Friday, 15 November, 2024

Θ. Τζάκρη: «Eπέκταση του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης των οφειλών και στους αγρότες»

Η βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη συμμετείχε σήμερα 14 Οκτωβρίου, στην ενημερωτική ημερίδα που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Εκπροσώπησης

Αγροτικών Συνεταιρισμών στη Σκύδρα παρουσία του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Βασίλη Κόκκαλη για ένα φλέγον θέμα των ημερών μας, την εξωδικαστική ρύθμιση των δανείων των αγροτών – φυσικών προσώπων και των αγροτικών επιχειρήσεων.
Η κ. Τζάκρη ανέφερε στην παρέμβασή της στην ημερίδα ότι «η πολιτεία με αποσπασματικές και διάσπαρτες νομοθετικές ρυθμίσεις δεν έχει κατορθώσει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις ιδιαιτερότητες της υπερχρέωσης του αγροτικού κόσμου».
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η βουλευτής «οι υπερχρεωμένοι αγρότες – φυσικά πρόσωπα που καλλιεργούν μόνοι τους τις εκτάσεις τους και δεν αναλαμβάνουν επιχειρηματικό ρίσκο από την αγροτική τους δραστηριότητα, π.χ. μεταπωλώντας οι ίδιοι τα προϊόντα τους, μπορούν να προσφύγουν στις διατάξεις του Ν.3869/2010, του γνωστού σε όλους «Νόμου Κατσέλη». Ωστόσο η προσφυγή των αγροτών στις διατάξεις του εν λόγω νόμου είναι ατελέσφορη, καθώς, μόνο όσοι είναι επαγγελματικά ενεργοί και για όσο διάστημα εξακολουθούν να είναι επαγγελματικά ενεργοί, μπορούν να προστατεύσουν εκτός της πρώτης και μοναδικής κατοικίας τους και τις καλλιεργούμενες εκτάσεις τους. Μάλιστα, η εν λόγω δυνατότητα προστασίας και των αγροτεμαχίων τους, τους δόθηκε μέσα από τη νομολογία των δικαστηρίων και όχι από τις ίδιες διατάξεις του εν λόγω Νόμου, ο οποίος επιβάλλει στους αιτούμενους την υπαγωγή τους στις ευνοϊκές διατάξεις του να προσφέρουν προς ρευστοποίηση όλη την υπόλοιπη ακίνητη περιουσία τους πλην της πρώτης κατοικίας τους. Συγκεκριμένα τα ελληνικά δικαστήρια κρίνοντας ότι η αγροτική γη αποτελεί το μέσο βιοπορισμού των αγροτών και των οικογενειών τους, την εξαιρεί από τη ρευστοποίηση μαζί με την πρώτη κατοικία τους. Οι εν λόγω αγρότες, όμως, μόλις συνταξιοδοτηθούν ή για τον οποιοδήποτε λόγο πάψουν να εκμεταλλεύονται οι ίδιοι τη γη τους, τότε οι διατάξεις του Ν.3869/2010 θα εφαρμοστούν και η αγροτική γη θα πρέπει να προσφερθεί προς ρευστοποίηση, ώστε να αποπληρωθούν εν τέλει τα υπόλοιπα των δανείων τους, τα οποία δεν ήταν δυνατόν να ικανοποιηθούν από το περίσσευμα των εισοδημάτων τους».
Και πρόσθεσε ότι: «Ο Ν.3869/2010, κρύβει άλλη μία παγίδα για τους υπαχθέντες στις διατάξεις του αγρότες, η οποία οφείλεται στην καθυστέρηση απονομής δικαιοσύνης σε συνδυασμό με το μακρόχρονο των ρυθμίσεων του Ν.3869/2010. Συγκεκριμένα, εάν ένας αγρότης δνε καταφέρει στη διάρκεια της ζωής του να τηρήσει την 20ετή ή 25ετή ρύθμιση του Δικαστηρίου και να εκδώσει αναγνωριστική απόφαση της τήρησης των ρυθμίσεων του Ν.3869/2010, δε θα καταφέρει να διαγράψει τα υπόλοιπα των μη αποπληρωθέντων χρεών του, αλλά θα τα μεταβιβάσει στους κληρονόμους του και μάλιστα στο ύψος που αυτά θα είχαν διαμορφωθεί εάν δεν είχε ποτέ ενταχθεί στις διατάξεις του Ν. 3869/2010, δηλαδή με τόκους υπερημερίας, πανωτόκια κ.λπ.
Ομοίως, ο Ν.4469/2017 για τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων απευθύνεται μόνο σε αγρότες που έχουν την πτωχευτική ικανότητα, δηλαδή σε οργανωμένες αγροτικές επιχειρήσεις και συνεταιρισμούς και άρα δεν αφορά την πλειοψηφία του αγροτικού κόσμου που είναι αγρότες φυσικά πρόσωπα, που καλλιεργούν οι ίδιοι τις εκτάσεις τους.
Ακόμη, όμως, η συντριπτική πλειοψηφία και των αγροτικών επιχειρήσεων που τυπικά εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό δεν ευνοείται εν τέλει από τις διατάξεις του εν λόγω νόμου, καθώς οι οφειλές τους συγκεντρώνονται στην Αγροτική Τράπεζα Υπό Ειδική Εκκαθάριση, στην οποία και είναι υποθηκευμένη η πλειοψηφία της αγροτικής περιουσίας της χώρας. Έτσι, με την ΑΤΕ ΥΕΕ να αποτελεί τον μόνο ή τον βασικό πιστωτή των αγροτικών επιχειρήσεων και δη σε ποσοστό ίσο ή μεγαλύτερο του 85% στο σύνολο των πιστωτών των εν λόγω επιχειρήσεων, όλες οι ευνοϊκές ρυθμίσεις του Ν.4469/2017 δεν εφαρμόζονται, καθώς για αυτές τις επιχειρήσεις ισχύει η παράλληλη διαδικασία της διμερούς διαπραγμάτευσης.
Τέλος, δεν ρυθμίζονται με το Ν.4469/2017 οι οφειλές των αγροτικών επιχειρήσεων που έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους, καθώς για να ενταχθεί μία επιχείρηση στο νόμο για την Εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων πρέπει να είναι ενεργή.
Τα ζητήματα αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν με άμεση επέκταση των ευνοϊκών ρυθμίσεων του εξωδικαστικού μηχανισμού και στα δάνεια των αγροτών – φυσικών προσώπων, αλλά και των αγροτικών επιχειρήσεων – του πρώην χαρτοφυλακίου της ΑΤΕ ΥΕΕ που σήμερα διαχειρίζεται η PQH, δηλαδή ο Ενιαίος Ειδικός Εκκαθαριστής, που είναι ιδιωτικός φορέας διαχείρισης χρέους».
4 προτάσεις για αποτελεσματική λύση
Η κ. Τζάκρη προχώρησε σε συγκεκριμένες προτάσεις, προκειμένου να υπάρξει άμεση και αποτελεσματική λύση σε ένα ζήτημα που ταλανίζει μεγάλη μερίδα των αγροτών:
1) Να γίνει πλήρης αναλογική εφαρμογή των διατάξεων του Ν.4469/2017 σε όλες τις αγροτικές επιχειρήσεις ακόμα και εάν πρόκειται για περιπτώσεις διμερούς διαπραγμάτευσης.
2) Να επεκταθούν οι διατάξεις του Ν.4469/2017 και στους αγρότες – φυσικά πρόσωπα και να μην αναγκάζονται να καταφεύγουν στον αναποτελεσματικό Νόμο Κατσέλη.
3) Να υπάρξει ρητή πρόβλεψη ώστε να μπορούν να ευεργετηθούν από τις προωθούμενες ρυθμίσεις και οι αγροτικές επιχειρήσεις που έχουν παύσει τη δραστηριότητά τους, αλλά και οι αγρότες που σκοπεύουν να παύσουν τη δραστηριότητά τους και να συνταξιοδοτηθούν και οι οποίοι δεν θέλουν να αφήσουν χρέη στους κληρονόμους τους.
4) Να υπάρχει ρητή πρόβλεψη για τα δάνεια που είναι εγγυημένα από το Ελληνικό Δημόσιο έτσι ώστε να μην υπάρχει αμφιβολία για τον τρόπο και τις δυνατότητες ρύθμισής τους.

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου