Το κύμα ακρίβειας σε βασικά προϊόντα διατροφής συνεχίζεται εν μέσω καλοκαιριού επιβαρύνοντας την τσέπη των καταναλωτών που δεν βλέπουν στον ορίζοντα, τουλάχιστον άμεσα, ενδείξεις για αποκλιμάκωση των τιμών.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιούνιο δείχνουν συνολική αύξηση κατά 12,6% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021. Μάλιστα 5 κατηγορίες τροφίμων εμφανίζονται να καταγράφουν διψήφιες ανατιμήσεις, κρατώντας τα σκήπτρα της ακρίβειας στα έξοδα των καταναλωτών για τις ανάγκες του καθημερινού τραπεζιού.
Συγκεκριμένα στην κατηγορία των τροφίμων τις κυριότερες μεταβολές μέσα σε έναν χρόνο (Ιούνιος 2021-Ιούνιος 2022) εμφάνισαν τα έλαια και λίπη με αύξηση 24,9% ενώ ακολούθησαν ψωμί και δημητριακά με άνοδο κατά 15,9%. Αξίζει να σημειωθεί τα παραπάνω προϊόντα ήταν τα πρώτα στα οποία έγιναν εμφανείς οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία με τις τιμές των πρώτων υλών να εκτοξεύονται από τον πρώτο κιόλας μήνα.
Στην κούρσα των αυξήσεων ακολουθούν γαλακτοκομικά και αυγά με 15,5%, κρέατα με 14,9% και λαχανικά με 11,3%.
Ακόμη και από μήνα σε μήνα ωστόσο, από τον Μάιο του 2022 έως τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, τα στοιχεία της ΕΛΑΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν ουσιαστικά αυτό που βλέπουν και οι καταναλωτές καθημερινά στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των καταστημάτων τροφίμων: Νέες αυξήσεις σε βασικές κατηγορίες τροφίμων που έρχονται να προστεθούν σε εκείνες των προηγούμενων μηνών κάνοντας ακόμη πιο «βαρύ» το καλάθι του νοικοκυριού. Συγκεκριμένα τα νωπά φρούτα κατέγραψαν σε ένα μήνα αύξηση της τάξεως του 18,7%, η κατηγορία «Άλλα βρώσιμα έλαια» 6,3%, τα νωπά ψάρια περαιτέρω αύξηση 2,8% και τα τυριά 2,6%.
Ασφυκτικές πιέσεις για καταναλωτές και επιχειρήσεις
O προβληματισμός των Ελλήνων για το συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας στα αγαθά πρώτης ανάγκης αποτυπώνεται ξεκάθαρα σε όλες τις σχετικές έρευνες με την πρόσφατη της Pulse RC για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών να δείχνει ότι ένας στους πέντε καταναλωτές έχει ήδη περιορίσει τα έξοδα για τρόφιμα, ποτά και σούπερ μάρκετ. Έκδηλη είναι από την άλλη πλευρά και η ανησυχία από την πλευρά των επιχειρήσεων με δραστηριότητες σχετικές με τον κλάδο των τροφίμων. Από σουβλατζίδικα, ταβέρνες και εστιατόρια μέχρι φούρνους και ζαχαροπλαστεία. Οι επαγγελματίες επισημαίνουν το δυσβάσταχτο κόστος των τιμών πρώτων υλών που πλέον αποτελούν το μεγαλύτερο προβληματισμό για τη λειτουργία τους, αντίστοιχο με εκείνον που έχουν για το κόστος ενέργειας.
Ενδεικτικά είναι και τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ με την πλειονότητα των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας τροφίμων να θεωρούν εντονότερη την επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία από εκείνη της πανδημίας. Την ίδια στιγμή το 56% των παραπάνω επιχειρήσεων αναμένει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία της το 2022, ενώ μόλις 11% αναμένει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα. Παράλληλα περίπου 1 στις 4 επιχειρήσεις των δύο κλάδων, αναμένει ζημιές το 2022. Κι από εκείνες ωστόσο που αναμένουν κέρδη, οι μισές εταιρείες αναμένουν οριακά, κάτω του 2%.