Ερώτηση για τις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας σχετικά με την αποκατάσταση των συνεπειών στην κυκλοφορία και το περιβάλλον από την κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (Flyover), μετά και την απόφαση του ΣτΕ να διακόψει τις εργασίες του έργου μέχρι να υποβάλει το δημόσιο πλήρη φάκελο με τεκμηριωμένες απαντήσεις στις αιτιάσεις των προσφευγόντων, έχει καταθέσει η παράταξη “ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας”.
Η ερώτηση θα συζητηθεί στη 2η Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Παρασκευή 19/4.
Οι συνεδριάσεις λογοδοσίας αποτελούν έναν νέο θεσμό και δίνουν την ευκαιρία στις παρατάξεις της αντιπολίτευσης να θέσουν ζητήματα που θεωρούν σημαντικά, ώστε να δώσει δημόσια λόγο η διοίκηση για τα πεπραγμένα της.
Το όλο σκεπτικό της ερώτησης αναπτύσσεται στο εισηγητικό κείμενο που ακολουθεί:
Ερωτών: Επικεφαλής παράταξης Γιάννης Μυλόπουλος
Η κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, (Flyover), αποφασίστηκε και ξεκίνησε χωρίς πειστική τεκμηρίωση της σκοπιμότητας του έργου, χωρίς την εξέταση και τη συγκριτική αξιολόγηση άλλων εναλλακτικών λύσεων και χωρίς την ύπαρξη πλήρων και τεκμηριωμένων κυκλοφοριακών, περιβαλλοντικών και οριστικών στατικών μελετών.
Η εκτός κάθε έννοιας επιστημονικής και τεχνικής τεκμηρίωσης, αλλά και η εκτός κάθε μορφής ολοκληρωμένου κυκλοφοριακού σχεδιασμού έναρξη της κατασκευής του έργου ήταν η αιτία για την οποία, από την πρώτη στιγμή, η ζωή των πολιτών μετατράπηκε σε μια ατέλειωτη ταλαιπωρία. Γεγονός που προκάλεσε τη γενικευμένη κοινωνική αντίδραση στην κατασκευή του έργου.
Οι πρόσφατες δημοσκοπήσεις, άλλωστε, είναι κόλαφος για το έργο. Το 58% των ερωτηθέντων δεν συμφωνεί με την κατασκευή του, ενώ παράλληλα το 54% εκτιμά ότι αυτό δεν θα βοηθήσει στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Θεσσαλονίκης. Το γεγονός ότι το οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα στην περιφερειακή οδό έχει μεταφερθεί και στους δρόμους της πόλης, στους οποίους τις ώρες αιχμής γίνεται κυριολεκτικά κόλαση, είναι η καλύτερη απόδειξη αυτού που η τεκμηρίωση για τον flyover απέφυγε τεχνηέντως να λάβει σοβαρά υπόψη:
Ότι δηλαδή η κυκλοφορία στους δρόμους της πόλης και στην περιφερειακή οδό είναι ένα δυναμικό σύστημα που λειτουργεί με την αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων. Που σημαίνει ότι η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της περιφερειακής δεν θα έρθει χωρίς την άμεση και κατά προτεραιότητα αποκατάσταση δικτύου Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην πόλη.
Βιώσιμος κυκλοφοριακός σχεδιασμός, άλλωστε, σημαίνει τη δραστική μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και την απόδοση στους πολίτες της δυνατότητας μετακίνησης με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και Μέσα Σταθερής Τροχιάς. Και όχι τη δημιουργία διαρκώς νέων φαραωνικών οδικών αξόνων που θα δώσουν κίνητρο για την αύξηση των ΙΧ αυτοκινήτων και θα προκαλέσουν μοιραία νέα επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος.
Είναι ενδεικτικό της ελλιπούς και εσφαλμένης τεκμηρίωσης του έργου ότι η σημαντική μείωση της κυκλοφορίας στην περιφερειακή οδό εξ αιτίας της λειτουργίας των δυο υπό ολοκλήρωση γραμμών του Μετρό, της βασικής και της γραμμής Καλαμαριάς, όπως και των δύο επεκτάσεών του δυτικά και προς αεροδρόμιο, που είναι από το 2019 έτοιμες για χρηματοδότηση, αλλά 5 χρόνια μετά ακόμη παραπέμπονται στις καλένδες, δεν έχει ληφθεί υπόψη στον κυκλοφοριακό σχεδιασμό και στην τεκμηρίωση της σκοπιμότητας του έργου.
Το έργο όμως πάσχει από επαρκή τεκμηρίωση και γιατί σχεδιάστηκε με εσφαλμένα κυκλοφοριακά δεδομένα. Αφού οι συνέπειες της κατασκευής του έργου στην περιφερειακή οδό μελετήθηκαν σε συνθήκες χαμηλής κυκλοφορίας στην εποχή της καραντίνας λόγω Covid. Εξ ου και η κυκλοφοριακή συμφόρηση που προκάλεσε η έναρξη ακόμη και των πρόδρομων εργασιών του έργου.
Η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, σύμφωνα με την οποία διακόπτεται η εκτέλεση των εργασιών κατασκευής του έργου μέχρι την υποβολή πλήρους φακέλου από πλευράς δημοσίου που να απαντά στις αιτιάσεις και στα ζητήματα που εγείρονται, δημιούργησε νέα δεδομένα για την πορεία του έργου.
Σήμερα, είναι η πρώτη φορά που οι καταγγελίες για τη μη υποβολή μελετών ή για την υποβολή μελετών με ανεπαρκή και λανθασμένα δεδομένα, επιβεβαιώνονται με δικαστική απόφαση. Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης έθεσαν εγκαίρως το θέμα και μάλιστα υποστήριξαν την πρόταση του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης κ. Παπαστεργίου να συζητηθούν οι επιπτώσεις από την έναρξη των εργασιών, προ των θεμάτων της ημερησίας διατάξεως, στην επόμενη, τότε, συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, εντός του Φεβρουαρίου. Ο περιφερειάρχης κ. Τζιτζικώστας έκανε δεκτή την πρόταση, αλλά ζήτησε να διεξαχθεί η συζήτηση σε ειδική συνεδρίαση με αυτό ως μόνο θέμα. Αυτό εγκρίθηκε και αποτέλεσε ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Ερωτάται λοιπόν η διοίκηση της Περιφέρειας:
-Πότε θα πραγματοποιηθεί η Ειδική Συνεδρίαση για τον Flyover που υποσχέθηκε ο κ. Περιφερειάρχης και που υιοθετήθηκε από το σώμα ως ομόφωνη απόφαση;
-Σήμερα, που οι ελλείψεις του έργου σε μελέτες έχουν αναγνωριστεί επίσημα και με δικαστική απόφαση, πως σκέπτεται η διοίκηση της Περιφέρειας να αντιδράσει απέναντι στην προοπτική συνέχισης του έργου; Επιμένει, δηλαδή, η διοίκηση και σήμερα ότι οι 15 διαχειριστικές προτάσεις που έχει υποβάλει για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού μπορούν να φέρουν αποτέλεσμα, σε ένα έργο που ξεκίνησε χωρίς επαρκή επιστημονική και τεχνική τεκμηρίωση και στηρίχθηκε σε εσφαλμένα κυκλοφοριακά δεδομένα;
-Με τα σημερινά δεδομένα και με τα ερωτήματα όσων προσέφυγαν στο ΣτΕ για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου να παραμένουν αναπάντητα, θεωρεί η διοίκηση της Περιφέρειας ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που η ίδια ενέκρινε πέρσι, είναι επαρκής ή αναθεωρεί την έγκριση που έδωσε; Ποιες πρωτοβουλίες προτίθεστε να αναλάβετε για την προστασία του δάσους του Σέιχ Σου και του χειμάρρου Μαλακοπής/ Σταγειρίτη; Έχει γίνει οριοθέτηση του χειμάρρου μέχρι τις πηγές του και αν όχι προβλέπεται μια τέτοια οριοθέτηση, με δεδομένο τον κίνδυνο πλημμύρας στον συγκεκριμένο χείμαρρο μετά την έναρξη των εργασιών για το flyover;
-Τι πρωτοβουλίες σκοπεύετε να πάρετε ώστε να ανακουφιστεί το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αναμένεται να παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια της κορύφωσης του τουριστικού κύματος προς τη Χαλκιδική το καλοκαίρι, με δεδομένο ότι μόλις πρόσφατα και λίγους μήνες πριν την παράδοση του Μετρό εγκρίθηκε το έργο της διάνοιξης της Οδού Ψελλού, για την κατασκευή των υποστηρικτικών υποδομών του Σταθμού στη Νέα Ελβετία;