Εκτός από τις αναμενόμενες «μειώσεις» των συντάξεων, που θα ανακοινωθούν με το ασφαλιστικό νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή, αλλαγές και μειώσεις ήδη έχουν ψηφιστεί και δρομολογηθεί να εφαρμοστούν από την 1η Ιανουαρίου 2016.
Έτσι με βάση όσα προβλέπονται στον Ν. 2458/97, όσοι από τους ασφαλισμένους του ΟΓΑ συνταξιοδοτηθούν από τον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης του Οργανισμού το 2016 θα λάβουν 4% μικρότερη βασική σύνταξη σε σχέση με εκείνη που λαμβάνουν όσοι συνταξιοδοτήθηκαν το 2015. Οι κυριότερες αλλαγές που έχουν ήδη ψηφιστεί είναι οι εξής:
1. Αύξηση των ορίων ηλικίας, ώστε σταδιακά πλήρης σύνταξη να δίνεται στα 67 (με εξαίρεση όσους έχουν 40 έτη ασφάλισης). Οι ασφαλισμένοι θα δουλέψουν «εξτρά» από τρεις μήνες έως έξι χρόνια και εννιά μήνες για να ανοίξουν την πόρτα εξόδου. Περισσότερο χαμένες είναι οι μητέρες ανηλίκων που είχαν θεμελιώσει δικαίωμα μέχρι το τέλος του 2012, αλλά και οι άντρες με ανήλικα που είχαν 25ετία στο Δημόσιο τη διετία 2011-2012.
2. Αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης από τρεις μήνες έως και έξι χρόνια για έξοδο με 35ετία. Οι πόρτες εξόδου κλείνουν, καθώς στόχος είναι σταδιακά σύνταξη να καταβάλλεται με 40 έτη ασφάλισης στα 62.
3. Μείωση κατά 4% του ποσού της βασικής σύνταξης του ΟΓΑ. Με βάση όσα προβλέπονται στον Ν. 2458/97, όσοι από τους ασφαλισμένους του ΟΓΑ συνταξιοδοτηθούν από τον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης του Οργανισμού το 2016 θα λάβουν 4% μικρότερη βασική σύνταξη, σε σχέση με εκείνη που λαμβάνουν όσοι συνταξιοδοτήθηκαν το 2015.
4. Μείωση κατά μία ποσοστιαία μονάδα του ποσοστού αναπλήρωσης για συντάξεις Δημοσίου και ασφαλισμένων σε Ταμεία ΔΕΚΟ – Τραπεζών. Με βάση τον νόμο 3029/02 για τους συγκεκριμένους ασφαλισμένους το ποσοστό αναπλήρωσης μειώνεται από την 1η Ιανουαρίου 2008 κατά 1% για κάθε χρόνο. Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, μετά την 1η Ιανουαρίου 2011 οι συντάξεις αυτής της κατηγορίας ασφαλισμένων θα υπολογίζονται με τους συντελεστές που ορίζουν ο νόμος Λοβέρδου- Κουτρουμάνη (ν. 3863 και 3865/2010.)
5. Πάνω από 70.000 δικαιούχοι του ΕΚΑΣ θα χάσουν το επίδομα μέσω της καθιέρωσης αυστηρότερων εισοδηματικών κριτηρίων. Το σχετικό κονδύλι θα μειωθεί κατά 20%, ενώ στόχος είναι μέχρι το 2019 να έχει αντικατασταθεί από το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
6. Επιπλέον θα συνεχιστεί η μείωση των συντάξεων, με νόμους που εφαρμόστηκαν εντός του 2015 (αύξηση εισφοράς ασθενείας στο 6% σε κύριες και επικουρικές) ή θα εφαρμοστούν πρακτικά το 2016 όταν «ξεπαγώσει» η απονομή των συντάξεων όπως είναι.
7. Η μείωση της νέας, από 1/1/2015, κατώτατης σύνταξης στα 392 ευρώ και η καταβολή του προνοιακού τμήματος της σύνταξης μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των 67 ετών
8. Η επιβολή επιπλέον μείωσης 10% στους πρόωρα συνταξιοδοτούμενους και ο νέος τρόπος υπολογισμού με μειωμένους συντελεστές για όσους συνταξιοδοτούνται μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2015.
Στο μεταξύ έσοδα από πρόσθετες πηγές θα περιλαμβάνει η πρόταση που θα καταθέσει η ελληνική πλευρά στους δανειστές στη συνάντηση που έχει οριστεί για το πρώτο δεκαήμερο του 2016. Ωστόσο οι θεσμοί που θα πάρουν στα χέρια τους την οριστική πρόταση στις αρχές της επόμενης εβδομάδας έως τώρα ακούν με επιφυλακτικότητα τις προτάσεις για νέες πηγές εσόδων υπέρ του ασφαλιστικού, για δύο λόγους. Πρώτον, ενδεχομένως να θεωρήσουν ότι τα έσοδα από την αύξηση των εισφορών, τις αποκρατικοποιήσεις, τα πρόστιμα της τροχαίας και το τέλος στις συναλλαγές φόρους υπέρ τρίτων πλήττουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Δεύτερον, επιμένουν στην περικοπή της συνταξιοδοτικής δαπάνης καθώς έχει συμφωνηθεί από το πρώτο μνημόνιο, η αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης ως ποσοστό του ΑΕΠ να μην υπερβεί το 2,5% έως το 2050.
Έχουν ήδη ψηφιστεί μειώσεις στις συντάξεις ΟΓΑ που θα εφαρμοστούν από 1/1/2016