Οσία Δομνίκη
Λιποῦσα τὴν γῆν οὐρανόφρων Δομνίκα,
Εἰς οὐρανοὺς ἀνῆλθεν, ὥσπερ ἠγάπα.
Δομνίκαν ὀγδοάτῃ πότμου λάβε νὺξ ἐρεβεννή.
Βιογραφία
Η Οσία Δομνίκη γεννήθηκε στην Καρθαγένη της Αφρικής. Το 384, όταν έφτασε σε νεαρή ηλικία, για προσωπικούς λόγους έρχεται στην Κωνσταντινούπολη μαζί με άλλες σαράντα συνομήλικες της. Τότε αυτοκράτορας ήταν ο Μέγας Θεοδόσιος και Πατριάρχης ο Νεκτάριος. Μόλις γνωρίζει τη Δομνίκη ο Πατριάρχης, διακρίνει τις αγνές της προθέσεις και αμέσως τη βαπτίζει και μετά την κάνει μοναχή. Στη χριστιανική μοναχική ζωή διακρίνεται νωρίς η Αγία για την πίστη της, το ζήλο, την αφοσίωση της στη φιλανθρωπία και, προπάντων, για την αγνότητα της ψυχής της, αποδεικνύοντας και αυτή με τη ζωή της τα λόγια του Κυρίου μας στους μαθητές Του και, κατ’ επέκταση, σε όσους Τον ακολουθούν: «Σεις τώρα είσθε καθαροί. Και σας έχει καθαρίσει ο λόγος της αληθείας, πού σας έχω πει και διδάξει» (Ιωάννου ιε 3). Η ηθική καθαρότητα της Αγίας Δομνίκης, συνδυασμένη με την αξιοθαύμαστη ταπεινοφροσύνη της, είχε τέτοια απήχηση στη συνείδηση της Εκκλησίας μας, ώστε να την κατατάξει στο χορό των Αγίων της.
Ἀπολυτίκιον
Ήχος δ’. Ταχύ προκατάλαβε.
Αγάπη τή κρείττονι, καταυγασθείσα τον νουν, ασκήσει εξέλαμψας, ώσπερ λαμπάς φαεινή, Δομνίκα πανεύφημε όθεν Μοναζουοών σε, όδηγόν φωτοφόρον, έδειξεν ο Δεσπότης, δια βίου και λόγου. Ω πρέσβευε θεοφόρε, σώζεσθαι άπαντας.
Όσιος Αγαθών
Ὡς ἠγαθύνθην Ἀγάθων τὴν Καρδίαν,
Εἰρηνικοῦ σοῦ καὶ μόνου μνησθεὶς τέλους.
Βιογραφία
Από τους λόγιους και πολύπειρους ασκητές της ερήμου, που σοφά αποφθέγματα τους βρίσκονται στο Γεροντικό. Απεβίωσε ειρηνικά. Ο Όσιος Αγαθών είναι εκείνος περί του οποίου γράφεται εν τω Γεροντικώ, ότι άκούοντες τινές, ότι έχει μεγάλην διάκρισιν, ηθέλησαν να τον δοκιμάσωσιν αν όργίζηται όθεν είπον εις αυτόν «Σύ είσαι ο Αγαθών; άκούομεν ότι είσαι πόρνος και υπερήφανος». Ο δε Οσιος είπε: «Ναι, ούτως έχει ή αλήθεια». Πάλιν είπον «Σύ είσαι ο Αγαθών, ο φλύαρος και κατάλαλος;». Ο όσιος απεκρίθη: «Ναί, εγώ είμαι», Οι δε πάλιν είπον «Σύ είσαι ο Αγαθών ο αιρετικός;» Ο όσιος άπεκρίθη: «Δεν είμαι αιρετικός». Εκείνοι δε παρεκάλεσαν αυτόν λέγοντες· «Διατί τάς μεν αλλάς ύβρεις εδέχθης, ταύτην όμως δεν έβάστασας;» Άπεκρίθη ο γέρων «Έκείνας μεν έδέχθην, διότι είναι όφελος εις την ψυχήν μου, το δε αιρετικός είναι χωρισμός από του Θεού και δια τούτο δεν το έδέχθην». Οι δε άκούσαντες έθαύμασαν την διάκρισιν του και άπηλθον ώφεληθέντες. Επίσης, στο Γεροντικό αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι κάποιος από τους Πατέρες της ερήμου φώναξε μία μέρα τον νεαρό ακόμη μοναχό Αγάθωνα «Αββά». Ένας άλλος που τον άκουσε τον ρώτησε: Από τώρα τον έκανες «Αββά»; Δεν τον έκανα εγώ, αποκρίθηκε εκείνος, μα ο τρόπος της ζωής του.
Βασίλισσα
«Ἰουλιανῷ πολλά καί Βασιλίσσῃ ἔπαθλα κεῖνται κειμένοις ἐκ τοῦ ξίφους».
Καταπληκτικά θαύματα, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, μαθαίνομε καί παρακολουθοῦμε σήμερα, ἀπό τόν βίο τῶν Ἁγίων Ἰουλιανοῦ καί Βασιλίσσης τῶν ὁποίων τή μνήμη μαζί μέ τοῦ Ὁσίου Γεωργίου τοῦ Χοζεβίτου, τῆς Ὁσίας Δομνίκης, τοῦ Ἁγίου ἱερομάρτυρος Καρτερίου καί πολλῶν ἄλλων Ἁγίων, σήμερα ἐπιτελεῖ ἡ Ἁγία μητέρα μας Ἐκκλησία.
Παρακολουθοῦμε θαῦμα ἠθικό, μαθαίνομε καί θαύματα σωματικά. Τό καταπληκτικότερο βέβαια καί ἀξιολογώτερο, τό ἠθικό. Ποιό νἆναι ἄραγε αὐτό; Ἄς τό ἀκούσωμε γιά νά τό ἀποθαυμάσωμε. Ὁ Ἅγιος Ἰουλιανός ἔζησε στήν Ἀντινόη τῆς Αἰγύπτου τά φοβερά χρόνια τῶν κατά τῶν χριστιανῶν διωγμῶν τούς ὁποίους εἶχε πολλαπλασιάσει ὁ σκληρός αὐτοκράτορας Διοκλητιανός. Χριστιανός αὐτός ἐζήτησε καί βρῆκε καί νόμιμα ἐνυμφεύθηκε χριστιανή γυναῖκα, πού λεγόταν Βασίλισσα. Καί θέλοντας νά λάβουν διπλό τόν στέφανο, ἔπεισε τή γυναῖκα του τή Βασίλισσα νά μή ζοῦν σάν σύζυγοι, παρά σάν ἀδελφοί καί μάλιστα νά ἀφιερωθοῦν στόν ὁσιακό καί παρθενικό βίο.
Ἀκοῦτε ἀδελφοί; Τή στιγμή πού τά περισσότερα ἀνδρόγυνα μετατρέπουν τόν ἱερό τους γάμο, τόν εὐλογημένο αὐτό σύνδεσμό τους σέ εὐπρεπῆ πορνεία καί μοιχεία καί ἀχόρταγα καί χωρίς φρένα ἀπολαμβάνουν τήν ὑπογάστρια ἡδονή, ὑπάρχουν σύζυγοι καθ’ ὅλα τέλειοι καί ἱκανοί πού ζοῦν παρθενικά καί ἅγια μόνο καί μόνο γιά νά δείξουν ὅτι πάνω ἀπό τόν ἐδῶ γάμο ὑπάρχει καί ἄλλος ὑψηλότερος καί τιμιότερος καί ἁγιώτερος, ὁ γάμος μέ τήν Ἐκκλησία τήν παγκαλλῆ Νύμφη καί ὁ θεῖος ἔρωτας πρός τόν Νυμφίο τῶν ψυχῶν μας Χριστόν.
Αὐτό λοιπόν τό ἠθικό θαῦμα. Τά ἄλλα; Ἄς τά παρακολουθήσωμε καί αὐτά μιά κι εἶναι πάμπολλα καί «ὑπερλίαν» ἐντυπωσιακά.
Τή Βασίλισσα ὁ Ἅγιος Ἰουλιανός τήν ἀσφάλισε πνευματικά σέ ἕνα γυναικεῖο Μοναστήρι καί ὁ ἴδιος ντύθηκε τό μοναχικό τρίβωνα καί κλείστησε σέ ἄλλο Μοναστήρι. Ἐκεῖ δέ μεταξύ τῶν πολλῶν συνασκητῶν του ἡ ἀρετή του διέλαμψε. Τόσο, ὥστε ἐκλέχθηκε Ἡγούμενος δώδεκα χιλιάδων Μοναχῶν τῆς μεγάλης Μονῆς Λαύρας ὁμόφωνα καί παμψηφεί, καί ἀνέλαβε νά ποιμάνη ἕνα πολυάριθμο Δῆμο ἀγγελικῶς διαγόντων ἀνθρώπων, μία ἱερή καί θεία πολιτεία ὁπού ὁ Νόμος τοῦ Χριστοῦ πρυτανεύει καί βραβεύει. Ἐκεῖ κατέφευγαν μεγάλοι ἄρχοντες τῆς ἁγίας μας πίστεως, ἐπίσκοποι καί λοιποί κληρικοί γιά νά διδαχθοῦν καί νά ἀσφαλισθοῦν πνευματικά καί ἠθικά. Ὁ Ἅγιος Ἰουλιανός εἶχεν ἀποβῆ ὁ δεξιός κυβερνήτης καί ἱκανότατος πηδαλιοῦχος τοῦ νοητοῦ σκάφους τῶν ψυχῶν τῶν πολλῶν χιλιάδων ἀνθρώπων. Καί τό πόσο δεξιός κυβερνήτης ἦταν τό ἔδειξε στή φουρτούνα τή φοβερή πού ξέσπασεν ἀπό τόν Διοκλητιανό καί κλυδώνισε τό σκάφος τῶν ψυχῶν τῶν Ἀδελφῶν.
Τόν συνέλαβεν ὁ Ἡγεμόνας Μαρκιανός καί ἀφοῦ ὁ Ἅγιος «κατέσπασε» τά εἴδωλα, γιά νά τόν ἐκδικηθῆ ἔβαλε φωτιά καί ἔκαψε τό μεγάλο του Μοναστήρι μέ τίς χιλιάδες τῶν Μοναχῶν καί τῶν λοιπῶν ἐκεῖ προσφύγων χριστιανῶν.
Μαρτύρια δέ μύρια ὅσα ἐπενόησεν ὁ τρισάθλιος γιά νά λυγίση τό φρόνιμα καί νά πτοήση τόν ἀκλόνητο κυβερνήτη καί πηδαλιοῦχο Ἰουλιανό˙ τόν ἐξάπλωσε σέ σιδερένιο κρεββάτι καί ἀνελέητα τόν ἐκτυποῦσε στό ἀσκητικό του σῶμα, ἀφοῦ δέ τόν ἔδεσε, μέ ρόπαλα τοῦ ἔσπασε τά κόκκαλα. Θεέ καί Κύριε ποιά ἀνήκουστα καί φοβερά μαρτύρια; Καί ὅμως ὁ Ἅγιος ἀμέσως ἀπό τόν Νυμφίο Χριστό ἀποκαταστάθηκε καί τοῦ ὑπηρέτη τοῦ Μοναχοῦ τό μάτι πού οἱ δήμιοι τό εἶχαν βγάλει μέ τήν προσευχή του ἐθεράπευσε καί μέ τό θαῦμα τοῦτο, τό δεύτερο, ὁ γυιός τοῦ Ἡγεμόνα Μαρκιανοῦ, Κέλσιος λεγόμενος, μαζί μέ εἴκοσι στρατιῶτες στόν Χριστό μας ἐπίστεψε. Ὤ θαύματος ἐκπληκτικοῦ καί πράγματος ἐκστατικοῦ! Καί ὅμως ὁ Μαρκιανός παρέμεινε σκληρός καί ἀνάλγητος καί θεωρῶντας τόν ἑαυτό του προσβεβλημένο, καί τόν γυιό του Κέλσιο στά μαρτύρια καθυπέβαλε. Ὕστερα μάλιστα ἀπό τήν ἀνάστασιν ἑνός νεκροῦ τήν ὁποία ἐνήργησεν ὁ Ἅγιος ἐπίστεψαν καί οἱ ἑπτά γυιοί τοῦ Μαρκιανοῦ οἱ ὁποῖοι ἀπό τό μανιασμένο καί ἀφρισμένο Ἡγεμόνα σέ μεγάλα καζάνια ὁπού ἐκόχλαζε τό μολύβι μαζί μέ τόν Ἅγιο Ἰουλιανό ἐναπορρίπτονται «Ἑπτά δέ ἀβλαβεῖς ἐξῆλθον χάριτι Χριστοῦ, πολλοί ἐπίστευσαν ἅμα σύν τῇ μητρί Κελσίου».
Μόνος πιά εἶχε μείνει πιστός στά εἴδωλα ὁ Ἡγεμόνας Μαρκιανός. Καί τά παιδιά του καί ἡ σύζυγός του στήν πλάνη του τόν ἐγκατέλειψαν καί ἐκεῖνος ὁ ἀλητήριος ἄπονος καί ψυχρός ἀπέναντί τους στάθηκε.
Ὅλοι μαζί οἱ ἄλλοτε ἡγεμονεύοντες καί τά εἴδωλα λατρεύοντες στόν ναό τῶν εἰδώλων μαζί μέ τόν Ἅγιο Ἰουλιανό παρεστάθησαν καί μέ τήν προσευχή τους τά ἄψυχα ξόανα σέ συντρίμμια κατά γῆς ἔρριξαν καί τό ναό κατεδάφισαν. Γι’ αὐτό καί ὁμαδικά στό μαρτύριο τοῦ πυροτεχνήματος ὑπεβλήθησαν· πάπυρους ποτισμένους στό λάδι, στά δάχτυλα τῶν χεριῶν καί τῶν ποδιῶν περιτύλιξαν καί ὅλους μαζί τούς ἀνέφλεξαν ἀλλ’ οἱ μακάριοι λαμπάδες ἀπό ἀγάπη πρός τόν Θεόν καιόμεναι ἀπέβησαν, χωρίς «τό παράπαν» νά παραβλαβῆ ἡ σωματική τους ἀκεραιότητα καί ὕστερα ἀπό τό καταπληκτικό αὐτό θαῦμα, τοῦ Ἁγίου Ἰουλιανοῦ καί Κελσίου τό δέρμα τῆς κεφαλῆς μέ σιδερένια νύχια κορδέλλες – κορδέλλες ἐτράβηξαν, τή μητέρα δέ τοῦ Κελσίου ἐκρέμασαν. Καί ἀφοῦ τίποτα δέν ἐπέτυχαν, στά θηρία τούς ἔρριξαν «ἀφ’ ὧν οἱ μακάριοι ἀπήμαντοι διεφυλάχθησαν» μέ χαρά δέ δέχθησαν τόν διά ξίφους θάνατον.
«Διό καί τάς κεφαλάς ἀποτεμνόμενοι ἐκραύγαζον˙ γενέσθω Κύριε ἡ θυσία τῶν ψυχῶν ἡμῶν εὐπρόσδεκτος ἐνώπιόν σου ὅτι σέ ποθήσαντες κατεφρονήσαμεν τῆς πρόσκαιρου ζωῆς φιλάνθρωπε».
«Τίς μή θαυμάσοι, τίς μή δοξάσοι τόν θαυμαστόν ἐν τοῖς ἁγίοις Αὐτοῦ Κύριον»; Οἱ πάντες ὀφείλομε φόρο λατρείας καί ἀπολύτου πίστεως πρός τόν Σωτῆρα μας νά «ἀποτιῶμε» γιά νά μᾶς ἀντιδοξάση καί Ἐκεῖνος.
Όλα τα ονόματα των εορταζόντων
Η ΟΣΙΑ ΔΟΜΝΙΚΗ
Ο ΟΣΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ο Χοζεβίτης
ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ, ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ, ΚΕΛΣΙΟΣ και ΑΝΤΩΝΙΟΣ
Η ΑΓΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ
Ο ΑΓΙΟΣ ΚΑΡΤΕΡΙΟΣ ίερομάρτυρας
ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΦΙΛΟΣ ο Διάκονος και ΕΛΛΑΔΙΟΣ ο λαϊκός
Ο ΟΣΙΟΣ ΑΓΑΘΩΝ
Ο ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΟΣ Αρχιεπίσκοπος Κων/πολης
Ο ΑΓΙΟΣ ΑΤΤΙΚΟΣ Πατριάρχης Κων/πολης
Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΣΑΜΕΑΣ ο ‘Ελαμίτης
Ο ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ κτήτορας και ηγούμενος της Μονής Χώρας
Ο ΟΣΙΟΣ ΜΑΚΑΡΙΟΣ ο Μακρής, ηγούμενος της Μονής Παντοκράτορα Κων/πολης
Ο ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
Ο ΟΣΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ Οσιομάρτυρας
Ο ΟΣΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ο “Εγκλειστος
ΜΝΗΜΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ΑΓΙΟΣ ΣΕΒΕΡΙΝΟΣ
Ποιοι γιορτάζουν στις 8 Ιανουαρίου: Οσία Δομνίκη, Όσιος Αγαθών, Βασίλισσα