Η επένδυση για το ελληνικό τμήμα φθάνει τα 1,5 δις, ενώ προκύπτουν και νέες θέσεις εργασίας
Δίαυλος τροφοδοσίας με φυσικό αέριο για 12 ευρωπαϊκές χώρες, από τα Βαλκάνια μέχρι τη Μεγάλη Βρετανία γίνεται η χώρα μας με την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ που έχει ξεκινήσει και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2020. Υφιστάμενες και νέες διασυνδέσεις των συστημάτων φυσικού αερίου των χωρών της περιοχής θα επιτρέψουν στο φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν που θα τροφοδοτεί σε πρώτη φάση τον αγωγό να φτάσει στην κατανάλωση, στην Ανατολική, Κεντρική και Δυτική Ευρώπη. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, εκτός από τις αγορές της Αλβανίας και της Ιταλίας από τις οποίες θα διέρχεται ο αγωγός μετά την Ελλάδα, μπορεί να τροφοδοτήσει:
-Τη Βουλγαρία μέσω της υφιστάμενης διασύνδεσης των συστημάτων Ελλάδας – Βουλγαρίας ή / και του σχεδιαζόμενου ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB.
-Τον κόμβο φυσικού αερίου της Κεντρικής Ευρώπης στο Baumgarten της Αυστρίας μέσω του αγωγού Trans Austria Gas
-Τη Γερμανία και τη Γαλλία μέσω Ελβετίας, αξιοποιώντας τη δυνατότητα αντιστροφής ροής μέσω του αγωγού Transitgas.
-Οι εταιρείες Snam Rete Gas και Fluxys συμφώνησαν να αναπτύξουν δυνατότητες φυσικής αντιστροφής ροής μεταξύ Ιταλίας και Ηνωμένου Βασιλείου διασυνδέοντας τις αγορές της Ιταλίας, της Ελβετίας, της Γερμανίας, της Ολλανδίας και του Βελγίου, και επιτρέποντας έτσι στο αέριο της Κασπίας να φτάσει στο Ηνωμένο Βασίλειο.
-Τέλος, είναι υπό συζήτηση οι προοπτικές διασύνδεσης με τις αγορές της Νότιας Κροατίας, του Μαυροβουνίου και της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης.
Το ελληνικό τμήμα του αγωγού, μήκους 550 χιλιομέτρων από τα ελληνοτουρκικά μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα έχει ήδη περάσει στη φάση της κατασκευής. Έχει γίνει προετοιμασία του εδάφους σε μήκος 200 χιλιομέτρων, έχουν συγκολληθεί 100 χλμ. αγωγών ενώ 10 χιλιόμετρα έχουν ολοκληρωθεί και ο αγωγός έχει τοποθετηθεί στο υπέδαφος, σε βάθος τουλάχιστον ενός μέτρου. Ο αγωγός έχει διάμετρο 48 ιντσών (1,2 μέτρων) και μεταφορική ικανότητα 10 δις. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως η οποία μελλοντικά μπορεί να αυξηθεί σε 20 δις. Η Κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού εφαρμόζει πρόγραμμα αποζημιώσεων για τους ιδιοκτήτες και χρήστες της γης που επηρεάζονται, ανάλογα με την περίπτωση (είτε πρόκειται για προσωρινή είτε για μόνιμη δέσμευση της γης , είτε για δικαιώματα δουλείας).
Η επένδυση για το ελληνικό τμήμα φθάνει σε 1,5 δις. ευρώ, ενώ στα οφέλη για τη χώρα περιλαμβάνονται ακόμη οι νέες θέσεις εργασίας (ήδη εργάζονται 1900 άνθρωποι ενώ 150 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν υπογράψει συμβόλαια για προμήθεια προϊόντων και υπηρεσιών), το θετικό σήμα προς την διεθνή επενδυτική Κοινότητα, η ενίσχυση του ανταγωνισμού στις πηγές προμήθειας φυσικού αερίου και της ασφάλειας εφοδιασμού καθώς προστίθεται μία ακόμη πύλη εισόδου για φυσικό αέριο στη χώρα. Επίσης, η γεωπολιτική αναβάθμιση και η ανάδειξη της χώρας σε κόμβο εφοδιασμού της Ευρώπης.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Η σημασία ολοκλήρωσης του ΤΑΡ για την Ελλάδα