Η Χριστίνα ανήκει και αυτή στη νέα γενιά των ανθρώπων της Έδεσσας, που έχουν να παρουσιάσουν κάτι δημιουργικό και σημαντικό στη ζωή τους αλλά και στην τοπική κοινωνία.
Μητέρα, σύζυγος, αλλά και αγιογράφος.
Το κάνει με πολύ αγάπη και πίστη, λέγοντας ότι “κάθε εικόνα που φτιάχνω την “ερωτεύομαι”.
Σας παρουσιάζουμε λοιπόν, την Χριστίνα Μπούζμπα, μέσα από μία αποκαλυπτική συνέντευξη, που φανερώνει τον χαρακτήρα της, αλλά και την δουλειά που κάνει, με πολύ αγάπη:
Τι σε έκανε να ξεκινήσεις την αγιογραφία;
Η αγάπη μου για την αγιογραφία ξεκίνησε από την παιδική μου ηλικία, όταν κάθε χρόνο επισκεπτόμουν την Ι.Μ. “Ευαγγελισμος της Θεοτόκου” στην Ορμύλια Χαλκιδικής, όπου μονάζει η θεία μου (αδελφή της μητέρας μου) και διακονεί ως αγιογράφος. Έτσι, όποτε πήγαινα εκεί της ζητούσα να με πάει στο εργαστήριο και να την παρακολουθώ πως αγιογραφούσε. Εκεί ήταν και η πρώτη μου επαφή με τα πινέλα και τα χρώματα. Όσο μεγάλωνα, μεγάλωνε και η επιθυμία μου για την αγιογραφία. Βλέποντας την προσπάθεια μου, τόσο ο σύζυγός μου, όσο και ο «πνευματικός» μου πατέρας με παρότρυναν να ασχοληθώ ενεργά με αυτό που αγαπούσα.
Τι είναι αυτό, (που κανείς) για σένα στη ζωή σου;
Η αγιογραφία για εμένα είναι ψυχοθεραπεία, είναι η ξεκούρασή μου. Το να προσπαθώ να μεταφέρω πάνω στο ξύλο τη ζωή του Χριστού και των Αγίων είναι συγκλονιστικό.
Το έχεις συνδέσει επαγγελματικά ή το κάνεις από αγάπη;
Το κάνω καθαρά και μόνο από αγάπη. Είναι πολύ όμορφο να ξεκινάς από το μηδέν και να δημιουργείς την αναγέννηση πάνω στο ξύλο. Είναι όπως όταν φέρνεις στον κόσμο ένα μωρό και σιγά-σιγά ολοκληρώνεται σε άνθρωπο!
Πόσα έργα έχεις κάνει μέχρι στιγμής;
Τα έργα μου δεν είναι πολλά, όμως με τη βοήθεια του Θεού, ελπίζω να αγιογραφώ μέχρι την τελευταία ημέρα της ζωής μου.
Τι πραγματεύεσε στα έργα σου;
Την βυζαντινή αγιογραφία, τη ζωή του Χριστού και τους βίους των Αγίων.
Είναι αλήθεια ότι όταν ξεκινά κάποιος μία αγιογραφία κάνει προσευχή και τo κάνει με αγάπη;
Ο αγιογράφος έχει υποχρέωση να ζει πνευματική ζωή. Κάθε εικόνα θα πρέπει να γίνεται με τη νοερά προσευχή. Προσωπικά συγκεντρώνομαι περισσότερο όταν ακούω εκκλησιαστικούς ύμνους την ώρα που αγιογραφώ.
Πώς συνδυάζεις τον ρόλο της μαμάς, της συζύγου και της αγιογράφου;
Και πάλι θα πω πως όταν έχεις αγάπη για αυτό που κάνεις, τίποτε δεν είναι δύσκολο. Αγαπώ την οικογένειά μου και της αφιερώνω όλη μου την ημέρα στον να τη φροντίζω. Όπως κάθε γυναίκα έχει κάποιες ώρες προσωπικές.
Έτσι και εγώ το βράδυ, αφού τους έχω τακτοποιήσει όλους, κάθομαι στο μικρό μου εργαστήρι και ξεκουράζω το μυαλό μου, κάνοντας αυτό που αγαπώ.
Πώς νιώθεις όταν τελειώνεις ένα έργο;
Τελειώνοντας ένα έργο νιώθω χαρούμενη και ανυπόμονη για να ξεκινήσω το επόμενο. Κάθε εικόνα την «ερωτεύομαι». Όπως λέει και ο δάσκαλός μου (Απόστολος Γαργαβάνης) η αγιογραφία είναι κατάθεση ψυχής.
Λίγα λόγια για τον δάσκαλο σου και πόσο καιρό χρειάστηκε για να μάθεις;
Αρχικά ξεκίνησα στη Σχολή Αγιογραφία της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης με τον Αντώνη Κατσάκη.
Στη συνέχεια όμως γνώρισα τον μέχρι σήμερα δάσκαλό μου, τον Απ. Γαργαβάνη. Έναν άνθρωπο που αγωνίζεται και ζωντανεύει την κάθε εικόνα που κάνει εδώ και 23 χρόνια. Και είναι μόλις 37 ετών! Έχει κάνει σπουδαία έργα, με τελευταίο τον Άγιο Καλλίνικο, Επίσκοπο Εδέσσης.
Τολμώ να πω πως είναι το πιο πιστό αντίγραφο του Αγίου μας. Ο Απόστολος είναι πολύ δοτικός και έχει φοβερή μεταδοτικότητα.
Ενώ αρκετά χρόνια προσπαθούσα να εξελιχθώ, μαζί του μέσα σε ένα χρόνο, με την αγάπη του και τη θέλησή του να διδάσκει αφιλοκερδώς, έμαθα πολλά. Τόσα που θα χρειαζόμουν την εμπειρία πολλών χρόνων για να τα διδαχθώ. Τον ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου, που επιμένει στην προσπάθειά μου να εξελιχθώ.
Στην αγιογραφία δεν μαθαίνεις ποτέ, εξελίσσεται με το χρόνο.
Τι συμβουλεύεις στον κόσμο για την αγιογραφία, αξίζει να μάθει;
Δεν είναι εύκολη η αγιογραφία. Έχει περιορισμούς. Προσπαθώντας να αντιγράψεις άλλες εικόνες, πρέπει να ακολουθήσεις κάποιους κανόνες. Παράλληλα θέλει πολύ χρόνο, κόπο και αγάπη. Αξίζει όμως κάθε τίμημα.
Είναι ακριβή μία αγιογραφία;
Για εμένα είναι ανεκτίμητης αξίας. Ο κάθε αγιογράφος κοστολογεί τη δουλειά του ανάλογα με το πως εκτιμά ο ίδιος το έργο του.
Τι υλικά έχει χρησιμοποιήσει (χρυσό, στίλβωμα), πόσα πρόσωπα ή παραστάσεις θα έχει η εικόνα. Και φυσικά παίζει ρόλο το μέγεθος αλλά και το αν είναι φορητή ή τοιχογραφία.
Τι έχεις να πεις για τη σημερινή κατάσταση στην εκκλησία λόγω κορονοϊού;
Με θλίβει το γεγονός ότι οι Εκκλησίες μας είναι κλειστές. Όμως είμαστε υποχρεωμένοι να τηρήσουμε τους νόμους της Κυβέρνησης και τις αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας, για να μπορέσουμε να χαρούμε και πάλι τη ζωή του Χριστού στον οίκο Του.
Σίμος Σλατίνης