Το πιο θρυλικό ναυάγιο στην ιστορία, σημειώθηκε σαν σήμερα 15 Απριλίου το 1912, όταν ο Τιτανικός, βυθίστηκε στα παγωμένα νερά
του βόρειου Ατλαντικού, στο παρθενικό του ταξίδι, παρασύροντας στον θάνατο 1.500 από τους επιβάτες του.
Ο Τιτανικός ήταν ένα κατασκευαστικό θαύμα για την εποχή του, ενώ είχε χαρακτηριστεί ως «αβύθιστο» πλοίο. Στο μήκους 270 μέτρων και πλάτους 28 μέτρων υπερπολυτελές υπερωκεάνειο, υπήρχαν πέντε καταστρώματα, τα οποία φιλοξένησαν στο μοναδικό του ταξίδι μερικούς από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, καθώς και εκατοντάδες μετανάστες από την Μεγάλη Βρετανία, την Ιρλανδία, τη Σκανδιναβία και άλλες περιοχές σε όλη την Ευρώπη οι οποίοι αναζητούσαν μια καινούργια ζωή στη Βόρεια Αμερική.
Η νηολόγηση του έγινε στο λιμάνι του Λίβερπουλ, αλλά το παρθενικό του ταξίδι ξεκίνησε από εκείνο του Σαουθάμπτον. Μάλιστα, πριν από τον απόπλου παραλίγο να προκαλέσει ατύχημα, αφού από το εκτόπισμά του προκλήθηκε κύμα που έσπασε τους κάβους του αγκυροβολημένου πλοίου «SS city of New York» και παραλίγο να συγκρουστεί με τον Τιτανικό. Η ζημιά τότε αποφεύχθηκε, όμως αρκετοί ερμήνευσαν το συγκεκριμένο περιστατικό ως οιωνό για το υπερπολυτελές πλοίο.
Τελικά, όπως έδειξε η ιστορία, δεν ήταν γραφτό για τον Τιτανικό να ταξιδέψει…
Αφότου απέπλευσε από το Σαουθάμπτον την 10η Απριλίου 1912, ο Τιτανικός σταμάτησε στο Χερβούργο στη Γαλλία και στο Κουίνστάουν στην Ιρλανδία προτού κατευθυνθεί δυτικά προς τη Νέα Υόρκη. Στις 14 Απριλίου 1912, μετά από τέσσερις ημέρες ταξιδιού και αφού είχε διανύσει περίπου 375 μίλια (600 km) νότια της Νέας Γης ο Τιτανικός συγκρούστηκε με ένα παγόβουνο στις 11:40 μ.μ. ώρα πλοίου.
Το παγόβουνο έσκισε το κύτος του πλοίου, ξεκινώντας από την πλώρη, όπου κατέστρεψε και τα 5 στεγανά μέρη του πλοίου επιτρέποντας την εισροή υδάτων στο σκάφος. Το πλοίο είχε σχεδιαστεί έτσι ώστε ακόμα και αν πλημμύριζαν 4 στεγανά να μπορούσε να επιπλεύσει, όχι όμως και με 5.
Το πλοίο ήταν από τα πρώτα που χρησιμοποίησε το σήμα κινδύνου SOS -πρότερα και αντί αυτού χρησιμοποιούνταν το CQD (CQ Distress). Ο Τιτανικός βυθίστηκε δύο ώρες και σαράντα λεπτά αργότερα στις 02:20 στις 15 Απριλίου.
Δύο λεπτά πριν βυθιστεί στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού, το κύτος έσπασε σε 2 κομμάτια, παρασύροντας στο θάνατο γύρω στους 1.500 ανθρώπους με τους υπόλοιπους 700 να βρίσκονται στις σωσίβιες λέμβους και να παρακολουθούν το τραγικό γεγονός, όπως αναφέρει η Wikipedia.
Το ναυάγιο του Τιτανικού παραμένει στο βυθό, σπασμένο στα δύο και σταδιακά αποσυντιθέμενο σε βάθος 3.784 μέτρων, ενώ από το 1985 οπότε και ανακαλύφθηκε, δύτες έχουν ανασύρει χιλιάδες αντικείμενα, τα οποία εκτίθενται σε μουσεία σε όλο τον κόσμο.
Ο Τιτανικός έχει γίνει ένα από τα διασημότερα πλοία στην ιστορία και η μνήμη του διατηρείται ζωντανή από πολυάριθμα βιβλία, τραγούδια, ταινίες, εκθέματα και μνημεία.
Οι άγνωστοι Έλληνες επιβάτες και οι ιστορίες τους
Μπορεί οι περισσότεροι άνθρωποι να γνωρίζουν με κάθε λεπτομέρεια την ιστορία των φανταστικών επιβατών του Τιτανικού Τζάκ και Ρόουζ, όπως την φαντάστηκαν οι σεναριογράφοι και την «αποτύπωσε» ο Τζέιμς Κάμερον, λίγοι, όμως, γνωρίζουν ότι στο πιο διάσημο ναυάγιο του κόσμου υπήρχαν και Έλληνες επιβάτες.
Ο λόγος για τέσσερις άνδρες που κατάγονταν από το χωριό Άγιος Σώστης της Μεσσηνίας. Και οι τέσσερις πνίγηκαν στα παγωμένα νερά…
Οι νεαροί άνδρες είχαν ξεκινήσει το ταξίδι τους προς τις ΗΠΑ, με την ελπίδα ότι θα καταφέρουν να χτίσουν μια καλύτερη ζωή για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Πίστευαν ότι το «αμερικανικό όνειρο» τους περιμένει…
Ο 30χρονος Παναγιώτης Λυμπερόπουλος ήταν ο μεγαλύτερος από τους Έλληνες επιβάτες του Τιτανικού και ο μόνος που είχε σχέση με τις ΗΠΑ. Σύμφωνα όλα όσα έχουν γίνει γνωστά, ο Παναγιώτης Λυμπερόπουλος ήταν ιδιοκτήτης ενός μικρού εργοστασίου στη Νέα Υόρκη και είχε επιστρέψει στην Ελλάδα για να δει από κοντά τη βάπτιση του γιου του.
Παρά τα παρακάλια της συζύγου του, λίγες ημέρες μετά αποφάσισε να επιστρέψει και πάλι στη «Γη της επαγγελίας».
Μαζί του αποφάσισαν να ταξιδέψουν και οι δύο άλλοι συντοπίτες του, οι αδελφοί Χρονόπουλοι.
Ο μεγαλύτερος αδελφός, ο 26χρονος Απόστολος Χρονόπουλος ήταν εργάτης. Ο νεαρός άντρας επιβιβάστηκε στον Τιτανικό από το Χερβούργο μαζί με τον 19χρονο αδελφό του Δημήτρη.
Καθότι και τα δύο αδέλφια ήταν επιβάτες της τρίτης θέσης, οι σοροί τους δεν βρέθηκαν ποτέ. Αντίθετα, το άψυχο σώμα του Παναγιώτη Λυμπερόπουλου εντοπίστηκε από τους ναύτες του πλοίου «Mackay Bennett» και αναγνωρίστηκε.
Ο Παναγιώτης Λυμπερόπουλος ήταν ο μοναδικός που κατάφερε να επιβιβαστεί σε μια από τις σωστικές λέμβους, και αυτό επειδή μιλούσε αγγλικά και κατάφερε να φτάσει μέχρι το κατάστρωμα.
Η σωστική αυτή λέμβος, όμως, εντοπίστηκε αργά και οι επιβάτες είχαν ήδη πεθάνει από ασιτία.
Ο Βασίλειος Καταβέλης
Ο τελευταίος Έλληνας επιβάτης του Τιτανικού ήταν ο 19χρονος Βασίλειος Καταβέλης. Ελπίδα του, ήταν να καταφέρει να φτάσει στο Μιλγουόκι των ΗΠΑ.
Η σορός του εντοπίστηκε από τα σωστικά συνεργεία και πάνω της βρέθηκε ένα εισιτήριο τρένου από την Νέα Υόρκη προς το Μιλγουόκι, ένας μικρός καθρέπτης, δύο σημειωματάρια, μια χτένα και ένα κλειδί. Μάλιστα, τα προσωπικά του αντικείμενα παραδόθηκαν στα αδέλφια του Πέτρο, Παναγιώτη και Λαμπρινή στο λιμάνι του Πειραιά λίγο καιρό αργότερα.
Η τραγική ειρωνεία είναι, ότι τόσο ο Λυμπερόπουλος όσο και ο Καταβέλης άλλαξαν τα εισιτήριά τους για να μπορέσουν να ταξιδέψουν μαζί με τους δύο αδελφούς.
Στο ορεινό χωριό του Αγίου Σώστη στη Μεσσηνία, υπάρχει ένα μικρό μνημείο για τους τέσσερις άντρες-θύματα του Τιτανικού.
«Εις μνήμην των τεσσάρων Ελλήνων θυμάτων του Τιτανικού του έτους 1912 αναζητούντων καλυτέραν τύχην εις ΗΠΑ δι’ εαυτούς και οικογενείας των. Βασιλείου Γ. Καταβέλου – Παναγιώτου Κ. Λυμπερόπουλου – Αποστόλου Μ. Χρονόπουλου – Δημητρίου Μ. Χρονόπουλου» γράφει το μνημείο, που δημιουργήθηκε το 2001.