Συνάντηση του Απόστολου Βεσυρόπουλου με το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ
Το διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ έθεσε στον αρμόδιο υφυπουργό Οικονομικών το ζήτημα της κατάργησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Επιβαρύνει τους καταναλωτές με ποσό που υπερβαίνει τα 130 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση.
Συνάντηση με τον υφυπουργό Οικονομικών, Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, Απόστολο Βεσυρόπουλο, είχε το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ. Στο επίκεντρο τέθηκε ένας τριπλός άξονας θεσμικών ζητημάτων που απασχολούν τον κλάδο της μεταποίησης και εμπορίας καφέ στην Ελλάδα, όπως είναι ο τρόπος φορολόγησης της πρώτης ύλης στις φορολογικές αποθήκες, η χρονοβόρα και γραφειοκρατική διαδικασία δήλωσης του εξοπλισμού που παραχωρείται στις επιχειρήσεις με χρησιδάνειο καθώς και η κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Στη συνάντηση παρευρέθηκαν από πλευράς της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, οι Γιώργος Μαγγίνας (JacobsDouwe Egberts), Χρήστος Αλεβίζος (Nestle), Γιάννος Μπενόπουλος (Cafetex), Γιάννης Ταλούμης (Taf), Τάσος Γιάγκογλου (Καφές Γιάγκογλου).
Σε ό,τι αφορά την φορολόγηση του καφέ στις φορολογικές αποθήκες, αρκετές από τις εταιρείες επεξεργασίας και εμπορίας έχουν δημιουργήσει φορολογικές αποθήκες. Εκεί παραλαμβάνουν την πρώτη ύλη από το τελωνείο, ενώ υποχρεούνται να καταβάλουν ειδικό φόρο κατανάλωσης κάθε φορά που εξάγεται ποσότητα πρώτης ύλης από την αποθήκη. Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις εταιρειών που διατηρούν σημαντικές ποσότητες στη φορολογική αποθήκη, οι οποίες ενδέχεται να παραμείνουν εκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Κατά τη διάρκεια της αποθήκευσης εμφανίζεται απώλεια βάρους σε σχέση με την αρχική ποσότητα καφέ που εισήχθη στην αποθήκη, λόγω της σταδιακής απώλειας υγρασίας στο ωμό προϊόν. Σε περίπτωση ελέγχου της φορολογικής αποθήκης θεωρείται από τα ελεγκτικά κλιμάκια ότι υπάρχει απόκλιση της ποσότητας του αποθηκευμένου καφέ, προκειμένου να καταβληθεί ο αναλογών ΕΦΚ, λόγω της διαφοράς βάρους. Βάσει νόμου επιβάλλεται πρόστιμο για τελωνειακή παράβαση. Η Ελληνική Ένωση Καφέ ζήτησε από τον υφυπουργό να αναγνωρίζεται απόκλιση βάρους για ποσοστό έως και 1,5% ετησίως, όπως προβλέπεται και στην Ιταλία, επί της συνολικής ποσότητας καφέ που διακινείται στην φορολογική αποθήκη.
Στο τραπέζι η διευθέτηση του θέματος των χρησιδανείων στις καφετιέρες
Στο πλαίσιο συζήτησης των δύο πλευρών τέθηκε επίσης η διευθέτηση της γραφειοκρατικής διαδικασίας που ακολουθεί μία επιχείρηση, η οποία χρησιδανείζει εξοπλισμό (μηχανή καφέ) σε καταστήματα εστίασης. Σε αυτή την περίπτωση η δήλωση χαρτοσήμου μέσα από τη σχετική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ θα πρέπει να πραγματοποιείται σε κάθε κίνηση που σχετίζεται με τον πελάτη και σε χρονικό διάστημα έως και πέντε ημερών με δυσανάλογο πρόστιμο 500 ευρώ για οποιαδήποτε καθυστέρηση. Επί της ουσίας το κόστος του χαρτοσήμου με βάση το νόμο επιβαρύνει κάθε κίνηση της μηχανής καφέ. Δηλώνεται δηλαδή και καταβάλλεται όταν αυτή τοποθετείται στο κατάστημα ή αντικαθίσταται από νέα, αλλά και όταν μία μηχανή μετακινείται από το κατάστημα και αντικαθίσταται με άλλη για λόγους συντήρησης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν μία επιχείρηση συνεργάζεται με ένα εκτεταμένο δίκτυο σημείων εστίασης, απαιτείται καθημερινά η δήλωση ενός σημαντικού αριθμού κινήσεων και η καταβολή χαρτοσήμου. Το γεγονός αυτό προσθέτει λειτουργική αλλά και οικονομική επιβάρυνση στις επιχειρήσεις. Τα στελέχη της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, αιτήθηκαν στον κύριο Βεσυρόπουλο η δήλωση των κινήσεων για τον εξοπλισμό να γίνεται συγκεντρωτικά είτε σε μηνιαία βάση, είτε και σε πιο μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα στη διάρκεια του έτους. Με αυτό τον τρόπο δεν θα υπάρχει απώλεια εσόδων για το Δημόσιο, ενώ θα μειωθεί σημαντικά το γραφειοκρατικό κόστος για τις επιχειρήσεις.
Το ζήτημα της κατάργησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης
Το διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ έθεσε επίσης στον αρμόδιο υφυπουργό το ζήτημα της κατάργησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, ο οποίος επιβαρύνει τους καταναλωτές με ποσό που υπερβαίνει τα 130 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. Πρόκειται μάλιστα για ένα φορολογικό μέτρο, το οποίο προκαλεί αρρυθμίες και στη λειτουργία των επιχειρήσεων, επιβαρύνοντας σημαντικά το λειτουργικό τους κόστος και τις ανάγκες για διαθέσιμα κεφάλαια κίνησης.