Η ερώτηση είναι απλή. Ερχεται νέο μνημόνιο; Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει το πρακτορείο Bloomberg ως μία συμβιβαστική πρόταση στην οποία έχει προχωρήσει η Κομισιόν, έως ότου υπάρξει συμφωνία για τα θέματα των προληπτικών μέτρων και του χρέους, ώστε να μην αδειάσουν τα κρατικά ταμεία
Το βράδυ του Σαββάτου το Bloomberg διέρρευσε προσχέδιο νέου μνημονίου για το 2018, το οποίο προτίθεται να υπογράψει η ελληνική κυβέρνηση, με μέτρα ύψους 5,2 δισ. ευρώ και πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ! Προφανώς η Κομισιόν προβαίνει σε αυτή τη κίνηση διαβλέποντας καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του ελέγχου αλλά αυτό βέβαια μπορεί να ερμηνευτεί καθαρά ως… επικράτηση των απόψεων της ευρωπαϊκής πλευράς της διαπραγμάτευσης, που αυτόματα σημαίνει πως θα πρέπει να αναμένεται και η αντίδραση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην συγκεκριμένη πρόταση.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την εκταμίευση αυτής της δόσης είναι η κυβέρνηση να νομοθετήσει τον μηχανισμό αυτόματης διόρθωσης αποκλίσεων.
Λίγες ώρες πριν τη συνεδρίαση του Eurogroup που θα κληθεί να συζητήσει τα θέματα των προληπτικών μέτρων και του χρέους σημειώνεται ένα «τσουνάμι» διαρροών. Το Bloomberg έφερε στο φως της δημοσιότητας την συμβιβαστική πρόταση της Κομισιόν ενώ νωρίτερα οι Financial Times είχαν αποκαλύψει την επιστολή Λαγκάρντ προς τους υπουργούς Οικονομικών (με την οποία ζητούσε να υπάρξει ρύθμιση για το χρέος) και το γερμανικό πρακτορείο MNI είχε δημοσιεύσει την επιστολή Τσακαλώτου προς τους ομολόγους του (με την οποία προειδοποιούσε ότι καμία κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να ψηφίσει μέτρα 9 δις ευρώ).
Στην ουσία είναι γνωστές οι θέσεις της κάθε πλευράς με στόχο να ασκηθεί πίεση στους υπουργούς Οικονομικών που θα συνεδριάσουν τη Δευτέρα ώστε να δώσουν κάποια λύση. Σύμφωνα με ξεχωριστό έγγραφο που επίσης έχει στην κατοχή του το αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο «προκειμένου να γίνει η εκταμίευση της επόμενης δόσης, θα πρέπει να ψηφιστεί η σχετική νομοθεσία που θα διασφαλίζει ότι ένα πακέτο μέτρων θα τίθεται αυτομάτως σε εφαρμογή στην περίπτωση που η Ελλάδα δεν καταφέρει να ανταποκριθεί στον στόχο για το ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα, όπως αυτό ορίζεται στο πρόγραμμα».
Πιο συγκεκριμένα, “στην περίπτωση αρνητικής απόκλισης μεταξύ του στόχου του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και το πραγματικό αποτέλεσμα, όπως αυτό προσδιορίζεται στις προβλέψεις της ΕΛΣΤΑΤ τον Απρίλιο τα μέτρα θα εφαρμόζονται αυτομάτως”. Στη βάση αυτή, η προσαρμογή θα είναι όσο η απόκλιση από τον στόχο και θα φτάνει μέχρι και το 2% του ΑΕΠ και εκτός από την περικοπή δαπανών θα μπορεί να υπάρχει και αύξηση άμεσων και έμμεσων φόρων μετά από σχετική εισήγηση του δημοσιονομικού συμβουλίου».
