Χωρίς να δεσμευτεί σαφώς για το πότε θα καταλήξουν οι δικαιούχοι αγρότες να πληρωθούν τις επιστροφές ΕΦΚ πετρελαίου που δικαιούνται για το 2014, όσο και το 2015, απάντησε στο βουλευτή Λαρίσης της ΝΔ, Μάξιμο Χαρακόπουλο, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης
«Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που προεκλογικά έταζε μείωση του κόστους παραγωγής, είναι αυτή που με συνοπτικές διαδικασίες κατήργησε την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Πετρελαίου για αγροτική χρήση. Πέραν, όμως, αυτού του εμπαιγμού προς τους αγρότες, είναι προκλητικά ασυνεπής και στην υποχρέωση εξόφλησης των οφειλών προς τους δικαιούχους της επιστροφής του αγροτικού πετρελαίου από το 2014! Πως αξιώνουν, λοιπόν, οι κυβερνώντες, από τους αγρότες να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους προς την πολιτεία, σε αυτό το πρωτόγνωρο φοροτσουνάμι που έχουν εξαπολύσει, όταν το κράτος κηρύσσει στάση πληρωμών;». Αυτό τόνισε σε δήλωσή του ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, σχολιάζοντας την απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Τρύφωνα Αλεξιάδη σε σχετική ερώτησή του. Στην απάντησή του ο αρμόδιος υπουργός σημειώνει ότι «οι υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών έχουν ήδη ξεκινήσει τις απαιτούμενες ενέργειες για τον καθορισμό της διαδικασίας συμψηφισμού των ποσών επιστροφής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στους δικαιούχους αγρότες με ασφαλιστικές εισφορές και με οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση, προκειμένου για την καταβολή της δεύτερης δόσης του έτους 2014, καθώς και για την έκδοση ΚΥΑ αναφορικά με την επιστροφή του ΕΦΚ για το έτος 2015».
Ο κ. Αλεξιάδης προσθέτει ότι «όσον αφορά στις εκκρεμείς επιστροφές του ΕΦΚ του πετρελαίου (DIESEL) κίνησης για χρήση στη γεωργία, […], εκδόθηκε για το έτος 2014 ΚΥΑ, αναφορικά με τους όρους, τις προϋποθέσεις, τα δικαιούχα προς επιστροφή πρόσωπα, τις ποσότητες για τις οποίες υπολογίζεται η επιστροφή, τη διαδικασία επιστροφής του ΕΦΚ, και τον τρόπο ελέγχου της νόμιμης χρησιμοποίησης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων, το οποίο χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία.
Με το άρθρο 3 της ανωτέρω ΚΥΑ, καθορίζεται ότι η επιστροφή των ποσών στα δικαιούχα πρόσωπα πραγματοποιείται με την πίστωση των τραπεζικών τους λογαριασμών σε μία ή περισσότερες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη έχει ήδη καταβληθεί από τον Μάιο του 2014. Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, ως αρμόδια υπηρεσία υλοποίησης, έχει πραγματοποιήσει δύο πληρωμές ύψους 72.476.377,87€ για επιστροφή ΕΦΚ πετρελαίου σε αγρότες και κτηνοτρόφους (βάσει δηλώσεων ΟΣΔΕ 2013) ενώ για το ίδιο έτος εκκρεμούν πληρωμές 32.882.639,40 ευρώ σε 239.868 δικαιούχους». Ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρει ότι «όσον αφορά στην καταβολή της δεύτερης δόσης του έτους 2014, μετά την αποστολή σχετικού ερωτήματος στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, σχετικά με το εάν η επιστροφή του ΕΦΚ του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κίνησης που χρησιμοποιούν οι αγρότες, εμπίπτει στις διατάξεις: α) της υποπαραγράφου Ι.Α.2, του ν.4254/2014 (ΦΕΚ 85/Α’/7-4-2014) περί της υποχρέωσης συμψηφισμού με οφειλές προς Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης και β) του άρθρου 83 του ν.δ. 354/1974 (ΦΕΚ 90/Α’) ΚΕΔΕ, περί αυτεπάγγελτου συμψηφισμού με οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση, καθώς και του άρθρου 12, του ν.4174/2013 (ΦΕΚ 170/Α’) περί αποδεικτικού ενημερότητας, όπως ισχύουν, εκδόθηκε η με αριθμό 121/2015 γνωμοδότηση του ΝΣΚ, η οποία έγινε αποδεκτή από την Πολιτική Ηγεσία στις 21/01/2016».
Και καταλήγει λέγοντας ότι «σύμφωνα με την ανωτέρω γνωμοδότηση, ως προς τη διαδικασία επιστροφής του ΕΦΚ στους δικαιούχους της παρ. 5 του άρθρου 78 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα τυγχάνουν εφαρμογής, μεταξύ άλλων, οι διατάξεις των άρθρων 12, 42 παρ. 1 και 48 παρ. 2 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013) και του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ (ν.δ 356/1974). Επιπλέον, κατά την επιστροφή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, παρακρατούνται από τα επιστρεφόμενα ποσά αυτού του φόρου που καταβάλλονται στους ως άνω δικαιούχους, τα ποσά των τυχόν ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών τους σε Οργανισμό Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ), σύμφωνα με την περίπτωση 1 της υποπαραγράφου ΙΑ.2 του άρθρου Πρώτου του ν. 4254/2014, και έως το όριο που διαλαμβάνεται σε αυτή τη ρύθμιση».