Ανταπόκριση από Αυστρία για την ομιλία του Ιωάννη Ανδρόνογλου
στο Πανεπιστήμιο Mozarteum με θέμα «Το μουσικό έργο Άξιον Εστί του Μίκη Θεοδωράκη ως διαχρονική δήλωση Δημοκρατίας»
Τον περασμένο Οκτώβριο ο Ιωάννης Ανδρόνογλου συμμετείχε ως εισηγητής στο Μουσικολογικό Συνέδριο “Δημοκρατία-Υλοποίηση στη μουσική και μέσω της μουσικής” της Αυστριακής Μουσικολογικής Εταιρείας που έλαβε χώραν στο περίφημο Πανεπιστήμιο Mozarteum, στο Salzburg της Αυστρίας. Η εισήγησή του είχε τίτλο «Το μουσικό έργο Άξιον εστί του Μίκη Θεοδωράκη ως διαχρονική δήλωση Δημοκρατίας».
Μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα δέχθηκε επιστολή-σχόλιο για την ομιλία του που υπογράφει συντονίστρια του Συνεδρίου και Καθηγήτρια Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Mozarteum, Yvonne Wasserloos όπου φαίνεται καταρχάς ο θετικός αντίκτυπος αλλά και η επαρκής επιχειρηματολογία του Ανδρόνογλου για τη μουσικοποίηση της Δημοκρατίας στο Άξιον Εστί όπως επίσης η ισχυρή εκπροσώπηση της Ελληνικότητας στο μνημειώδες, αυτό, έργο. Εν τέλει αποδεικνύεται η συνύφανση των δύο αυτών εννοιών: Ελληνικότητα και Δημοκρατία.
Στην επιστολή αναφέρονται: «Η διάλεξη του Ιωάννη Ανδρόνογλου σκιαγραφεί μια ενδιαφέρουσα αντίληψη για το πως η Δημοκρατία μπορεί να εκφραστεί μέσα και μέσω της μουσικής. Ή για να το θέσουμε αλλιώς: πως η μουσική μπορεί να αντανακλά της δημοκρατικές αξίες. Ως μουσικό φαινόμενο τίθεται στο επίκεντρο η μουσική σύνθεση Άξιον Εστί του Μίκη Θεοδωράκη. Η θέση του Ανδρόνογλου είναι ότι ο Θεοδωράκης για τη μουσικοποίηση της δημοκρατίας βασίζεται στην έννοια της “Ελληνικότητας”. Στη σύνθεση του Θεοδωράκη η “Ελληνικότητα” συμβολίζεται από τρία στοιχεία: τη λαϊκή ποίηση, τη βυζαντινή μουσική, τη δημοκρατική παράδοση. Χρησιμοποιώντας διάφορες συνθετικές δομές ο Ανδρόνογλου αποδεικνύει πειστικά τη μουσικοδημοκρατική, ελληνική αντίληψη στη μουσική και καταλήγει σε ένα συμπέρασμα: το Άξιον Εστί είναι μια διαχρονική δήλωση Δημοκρατίας (…) Το βασικό ερώτημα είναι αν η “Ελληνικότητα” μπορεί να αντιπροσωπεύσει τη “δημοκρατία” με βάση την ιστορία και την καταγωγή της από την Ελλάδα ή με βάση άλλες πτυχές π.χ. αυτοεικόνες, οικοδόμηση ταυτοτήτων κ. λπ. Ο Ιωάννης Ανδρόνογλου έχει δώσει ένα πρώτο, πειστικό παράδειγμα».
Ο Ιωάννης Ανδρόνογλου, Διδάκτωρ Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, διδάσκει κιθάρα στο Μουσικό Σχολείο Γιαννιτσών. Διατελεί Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Αλεξάνδρειου Δημοτικού Ωδείου Γιαννιτσών και Ακαδημαϊκός Υπότροφος της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών/Φλώρινα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας όπου έχει περατώσει μεταδιδακτορική έρευνα.