Friday, 15 November, 2024

“Ένα ταξίδι αλλιώς” από μαθητές της Α’ Τάξης του 2ου ΓΕΛ Γιαννιτσών (βίντεο)

Ανάμεσα στα 25 καλύτερα projects της Β/θμιας Εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα αξιολογήθηκε η ταινία “Ένα ταξίδι αλλιώς” που υλοποιήθηκε από μαθητές του 2ου ΓΕΛ Γιαννιτσών, στο πλαίσιο του προγράμματος Teachers4Europe που διοργανώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Ελλάδα

Όπως αναφέρει το σχολείο, η υπεύθυνη υλοποίησης του προγράμματος εκπαιδευτικός Μαρία Χατζηγεωργίου, κλήθηκε να παρουσιάσει την ταινία στην Αθήνα και κατόπιν να ταξιδέψει μαζί με τους υπόλοιπους επιλεγέντες στις Βρυξέλλες ως επιβράβευση της προσπάθειάς της.

Συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές/τριες που συμμετείχαν και κυρίως στον συνάδελφο κ. Γιώργο Γρηγοριάδη που η συμβολή του στη δημιουργία της ταινίας ήταν καθοριστική.

Η ΙΔΕΑ

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας της Α΄τάξης και στο κεφάλαιο που αναφέρεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι μαθητές/τριες του 2ου ΓΕΛ Γιαννιτσών, ενημερώθηκαν σχετικά με τις βασικότερες αξίες  που πρεσβεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση όπως: η ελευθερία, ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η ισότητα, το κράτος δικαίου, η δημοκρατία, η ασφάλεια, η  δικαιοσύνη κ.ά και είναι ή θα έπρεπε να είναι κοινές στα κράτη μέλη της.

Οι αξίες αυτές έγιναν πιο συγκεκριμένες μέσα από την προβολή επιλεγμένου οπτικοακουστικού υλικού που προβλήθηκε στην ώρα του μαθήματος και αφορούσε την έλλειψη των παραπάνω αξιών τόσο σε χώρες του τρίτου κόσμου, όσο και στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες  (ρατσισμός, σύγχρονες μορφές δουλείας, πόλεμος, καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κλπ). Ακολούθησε συζήτηση και οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν σκέψεις και συναισθήματα για όσα είδαν.

Σε επόμενη διδακτική ώρα, έχοντας ως έναυσμα μαθήτρια του σχολικού μας συγκροτήματος που κινείται με αναπηρικό καροτσάκι, τους ζητήθηκε, σε ομάδες των 6 ατόμων, να καταγράψουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με κινητικά προβλήματα, ποιες από τις αξίες της ΕΕ καταπατώνται στην περίπτωσή τους, ποιες είναι οι συνέπειες που προκύπτουν και ποιες λύσεις προτείνουν.

Από την παρουσίαση των εργασιών τους που έγινε στην ολομέλεια, φάνηκε ότι οι μαθητές επικεντρώθηκαν στη δυσχέρεια της αυτόνομης μετακίνησης μαθητών με αναπηρία στους χώρους των σχολείων, συμπεριλαμβανομένου και του δικού μας, εξαιτίας του παρωχημένου σχεδιασμού των κτιρίων που αγνοούν τις ιδιαίτερες ανάγκες κάποιων συνανθρώπων μας. Η εστίαση του ενδιαφέροντος τους στο χώρο του σχολείου που αποτελεί τον πιο οικείο χώρο για αυτούς συνοδεύτηκε από βιώματα και εμπειρίες που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στα κτίρια αυτά. Σε τρίτη διδακτική ώρα, συζητήθηκε ο τρόπος με τον οποίο τα συμπεράσματά μας αυτά θα μπορούσαν να κοινοποιηθούν ώστε να ευαισθητοποιηθούν τόσο οι συμμαθητές τους όσο και η υπόλοιπη κοινωνία.  Αποφασίστηκε ότι το μέγιστο αποτέλεσμα θα μπορούσε να επιτευχθεί με ένα βίντεο το οποίο θα κατέγραφε τις δυνατότητες πρόσβασης στα σχολεία της πόλης μας, των μαθητών/τριών με κινητικά προβλήματα.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Λόγω της ιδιαιτερότητας του προγράμματος δεν μπορούσε να γίνει μετακίνηση πολλών μαθητών. Συμφωνήσαμε να συμμετέχουν τρεις μαθητές/τριες από κάθε τμήμα, σύνολο δώδεκα. Έτσι, επιλέχτηκαν  ένας  μαθητής και μία μαθήτρια με ιδιαίτερες γνώσεις και κλίσεις στη λήψη, στη σκηνοθεσία και στο μοντάζ και για τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους έγινε κλήρωση με τρόπο ώστε να αντιπροσωπεύονται εξίσου τα αγόρια και τα κορίτσια.

Για το σχεδιασμό και την υλοποίηση της ιδέας, πραγματοποιήθηκαν τρεις συναντήσεις εκτός σχολικού ωραρίου και οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν και να δημιουργήσουν, βασιζόμενοι στις ιδιαίτερες ικανότητες και ταλέντα τους. Έγινε κατανομή ρόλων και αρμοδιοτήτων, σχεδιασμός πλάνων και γενική προετοιμασία για την ημέρα των γυρισμάτων. Η προετοιμασία αποδείχθηκε δύσκολη διαδικασία, γιατί δεν υπήρχε συγκεκριμένο σενάριο και δεν είχαμε σαφή εικόνα για το τι επικρατεί σε κάθε σχολείο, ξέραμε όμως ότι σε γενικές γραμμές, είτε ότι δεν υπήρχαν δυνατότητες πρόσβασης είτε, αυτές που υπήρχαν στην ουσία δεν ήταν λειτουργικές, γιατί έγιναν καθαρά από υποχρέωση συμμόρφωσης σε κάποιο νόμο κι όχι από πραγματικό ενδιαφέρον.

Για την περιήγησή των μαθητών στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας χρειάστηκε να διευθετηθούν γραφειοκρατικά ζητήματα (άδεια εισόδου, άδεια κινηματογράφησης, άδεια γονέων για τις μετακινήσεις των μαθητών, πρακτικό συλλόγου) το οποία ρυθμίστηκαν επιτυχώς από τη συντονίστρια εκπαιδευτικό της δράσης αυτής.

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ

Με τη βοήθεια ενός μέλους του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου και ενός ακόμη συναδέλφου, με τρία ΙΧ, έχοντας στα πορτμπαγκάζ μας μια κόκκινη βαλίτσα κι ένα αναπηρικό καροτσάκι που ευγενικά μας παραχωρήθηκε από κατάστημα παραϊατρικών ειδών, ξεκινήσαμε ένα πρωί την περιήγηση στα σχολεία. Στην πράξη, κάποιες από τις αρχικές ιδέες για τις λήψεις ακυρώθηκαν, ενώ άλλες πολύ ενδιαφέρουσες αναδύθηκαν, αφού στην ουσία δεν ξέραμε εκ των προτέρων τι ακριβώς θα συναντήσουμε. Η άψογη όμως συνεργασία μεταξύ των μαθητών, οι οποίοι χωρίς τη βοήθεια ειδικού επαγγελματικού εξοπλισμού (η κινηματογράφηση έγινε εξολοκλήρου με τα κινητά των μαθητών/τριών) επέδειξαν αξιοζήλευτο επαγγελματισμό, είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός βίντεο. Οι μαθητές έκαναν επιλογή των καλύτερων λήψεων από κάθε σχολείο κι έκαναν μια πρώτη συρραφή των σκηνών. Η ολοκλήρωση του μοντάζ έγινε από τη συντονίστρια της δράσης και τον συνάδελφο εκπαιδευτικό που συμμετείχε την ημέρα των λήψεων.

Και κάπως έτσι ολοκληρώθηκε ένα «Ταξίδι αλλιώς» (ο τίτλος της ταινίας μας), μια περιήγηση στα σχολεία Β/θμιας εκπαίδευσης της πόλης μας για να διαπιστωθεί ο βαθμός πρόσβασης που παρέχουν σε άτομα που κινούνται με αναπηρικό καροτσάκι. Στο «ταξίδι» αυτό, το αναπηρικό καροτσάκι αντικαταστάθηκε με μία κόκκινη βαλίτσα. Ο «ταξιδιώτης» κάθε φορά διαφορετικός, ο στόχος όμως πάντα ο ίδιος: να προσπαθήσει να μπει και να κινηθεί σ΄ένα σχολικό κτίριο.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Το βίντεο προβλήθηκε σε όλα τα τμήματα της Α΄τάξης Λυκείου την ώρα του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας. Μετά την προβολή, ζητήθηκε από τους μαθητές/τριες να γράψουν ανώνυμα τα συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν και αφού διαβάστηκαν μερικά από αυτά στην τάξη, ακολούθησε σχολιασμός και σχετική με το θέμα συζήτηση. Τη συζήτηση συντόνισαν οι τρεις μαθητές/τριες από κάθε τμήμα που συμμετείχαν στη δράση. Οι μαθητές/τριες αναφέρθηκαν σε εμπειρίες που είχαν από το οικείο τους περιβάλλον εντοπίζοντας και άλλα προβλήματα των ανθρώπων με κινητικά προβλήματα που σχετίζονται με την προσβασιμότητα σε χώρους υγιεινής, τις ειδικές πεζοδρομήσεις, τα εμπόδια που βάζουν άλλοι συνάνθρωποί μας και πολλά ακόμη ζητήματα τα οποία προβλημάτισαν έντονα και αποτέλεσαν αφορμή για αναστοχασμό της μέχρι τώρα στάσης τους απέναντι σε ανάλογα θέματα.

Όλη αυτή η διαδικασία, εκτός από την ικανοποίηση που προσέφερε με τη συμμετοχή στη δημιουργία της ταινίας, προβλημάτισε τους μαθητές/τριές μας. Κατανόησαν με βιωματικό τρόπο ότι  η εφαρμογή των κοινωνικών αξιών  στις οποίες βασίζεται η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και η χώρα μας ως μέλος της, δεν είναι αυτονόητη, αλλά αποτέλεσμα μιας συνεχούς προσπάθειας, στην οποία όλοι μας πρέπει να συμμετέχουμε.

“Ένα ταξίδι αλλιώς” από μαθητές της Α’ Τάξης του 2ου ΓΕΛ Γιαννιτσών (βίντεο)

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου