Νέες ανατιμήσεις σε μια σειρά από τρόφιμα «δείχνουν» για τους πρώτους μήνες του 2023 οι τιμοκατάλογοι που φτάνουν στα σούπερ μάρκετ από τους προμηθευτές.
Κάτι που σημαίνει πως σε εύλογο χρονικό διάστημα μέρος των αυξήσεων αυτών θα περάσουν σταδιακά στο ράφι και τον τελικό καταναλωτή. Την ίδια στιγμή που ήδη το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών πιέζεται ασφυκτικά από το συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας σε προϊόντα και υπηρεσίες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αναφορικά με τα βασικά προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ είναι οι τιμές των τροφίμων, οι οποίες συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά χωρίς μάλιστα σημάδια αποκλιμάκωσης στον ορίζοντα. Πρώτες ύλες, μεταφορικά και ενέργεια εκτοξεύουν το κόστος παραγωγής για τη βιομηχανία τροφίμων με αποτέλεσμα να αυξάνονται και οι τιμές στο τελικά προϊόν.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Νοέμβριο, στην ομάδα «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» οι ανατιμήσεις σε διάστημα ενός έτους αυξήθηκαν κατά 15%. Την «κούρσα» των αυξήσεων οδηγούν «γαλακτοκομικά και αυγά» με αύξηση 25,3% , «έλαια και λίπη» με 20,4%, «ψωμί και δημητριακά» με 18,7%.
Οι νέες αυξήσεις που έρχονται
Γαλακτοκομικά, τυροκομικά και ελαιόλαδο είναι μάλιστα ανάμεσα στα τρόφιμα στα οποία αναμένονται και νέες αυξήσεις το αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς η κατάσταση στις συγκεκριμένες αγορές δεν έχει ακόμα ομαλοποιηθεί. Άλλες κατηγορίες τροφίμων στα οποία στελέχη της αγοράς «βλέπουν» ανατιμήσεις είναι ζυμαρικά και ρύζι, φρυγανιές, μπισκότα, κονσέρβες, είδη δημητριακών καθώς και αναψυκτικά.
Ανατιμήσεις πέρα από τα τρόφιμα αναμένονται επίσης σε καθαριστικά για το σπίτι, απορρυπαντικά, βρεφικές πάνες αλλά και είδη προσωπικής υγιεινής.
Συνδυασμός «καλάθι του νοικοκυριού» market pass
Την ίδια στιγμή το «καλάθι του νοικοκυριού», η πρωτοβουλία δηλαδή του υπουργείου Ανάπτυξης που δημιουργήθηκε προκειμένου να συγκρατηθούν οι ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα, μπαίνει αύριο, Τετάρτη, στην 10η εβδομάδα εφαρμογής του.
Όπως σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης μιλώντας, σήμερα, Τρίτη, στο Open, το «καλάθι του νοικοκυριού» έχει φέρει μεσοσταθμική μείωση -15% έχει φέρει από την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του έως σήμερα». Ο κ Γεωργιάδης εκτίμησε μάλιστα ότι σε συνδυασμό με την εφαρμογή του market pass από τον Φεβρουάριο και μετά, η «επίπτωση στην αγοραστική δύναμη του καταναλωτή θα είναι τεράστια».
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για μία ενίσχυση του 10% των αγορών των δικαιούχων νοικοκυριών, σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα τροφίμων. Το μηνιαίο όριο αγορών ανά νοικοκυριό ανέρχεται σε 220 ευρώ για το μονομελές νοικοκυριό, αυξανόμενο κατά 100 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του και έως 1000 ευρώ αγορές.
Η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων αναμένεται να ανοίξει στα μέσα Φεβρουαρίου, πρώτες πληρωμές υπολογίζεται να γίνουν στα τέλη του ίδιου μήνα ενώ το μέτρο θα διαρκέσει για έξι μήνες.