής τους ολοκληρωμένη μελέτη (χωρίς αυτή δεν μπαίνει στο ΕΣΠΑ κανένα έργο).

Κάθε εγγειοβελτιωτικό έργο για να επιλεγεί από το ΥΑΑΤ θα πρέπει να περιλαμβάνει οπωσδήποτε ένα κομμάτι εκσυγχρονισμού του. Αυτό είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορέσει ο κάθε ΟΕΒ να χρηματοδοτηθεί για το έργο/έργα του.

 

Μέσα σε αυτό το έργο εκσυγχρονισμού τους περιλαμβάνονται τόσο η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών μονάδων, όσο και η τοποθέτηση ηλεκτρονικής υδροληψίας άρδευσης με χρήση επαναφορτιζόμενης κάρτας ή «ηλεκτρονικής υδροληψίας» εν συντομία.

 

Τα έργα μέχρι ποσού προϋπολογισμού τους 2,2 εκατομμύρια ευρώ, σε κάθε ΟΕΒ, αυτά θα εκτελούνται από την αρμόδια Περιφέρεια.

Για έργα προϋπολογισμού τους πάνω από 2,2 εκατομμύρια ευρώ κάθε ΟΕΒ, αυτά θα εκτελούνται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων (όταν δηλαδή ένα έργο ή σύνολο έργων ενός ΟΕΒ υπερβαίνει τα 2,2 εκατ. ευρώ, αυτό θα το αναλαμβάνει απευθείας το ΥΑΑΤ).

Ο Δ/ντής Εγγείων Βελτιώσεων κ. Στουρνάρας, ανέφερε ότι το ΥΑΑΤ βρίσκεται στο τελικό στάδιο επιλογής αυτών των κριτηρίων που θα ισχύσουν. Το παραπάνω μέτρο βρίσκει σύμφωνους όλους τους ΟΕΒ.

Πρόεδρος ΤΟΕΒ Αχέροντα

Ο κ. Νάνος Αναστάσιος, Πρόεδρος του ΤΟΕΒ Αχέροντα, έθεσε τα εξής:

1) Να επιχορηγηθούν οι ηλεκτροδοτούμενοι ΟΕΒ για την προμήθεια και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών.

Να αναλάβει η πολιτεία να τοποθετήσει φωτοβολταϊκά για τους ΟΕΒ. Τα έργα των ΟΕΒ ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο κι έτσι η Πολιτεία πρέπει να τα τοποθετήσει, αφού η κυριότητα των Εγγειοβελτιωτικών Έργων είναι του Δημοσίου. Έτσι δεν χρειάζεται τροποποίηση του Καταστατικού και της Νομοθεσίας των.

2) Τοποθέτηση ηλεκτρονικής κάρτας άρδευσης.

Να τοποθετηθεί η ηλεκτρονική κάρτα σε όλους τους ΟΕΒ Ελλάδας. Σε διαφορετική περίπτωση συνεχίζεται η κατασπατάληση του νερού άρδευσης και η υπερχέωσή τους στην Δ.Ε.Η. Α.Ε. ή στον όποιον άλλον Πάροχο ενέργειας, με ορατό το φάσμα της αδυναμίας λειτουργίας τους.

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να ανακοπεί δραστικά η υπερχέωση των ΟΕΒ, αλλά και η εξοικονόμηση του νερού, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία για το νερό (οδηγία 2000/60/ΕΚ).

3) Εισπραξιμότητα των ΟΕΒ.

Πρέπει να βρεθεί τρόπος οι ΟΕΒ να εισπράττουν τις οφειλές τους, όπως να υπάρχει οι δηλώσεις Ο.Σ.Δ.Ε. να είναι υποχρεωτικές για τα μέλη των Ο.Ε.Β. Υποχρεωτική εφαρμογή της «Βεβαίωσης έγκρισης χρήσης νερού προς άρδευση» της ΚΥΑ 262385/23-4-2010 για τους παραγωγούς μέλη συλλογικών φορέων άρδευσης (Ο.Ε.Β.) και να αναφέρουν ότι έχουν εξοφλήσει τις οφειλές τους στους ΤΟΕΒ αρμοδιότητάς των.

Οι αγρότες δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν στον ΤΟΕΒ, κι ο ΤΟΕΒ με τη σειρά του δεν εισπράττει και δεν μπορεί να πληρώσει την ΔΕΗ.

Ο κ. Νάνος είπε ότι «όλοι οι ηλεκτροδοτούμενοι ΟΕΒ θέλουμε να μπορούν να ενταχθούν τόσο στο πρόγραμμα της τοποθέτησης των φωτοβολταϊκών με χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά προγράμματα ή από την Πολιτεία, όσο και της ηλεκτρονικής υδροληψίας.

Σε διαφορετική περίπτωση δεν μπορούν να λειτουργήσουν και τα πολύ μεγάλα χρέη τους δεν μπορούν να γίνουν διαχειρίσιμα. Αν δεν ισχύσουν τα δύο παραπάνω μέτρα, αυτοί οι ΟΕΒ απειλούνται άμεσα με προσωρινή ή οριστική παύση της λειτουργίας τους.

Και αυτά τα έργα πρέπει να τρέξουν άμεσα, γιατί ήδη η ΔΕΗ, που εν τω μεταξύ έχει γίνει ΔΕΗ Α.Ε., μας απειλεί με διακοπή της ηλεκτροδότησης. Για αυτό αυτά έχουν τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος. Για αυτό πρέπει να υπάρξει συνεργασία του ΥπΑΑΤ με τους ΟΕΒ».

Θέματα εκσυγχρονισμού της ΔΕΗ

Ο εργαζόμενος στους ΟΕΒ κ. Δράκος Χαράλαμπος, ανέφερε ότι εφόσον τα φωτοβολταϊκά και η ηλεκτρονική υδροληψία ενταχθούν στο ΕΣΠΑ, στην συνέχεια πρέπει να επιλυθούν κι άλλα προβλήματα, όπως π.χ. με την ΔΕΗ Α.Ε. Συγκεκριμένα τόνισε ότι «η ΔΕΗ Α.Ε. δεν έχει σε πολλές, τουλάχιστον, περιοχές όπου υπάρχουν ΤΟΕΒ, ενισχυμένα δίκτυα τέτοια, για να μπορούν να δεχτούν την αυξημένη τάση των χιλιάδων Volt που θα παράγουν οι φωτοβολταϊκές μονάδες (πάνελ). Αν η ΔΕΗ αδυνατεί να χρηματοδοτήσει την κατασκευή τέτοιων ενισχυμένων δικτύων (χρειάζεται αλλαγή των καλωδίων, των μονωτήρων της κ.λ.π.) όπως βεβαιώνουν οι μηχανολόγοι, τότε πρέπει να στραφούμε σε εναλλακτική λύση, όπως είναι η εξής, για παράδειγμα: Οι ΟΕΒ ανά Περιφέρεια, μπορούν να αποκτήσουν κοινό φωτοβολταϊκό πάρκο σε μια περιοχή, όπου η ΔΕΗ Α.Ε. έχει τέτοια δίκτυα μεταφοράς μεγάλης ισχύος τάσης. Έτσι π.χ. οι ΟΕΒ Ηπείρου μπορούν να έχουν ένα τέτοιο πάρκο π.χ. στην ΒΙΠΕ Ιωαννίνων, οι ΟΕΒ Κρήτης, πολλοί από τους οποίους δεν έχουν εκτάσεις για εγκατάσταση εκεί φωτοβολταϊκών μονάδων μπορούν να συνεννοηθούν και να αποκτήσουν τέτοιες σε άλλη περιοχή κ.λ.π. Ο κάθε ΟΕΒ μπορεί να συμμετέχει σε αυτό κατά ένα ποσοστό, με βάση την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος (KWh) που χρειάζεται για να καλύψει την ετήσια κατανάλωσή του, στο πρόγραμμα της ΔΕΗ Α.Ε. net-metering. Δημιουργείται έτσι μια κοινοπραξία ΟΕΒ ανά περιοχή και ο καθένας έχει το ποσοστό συμμετοχής του σε αυτήν».

Ηλεκτρονική κάρτα άρδευσης ζητούν οι πρόεδροι των ΟΕΒ, θετικά το βλέπει το ΥπΑΑΤ

 

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου