Friday, 15 November, 2024

Θεοδώρα Τζάκρη: Απέσπασε δέσμευση Καραμανλή για την απρόσκοπτη υλοποίηση τελωνειακού σταθμού στους Προμάχους

Η βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη κατά την συζήτηση,  στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων, της Επίκαιρης Ερώτησής της προς τον Υπουργό Μεταφορών

και Υποδομών Κώστα Καραμανλή για την υλοποίηση της συνοριακής διάβασης-τελωνειακού σταθμού στους Προμάχους και την κατασκευή της οδικής αρτηρίας που θα συνδέσει τους Προμάχους με το Μαϊντέν,  απέσπασε την δέσμευση του Υπουργού για την υλοποίηση τόσο της σύστασης του νέου αυτού συνοριακού σημείου διέλευσης, όσο και της οδικής αρτηρίας που θα συνδέει τους Προμάχους και το Μαϊντέν.

Όπως είπε ο κύριος Καραμανλής στην τοποθέτησή του «εμείς ήμασταν αντίθετοι στην Συμφωνία των Πρεσπών, είμαστε όμως σύμφωνοι στην υλοποίηση αυτού του αναπτυξιακού έργου που αποτελεί μάλιστα και αντικείμενο διμερούς συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύτηκε ενώπιον του Κοινοβουλίου ότι θα δώσει εντολή στα στελέχη της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ» να προχωρήσουν στην διενέργεια όλων των απαραίτητων ενεργειών για την ολοκλήρωση των μελετών που απαιτούνται για την υλοποίηση του έργου ενώ,  όπως είπε χαρακτηριστικά,  «οι πόροι για την υλοποίηση του θα εξευρεθούν τόσο από τα αποθεματικά της ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ, όσο και από ευρωπαϊκά προγράμματα» και είπε στην κυρία Τζάκρη πως τόσο τα στελέχη της ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ, όσο και ο ίδιος προσωπικά θα βρίσκονται στην διάθεσή της στην πορεία υλοποίησης του έργου. Η δέσμευση του κυρίου Καραμανλή αποτελεί τη δεύτερη δέσμευση κυβερνητικού στελέχους-  και μάλιστα συναρμοδίου Υπουργού-  για την υλοποίηση του σημαντικού αυτού αναπτυξιακού έργου που αποσπά η κυρία Τζάκρη μετά την κατηγορηματική δέσμευση του Υπουργού Εξωτερικών κυρίου Νίκου Δένδια ότι «η συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών για την υλοποίηση της συνοριακής διάβασης- τελωνείου στους Προμάχους θα υλοποιηθεί στο έπακρο»

Η κυρία Τζάκρη στην πρωτολογία της είπε τα εξής:

«Κύριε Υπουργέ,

Στις 2 Απριλίου υπεγράφη η διμερής συμφωνία για τη διάνοιξη της νέας συνοριακής διάβασης και του τελωνειακού σταθμού στην Πέλλα βορείως των Προμάχων, κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα στην πόλη των Σκοπίων. Η διμερής αυτή συμφωνία επικυρώθηκε από την Ελληνική Βουλή στις 14-5-2019 και ουσιαστικά αποτελεί την πρώτη συμφωνία μετά την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών που κάνει πράξη την φιλία και την συνεργασία με τη γειτονική χώρα, με την οποία συμφωνήθηκε το άνοιγμα μιας λειτουργικής διόδου προς και από την Πέλλα που προσδίδει υψηλή υπεραξία σε ένα νομό που ήδη έχει υψηλή αξία, στον οποίο όμως μέχρι σήμερα δεν είχε δοθεί η απαραίτητη σημασία.

Μετά την κύρωση της συμφωνίας αυτής η μοναδική παραμεθόρια περιφέρεια χωρίς συνοριακή διάβαση, η Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας, μια από τις παραγωγικότερες και πιο εξωστρεφείς Περιφερειακές Ενότητες της χώρας, η οποία πραγματοποιεί εξαγωγές κυρίως νωπών φρούτων και οπωροκηπευτικών, αλλά και μεταποιημένων τροφίμων, οι οποίες σε ετήσια βάση ανέρχονται στα 124.092.046 εκ. ευρώ, και παράλληλα ένας σημαντικός τουριστικός προορισμός που αποτελούν πόλο έλξης τουριστών από διάφορες χώρες με προορισμούς όπως  το σύγχρονο αρχαιολογικό μουσείο της Πέλλας -που αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο Μουσείο του Βορειοελλαδικού χώρου- και ο αρχαιολογικός χώρος της Πέλλας, η Έδεσσα, με τους Καταρράκτες και ο αρχαιολογικός χώρο του Λόγγου, τα Λουτρά του Πόζαρ που επισκέπτονται ετησίως  τα τελευταία χρόνια της κρίσης κατά μέσο όρο 1.500.000 επισκέπτες και αποτελούν διεθνή προορισμό στον τομέα του Θερμαλιστικού Τουρισμού, μέσω της νέας συνοριακής πύλης θα έχει τη δυνατότητα της άμεσης εξαγωγής τόσο των νωπών όσο και των μεταποιημένων τροφίμων που πραάγονται σε αυτήν με αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους για τους Έλληνες παραγωγούς, ενώ θα μπορεί πλέον να προσελκύσει ακόμη περισσότερους επισκέπτες προερχόμενους από τις χώρες της Βορείου και της Κεντρικής Ευρώπης, καθώς και από τις χώρες της Βαλκανικής και να γίνει έτσι ένας πραγματικός αναπτυξιακός Προμαχώνας της Ελλάδας που βγαίνει από την κρίση και κάνει πράξη την εξωστρέφεια.

Να επισημάνω ότι πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2018  από την “Εγνατία Οδός Α.Ε.” παρουσία μου η προκαταρτική μελέτη για την οριστικοποίηση της όδευσης της οδού της νέας συνοριακής διάβασης βορείως των Προμάχων. Η εν λόγω θέση βρίσκεται σε απόσταση περίπου 20 χλμ. από το υφιστάμενο οδικό δίκτυο στην περιοχή βόρεια του οικισμού Πρόμαχοι και διέρχεται μέσα από πυκνή και δύσβατη δασική έκταση. Υπάρχει διανοιγμένη δασική οδός με κακή βατότητα. Εκτιμάται ότι για να βελτιωθεί η εν λόγω πρόσβαση απαιτούνται  μελέτες  και σημαντικά οδικά έργα.

Οι σχετικές απαιτούμενες μελέτες είναι οι κάτωθι:

  • Μελέτη Τοπογραφίας και Κτηματολογίου (Κατηγορία 16)
  • Κυκλοφοριακή μελέτη και μελέτη Σήμανσης-Ασφάλισης (Κατηγορία 10)
  • Υδραυλική Μελέτη (Κατηγορία 13)
  • Περιβαλλοντική Μελέτη (Κατηγορία 27)
  • Μελέτη Η/Μ εγκαταστάσεων (Κατηγορία 9)
  • Μελέτη Αποκατάστασης Τοπίου (Κατηγορία 25)
  • Γεωλογική-Γεωτεχνική Μελέτη (Κατηγορία 20 και 21)
  • Γεωερευνητικές έρευνες (Κατηγορία 21)
  • Στατική μελέτες Γεφυρών-Τεχνικών (Κατηγορία 8)
  • Αρχιτεκτονική-Στατική μελέτη Κτιρίου Τελωνείου (Κατηγορία 6, 7 & 8)

Τα εκτιμώμενα δε οικονομικά μεγέθη έχουν ως εξής:

  • Προϋπολογισμός σύνταξης Μελετών: 4.000.000€ (πλέον ΦΠΑ)
  • Προϋπολογισμός Κατασκευής: 40.000.000€ περίπου (πλέον ΦΠΑ)

Στις 7 Μαρτίου 2019 πέρασε μαλιστα από το Δ.Σ. της εταιρίας «Εγνατία Οδός Α.Ε.» η πρόταση για την χρηματοδότηση από τα αποθεματικά της εταιρίας (τα οποία ανέρχονται σε 140 εκατ. ευρώ) του έργου της μελέτης-κατασκευής της νέας συνοριακής διάβασης και του τελωνειακού σταθμού βορείως των Προμάχων και λίγες μέρες αργότερα  εγκρίθηκε η πρόταση αυτή και από τον τότε Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κύριο Χρήστο Σπίρτζη.

Στις 7 Μαΐου 2019 σε σύσκεψη που πραγματοποίησα στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών συνάντηση εργασίας με τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» κ. Θανάση Σχίζα και τον Γενικό Διευθυντή Ανάπτυξης Έργων, Επιχειρησιακού Σχεδιασμού και Οικονομικών κ. Μιχάλη Τσιτώτα για την προετοιμασία του διαγωνισμού των μελετών του έργου αποφασίστηκε ότι εντός δύο μηνών θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ανάδειξη των μελετητών, ο οποίος θα γίνει σε δύο στάδια.

Το πρώτο στάδιο αφορά τις προμελέτες μέχρι την οριστική μελέτη και το δεύτερο στάδιο την οριστική μελέτη-μελέτη εφαρμογής, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού των μελετών ύψους 4 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι μελέτες θα προκηρυχθούν διαδοχικά, δηλαδή πρώτα θα ολοκληρωθούν οι προμελέτες του έργου και παράλληλα θα προχωρήσει η Περιβαλλοντική Μελέτη και η Έγκριση Περιβαλλοντικών όρων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και στη συνέχεια θα ολοκληρωθεί η οριστική μελέτη-μελέτη εφαρμογής πλην όμως όπως είναι γνωστό κατά την 25η Μαϊου ημέρα διεξαγωγής των Ευρωεκλογών και των Δημοτικών Εκλογών προκηρύχθηκαν πρόωρες εκλογές και η χώρα εισήχθη σε προεκλογική περίοδο.

Μετά τις εκλογές συναντήθηκα με τον Υπουργό Εξωτερικών της κυβέρνησής σας τον κ. Δένδια ο οποίος με διαβεβαίωσε ότι η συμφωνία μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας που υπογράφηκε στα Σκόπια στις 2-4-2019 με αντικείμενο την εγκατάσταση νέου συνοριακού σημείου διέλευσης-τελωνείου ανάμεσα στις δύο χώρες, το οποίο θα συνδέει τους Προμάχους και το Μάιντεν θα προχωρήσει κανονικά και ότι ο ίδιος στο πλαίσιο αυτό υπέγραψε την 23η Ιανουαρίου του 2020 υπουργική απόφαση με την οποία όρισε τα 9  μέλη του Ελληνικού Τμήματος της Διμερούς Κοινής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, που προβλέπεται από το άρθρο 3 της ως άνω συμφωνίας, που κυρώθηκε με το άρθρο 1 του νόμου 4615/2019, η οποία απαρτίζεται από ίσο αριθμό αντιπροσώπων για κάθε μέρος, έργο της οποίας αποτελεί η υλοποίηση της κατασκευής και της σύστασης ενός νέου συνοριακού σημείου διέλευσης, καθώς και της οδικής αρτηρίας που θα συνδέει τους Προμάχους και το Μάιντεν. Η Επιτροπή αυτή μέχρι πρότινος δεν είχε συνεδριάσει ποτέ λόγω κορωνοϊού.

Σε πρόσφατη συνάντησή μου μάλιστα με τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΑΕ για το θέμα της συνοριακής πύλης που πραγματοποιήθηκε σε πολύ καλό κλίμα τόσο ο  κύριος Κωνσταντόπουλος όσο και ο κ. Κουτσούκος συμφώνησαν για τον αναπτυξιακό χαρακτήρα του έργου όχι μόνο για την Πέλλα αλλά και για την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, εφόσον θα ενισχύσει τόσο τις εξαγωγές των αγροτικών προϊόντων όσο και την τουριστική κίνηση στην περιοχή. Μετά τα παραπάνω γίνεται κατανοητό κύριε Υπουργέ ότι η υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου θα συμβάλει καθοριστικά στην άρση της γεωγραφικής απομόνωσης της Πέλλας και ότι παράλληλα με την ολοκλήρωση της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης- Έδεσσας η Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας θα μπει σε μια νέα εποχή με την αξιοποίηση επιτέλους της δυναμικής που της προσδίδουν τόσο η γεωγραφική της θέση όσο και το τεράστιο πολιτιστικό της κεφάλαιο.

Σας ερωτώ λοιπόν:

  • Ποια είναι η πολιτική σας βούληση αναφορικά με την υλοποίηση του συγκεκριμένου  έργου και
  • Σε ποιες ενέργειες προτίθεσθε να προβείτε για την υλοποίησή του»;

Στην δευτερολογία της η κυρία Τζάκρη, και μετά την θετική τοποθέτηση του Υπουργού Μεταφορών για την υλοποίησή του, είπε τα εξής:

«Χαίρομαι πολύ κύριε Υπουργέ που ακούω ότι θα προχωρήσετε στην υλοποίησή του. Αποδεικνύεται στην πράξη ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση το Κράτος έχει συνέχεια. Θα ενημερώσω τον λαό της Πέλλας για την δέσμευσή σας να υλοποιηθεί το συγκεκριμένο έργο. Είναι η δεύτερη δέσμευση Υπουργού της κυβέρνησης μετά την ρητή και κατηγορηματική δέσμευση του Υπουργού Εξωτερικών του κυρίου Δένδια ότι «η συμφωνία μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας που υπογράφηκε στα Σκόπια στις 2-4-2019 με αντικείμενο την εγκατάσταση νέου συνοριακού σημείου διέλευσης – τελωνείου ανάμεσα στις δύο χώρες, το οποίο θα συνδέει τους Προμάχους και το Μάιντεν» θα προχωρήσει κανονικά. Θα πρέπει όμως, επειδή έχει χαθεί ήδη ένας χρόνος χωρίς να έχει γίνει τίποτα, να επισπεύσετε τις διαδικασίες ώστε να προχωρήσει άμεσα και η δημοπράτηση τόσο των προμελετών όσο και των οριστικών μελετών για τις οποίες απαιτούνται 1 ½ -2 χρόνια για την ολοκλήρωσή τους, αλλά και η υλοποίηση του έργου. Θα παρακολουθώ από κοντά  την εξέλιξη του».

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου