Το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του ΟΣΕ. Στην υπερβολική ταχύτητα των 144,3 χλμ./ώρα, με την οποία εισήλθε η αμαξοστοιχία στην παρακαμπτήριο γραμμή
αποδίδεται από τους εμπειρογνώμονες το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το περασμένο Σάββατο, που στοίχισε τη ζωή σε τρεις ανθρώπους. Η προκαταρκτική έκθεση εκτίμησης των τριών εμπειρογνωμόνων που είχαν οριστεί να διερευνήσουν τα αίτια παραδόθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής στον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη από το γ.γ. Υποδομών Θάνο Βούρδα στη διάρκεια ευρείας σύσκεψης.
“Η επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα στοιχεία και με την επιφύλαξη των επιπλέον στοιχείων που ενδεχομένως να προκύψουν όσον αφορά την έκταση και το μέγεθος των ζημιών, εκτιμά ότι το αίτιο εκτροχίασης της αμαξοστοιχίας 58 της 13/052017 είναι η ταχύτητα που είχε αναπτύξει. Με βάση την επίσημη ανάλυση των στοιχείων του ταχογράφου, που έγινε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κατά την ώρα της εκτροχίασης η ταχύτητά της ήταν 144,343 Km/h, ενώ η επιτρεπόμενη ταχύτητα διέλευσης από την πρώτη γραμμή (παρακαμπτήριος) του Σ.Σ. Άδενδρου 60 km/h. Από τα στοιχεία δεν φαίνεται να έχει γίνει εφαρμογή πέδης”, αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση. “Ενδεχόμενα ερωτήματα που σχετίζονται με την αντοχή της σιδηροτροχιάς και έχουν επίσης σχέση με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της θραύσης θα απαντηθούν μετά το πόρισμα του εργαστηριακού ελέγχου του δείγματος της σιδηροτροχιάς (από πιστοποιημένο πανεπιστημιακό εργαστήριο)”, προστίθεται στην εκτίμηση και επισημαίνεται ότι πρέπει να εξεταστούν μέτρα που θα απέτρεπαν ή θα μείωναν δραστικά την υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας. Η τριμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι ανήκουν στις εταιρείες ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΣΕ και ΕΕΣΤΥ, υπεύθυνες για την κυκλοφορία, την υποδομή και τη συντήρηση του τροχαίου υλικού αντίστοιχα, συνεχίζει την έρευνα, ώστε να καταθέσει το τελικό πόρισμα το επόμενο διάστημα.
Οι εμπειρογνώμονες διαπίστωσαν επίσης ότι ο σταθμάρχης του Πλατέος έδωσε τηλεγράφημα στο μηχανοδηγό για πορεία μέχρι το ΤΧ1 (Ελευθέριο Κορδελιό) και οδηγία για είσοδο (με επιβράδυνση) στους σταθμούς Άδενδρου και Σίνδου. Στην αυτοψία που έκαναν είδαν ότι δεν υπήρχαν ίχνη παραβίασης του κλειδιού αλλαγής των γραμμών, το οποίο είναι μονίμως ασφαλισμένο προς την παρακαμπτήριο. Δεν υπήρχε ίχνος χτυπήματος πάνω στο “ψαλίδι” κλειδί. Το πρώτο ίχνος εκτροχιασμού ήταν 7,58 μέτρα μετά το κλειδί αλλαγής γραμμών και από εκεί και πέρα, για μήκος 18,37 μέτρων, αποτυπώθηκαν ίχνη χτυπήματος πάνω στα μπουλόνια. Η αμαξοστοιχία έφυγε προς τα δεξιά καταστρέφοντας τους ξύλινους στρωτήρες μεταξύ των γραμμών, ενώ σε απόσταση 32 μέτρων από το σημείο εκτροχιασμού έχει κομμένη ράγα, προφανώς από τη μηχανή (αποκλείστηκε η δολιοφθορά). Η μηχανή πέρασε διπλανή διώροφη κατοικία και βγήκε από την άλλη πλευρά.
Η επιτροπή πήρε καταθέσεις από τρία άτομα του προσωπικού ΟΣΕ που βρίσκονταν πάνω στην αμαξοστοιχία, τα οποία τραυματίστηκαν και νοσηλεύτηκαν στο “Παπανικολάου”. Ο δεύτερος μηχανοδηγός, που οδήγησε μέχρι τη Λάρισα, ανέφερε ότι το τροχαίο υλικό εμφάνισε κάποιες ανωμαλίες και πήρε το σχετικό βιβλίο, για να καταγράψει τις τεχνικές παρατηρήσεις του. Την ώρα του εκτροχιασμού μόλις είχε επιστρέψει στην καμπίνα μηχανοδηγού και άρχισε ο εκτροχιασμός. “Όλα έγιναν γρήγορα και δεν θυμάμαι πολλά πράγματα. Μόνο το ότι έπεσα από ένστικτο στο πάτωμα του θαλάμου οδήγησης”. Η συνοδός της αμαξοστοιχίας κατέθεσε πως κατάλαβε ότι το τρένο έφυγε από τις ράγες στο κλειδί και στη συνέχεια έχασε τις αισθήσεις της. Ο αρχιελεγκτής είπε μεταξύ άλλων ότι ο μηχανοδηγός που έχασε τη ζωή του δεν είχε καμία περίεργη συμπεριφορά, ήταν φυσιολογικός.
Εν τω μεταξύ προχωρούν οι εργασίες αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου σο Άδενδρο. Χθες απομακρύνθηκε και το τελευταίο βαγόνι της αμαξοστοιχίας που εκτροχιάστηκε, ενώ έχει κατεδαφιστεί το κτίριο που διαπέρασε η μηχανή του τρένου. Εντός των επόμενων δέκα ημερών αναμένεται και η αποκατάσταση της ηλεκτροκίνησης.
makthes