Με ακόμα μια δικαστική ήττα βρέθηκε αντιμέτωπη η αεροπορική εταιρεία Ryanair
σχετικά με τη χρέωση της χειραποσκευής που επιβάλλει στους επιβάτες, πολιτική που ξεσηκώνει τα τελευταία χρόνια θύελλα αντιδράσεων.
Η εταιρεία, ύστερα από απόφαση του Πρωτοδικείου Εμπορικών Υποθέσεων αρ. 2 της Γρανάδα, αναγκάστηκε να επιστρέψει 66 ευρώ σε επιβάτη, τον οποίο είχε αναγκάσει να καταβάλλει επιπλέον για τη μεταφορά της χειραποσκευής του σε πτήση από την Πολωνία προς τη Μάλαγα. Πρόκειται για κάτοικο της Γρανάδας, ο οποίος στις 9 Αυγούστου του 2024 ταξίδευε με την εν λόγω εταιρεία, από το Βρότσλαβ (Πολωνία) στη Μάλαγα. Ο επιβάτης κρατούσε μαζί του μια βαλίτσα 10 κιλών, η οποία πληρούσε τις απαιτούμενες προδιαγραφές για να θεωρηθεί χειραποσκευή. Ωστόσο, το προσωπικό της Ryanair τον υποχρέωσε να καταβάλει το επιπλέον ποσό.
Η απόφαση του δικαστηρίου – στην οποία δεν χωρά πλέον έφεση -στηρίζεται τόσο στη νομοθεσία της Ισπανίας όσο και στους κανόνες του ευρωπαϊκού και διεθνούς δικαίου, οι οποίοι ρητά απαγορεύουν στις αεροπορικές εταιρείες να χρεώνουν την απλή μεταφορά χειραποσκευής μέσα στην καμπίνα.
Ο δικαστής υπενθύμισε τη σημαντική απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) από το 2014, σύμφωνα με την οποία η μη καταγεγραμμένη χειραποσκευή θεωρείται “απαραίτητο στοιχείο του ταξιδιού”. Ως εκ τούτου, κάθε αεροπορική εταιρεία είναι υποχρεωμένη να τη μεταφέρει χωρίς καμία πρόσθετη επιβάρυνση. Στην απόφαση σημειώνεται χαρακτηριστικά: «Ο μεταφορέας υποχρεούται να μεταφέρει δωρεάν στην καμπίνα τα αντικείμενα και τους σάκους που φέρει ο ταξιδιώτης μαζί του, συμπεριλαμβανομένων αυτών που αγοράζονται στα καταστήματα του αεροδρομίου».
Η Ryanair επιδικάστηκε από το δικαστήριο επίσης σχετικά με την καταβολή των τόκων και των δικαστικών εξόδων, με τους δικαστές να τονίζουν ότι ο ενάγων είχε πλήρως συμμορφωθεί με τους κανόνες βάρους και μεγέθους της χειραποσκευής.
Η απόφαση αυτή έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά παρόμοιων καταδικαστικών αποφάσεων που έχουν εκδοθεί τα τελευταία χρόνια στην Ισπανία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς οι εθνικές αρχές και τα δικαστήρια προσπαθούν να περιορίσουν τις “κρυφές χρεώσεις” των λεγόμενων low-cost εταιρειών. Για τους καταναλωτές, η απόφαση αποτελεί σημαντικό προηγούμενο, επιβεβαιώνοντας ότι η βασική χειραποσκευή δεν μπορεί να θεωρείται «προαιρετική υπηρεσία» αλλά αναφαίρετο δικαίωμα του επιβάτη. Η Ryanair δεν έχει σχολιάσει μέχρι στιγμής τη νέα καταδίκη, η οποία…
Rosa.gr-© AP Photo, Martin Meissner