Tuesday, 24 December, 2024

Εννέα ερωτήματα για την ατμοσφαιρική ρύπανση προς την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας

Σοβαρές οι πολιτικές ευθύνες του κ. Τζιτζικώστα για την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί!

Ερώτηση για γραπτή απάντηση κατέθεσε σήμερα η περιφερειακή παράταξη Κοιτάμε Μπροστά προς τη διοίκηση της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, με την οποία ζητά στοιχεία από τους σταθμούς μέτρησης ρύπων στη Θεσσαλονίκη, ενημέρωση για τους λόγους που δεν είναι ικανοποιημένος ο κ. Περιφερειάρχης για την πορεία εκτέλεσης των εργασιών των ΕΛΠΕ για την αντιμετώπιση της δυσοσμίας στις δυτικές συνοικίες, αλλά και ενημέρωση για το κοινό σχέδιο δράσης που καταρτίστηκε με τον Δήμο Κορδελιού Ευόσμου για τη δυσοσμία. Επίσης, ζητά να ενημερωθεί αν υπάρχει επικοινωνία με τον ΟΛΘ ΑΕ για την εφαρμογή των συστάσεων στις οποίες έχουν προβεί υπηρεσίες της ΠΚΜ για τον περιορισμό των εκπομπών αιωρούμενων σωματιδίων…

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:

ΠΡΟΣ: Αντιπεριφερειάρχη Ανάπτυξης & Περιβάλλοντος, κ. Κ. Γιουτίκα

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: Περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας, κ. Α. Τζιτζικώστα

Ερώτηση, με αίτημα για γραπτή απάντηση

Θέμα: Ενεργειακή φτώχεια, βιομηχανικοί ρύποι και ατμοσφαιρική ρύπανση στη Θεσσαλονίκη.

Με την υποχώρηση της πανδημίας και την “επιστροφή στην κανονικότητα” παρατηρείται εκ νέου αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη Θεσσαλονίκη, η οποία αποδίδεται στην επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, στην αύξηση της ενεργειακής φτώχειας που έχει ως αποτέλεσμα την καύση υλικών αμφιβόλου ποιότητας για θέρμανση, αλλά και στη συνέχιση ρυπογόνων δραστηριοτήτων, όπως η διαχείριση “χύδην” φορτίων στο λιμάνι (άνθρακας, λατερίτης, νικέλιο, κλπ.) και οι εκπομπές αέριων ρύπων από τα ΕΛΠΕ.

Σε σχετικές ερωτήσεις που σας είχαμε καταθέσει πριν 2 χρόνια, μας είχε απαντήσει η Δ/νση Ανάπτυξης & Περιβάλλοντος ΜΕΘ ότι “το πρόβλημα με τις εκπομπές του λιμανιού είχε εντοπιστεί ήδη από το 2012” και “το ΥΠΕΝ επέβαλε περιβαλλοντικό όρο για την εγκατάσταση συστήματος παρακολούθησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και για τη λήψη μέτρων προστασίας, χωρίς όμως να περιλαμβάνονται σοβαρές επενδύσεις, όπως η αποθήκευση και διακίνηση των χύδην φορτίων με κλειστά συστήματα που θα εμποδίζουν τις εκπομπές στην ατμόσφαιρα”. Επίσης, η υπηρεσία σημείωνε ότι στο λιμάνι υπάρχει ένας σταθμός μέτρησης “ο οποίος δεν επαρκεί” και ότι οι εγκαταστάσεις θα έπρεπε να ελέγχονται από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΝ (Επιθεωρητές Περιβάλλοντος κτλ.).

Η Δ/νση Περιβάλλοντος, Βιομηχανίας, Ενέργειας & Φυσικών Πόρων της ΠΚΜ μας είχε απαντήσει ότι τα αιωρούμενα σωματίδια ΡΜ2,5 καταγράφονται μόνο από 2 σταθμούς του ΕΔΠΑΡ στην Αγ. Σοφία και στο Πανόραμα. Ωστόσο, με την υλοποίηση δύο έργων εκσυγχρονισμού, αναβάθμισης και επέκτασης των σταθμών που προκηρύχθηκαν το 2019, το δίκτυο θα διαθέτει 2 ακόμη σταθμούς μέτρησης ΡΜ10 στον Δήμο Π. Μελά και στην περιοχή της δυτικής εξόδου και του λιμένα.

Για τα ΕΛΠΕ είναι ακόμη σε εξέλιξη οι δίκες στελεχών της επιχείρησης για παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, καθώς έχουν γίνει 5 ή 6 αναβολές μέχρι σήμερα. Το πρόβλημα με τη δυσοσμία συνεχίζεται και από δημοσιεύματα μαθαίνουμε ότι ο δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου και ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Κ. Γιουτίκας συμφώνησαν να προχωρήσουν σε ένα κοινό σχέδιο δράσης, “κρίνοντας αναγκαία τη διενέργεια νέων μετρήσεων, προκειμένου να αποτυπωθεί με ακρίβεια η σημερινή κατάσταση και να συγκριθεί με τη βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε από τον πρώτο κύκλο μετρήσεων, καθώς αυτές είναι που θα καθορίσουν και τα επόμενα βήματα”. Πρόσφατα εξάλλου ο Περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας εξέφρασε την ενόχλησή του λέγοντας ότι «δεν είμαστε καθόλου ικανοποιημένοι από την πορεία εκτέλεσης των εργασιών των ΕΛΠΕ. Ενώνουμε τη φωνή μας με τον δήμο και την τοπική κοινωνία προς την πολιτεία και τα ΕΛΠΕ να αναλάβουν τις ευθύνες τους».

Εξαιτίας των διαχρονικά παρατηρούμενων υψηλών επιπέδων στις συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων στη Θεσσαλονίκη (από το 2005), αλλά και λόγω της απουσίας επιχειρησιακού σχεδίου για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των υπερβάσεων της ημερήσιας οριακής τιμής τους, η χώρα παραπέμφθηκε στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (υπόθεση C-70/21), λόγω παράβασης της Οδηγίας 2008/50/ΕΚ. Η Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, ως αρμόδια αρχή, εκπόνησε Επιχειρησιακό Σχέδιο για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης (Ιούλιος 2020). Ωστόσο, από την εξέταση των παραδοτέων του έργου διαπιστώθηκε ότι η εν λόγω μελέτη σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο δράσης, καθώς γίνεται αναφορά μέτρων χωρίς να έχουν εξετασθεί αναλυτικά τα κόστη εφαρμογής τους, οι πόροι για τη χρηματοδότησή τους και οι απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις. Κυρίως όμως δεν γίνεται η ποσοτική αποτίμηση της συνεισφοράς τού κάθε προτεινόμενου μέτρου στις μετρούμενες συγκεντρώσεις ΡΜ10 και η εκτίμηση για το πότε και με ποιο τελικό πακέτο μέτρων θα επιτευχθεί η συμμόρφωση με την οριακή τιμή στις θέσεις μέτρησης, στις οποίες παρατηρούνται υπερβάσεις. Γι΄ αυτό, προκειμένου να καλυφθούν πλήρως οι απαιτήσεις της Οδηγίας 2008/50/ΕΚ και οι αιτιάσεις της Επιτροπής, αποφασίστηκε να εκπονηθεί μελέτη εφαρμογής για την αντιμετώπιση των υπερβάσεων των συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων στη Θεσσαλονίκη, η οποία ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2022 και τα προτεινόμενα μέτρα βρίσκονται υπό αξιολόγηση.

Παρακαλούμε να μας απαντήσετε: Έχουν τεθεί σε λειτουργία οι σταθμοί μέτρησης ΡΜ10 στον Δήμο Π. Μελά και στην περιοχή της δυτικής εξόδου και του λιμένα;

Μπορείτε να μας προωθήσετε τις πλήρεις καταγραφές ατμοσφαιρικών ρύπων από το δίκτυο των σταθμών ΕΔΠΑΡ που λειτουργούν εντός του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης για τα τρία πιο πρόσφατα έτη που είναι διαθέσιμα;

Μπορείτε να μας ενημερώσετε για την πορεία εκτέλεσης των εργασιών των ΕΛΠΕ και για τους λόγους που δεν είναι ικανοποιημένος ο κ. Περιφερειάρχης με αυτήν;

Μπορείτε να μας ενημερώσετε για το κοινό σχέδιο δράσης που καταρτίσατε με τον Δήμο Κορδελιού Ευόσμου για τη δυσοσμία στην περιοχή, και γιατί αυτό κατέστη απαραίτητο;

Έχετε επικοινωνία με τον ΟΛΘ ΑΕ για την εφαρμογή των συστάσεων στις οποίες έχουν προβεί υπηρεσίες της ΠΚΜ για τον περιορισμό των εκπομπών αιωρούμενων σωματιδίων και για την εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων; Παρακολουθούν την κατάσταση ελεγκτικά κλιμάκια της ΠΚΜ;

Έχετε επικοινωνία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος για τυχόν ελέγχους από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης;

Ποια μέτρα θεωρείτε αναγκαία για να περιοριστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης και το μερίδιο συνεισφοράς του στην ατμοσφαιρική ρύπανση τα επόμενα 2 χρόνια;

Κατά πόσο συνεισφέρει η καύση ακατάλληλων υλικών σε τζάκια στο πρόβλημα και τι μέτρα έχει λάβει η Περιφέρεια για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας στα νοικοκυριά της πόλης, δεδομένης της αποτυχίας της πολιτικής ενθάρρυνσης χρήσης του φυσικού αερίου;

Μπορείτε να μας προωθήσετε το Επιχειρησιακό Σχέδιο για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη Θεσσαλονίκη που έχει καταρτίσει η ΠΚΜ και τη μελέτη εφαρμογής για την αντιμετώπιση των υπερβάσεων των συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων; Έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης των προτεινόμενων μέτρων;

“Κοιτάμε Μπροστά” στην Κεντρική Μακεδονία

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου