Οικονομικές προσφορές σε επίπεδα-ρεκόρ προσέλκυσε ο διαγωνισμός της νέας 25ετούς παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Την υψηλότερη δεσμευτική οικονομική προσφορά μεταξύ των έξι υποψηφίων που συμμετείχαν στη διαδικασία κατέθεσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το ύψος της ανέρχεται σε 3,27 δισ. ευρώ και είναι περισσότερο από 5% υψηλότερη από την αμέσως επόμενη, έτσι δεν θα υπάρξει στάδιο κατάθεσης περαιτέρω βελτιωμένων προσφορών. Πρόκειται για ποσό-ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα ιδιωτικοποιήσεων και αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, όντας υπερδιπλάσιο από το τίμημα που καταβλήθηκε για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (1,234 δισ. ευρώ), όπως και για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού (1,496 δισ. ευρώ), που είναι και τα δύο υψηλότερα μέχρι τώρα τιμήματα που έχει λάβει το ΤΑΙΠΕΔ.
Ωστόσο, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, όπως προβλέπουν τα τεύχη του διαγωνισμού, θα εξετάσει τώρα τον «Φάκελο Β», αυτόν που περιλαμβάνει όλα τα έγγραφα της δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς της υποψήφιας παραχωρησιούχου και εφόσον διαπιστώσει πως όλα είναι σύμφωνα με τα προβλεπόμενα θα προχωρήσει στην ανάδειξη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε προτιμητέο επενδυτή. Κατόπιν η σύμβαση θα σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εφόσον εγκριθεί θα υπογραφεί από ΤΑΙΠΕΔ και επενδυτή και ύστερα θα πάει για κύρωση στη Βουλή.
Στο διάστημα μεταξύ της ανακήρυξης του προτιμητέου επενδυτή και της υπογραφής και ψήφισης της σύμβασης, η υποψήφια παραχωρησιούχος θα πρέπει να οριστικοποιήσει με όλες τις προβλεπόμενες λεπτομέρειες το χρηματοδοτικό σχήμα εφάπαξ καταβολής του τιμήματος των 3,27 δισ. προκειμένου να γίνει το οικονομικό κλείσιμο.
Η δεύτερη υψηλότερη προσφορά ύψους 3,106 δισ. κατατέθηκε από την κοινοπραξία της Mytilineos με τη Vinci και τη Mobility Partner. Η συγκεκριμένη πρόταση απείχε μόλις μισό εκατομμύριο από το να βρεθεί εντός του εύρους του 5% που θα της έδινε δικαίωμα συμμετοχής σε νέο γύρο βελτιωμένων προσφορών μεταξύ των δύο πρώτων υποψηφίων.
Το ύψος της προσφοράς της ισπανικής Abertis Infraestructuras είναι 2,7 δισ., της κοινοπραξίας των σημερινών παραχωρησιούχων Ακτωρ Παραχωρήσεις και Αβαξ με τη Meridiam 2,548 δισ., η προσφορά της κοινοπραξίας της Macquarie με τη Fincop Infrastructure, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου είναι 2,35 δισ. και της κοινοπραξίας των Brisa Autoestradas de Portugal και Rubicone Bidco μαζί με την Intrakat είναι 2,05 δισ.
Το εντονότατο, όπως αποδείχθηκε στην πράξη, επενδυτικό ενδιαφέρον αποδίδεται στις ελκυστικές αποδόσεις που εξασφαλίζει η εκμετάλλευση αυτού του οδικού άξονα. Οι σημερινοί μέτοχοι της παραχωρησιούχου, δηλαδή οι Ελλάκτωρ (65,7%) και Αβαξ (34,2%) υπολογίζεται ότι από το 2016 μέχρι και τη χρήση του 2022 έχουν εισπράξει κεφάλαια της τάξης των 600 εκατ. με τη μορφή μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου. Για τη χρήση του 2022 τα διανεμόμενα μερίσματα είναι 46,8 εκατ., πέραν του προμερίσματος ύψους 30 εκατ., ήτοι συνολικά 76,8 εκατ.
Σε ενημερωτικό σημείωμά της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρει πως η παραχώρηση «ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση» και ότι «διαθέτει την κεφαλαιακή διάρθρωση και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες με έντονη δυναμική για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσει». Προσθέτει δε ότι «η ρευστότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή, με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα, χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας, να ανέρχονται τον Μάρτιο σε 1,6 δισ.».
Συνολικά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «αναμένει πάνω από 6 δισ. σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων και σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες», όπως και υπεραξίες.
Ο όμιλος έχει αναλάβει και την Εγνατία Οδό και το καζίνο στο Ελληνικό
Στο χαρτοφυλάκιο των μεγάλων έργων και παραχωρήσεων που έχει εξασφαλίσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ περιλαμβάνονται δύο ακόμα εμβληματικά επενδυτικά σχέδια: Πρόκειται για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (Integrated Casino Resort) στο Ελληνικό, με το οικονομικό κλείσιμο της πρώτης συναλλαγής να μην έχει ολοκληρωθεί και το έργο για το δεύτερο να μην έχει ακόμα ξεκινήσει.
Η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (75%) με την Egis Projects (35%) ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στις 26 Αυγούστου του 2021 με προσφορά 1,496 δισ. ευρώ και υποχρέωση ολοκλήρωσης των τριών καθέτων οδικών αξόνων της, σε έργα συνολικού επιπλέον προϋπολογισμού της τάξης των 800 εκατ.
Η σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 35 ετών βρίσκεται ακόμα στο Ελεγκτικό Συνέδριο καθώς, κατά πληροφορίες, οι σχετικοί φάκελοι κατατέθηκαν σε δύο φάσεις «λόγω της πολυπλοκότητας του έργου».
Αλλες πηγές της προσθέτουν επίσης πως δεν έχουν ολοκληρωθεί τα προαπαιτούμενα που πρέπει να διεκπεραιώσει το Δημόσιο, μεταξύ των οποίων και η αύξηση των διοδίων στην Εγνατία Οδό με σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση.
Για την Εγνατία Οδό η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Egis Projects είχε προσφέρει 1,496 δισ. ευρώ τον Αύγουστο του 2021.
Επί του παρόντος, δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της παραχώρησης. Ούτε για το ακριβές μοντέλο χρηματοδότησης. Οσον αφορά το καζίνο στο Ελληνικό, η κοινοπραξία IRC Athens, με μετόχους τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (49%) και τη Hard Rock (με 51%, η οποία υποκατέστησε την αρχική εταίρο και κατόπιν αποσυρθείσα, Mohegan) εξασφάλισε την άδεια καζίνο για 30 χρόνια με τίμημα 150 εκατ. ευρώ, ενώ έχει δεσμευτεί να δαπανήσει τουλάχιστον άλλα 950 εκατ. ευρώ για την κατασκευή ξενοδοχείου, καζίνου, συνεδριακού κέντρου και αθλητικών εγκαταστάσεων.
Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2020, ωστόσο η αποχώρηση της Mohegan και η οριστικοποίηση του χρηματοδοτικού σχήματος αναφέρονται συχνά ως αιτίες για το γεγονός πως δεν έχουν ακόμα προχωρήσει τα έργα.
Οσον αφορά το χρηματοδοτικό σχήμα, πληροφορίες θέλουν τις χρηματοδότριες τράπεζες να έχουν θέσει απαιτητικούς όρους και εσχάτως να προκρίθηκε η ένταξη μέρους της χρηματοδότησης στο Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης.