Wednesday, 26 February, 2025
Τελευταίες Ειδήσεις

Σταϊκούρας για Τέμπη: “Πρόταγμά μας η ασφάλεια στον σιδηρόδρομο”

Αποστολέας και σιδηροδρομική εταιρεία έχουν την ευθύνη για το περιεχόμενο

των φορτίων που μεταφέρονται με τον σιδηρόδρομο, ανέφερε το πρωί της Τετάρτης στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας δείχνοντας προς την πλευρά της Hellenic Train αναφορικά με το ενδεχόμενο να υπήρχε κάποιο παράνομο φορτίο στην εμπορευματική αμαξοστοιχία που συγκρούστηκε με την επιβατική στα Τέμπη, κάτι το οποίο βέβαια η εταιρεία έχει αρνηθεί από την πρώτη στιγμή.

Απαντώντας σε ερώτηση του ανεξάρτητου βουλευτή, Μάριου Σαλμά ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε πως «το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου για το περιεχόμενο των φορτίων. Πολύ δε περισσότερο, δεν προβλέπεται και διαδικασία γνωστοποίησης του φορτίου προς το Υπουργείο». 

Εξήγησε ότι τα ομόλογα, αρμόδια υπουργεία στα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι υπεύθυνα για τις εθνικές πολιτικές, τη ρύθμιση και την εποπτεία του τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των σιδηροδρομικών μεταφορών με τις υποχρεώσεις τους να επικεντρώνονται στη συστημική ρύθμιση «και όχι στην επιχειρησιακή παρακολούθηση και έλεγχο της εφαρμογής της, για τα οποία η αρμοδιότητα καταλείπεται σε άλλους φορείς».

Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, όπως ανέφερε ο υπουργός:

ο αποστολέας είναι υπεύθυνος για την ταξινόμηση, τη συσκευασία, τη σήμανση και την τεκμηρίωση των εμπορευμάτων, ειδικά των επικίνδυνων, σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στη βάση του Τελωνειακού Κώδικα.
Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις πρέπει να διασφαλίζουν την ασφάλεια της μεταφοράς και να επαληθεύουν την ακρίβεια της τεκμηρίωσης των εμπορευμάτων.
Ο διαχειριστής υποδομής είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία και την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου αναφορικά με την τήρηση των προδιαγραφών μεταφοράς των εμπορευμάτων, χωρίς να γνωρίζει το περιεχόμενο κάθε βαγονιού.
Όπως τόνισε ο υπουργός, η Ελλάδα δεν εφαρμόζει τίποτα λιγότερα από όσα εφαρμόζουν οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ προσέθεσε πως για ειδικότερα θέματα δυνητικά παράνομων φορτίων και ελεγκτικών μηχανισμών, υφίσταται θεσμικό πλαίσιο αρμοδιότητας άλλων Υπουργείων, με ελεγκτικούς βραχίονες αρμόδιων Υπηρεσιών και Αρχών.

Επανέλαβε ότι η Hellenic Train έχει από τον Μάρτιο του 2023 δηλώσει το περιεχόμενο της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας, το οποίο επανέλαβε με νέα δήλωσή της τον περασμένο Ιανουάριο.

Στο 80% του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη τα συστήματα ασφαλείας
Ο κ. Σταϊκούρας επιβεβαίωσε ότι ακόμα και σήμερα, δύο χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών, στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη η λειτουργία των κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας δεν είναι ολοκληρωμένη και βρίσκεται στο 80%, όπως είχε γράψει το ethnos.gr σε ρεπορτάζ του.

Κι αυτό επειδή μπορεί η σύμβαση 717 να ολοκληρώθηκε εκ των υστέρων και αφού είχε προηγηθεί το πολύνεκρο δυστύχημα, αλλά η κακοκαιρία Ντάνιελ τον Σεπτέμβριο του 2023 κατέστρεψε τα νέα συστήματα σε ένα βασικό κομμάτι του δικτύου. Τα συστήματα αυτά όχι μόνο δεν έχουν αποκατασταθεί ακόμα, αλλά ούτε καν έχει συμβασιοποιηθεί το έργο για την αποκατάστασή τους, ενώ μόλις πριν λίγες ημέρες κατακυρώθηκε στην Alstom.

Σύμφωνα με την παρουσίαση του υπουργού ισχύουν τα εξής:

Σηματοδότηση

Τον Σεπτέμβριο του 2023, ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση και το σύστημα λειτουργούσε σε 487 χλμ., ήτοι στο 100% του άξονα.

Σήμερα, λόγω των καταστροφών του Daniel, είναι εγκαταστημένο και λειτουργικό σε 387 χλμ., ήτοι τσο 80%, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης.

Τηλεδιοίκηση

Τον Σεπτέμβριο του 2023, με την ολοκλήρωση της σύμβασης 717, ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση και το σύστημα λειτουργούσε σε 487 χλμ., ήτοι στο 100% του άξονα.

Σήμερα είναι εγκαταστημένο και λειτουργικό σε 387 χλμ. ήτοι τσο 80%, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης.

ETCS

Σε ό,τι αφορά το παρατρόχιο σύστημα

Τον Σεπτέμβριο του 2023 είχε εγκατασταθεί σε 394 χλμ., ήτοι στο 81%.

Σήμερα, λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία Daniel, είναι εγκαταστημένο σε 387 χλμ., ήτοι στο 80%, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης.

Για τα τμήματα ΣΚΑ-Οινόη, Οινόη-Τιθορέα, Τιθορέα-Δομοκός και Λάρισα-Πλατύ, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υποβολής φακέλων, από τον ΟΣΕ στη ΡΑΣ, προκειμένου να αδειοδοτηθούν.

Σε ό,τι αφορά το σύστημα επί συρμού (On Board)

Τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν εγκατεστημένες 139 μονάδες ETCS (On Board Units) σε λειτουργικά τρένα (πλήθος τρένων: 92).

Τον Φεβρουάριο του 2025 είναι εγκατεστημένες 136 μονάδες ETCS (On Board Units) σε λειτουργικά τρένα (πλήθος τρένων: 89).

Από αυτά, για την αντιμετώπιση των σημαντικών φθορών εξαιτίας της απουσίας συντήρησης, έχει συναφθεί, το Μάρτιο του 2024, σύμβαση ΓΑΙΑΟΣΕ – HITACHI RAIL για την ανάταξη 115 μονάδων ETCS (On Board Units).

Έως σήμερα έχουν αναταχθεί 72 μονάδες ETCS (On Board Units) σε λειτουργικά τρένα (πλήθος τρένων: 54).

Έως τον Σεπτέμβριο του 2025, θα έχουν αναταχθεί και οι υπόλοιπες 43 μονάδες ETCS σε λειτουργικά τρένα που περιλαμβάνονται στη σύμβαση (πλήθος τρένων: 24).

Σημειώνεται ότι 2 μονάδες ETCS (On Board Units) έχουν αναταχθεί στο πλαίσιο παλαιότερης σύμβασης της ΓΑΙΑΟΣΕ, για 13 μονάδες ETCS (On Board Units) διερευνάται η δυνατότητα και τυχόν τεχνικές λύσεις ανάταξης, ενώ οι υπόλοιπες 6 μονάδες ETCS (On Board Units) είναι κατεστραμμένες και δεν ανατάσσονται (πλήθος τρένων: 11).

Συνολικά η σύμβαση ανάταξης του επί συρμού συστήματος ETCS, έχει υλοποιηθεί σήμερα σε ποσοστό 63% (72 / 115), και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2025.

GSM-R

Σε ό,τι αφορά το παρατρόχιο σύστημα, τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν εγκατεστημένο σε 377,9 χλμ., ήτοι στο 78% και παραμένει λειτουργικό σε αυτό το ποσοστό μετά την ανάταξη των ζημιών που προκάλεσε ο Daniel.

Υπολείπεται ωστόσο το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός για να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση στο 100% του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και για το οποίο έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης. , τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν εγκατεστημένες σε τρένα 119 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios).

Σήμερα, είναι εγκατεστημένες σε τρένα 100 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios), έχοντας λάβει, βασικό αυτό, τον Ιούλιο του 2023, τη σχετική αδειοδότηση από τη ΡΑΣ.

Η διαφορά 19 μονάδων GSM-R (On Board Cab Radios) οφείλεται στην απώλεια 4 μονάδων που ήταν τοποθετημένες στις μηχανές των αμαξοστοιχιών του δυστυχήματος των Τεμπών, καθώς και στην αποξήλωση 15 μονάδων από ακινητοποιημένα τρένα για να τοποθετηθούν σε λειτουργικά.

Εκτιμάται ότι μέχρι τέλος Μαρτίου του 2025 θα υπάρχουν 118 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios) σε 59 τρένα που θα εξυπηρετούν τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2025, θα υπάρχουν 158 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios), δηλαδή 38 επιπλέον από το 2019.

Σε λειτουργία 5 Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ).

Σύμφωνα με τον υπουργό, το 2019 λειτουργούσε μόνο το ΚΕΚ Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) για το τμήμα Τρεις Γέφυρες-ΣΚΑ-Αεροδρόμιο (Γραμμή Προαστιακού).

Το 2020 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Κορίνθου για το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, καθώς είχε πάψει να λειτουργεί από το 2010 για το τμήμα ΣΚΑ-Κιάτο λόγω βανδαλισμών.

To 2021 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Θεσσαλονίκης για το τμήμα Πλατύ-Θεσσαλονίκη-Στρυμόνας-Προμαχώνας.

Το 2022 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Λιανοκλαδίου για το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός.

Τον Αύγουστο του 2023 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Λάρισας για το τμήμα Δομοκός- Πλατύ.

Τον Σεπτέμβριο του 2023 το ΚΕΚ ΣΚΑ για το τμήμα ΣΚΑ-Τιθορέα.

Το 2025 τέθηκε, σε λειτουργία σύστημα επιτήρησης κυκλοφορίας συρμών, στο τμήμα της μονής γραμμής μεταξύ των Σιδηροδρομικών Σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων.

Η λειτουργία αυτών των Κέντρων ενισχύει την ασφάλεια. Επίσης, σε λειτουργία βρίσκονται και τέσσερα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων (ΚΕΣ) σε Κόρινθο, ΣΚΑ, Λιανοκλάδι και Λάρισα.

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.