Όπως αναφέρει ο βουλευτής Γιάννης Σηφάκης: Ο ΣΥΡΙΖΑ βάζει την Πέλλα και στον εκπαιδευτικό χάρτη της χώραςΈγινε δεκτή στη Βουλή η βουλευτική τροπολογία των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ Πέλλας για την ίδρυση Πανεπιστημιακής σχολής Μουσειολογίας στην Έδεσσα
Προχωρά και η ίδρυση τριών, αρχικά 2ετών Πανεπιστημιακών προγραμμάτων για αποφοίτους ΕΠΑΛ σε Έδεσσα, Γιαννιτσά και Αριδαία.
ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έκλεισαν την Πανεπιστημιακή σχολή Μάρκετινγκ το 2013. Οι ευθύνες τους είναι μεγάλες καθώς και των εκπροσώπων τους στο Κοινοβούλιο (κάποιοι των οποίων είναι και σήμερα παρόντες στην κεντρική πολιτική σκηνή).
Η ομιλία του Γιάννη Σηφάκη στη Βουλή:
Με το σημερινό νομοσχέδιο ολοκληρώνεται μια ουσιαστική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση μας (μετά από παρέλευση δεκαετιών , ας μου επιτρέψετε να πω, από την προηγούμενη μεταρρύθμιση γιατί πέρασαν σε αυτή την χώρα πολλές «κατ’ επίφασιν» εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις πολλές των οποίων αντί να αντιμετωπίζουν τα πραγματικά προβλήματα της Παιδείας δημιούργησαν περισσότερα ), μια μεταρρύθμιση που έρχεται μετά από τριετή εξαντλητικό διάλογο ανάμεσα στο Υπουργείο και την Εκπαιδευτική Κοινότητα αλλά και την κοινωνία. Και αφορά και την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τον χαρακτήρα της Γ’ Λυκείου και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι βασικοί άξονες της νέας αρχιτεκτονικής του εκπαιδευτικού συστήματος είναι
• Η ίδρυση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση νέων τμημάτων με νέα γνωστικά αντικείμενα
• Οι συνέργειες ανάμεσα στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ ( σε αυτό το νομοσχέδιο ιδρύεται ένα μεγάλο Πανεπιστήμιο το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας με έδρα την Θεσσαλονίκη με συγχωνεύσεις πολλών Ιδρυμάτων και με λογική εξωστρέφειας και με τα ξενόγλωσσα τμήματα που θα λειτουργούν στα πλαίσια του και ακόμη ενισχύεται το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας)
• Η λειτουργία Πανεπιστημιακών Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων
• Η λειτουργία 2ετών Πανεπιστημιακών προγραμμάτων για αποφοίτους ΕΠΑΛ που θα οδηγούν σε επαγγελματική πιστοποίηση επιπέδου 5 χωρίς άλλες διαδικασίες για τους αποφοίτους.
Πανεπιστημιακά προγράμματα που μπορούν να ιδρύονται και Αποκεντρωμένα και ακόμη να έχουν σχέση με τις οικονομικές δραστηριότητες του τόπου στον οποίο εγκαθίστανται, εξασφαλίζοντας όχι μόνο την πρακτική εκπαίδευση των σπουδαστών αλλά και , κατά μεγάλο μέρος, και την υποβοήθηση της επαγγελματικής τους αποκατάστασης σε τοπικές επιχειρήσεις και δράσεις.
Ακόμη με το νομοσχέδιο αναγνωρίζεται μια πραγματικότητα, που ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει, ότι εδώ και δεκαετίες ουσιαστικά δεν υφίσταται εκπαιδευτικά η Γ’ Λυκείου, έχει υποβαθμιστεί το απολυτήριο και στα Πανεπιστήμια ο μαθητής διαγωνίζεται με βάση κυρίως φροντιστηριακές σπουδές ή και ιδιαίτερα μαθήματα. Αυτό σαφώς για πολλά χρόνια υποβάθμιζε συνεχώς το Δημόσιο σχολείο.
Η αναγνώριση της πραγματικότητας ότι δηλαδή η Γ’ Λυκείου είναι μια μεταβατική κατάσταση ανάμεσα στις ουσιαστικές Λυκειακές σπουδές και στα Πανεπιστήμια και κατά συνέπεια η λήψη μέτρων μείωσης του αριθμού των μαθημάτων, ενίσχυσης των ωρών διδασκαλίας στο πρόγραμμα του σχολείου στα μαθήματα που θα εξεταστούν οι τελειόφοιτοι για την είσοδο τους στα Πανεπιστήμια , ο υπολογισμός από την μεθεπόμενη χρονιά τους βαθμού του απολυτηρίου για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια είναι, σαφώς, πράξεις εξορθολογισμού του συστήματος και αναβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ακόμη η δυνατότητα των τελειοφοίτων του Λυκείου να επιλέγουν κάποιες Πανεπιστημιακές σχολές στις οποίες θα εισάγονται με τον βαθμό του απολυτηρίου θα βοηθήσει κυρίως τα παιδιά λαϊκών οικογενειών και παιδιά με περισσότερες μαθησιακές δυσκολίες να μπορούν να έχουν πρόσβαση στην Πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
Η αντιμετώπιση του ζητήματος των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων 4ετούς φοίτησης στην τριτοβάθμια τεχνολογική εκπαίδευση με ακαδημαϊκά κριτήρια και με συμμετοχή της ίδιας της εκπαιδευτικής κοινότητας λύνει ένα θέμα άνω των 35 ετών που οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν το ακουμπούσαν, προφανώς μετά από πιέσεις συγκεκριμένων λόμπυ. Θυμάμαι αυτή την συζήτηση και το παράπονο των σπουδαστών ΤΕΙ από τότε που σπούδαζα στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στις αρχές τις δεκαετίας του 1980.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Στα πλαίσια της ίδρυσης νέων Πανεπιστημιακών τμημάτων θέλω να χαιρετίσω την απόφαση του Υπουργού να κάνει δεκτή βουλευτική τροπολογία που καταθέσαμε οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ Πέλλας για την ίδρυση στην Έδεσσα Πανεπιστημιακής σχολής Μουσειολογίας στα πλαίσια του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας επαναφέροντας το Πανεπιστήμιο στην Πέλλα μετά το κλείσιμο με το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» της μοναδικής σχολής Μάρκετιγκ που λειτουργούσε στα πλαίσια του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ως το 2013.
ΝΔ και ΠΑΣΟΚ το 2013 έκλεισαν την μοναδική Πανεπιστημιακή σχολή που λειτουργούσε στην Πέλλα. Η ευθύνη και των κυβερνητικών Κομμάτων το 2013 αλλά και των εκπροσώπων τους στο Κοινοβούλιο την περίοδο αυτή ( ορισμένοι των οποίων είναι και σήμερα είναι παρόντες στην κεντρική πολιτική σκηνή) είναι δεδομένη και δεν μπορεί να ξεχαστεί εύκολα από τους Εδεσσαίους και τους κατοίκους της Πέλλας στο σύνολο της οι οποίοι ένοιωσαν ιδιαίτερα θιγμένοι από αυτή την εξέλιξη, ένοιωσαν ότι υποτιμήθηκαν, ότι έχασαν κάτι που δικαιωματικά του ανήκε με δεδομένο ότι η σχολή αυτή είχε προωτοϊδρυθεί με έδρα την Έδεσσα. Και η εξέλιξη της είναι γνωστή. Με το καταστροφικό σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» ενσωματώθηκε στην σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και ουσιαστικά εκφυλίστηκε , όπως πρόσφατα μου επιβεβαίωσε και ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ αποκαθιστά σήμερα αυτή την αδικία ιδρύοντας την σχολή Μουσειολογίας στην προοπτική όμως, θέλω να πιστεύω, περαιτέρω ενίσχυσης και με νέες σχολές για να μπορεί να υπάρξει σταθερότητα και μακροημέρευση του Πανεπιστημίου. Η ενίσχυση (στην πορεία) και με άλλες σχολές είναι κρίσιμη παράμετρος για να απομακρυνθεί η πιθανότητα απευκταίας επανάληψης καταστροφικών σχεδίων τύπου «ΑΘΗΝΑ» στο μέλλον.
Ακόμη τόσο ο Υπουργός όσο και ο Πρύτανης του Διεθνούς Πανεπιστημίου και άλλοι Πανεπιστημιακοί έχουν εκφράσει την θετική γνώμη τους για την λειτουργία σε πρώτη φάση 3 διετών Πανεπιστημιακών Προγραμμάτων για αποφοίτους ΕΠΑΛ σε Έδεσσα, Γιαννιτσά και Αριδαία, πόλεις της Πέλλας στις οποίες λειτουργούν Επαγγελματικά Λύκεια . Φυσικά η απόφαση αυτή θα ληφθεί από το Πανεπιστήμιο μετά την ίδρυση στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Έχουν ήδη κατατεθεί στη διαβούλευση ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο, την κοινωνία, τα ΕΠΑΛ και εμάς τους τοπικούς βουλευτές προτάσεις για τις ειδικότητες για πρώτα 2ετή προγράμματα που έχουν άμεση σχέση με τις ανάγκες της παραγωγικής ανασυγκρότησης της Πέλλας, με τις δραστηριότητες στις οποίες βασίζεται η οικονομία της και με κλάδους επιχειρήσεων που έχουν ανάγκη να απασχολούν περισσότερο εξειδικευμένο προσωπικό.
Ο θεσμός αυτών των 2ετών Πανεπιστημιακών προγραμμάτων είμαι βέβαιος ότι θα αποδειχθεί πολύ χρήσιμος, όπως έχει ήδη αποδειχθεί σε μια σειρά Ευρωπαϊκές χώρες όπως η Δανία, η Αυστρία, η Γερμανία και αλλού, καθόσον δίνει δυνατότητα ουσιαστικής αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, δίνει προοπτική στους αποφοίτους με το κύρος των Πανεπιστημίων, μπορεί να συμβάλει στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών κλάδων της τοπικής οικονομίας καθώς και στην εξασφάλιση εργασίας και αντιμετώπισης της φυγής νέων στο εξωτερικό.
Ακόμη η δυνατότητα αποκεντρωμένων δομών 2ετών Πανεπιστημιακών Προγραμμάτων μπορεί να βοηθήσει και στην εν γένει ανάπτυξη Επαρχιακών Πόλεων που δεν θα μπορούσαν να αποκτήσουν με άλλο τρόπο την οποιαδήποτε σχέση με τα Πανεπιστήμια της χώρας.
Επιπλέον είναι σημαντικό ότι τα 2ετη προγράμματα είναι επεκτάσιμα, μπορεί να ιδρυθεί ένα τμήμα, ιδιαίτερα στις πόλεις στις οποίες λειτουργούν ΕΠΑΛ (που μπορούν να παρέχουν και γραμματειακή βοήθεια αλλά και να εξασφαλίζουν μέσω των σπουδαστών τους την ουσιαστική από πλευράς σπουδαστών συμμετοχή τους ως εξέλιξη των σπουδών τους) και μετά να ιδρύεται δεύτερο, τρίτο τμήμα δημιουργώντας έτσι σημαντικές δομές με πολλούς σπουδαστές και άρα ισχυρή δυνατότητα σταθερότητας και μακροημέρευσης.
Η λειτουργία στην Έδεσσα ειδικότητας σχετικής με τα τουριστικά επαγγέλματα ( σε πρώτη φάση), στα Γιαννιτσά ειδικότητας ζωϊκής ή φυτικής παραγωγής η γαλακτοκομίας ή τυροκομίας σε συνδυασμό με το μοναδικό στην χώρα Ινστιτούτου του ΕΘΙΑΓΕ στην Παραλίμνη Γιαννιτσών που διαθέτει 11 ερευνητές, μεγάλη έκταση αγροτεμαχίων και αρκετά μεγάλο αριθμό ζώων (εξασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο την σύνδεση των σπουδών με την έρευνα και την πρακτική άσκηση), στην Αριδαία ειδικότητας σχετικής με τον ιαματικό τουρισμό και την λουτροθεραπεία κοντά στα Λουτρά Πόζαρ, στην Σκύδρα ειδικότητα σχετικής με τα logistics με δεδομένη την ισχυρή μεταποίηση φρούτων της περιοχής που έχει σημαντικό εξαγωγικό προσανατολισμό είναι σκέψεις που η υλοποίηση τους θα βοηθήσει και τα ίδια τα προγράμματα να είναι θελκτικά αλλά και την τοπική οικονομία και την παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής.
Αναμένουμε τις αποφάσεις του νεοϊδρυθέντος Πανεπιστημίου για την έναρξη της λειτουργίας των πρώτων 2ετών προγραμμάτων ακόμη , αν είναι δυνατόν, και από την επόμενη σχολική χρονιά. Οι κτιριακές δομές υπάρχουν, η κοινωνία στο σύνολο της το επιθυμεί διακαώς και είμαι σίγουρος ότι είναι δίκαιο και θα γίνει πράξη.