Το Bloomberg μπορεί να διέρρευσε το προσχέδιο νέου μνημονίου για το 2018, όμως έτσι επί της ουσίας αποδεσμεύεται η χρηματοδότηση του ελληνικού προγράμματος από τη συζήτηση για το χρέος κάτι όμως που εμμέσως πλην σαφώς είχε αποκλείσει ο Γ. Ντάισελμπλουμ λέγοντας ότι το κλείσιμο της αξιολόγησης θα περιλαμβάνει και την απόφαση για το ελληνικό χρέος. Αρα η πρόταση αυτή είναι δύσκολο να γίνει αποδεκτή. Όπως αναφέρεται στο κείμενο, η αποκατάσταση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας της Ελλάδας με στόχο το πρωτογενές πλεονάσμα του 3,5% του ΑΕΠ για το 2018, θα επιτευχθεί με τον συνδυασμό μεταρρυθμίσεων δημοσιονομικού χαρακτήρα, στις οποίες θα περιλαμβάνονται αλλαγές και στον ΦΠΑ, τη φορολογία και το ασφαλιστικό και ενός προγράμματος διαχείρισης των οικονομικών του Δημοσίου, αλλά και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Το προσχέδιο του Μνημονίου προβλέπει εντός του Ιουνίου την έκδοση κατευθυντήριων γραμμών για την εφαρμογή πρακτικών που θα προσαρμόσουν τη φορολογία με βάση την οικονομική κατάσταση των πολιτών, καθώς και την αναδιάρθρωση του ιδιωτικού χρέους, με τη διαγραφή προστίμων και υπέρογκων προσαυξήσεων.
Τον Ιούνιο επίσης, θα γίνει έλεγχος για την επαλήθευση των στοιχείων που αφορούν στη λίστα των ληξιπρόθεσμων οφειλών μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2016, ενώ θα προβλέπεται η μεταφορά των απαιτήσεων σε έναν ενιαίο λογαριασμό. Έως το τέλος Σεπτεμβρίου, θα προσαρμοστεί η νομοθεσία που αφορά τις υπέρογκες οφειλές, ώστε να θεσπιστούν συγκεκριμένα κριτήρια για την εισπραξιμότητά τους.
Επίσης, θα δημιουργηθεί Μονάδα Μεγάλων Οφειλετών, στη λίστα της οποίας θα ενταχθούν όσοι οφείλουν ποσά άνω του ενός εκατ. ευρώ, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 80% της συνολικής οφειλής προς το Κράτος. Οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν στην ενίσχυση των εργαλείων και στην ικανότητα της φορολογικής διοίκησης για την πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Ως το τέλος Σεπτεμβρίου 2016 θα ετοιμαστεί λίστα ταξινόμησης των μεγαλοοφειλετών ανάλογα με το ύψος του χρέους, τις οικονομικές τους δυνατότητες και την οικονομική κατάσταση. Ας μη πάμε όμως μακριά. Μέχρι να δούμε αν θα επαληθευτεί το πρακτορείο Bloomperg στην είδηση που δημοσιεύει για νέο μνημόνιο το 2018, ας έχουμε υπ΄όψιν μας τι μας περιμένει πολύ σύντομα στο κοντινό 2016…
Έμμεσοι φόροι παντού και μειώσεις μισθών στο Δημόσιο
Φόροι σε καύσιμα, ποτά, καπνό, ηλεκτρονικά τσιγάρα, ξενοδοχεία, επενδυτικές εταιρείες και μειώσεις μισθών στο Δημόσιο περιλαμβάνει το πακέτο της συμφωνίας που θα παρουσιαστεί στο Eurogroup της Δευτέρας ως έκθεση συμμόρφωσης της Ελλάδας στα μέτρα που προβλέπει η πρώτη αξιολόγηση.
Το πρακτορείο Bloomberg δημοσίευσε την έκθεση συμμόρφωσης (compliance report) της Ελλάδας στα μέτρα της πρώτης αξιολόγησης, την οποία έστειλε η Κομισιόν στους υπουργούς οικονομικών της Ευρωζώνης, στην οποία τονίζει ότι το ελληνικό πρόγραμμα είναι γενικά «εντός τροχιάς».
Η έκθεση αναφέρεται αρχικά στην συμφωνία που υπήρξε για τα «κόκκινα δάνεια», ότι δηλαδή συμφωνήθηκε η πώληση εξυπηρετούμενων και μη δανείων από 1/1/2018, με εξαίρεση δάνεια πρώτης κατοικίας με αντικειμενική αξία μέχρι 140.000 ευρώ, τα οποία όμως θα απελευθερωθούν από την 1 Ιανουαρίου του 2018.
Σε ό,τι αφορά στα δημοσιονομικά μέτρα, εκτός από την παρεμβάσεις σε ασφαλιστικό και φορολογικό που αναμένεται να ψηφιστούν σήμερα, το τηλεγράφημα αναφέρει ότι το πακέτο των έμμεσων φόρων θα αρχίσει να εφαρμόζεται από φέτος με την υιοθέτηση συμπληρωματικού προϋπολογισμού.
Το κείμενο αποτελεί ουσιαστικά την έκθεση συμμόρφωσης της Ελλάδας στα μέτρα της πρώτης αξιολόγησης και αναφέρει ότι το δημοσιονομικό κενό του 3% του ΑΕΠ (5,4 δισ. ευρώ )- που ήταν και το ζητούμενο της αξιολόγησης- καλύφθηκε με μέτρα 1% του ΑΕΠ (1,8 δισ. ευρώ) από άμεση φορολογία, 1% του ΑΕΠ (1,8 δισ. ευρώ) από αλλαγές στο ασφαλιστικό .
Το τρίτο 1% του ΑΕΠ καλύφθηκε με επιμέρους παρεμβάσεις ως εξής:
-0,2% του ΑΕΠ (360 εκατ. ευρώ) από την αύξηση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, με άμεση επίπτωση σε τυποποιημένα τρόφιμα καύσιμα εισιτήρια συγκοινωνιών και κόμιστρα ταξί και μια σειρά άλλων προϊόντων και υπηρεσιών.
-0,2% του ΑΕΠ ( 360 εκατ. ευρώ ) από την μείωση του μισθολογικού κονδυλίου στο δημόσιο, χωρίς όμως να τονίζει από που θα προκύψει αυτή η εξοικονόμηση.
-0,6 % του ΑΕΠ ( 1,06 δισ. ευρώ ) από αυξήσεις έμμεσων φόρων και τελών
Στα μέτρα που αφορούν αυξήσεις έμμεσων φόρων και τελών περιλαμβάνονται:
- Η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης φυσικό αέριο, υγραέριο και κηροζίνη.
- Η κατάργηση της έκπτωσης 50% του Ειδικού φόρου κατανάλωσης στα αλκοολούχα ποτά που ισχύει για τα Δωδεκάνησα.
- Η αύξηση του ΕΦΚ σε τσιγάρα και προϊόντα καπνού.
- Η θέσπιση ΕΦΚ για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
- Η επιβολή τέλους διανυκτέρευσης για ξενοδοχεία άνω των δύο αστέρων και ενοικιαζόμενα δωμάτια με πιστοποίηση πάνω από δύο «κλειδιά».
- Η επιβολή ενός μόνιμου φόρου 35% επί των μεικτών κερδών από την εκμετάλλευση των παιχνιδιών του ΟΠΑΠ σε αντικατάσταση του μέτρου της επιβολής πέντε λεπτών στην στήλη για τα τυχερά παιχνίδια του οργανισμού.
- Η επιβολή ενός τέλους 5% για τους συνδρομητές ευρυζωνικών υπηρεσιών διαδικτύου και 10% για την συνδρομητική τηλεόραση.
- Η αύξηση της φορολογίας στα UCITS εταιρίες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία και τις εταιρίες διαχείρισης χαρτοφυλακίου.