Friday, 15 November, 2024

Σήμερα 12/03/2017 Β΄ Κυριακή των Νηστειών – Γρηγορίου του Παλαμά

Όσιος Θεοφάνης ο Ομολογητής της Συγριανής, Όσιος Γρηγόριος ο Α’ Διάλογος Πάπας Ρώμης

Άγιοι Εννέα Μάρτυρες, Δίκαιος Φινεές, Όσιος Συμεών ο Ευλαβής, Άγιος Λαυρέντιος

Προφήτης Ααρών, Άγιος Δημήτριος βασιλεύς της Γεωργίας, Σύναξη των εν τη Λακωνία διαλαμψάντων Αγίων

Β΄ Κυριακή των Νηστειών – Γρηγορίου του Παλαμά

Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, ο Θαυματουργός τιμάται και σήμερα όμως εορτάζεται στις 14/11/2017

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ήταν δεινός θεολόγος και διαπρεπέστατος ρήτορας και φιλόσοφος. Δεν γνωρίζουμε το χρόνο και τον τόπο της γέννησής του. (Ο Σ. Ευστρατιάδης όμως, στο αγιολόγιο του, αναφέρει ότι ο Άγιος Γρηγόριος γεννήθηκε το 1296 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη, από τον Κωνσταντίνο τον Συγκλητικό και την ευσεβέστατη Καλλονή). Ξέρουμε όμως, ότι κατά το πρώτο μισό του 14ου αιώνα μ.Χ. ήταν στην αυτοκρατορική αυλή της Κωνσταντινούπολης, απ’ οπού και αποσύρθηκε στο Άγιο Όρος χάρη ησυχότερης ζωής, και αφιερώθηκε στην ηθική του τελειοποίηση και σε διάφορες μελέτες.

Συνεχίζοντας την πορεία μας μέσα στην περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, φθάνουμε στη β΄ Κυριακή των νηστειών, κατά την οποία εορτάζουμε τη μνήμη του μεγάλου προμάχου της Ορθοδοξίας μας, του Αγίου Γρηγορίου Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης του Παλαμά. Κι όπως οι πριν από αυτόν Άγιοι Πατέρες αγωνίσθηκαν για τον θρίαμβο της Ορθοδόξου πίστεως, έτσι κι αυτός ο μεγάλος Άγιος της Εκκλησίας μας, ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς «επόμενος τοις Αγίοις Πατράσι», ακολουθώντας, δηλαδή, πιστά τη διδασκαλία των Αγίων Πατέρων, στερέωσε την Ορθοδοξία μας, στήριξε την πίστη των Ορθοδόξων και κατετρόπωσε όλους εκείνους, οι οποίοι την πολεμούσαν και μάλιστα εκείνους, που πολεμούσαν τον Ορθόδοξο μοναχισμό και τον ησυχασμό.

Πράγματι, μεγάλη μορφή ο Άγιος Γρηγόριος και είναι κρίμα που δεν τον γνωρίζουμε όσο πρέπει και δεν τον έχουμε μελετήσει. Στην ημέρα της εορτής του, λοιπόν, ο Ευαγγελιστής Μάρκος μάς διηγείται την θεραπεία ενός παραλύτου στην Καπερναούμ από τον Χριστό, που αποτελεί ένα από τα πολλά θαύματά Του πάνω στη γη. Κάθε θαύμα-θαυμαστό γεγονός στα μάτια των ανθρώπων αποτελεί, ασφαλώ,ς ένα ξεχωριστό γεγονός και εξυπηρετεί ένα συγκεκριμένο σκοπό. Μέσα, λοιπόν, από το συγκεκριμένο θαύμα, που επιτελεί ο Χριστός, τονίζει τη σπουδαιότητα και τη σημασία της αφέσεως των αμαρτιών μας από τον Θεό, σημασία πολύ μεγαλύτερη από την ίαση οποιουδήποτε σωματικού νοσήματος. Συχνά, παρακαλούμε τον Θεό να μας βοηθήσει και να μας απαλλάξει από προβλήματα που σχετίζονται με τη σωματική μας ακεραιότητα, με την υγεία μας, ή άλλοτε με τις βιοτικές μας ανάγκες και τη σκληρή καθημερινότητα. Και είναι αλήθεια, ότι τις περισσότερες φορές ανταποκρίνεται στα αιτήματά μας, ιδιαίτερα όταν αυτά συνοδεύονται με πίστη, με ζέση καρδιάς. Ωστόσο, πέρα από τα καθημερινά, πέρα από τα υλικά, ή τα θέματα που άπτονται της υγείας, βρίσκεται η ανάγκη για την παρά Θεού συγχώρεση, για την άφεση των αμαρτιών μας, για την αποκατάσταση της αγαπητικής σχέσεως με τον Θεό και τον πλησίον, μέσα από τη χάρη και την ευεργεσία του Αγίου Πνεύματος. Επομένως, αν θεωρούμε σημαντική την ανταπόκριση του Θεού στα κάθε είδους αιτήματά μας, ακόμα περισσότερο σημαντικό είναι να ανταποκρίνεται στο αίτημά μας για άφεση των αμαρτιών μας.

Την Κυριακή του Ασώτου είδαμε τη σημασία της επιστροφής του ανθρώπου στον Θεό, που με ταπείνωση λέει: «Πάτερ, ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιόν σου». Σήμερα, βλέπουμε τη σπουδαιότητα της πρότασης του Θεού: «Τέκνον, αφέωνταί σοι αι αμαρτίαι σου». Αν με ένα Του λόγο θεραπεύει το παράλυτο σώμα και το κάνει πιο δυνατό από ποτέ και ο λόγος Του που συγχωρεί την αμαρτία είναι εξίσου θεραπευτικός για τις λαβωμένες καρδιές μας και εξίσου αναζωογονητικός για τις ψυχές μας. Δεν χρειάζεται πολύς χρόνος. Μόνο μία λέξη από τον Θεό, μία ανταπόκριση στο αίτημά μας για συγγνώμη. Ζητούμενο, βέβαια, για την ανταπόκριση εκ μέρους του Θεού, δεν είναι άλλο από την πίστη. Η πίστη είναι αυτή που ελκύει το έλεος και την αγάπη του Θεού, η πίστη είναι αυτή που κάνει δυνατή την πραγματοποίηση του θαύματος. Αν διαβάσουμε την Καινή Διαθήκη, θα δούμε ότι σε κάθε θαύμα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η πίστη προς τον Θεό. Πολλοί άνθρωποι τόσο στις μέρες μας, όσο και παλαιότερα, ζητούν να δουν ένα θαύμα για να πιστέψουν, δικαιολογώντας τρόπον τινά το έλλειμμα πίστεως μέσα τους, ή την αμφισβήτηση σε κάθε τι, που υπερβαίνει τα όρια του αισθητού, ή της επεξεργασίας μέσα από τη λογική. Όμως, ακόμα κι αν δουν κάποιο θαύμα, σπεύδουν και πάλι να το αμφισβητήσουν, σπεύδουν και πάλι να απιστήσουν, προφασιζόμενοι ακόμα και τα πιο απίθανα πράγματα, ακόμα και τα πιο παράλογα, οτιδήποτε μπορεί να σταθεί ως δικαιολογία για την απιστία τους. Αυτά τα δύο στοιχεία, την ανάγκη για σταθερή πίστη προς τον Θεό και την ανάγκη να στραφούμε στην ίαση του πνευματικού μας κόσμου, διά της αφέσεως των αμαρτιών μας από τον ίδιο τον Θεό, μας τονίζει η ευαγγελική περικοπή.

Μας παροτρύνει, δηλαδή, να μη μείνουμε μόνο στα εξωτερικά στοιχεία της Σαρακοστής, τη νηστεία δηλαδή και την προσευχή, αλλά να επιμείνουμε στην καλλιέργεια της πίστεως και στην επιμέλεια για την ίαση και αποθεραπεία της ψυχής μας. Μόνο τότε θα είναι αποτελεσματικός ο αγώνας μας, ειδικά τούτη την περίοδο, όταν ασχοληθούμε εντατικά και με τον έσω άνθρωπο, με τα πάθη μας που δεν είναι ευδιάκριτα κι όμως, συχνά ταλαιπωρούν την ψυχή μας και παραλύουν τις πνευματικές μας δυνάμεις. Ας μη ξεχνάμε, επομένως, στις προσευχές μας να εκζητούμε με πίστη τη συγγνώμη του Θεού και να είμαστε βέβαιοι, ότι θα φροντίσει και για κάθε άλλο θέμα μας απασχολεί, όπως άλλωστε ο ίδιος ο Χριστός έχει πει.

saint -k-tipos

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου