Wednesday, 25 December, 2024

Γιάννης Μαγκριώτης, Συνέντευξη: «Εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα ο δρόμος Θεσσαλονίκης-Έδεσσας»

Ο Πρώην υφ. Μεταφορών Γιάννης Μαγκριώτης σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης.

Πρόσφατα, στην ειδησεογραφία πληροφορηθήκαμε ότι η Πέλλα, μπορεί να αποκτήσει σύγχρονη Εθνική οδό. Με την εμπειρία σας, πως το σχολιάζετε;

Πάλι εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα για τον αυτοκινητόδρομο «Θεσσαλονίκη-Έδεσσα». Ο  Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, πριν ένα μήνα περίπου, είχε δηλώσει ότι: «Έχει εξασφαλίσει 400 εκ. ευρώ μετά από συνάντηση στην Αθήνα με τον υπουργό υποδομών από το Ταμείο Ανάκαμψης, για να κατασκευάσει τον αυτοκινητόδρομο «Θεσσαλονίκη-Έδεσσα», τη μελέτη του οποίου είχε κάνει η Περιφέρεια”.  Διευκρινίζω ότι τη μελέτη την είχε  δημοπρατήσει το υπουργείο Υποδομών το 2010, και όχι η Περιφέρεια, και είναι έτοιμη από το 2014.

Μετά δύο ημέρες ο υπουργός Υποδομών ήταν στην ΕΡΤ 3, και σε σχετική ερώτηση απέφυγε να απαντήσει, απάντησε όμως για άλλο τμήμα του οδικού άξονα, το «Μαυροβούνι-Έδεσσα», κόστους περίπου 70 εκ. ευρώ, το οποίο θα μελετήσει στο μέλλον και θα προσπαθήσει όταν τελειώσει η μελέτη να το εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης, δηλαδή ποτέ, γιατί θα έχει τελειώσει η περίοδος ένταξης έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Χαλκηδόνα-Έδεσσα, ένας δρόμος χωρισμένος στα τρία (παρακάμψεις).Τι είναι πιο εφικτό να γίνει;

Για το τμήμα «Μαυροβούνι-Έδεσσα» αναφέρθηκα ήδη, το τμήμα «Θεσσαλονίκη-Μαυροβούνι» που είναι και το πιο μεγάλο και το πιο δύσκολο, υπάρχει η μελέτη από το 2014 και από τότε μπορούσε να δημοπρατηθεί, είτε από την Περιφέρεια είτε από το υπουργείο Υποδομών, αρκεί να ήθελαν να το δημοπρατήσουν.

“Χωρίς αντίκρισμα αλήθειας, ότι πήρα τα 120 εκατ. ευρώ από την Πέλλα για τη Θεσσαλονίκη”

Πολλές φορές επικριθήκατε για τα 120 εκατ. ευρώ, τα οποία βάλατε ως Υπουργός Μεταφορών στον Περιφερειακό Θεσσαλονίκης ενώ ήταν για την Πέλλα. Τι απαντάτε σε αυτό. Επίσης, αυτός ο δρόμος, αποτελεί ένα διαχρονικό αίτημα των κατοίκων της Πέλλας. Γιατί αδιαφορούν οι Κυβερνήσεις;

Ο Περιφερειάρχης πρόσφατα δήλωσε ότι: «Επιτέλους ένα έργο που μέχρι τώρα άλλοι το εξήγγειλαν χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, τώρα γίνεται πραγματικότητα γιατί έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση»

Το γεγονός έχει και χιούμορ, γιατί ο Περιφερειάρχης κατήγγειλε τον εαυτό του, αφού αυτός είναι ο αρμόδιος και από το 2013 που είναι Περιφερειάρχης το εξαγγέλλει συνεχώς, ειδικά προεκλογικά το 2014 και το 2019, αλλά δεν το κάνει.

Οι άλλοι που το εξήγγειλαν ήταν οι κυβερνήσεις από το 2013, μέχρι σήμερα. Όμως η κάθε πλευρά ζητούσε από την άλλη να βάλει τα χρήματα. Φυσικά και οι δύο πλευρές μπορούσαν να το εντάξουν στο Ε’ ΕΣΠΑ, οι κυβερνήσεις στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου υποδομών και η Περιφέρεια στο περιφερειακό, δεν το έκαναν όμως. Δεν είναι τυχαίο ότι ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Καραμανλής δεν εκτίθεται, δεν μιλάει καθόλου για το έργο αυτό, απλώς εισπράττει και αυτός λίγη προσωρινή δόξα.

Τώρα όσον αφορά την κατηγορία ότι πήρα τα 120 εκ. ευρώ του ΠΕΠ της Περιφέρειας, και τα πήγα στην κατασκευή των κόμβων στον περιφερειακό της Θεσσαλονίκης, είναι χωρίς αντίκρισμα αλήθειας, για να καλύπτουν τις ευθύνες τους οι αρμόδιοι της Περιφέρειας και των κυβερνήσεων από το 2012 μέχρι σήμερα. Πράγματι χρηματοδοτήθηκε από το ΠΕΠ της Περιφέρειας με 86 εκ. ευρώ η κατασκευή των ανισόπεδων κόμβων του περιφερειακού της Θεσσαλονίκης. Το έργο όμως αυτό, όπως και άλλα έργα ύψους 300 περίπου εκ. ευρώ δημοπρατήθηκαν από την κρατικά Περιφέρεια την περίοδο 2011-2012, επειδή είχαν μελετητική ωριμότητα, κάτι που οφείλεται και στην δουλειά που είχε κάνει και η ηγεσία της κρατικής Περιφέρειας πριν από τις εκλογές του 2009. Δυστυχώς, όπως συνήθως συμβαίνει πριν τις εκλογές οι κυβερνήσεις, ειδικά αυτές που ξέρουν σίγουρα ότι θα χάσουν, εξαγγέλλουν έργα χωρίς να έχουν μελετηθεί και χωρίς να έχουν διασφαλισμένους πόρους, και μετά κάνουν κριτική στους επόμενους. Η μελέτη του έργου «Θεσσαλονίκη-Μαυροβούνι», δημοπρατήθηκε κατά προτεραιότητα από εμένα ως υφυπουργός υποδομών το 2010 με 3,5 εκ. ευρώ, και είναι έτοιμη από το 2014, γιατί από τότε μέχρι σήμερα, ούτε η διοίκηση, ούτε η Αιρετή Περιφέρεια δεν το δημοπράτησαν;

Ο Περιφερειάρχης πρόσφατα δήλωσε: “Θα προσπαθήσουμε να το εντάξουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης”.  Χρησιμοποιεί την έκφραση, αυτή, γιατί ξέρει ότι:

Α: Το σχέδιο αξιοποίησης των 20 δις ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης έχει κατατεθεί από την κυβέρνηση στην ΕΕ και δεν περιέχει το έργο αυτό.

Β: Ανάλογα έργα δεν είναι επιλέξιμα από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Επειδή λοιπόν αυτό δεν πρόκειται να γίνει, θα πουν ότι το πάλεψαν, αλλά κάποιοι “κακοί”, το έκοψαν. Ποιοι θα είναι οι κακοί, θα το αποφασίσουν τότε, ανάλογα τι θα βολεύει.

Το έργο όμως μπορούν να το εντάξουν και οι δύο στο τρέχον δημοσιονομικό ΣΤ’ ΕΣΠΑ 2020-2027, από το οποίο επίσης η χώρα μας θα πάρει περίπου άλλα 20 δις ευρώ, γιατί δεν το κάνουν;

“Ένα σημαντικό μέρος των πολιτών, ιδιαίτερα στις νεότερες ηλικίες, γύρισε την πλάτη στην πολιτική”

Σχολιάστε μας την υφιστάμενη πολιτική κατάσταση στη χώρα;

Η πολύπλευρη κρίση που εμφανίστηκε το 2008, και αποκαλύφθηκε το 2010, δημιούργησε απογοήτευση, οργή και ανασφάλεια στο μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας.

Στις εκλογές του 2012, οι πολίτες, στην πλειοψηφία τους καταδίκασαν αυτούς που θεώρησαν ότι προκάλεσαν την κρίση, και δημιούργησαν έναν κομματικό χάρτη με διογκωμένα τα δύο πολιτικά άκρα. Στη συνέχεια όταν είδαν ότι, οι κυβερνήσεις μετά το 2012 εφάρμοσαν αυτά που κατήγγειλαν, ένα σημαντικό μέρος των πολιτών, ιδιαίτερα στις νεότερες ηλικίες, γύρισε την πλάτη στην πολιτική, και οι υπόλοιποι νιώθοντας μια σχετική ασφάλεια τοποθετήθηκαν και πάλι στους δύο πόλους, μόνο που ο ένας πόλος είχε αλλάξει κομματικό κέλυφος και εκπροσώπηση.

Στις εκλογές του 2019 ψήφισαν περίπου 13% λιγότεροι πολίτες, κυρίως νέοι, από τις εκλογές του 2009.

Στην υπερδεκαετή πολύπλευρη κρίση προστέθηκε και η υγειονομική, η οποία εκτός από τον φόβο του θανάτου, βυθίζει την οικονομία και την κοινωνία, με άγνωστη συνέχεια. Με αυτά τα δεδομένα, η πλειοψηφία των πολιτών, ειδικά των μεγαλύτερων ηλικιών, αυτών δηλαδή πού διαμορφώνουν τους πολιτικούς και κομματικούς συσχετισμούς, επιζητά την ασφάλεια και τη διατήρηση, έστω της σημερινής του πραγματικότητας.

Αυτά τα αιτήματα, με την πρωτόγνωρη οικονομική υποστήριξη της ΕΕ, και τον αδιανόητο δανεισμό υπό κανονικές συνθήκες, τα καλύπτει τώρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης, παρ’ όλες τις αβελτηρίες της κυβέρνησής του, πολύ περισσότερο το τραγικό αύριο που διαγράφεται για την οικονομία και την κοινωνία, αλλά κανείς δεν θέλει να το δει. Όταν ελεγχθεί η πανδημία, θα αποκαλυφθεί το τραγικό μέγεθος της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, και ο κόσμος θα στραφεί κατά της κυβέρνησης, γιαυτό πιστεύω ότι ο Πρωθυπουργός θα προλάβει αυτές τις εξελίξεις με πρόωρες εκλογές, μόλις το επιτρέψει η πανδημία για να «κάψει» την απλή αναλογική και να κερδίσει τις επαναληπτικές εκλογές με τον εκλογικό νόμο που ψήφισε. Μετά τις εκλογές θα κάνει ότι έκανε ο κ. Τσίπρας τον Σεπτέμβρη του 2015.

“Η Κυβέρνηση επέβαλε την πειθαρχία του φόβου για τη ζωή μας, προβάλλοντας όλη την ημέρα εικόνες από τις ΜΕΘ και τα φέρετρα των άλλων χωρών”

Εσωτερική-εξωτερική πολιτική. Χειρισμοί από τη ΝΔ. Διακρίνετε θετικούς χειρισμούς από την κυβέρνηση στα ζητήματα του covid, αλλά και της Τουρκίας;

Η κριτική μου  στην κυβέρνηση για την διαχείριση της πανδημίας εστιάζεται σε τρία σημεία: Α. Ότι απέκρυψε τους βασικούς λόγους των καλών υγειονομικών αποτελεσμάτων της πρώτης φάσης της πανδημίας, για να κερδίσει πολιτική δημοφιλία. Τώρα όλοι καταλαβαίνουν ότι τα θετικά αποτελέσματα οφείλονται κυρίως στο ότι η χώρα μας δεν έχει εξωστρεφή οικονομία, εκτός από τον τουρισμό, για αυτό και τα κρούσματα σε εμάς δεν ήρθαν από την Κίνα, όπως στις ανεπτυγμένες χώρες, αλλά από τις ευρωπαϊκές χώρες και 1,5 μήνα μετά από αυτές. Έτσι η κυβέρνηση είχε τον χρόνο να δει τα οδυνηρά αποτελέσματα στις άλλες χώρες και να πάρει περιοριστικά μέτρα, και ορθώς έπραξε.

Β. Ότι δεν είχε στοιχειώδη επάρκεια υγειονομικού υλικού και υποδομών, όπως ΜΕΘ, μάσκες, τεστ και ειδικό προσωπικό, και αναγκάστηκε να μην λέει την αλήθεια για την αναγκαιότητά τους, όπως σωστά το κάνει τώρα.

Γ. Ότι επέβαλε την πειθαρχία του φόβου για τη ζωή μας, προβάλλοντας όλη την ημέρα εικόνες από τις ΜΕΘ και τα φέρετρα των άλλων χωρών, και όχι την πειθαρχία της ευθύνης. Αυτοί είναι και οι βασικοί λόγοι, που, όταν άρχισε η αποκλιμάκωση των περιοριστικών μέτρων και έφυγε ο φόβος του θανάτου, πολλοί και κυρίως νέοι, δεν τηρούν τα μέτρα, γεγονός που συμβάλει στην μετάδοση του ιού. Τα προσωρινά καλά υγειονομικά αποτελέσματα ανατράπηκαν, τον Νοέμβριο η χώρα μας είχε τα χειρότερα υγειονομικά αποτελέσματα στον κόσμο, η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία ήταν το επίκεντρο της τραγωδίας

Η προστασία της δημόσιας υγείας είναι η πρώτη επιλογή, χωρίς όμως την λειτουργία της οικονομίας, όχι μόνο από τον κορονοϊό, αλλά από πολλούς άλλους παράγοντες, οι εξελίξεις είναι απολύτως αβέβαιες.

“Η χώρα μας πρέπει να διαμορφώσει μια στρατηγική για το 2021, και μια στρατηγική πενταετίας”

Όμως όταν οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί συνεχώς πέφτουν έξω, τι μπορούμε να περιμένουμε; Ο Πασκάλ Ντόναχιου, επικεφαλής του Eurogrup σε πρόσφατη συνέντευξη στην ΕΡΤ1 δήλωσε: “Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης θα αποδεσμευτούν για την Ελλάδα από το δεύτερο εξάμηνο του 2021”. Θυμίζω ότι στον προϋπολογισμό του 2021, που ψήφισε τον Δεκέμβρη η κυβέρνηση, προβλέπει ότι θα εισπράξει το πρώτο εξάμηνο του 2021 εφτά δις ευρώ περίπου, για να βγει ο προϋπολογισμός, που τροποποίησε επί τα χείρω σε σχέση με το προσχέδιο που είχε παρουσιάσει τον Οκτώβριο.

Θυμίζω ότι, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Σχοινάς και η κυβέρνηση έλεγαν πέρσι στα εγκαίνια της ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο ότι, η εκταμίευση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης θα αρχίσει μέσα στο 2020. Θυμίζω ότι, το σχέδιο αξιοποίησης των 20 δις ευρώ η κυβέρνηση το κατέθεσε χωρίς διάλογο και χωρίς να το δημοσιοποιήσει τον Νοέμβριο, και ανακοίνωσε ότι, περιμένει την έγκρισή του μέχρι τέλους Γενάρη. Ποιος τα θυμάται όλα αυτά, και αυτά που θα έρθουν, ο φόβος του κορωνοιού τα καλύπτει όλα, μόνο που θα τα θυμηθούμε και θα τα ζήσουμε οδυνηρά, μόλις τραβηχτεί η κουρτίνα της πανδημίας.

Η Τουρκία σήμερα έχει τρία ανοικτά θέματα, την οικονομική κρίση, την εκλογή Μπάιντεν και την απειλή κυρώσεων από τις ΗΠΑ και την ΕΕ, που πρέπει να τα διευθετήσει στο προσεχές μέλλον. Οι κυρώσεις που συζητά η ΕΕ δεν την ενοχλούν ιδιαίτερα, όπως και οι κυρώσεις του 2018, λόγω των παραβιάσεων των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου. Την ενοχλεί το κακό κλίμα με την ΕΕ, γιατί την επηρεάζει οικονομικά, και οι στρατιωτικές κυρώσεις των ΗΠΑ, λόγω των S-400, που είναι ουσιαστικές. Ποια θα είναι η στάση των ΗΠΑ και της ΕΕ και ποια πρέπει να είναι η νέα στρατηγική της Ελλάδας; Ο Ερντογάν θα πάει τις διερευνητικές τουλάχιστον μέχρι την Σύνοδο Κορυφής του Μαρτίου και μετά βλέπει. Συνεπώς η πίεση από την ΕΕ έχει εξουδετερωθεί. Ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ, με ανοικτά τα θέματα της πανδημίας, της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που εξελίσσεται, του εσωτερικού διχασμού, και των μεγάλων ρηγμάτων που άφησε στις διεθνείς σχέσεις των ΗΠΑ η πολιτική Τράμπ, λίγα περιθώρια άμεσων και αποτελεσματικών παρεμβάσεων έχει στην περιοχή μας στο προσεχές μέλλον, πέραν των καλών προθέσεων.

Συνεπώς η χώρα μας πρέπει να διαμορφώσει μια στρατηγική για το 2021, και μια στρατηγική πενταετίας. Πρέπει να κάνει δυο καθοριστικές επιλογές:

1.Θα αντιμετωπίσει κατάματα την Τουρκία ή θα υπογράφει περιφερειακές διμερείς συμφωνίες, οι οποίες δεν τις προσφέρουν σημαντικά γεωπολιτικά ερείσματα, ενώ πολλές φορές δημιουργούν κακό προηγούμενο, όπως η αποδοχή της περιορισμένης επήρειας των νησιών στην διαμόρφωση της ΑΟΖ.

Οι διμερείς, ακόμη και οι πολυμερείς στην περιοχή, είχαν νόημα μέχρι το 2017, όταν η Τουρκία ήταν απασχολημένη με τα νοτιοανατολικά της σύνορα, μετά το 2017, όταν η Τουρκία στράφηκε δυτικά, όλα τα δεδομένα έχουν αλλάξει.

2.Θα επιταχύνει τις διερευνητικές και τον διάλογο με την Άγκυρα, με στόχο την διευθέτηση μέσω συμβιβασμών και ποιων συμβιβασμών, και ανεξάρτητα που θα γίνουν αυτοί ή θα τις επιβραδύνει κερδίζοντας χρόνο, αναζητώντας καταλληλότερη συγκυρία;

Για την πρώτη επιλογή δεν φαίνεται τόσο η κυβέρνηση, όσο και η αντιπολίτευση να είναι έτοιμες, ενώ η ΕΕ και οι ΗΠΑ θα το ήθελαν πολύ, η δεύτερη είναι ασφαλής για την κυβέρνηση, δεν ξέρω αν είναι για την χώρα. Μέχρι στιγμής ο Ερντογάν έχει πετύχει να σταματήσει το ενεργειακό πρόγραμμα της Κύπρου, να αδρανοποιήσει το ενεργειακό πρόγραμμα της χώρας μας, και να μας οδηγήσει σε ένα βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα εξοπλισμών που ξεπερνά τα 10 δις ευρώ.

Επανέναρξη του ενεργειακού προγράμματος της Κύπρου, και έναρξη του ενεργειακού προγράμματος της χώρας μας στην περιοχή του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου δύσκολα θα υπάρξουν, χωρίς να βρούμε απέναντι και στρατιωτικά την Τουρκία, και με αμφίβολη, αυτή φορά, την στάση των συμμάχων και εταίρων μας.

Υπάρχουν ελπίδες για ένα νέο ΠΑΣΟΚ και με ποιόν/ποια αρχηγό;

Το Κίνημα Αλλαγής σε αυτές τις συνθήκες, αναζητά την επιστροφή του σε πρωταγωνιστικό ρόλο, χωρίς κοινωνικές στοχεύεις και ανάλογη πολιτική στρατηγική.

Είναι παγιδευμένο σε έναν εθιστικό κυβερνητισμό που το οδηγεί σε προτάσεις, που είτε καλύπτονται από την ΝΔ είτε από τον Σύριζα. Δυστυχώς δεν μπορεί να βρει το δρόμο ενός σύγχρονου ριζοσπαστισμού, με αναφορές σε παραγωγικές κοινωνικές δυνάμεις και κυρίως στις νεότερες ηλικίες. Συντηρείται από ένα συμπαγές συναίσθημα ανθρώπων πάνω από τα 60 που του δίνουν κοινοβουλευτική παρουσία, όχι όμως δυναμική κόμματος του μέλλοντος.

Παλαιότερα είχατε εκφράσει τη θέληση να είστε υποψήφιος Περιφερειάρχης. Σε ποιο πολιτικό πόστο βλέπετε τον εαυτό σας έως τις επόμενες εκλογές;

Είχαμε δουλέψει με μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων έμπειρων και νεότερων σε όλη την Κεντρική Μακεδονία από το φθινόπωρο του 2014, και μέσα από τον διάλογο με το σύνολο των παραγωγικών και κοινωνικών φορέων διαμορφώσαμε μια ολοκληρωμένη πρόταση για την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή της Κεντρικής Μακεδονίας. Συγκροτήσαμε την «Κίνηση Προοδευτικοί Πολίτες για την Ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας», μια Κίνηση με δημιουργικούς πολίτες από όλο το δημοκρατικό φάσμα, δυστυχώς όμως η ηγεσία του Κινήματος Αλλαγής ήθελε κομματική παράταξη για να διαμορφώσει μια εκλογική συσπείρωση με στόχο της επερχόμενες εθνικές εκλογές, και αυτό έκανε. Καταλαβαίνετε, ότι αυτό ακύρωνε μια ενωτική μη κομματική στρατηγική με ικανούς και αποτελεσματικούς ανθρώπους, γιαυτό και δεν προχωρήσαμε στις εκλογές. Δυστυχώς το πληρώνει η Περιφέρεια και οι άνθρωποί της.

Ήμουν, και τώρα περισσότερο, ένας βιωματικός πολιτικός-πολίτης, και όχι πολιτικός καριέρας. Μαζί με άλλους προοδευτικούς ανθρώπους πήραμε και παίρνουμε πρωτοβουλίες για την πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και της χώρας γενικότερα, και μου αρέσει πολύ.

Σίμος Σλατίνης

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου