Sunday, 17 November, 2024

Η ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού για τον πολιούχο Άγιο Δημήτριο στη Θεσσαλονίκη

Η Πρωτεύουσα της Μακεδονίας εορτάζει την απελεύθερωσή της αυτές τις μέρες και τιμά τους Ήρωές της, καθώς και τον λαοφιλή της Άγιο Δημήτριο.
Αυτή την ώρα πραγματοποιείται η Ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού επί τη εορτή του πολιούχου αγίου Δημητρίου στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Πολιούχου Θεσσαλονίκης, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου, συγχοροστατούντων του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.κ. Ανθίμου και των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Βρυούλων κ. Παντελεήμων, Μιλήτου κ. Αποστόλου, Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, Αυλώνος κ. Χριστοδούλου, Ηλιουπόλεως κ. Θεοδώρου (Πατριαρχείο Αλεξανδρείας), Κιλκισίου Εμμανουηλ, Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Ιωάννου, Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ.. Θεοκλήτου, Λύδδης κ. Δημητρίου (Πατριαρχείο Ιεροσολύμων), Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμονος, Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνου, Τρίκκης και Σταγών κ. Χρυσοστόμου, Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Στεφάνου, και των Θεοφιλεστάτων Επισκόπων Θερμών κ. Δημητρίου και Αμορίου κ. Νικηφόρου (Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως).


Στις λατρευτικές εκδηλώσεις, το παρόν δίνουν οι πολιτικές και στρατιωτικές αρχές του τόπου. Ο κόσμος, με συνεχή ροή, σπεύδει να προσκυνήσει στον πανηγυρίζοντα ιστορικό Ναό της Θεσσαλονίκης την τιμία Κάρα και την λάρνακα του Αγίου, καθώς και την Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά.


Της Ιεράς Λιτανεύσεως, προεξήρχε ο Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ.κ. Άνθιμος, πλαισιούμενος από τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Βρυούλων κ. Παντελεήμων, Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, Αυλώνος κ. Χριστοδούλου, Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου, Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάνου κ. Ανδρέα, Σιδηροκάστρου κ. Μακαρίου, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα, Ηλιουπόλεως κ. Θεοδώρου (Πατριαρχείο Αλεξανδρείας), Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου, Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Ιωάννου, Λύδδης κ. Δημητρίου (Πατριαρχείο Ιεροσολύμων), Γρεβενών κ. Δαβίδ, Τρίκκης και Σταγών κ. Χρυσοστόμου, Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Στεφάνου, Σισανίου και Σιατίστης κ. Αθανασίου, και των Θεοφιλεστάτων Επισκόπων Θερμών κ. Δημητρίου και Αμορίου κ. Νικηφόρου (Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως).
Τις προβλεπόμενες τιμές απέδωσαν Ένοπλα Αγήματα του Στρατού Ξηράς, της Πολεμικής Αεροπορίας και Ναυτικού, ενώ καθ΄ όλη την διάρκεια παιάνιζαν ήχοι της Φιλαρμονικής Μπάντας της Αστυνομίας.


Παρέστησαν επίσης οι αρχές της πόλεως, εκπρόσωποι του Δήμου Θεσσαλονίκης, των Στρατιωτικών Αρχών και των Σωμάτων Ασφαλείας, της Ακαδημαϊκής Κοινότητος, των Πολιτιστικών Συλλόγων και της μαθητιώσας νεολαίας, σύσσωμη η αδελφότητα της Γυναικείας Ιεράς Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Πανοράματος με επικεφαλή την Καθηγουμένη αυτής Μελάνη Μοναχή, καθώς επίσης ο Ιερός Κλήρος της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, Ιερείς και Διάκονοι πολλών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Ο Μητρ. Σερρών στον Θείο λόγο του μίλησε για τη ζωή και το έργο του Αγίου Δημητρίου τονίζοντας πως και σήμερα ο άγιος μας δείχνει πως η πίστη μας είναι ο θησαυρός της ζωής μας, τον οποίο οφείλουμε να διατηρήσουμε, ώστε να τον παραδώσουμε στις επόμενες γενιές. Έκανε λόγο, επίσης, για τον καθημερινό αγώνα που απαιτείται, ώστε να διαφυλάξουμε εκτός από το δόγμα και τον χαρακτήρα μας.

Κάλεσε τους πιστούς να μην δειλιάζουν στα προβλήματα, διότι «ο Χριστός στέκει δίπλα μας και οι άγιοι μας σκεπάζουν και μας οδηγούν». Ευχήθηκε, ακόμη, ο Αγιος Δημήτριος να μας δίνει δύναμη στον καθημερινό μας αγώνα.
Η Πρωτεύουσα της Μακεδονίας, εορτάζει την απελεύθερωσή της αυτές τις μέρες και τιμά τους Ήρωές της, καθώς και τον λαοφιλή της Άγιο Δημήτριο.


Λίγες πόλεις έχουν τόσο στενή σχέση με τον προστάτη Άγιο τους όπως έχει η Θεσσαλονίκη με τον Άγιο Δημήτριο. Ο Άγιος Δημήτριος ο Μεγαλομάρτυρας και Μυροβλύτης, καταγόταν από τη Θεσσαλονίκη από αριστοκρατική οικογένεια. Θεωρείται προστάτης και πολιούχος της Θεσσαλονίκης. Με τη βοήθεια του Αγίου η πόλη σώθηκε πολλές φορές από τις επιδρομές των Αβάρων, των Σλάβων και των Βουλγάρων. Οι υπερασπιστές της διηγούνταν πολλές φορές ότι έβλεπαν έναν πολεμιστή πάνω στο άλογο του να προχωρεί μπροστά στα πλήθη και να καταδιώκει με το ξίφος του τους εχθρούς. Με αυτή την μορφή παρουσιάζεται και από τη βυζαντινή αγιογραφία. Οι μαρτυρίες λένε ότι δεν τον έβλεπαν σε όνειρο, αλλά τον έβλεπαν στην πραγματικότητα αυτόν τον ίδιον να μάχεται μεταξύ των στρατιωτών, να προηγείται και να οδηγεί αυτούς στην νίκη και στην σωτηρία. Και άλλοτε τον έβλεπαν επάνω στα τείχη όμοιον προς οπλίτη πλήττοντα με το ξίφος του τους βαρβάρους. Άλλοτε τον έβλεπαν ενδεδυμένο με χλαίναν επί του πολεμικού του ίππου και κραδαίνοντα την αήττητον λόγχην του να προηγείται στις εξόδους εναντίον των πολιορκητών. Άλλοτε πάλιν φορών λευκή χλαμύδα διατρέχει το τείχος και έπειτα τρέχει επί της θαλάσσης δρομαίως περιπατών ως επί στερεού εδάφους και διασκορπίζει τον στόλο των βαρβαρικών μονοξύλων.
Και δεν τον έβλεπαν τον Αθλοφόρο μόνο οι πιστοί αλλά και αυτοί οι εχθροί. Όταν, μάλιστα, τους ρωτούσαν μετά τη νίκη γιατί έφυγαν εκείνοι έλεγαν: «Είδομεν ένα άνδρα ξανθόν και λαμπρόν, ο οποίος εκάθητο επί λευκού ίππου και εφόρει ιμάτιον λευκόν».
Αξίζει να αναφέρουμε ότι την ημέρα της γιορτής του Αγίου, στις 26 Οκτωβρίου 1912, ο ελληνικός στρατός μπήκε νικητής στη Θεσσαλονίκη ελευθερώνοντας την από τους Τούρκους.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ – ΦΩΤΟ: ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ – ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ «ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ»

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου