“Η προηγούμενη κυβέρνηση και ειδικά ο κ. Χατζηδάκης ως υπουργός Ανάπτυξης έκαναν μάλλον επικοινωνία παρά δουλειά ουσίας”
Προχωράμε στη σύσταση του Συμβουλίου Βιομηχανικής Πολιτικής, υπογραμμίζει η υφυπουργός Βιομηχανίας σε συνέντευξή της στο Euro2day.gr. Η Ελλάδα βρίσκεται στον προθάλαμο της ανάπτυξης. Πότε θα εφαρμοστεί το one stop shop. Επίθεση σε Χατζηδάκη.
Υπέρ της δημιουργίας ενός «καλαθιού» κινήτρων, από το οποίο κάθε επιχείρηση να μπορεί να επιλέξει αυτό που ταιριάζει στο σχέδιο ανάπτυξής της, τάσσεται η υφυπουργός Βιομηχανίας κα Θεοδώρα Τζάκρη στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Euro2day.gr.
Η ίδια παραδέχεται πως η υψηλή φορολογία αποτελεί αντικίνητρο για την προσέλκυση επενδύσεων, όμως όπως σημειώνει, υψηλή φορολογία διαθέτουν και άλλες χώρες, οι οποίες επενδύουν στα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Αποκαλύπτει πως η κυβέρνηση εξετάζει τις δυνατότητες επανεκκίνησης μονάδων που διαθέτουν τις προϋποθέσεις επαναλειτουργίας, ενώ δηλώνει πως μετά από μακρά περίοδο προσαρμογής η Ελλάδα βρίσκεται στον προθάλαμο της ανάπτυξης.
Κυρία Τζάκρη, στο δεύτερο Μνημόνιο είχε συμφωνηθεί με τους εταίρους η μείωση στο βιομηχανικό ρεύμα 20%, κάτι που καταργεί το Γ’ Μνημόνιο. Το βασικό πρόβλημα της βιομηχανίας είναι το υψηλό κόστος ενέργειας και δόθηκε μάχη για να το κερδίσουν. Πώς θεωρείτε ότι θα γίνουν ανταγωνιστικά τα ελληνικά προϊόντα με ακριβή ενέργεια;
Καταρχήν να σημειώσω ότι γνωρίζω πολύ καλά το πρόβλημα και κατανοώ πλήρως τους προβληματισμούς της ελληνικής βιομηχανίας και των εκπροσώπων της επιχειρηματικής κοινότητας, με τους οποίους έχουμε ήδη συζητήσει αναλυτικά, τόσο στο ζήτημα του κόστους της ενέργειας όσο και σε άλλα ζητήματα που έχουν τεθεί.
Γνωρίζετε καλά όμως ότι το κρίσιμο ζήτημα του ενεργειακού κόστους, που θέτουν όλοι οι φορείς της βιομηχανίας, αποτελεί αρμοδιότητα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Παράλληλα σας υπενθυμίζω ότι λειτουργούμε στο πλαίσιο μιας συμφωνίας με τους εταίρους, στην οποία προβλέπονται δράσεις με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Η βασική μας κατεύθυνση ως κυβέρνηση και ιδιαίτερη προτεραιότητά μας ως υπουργείου Βιομηχανίας είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των παραγωγικών επιχειρήσεων της χώρας, καθώς και ο αναπροσανατολισμός τους στην παγκόσμια αγορά, μέσω πολιτικών για την τόνωση της εξωστρέφειας. Αυτό βέβαια συνεπάγεται ενεργειακό κόστος για τη βιομηχανία, ανταγωνιστικό σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα είναι από τα υψηλότερα στην ΕΕ. Ήδη έχουν δρομολογηθεί πρωτοβουλίες για ένα ορθολογικότερο σχεδιασμό στα ζητήματα που αφορούν την ενέργεια. Στην προσέγγιση αυτή, στόχος μας είναι να παρέμβουμε συγκροτημένα και μελετημένα, ώστε να εξορθολογίσουμε το βάρος αυτό για την ελληνική βιομηχανία.
Θέλω εδώ να σας υπενθυμίσω ότι προχωρούμε στη σύσταση, για πρώτη φορά, του Συμβουλίου Βιομηχανικής Πολιτικής, αποδεικνύοντας έτσι την αντίληψη της σημερινής κυβέρνησης για την ανάδειξη της παραγωγικής βάσης της χώρας ως ενός από τους σημαντικότερους πυλώνες αναπτυξιακής πολιτικής. Από εκεί θα προκύψουν συγκεκριμένες προτάσεις για το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας, με βάση ένα νέο μοντέλο κατανάλωσης ενέργειας, ως παράγοντα κόστους στη μεταποίηση, που θα είναι συμβατό με αυτό άλλων ανταγωνιστικών χωρών της ΕΕ.
Τι κίνητρα θα δώσετε στους επιχειρηματίες για να επενδύσουν και να ανάψουν τα φουγάρα, όπως εσείς δηλώσατε κατά την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων σας; Τα κίνητρα θα είναι φορολογικά, ασφαλιστικά, κ.ά.;
Ως υφυπουργός αρμόδια για τη Βιομηχανία δεν μπορώ να δεσμευτώ για κίνητρα φορολογικά ή ασφαλιστικά. Το δημοσιονομικό πλαίσιο είναι πιεστικό και δεδομένο. Έχουμε όμως δύο σημαντικά αναπτυξιακά εργαλεία: το νέο ΕΣΠΑ και τον νέο αναπτυξιακό νόμο. Παράλληλα υπάρχει και το πακέτο Γιούνκερ. Σε αυτά ήδη διαμορφώνουμε τις δικές μας προτεραιότητες, μακριά από παθογένειες του παρελθόντος που βασίζονταν με μονοδιάστατο τρόπο στην αθρόα παροχή επιχορηγήσεων, αγνοώντας άλλα σύγχρονα εργαλεία.
Τα κίνητρα που εξαντλούνται στις επιχορηγήσεις αποδείχθηκαν σε πολλές περιπτώσεις λανθασμένη επιλογή για τη βιομηχανία. Είναι προτιμότερη η δημιουργία ενός «καλαθιού» κινήτρων, από το οποίο κάθε επιχείρηση να μπορεί να επιλέξει αυτό που ταιριάζει στο σχέδιο ανάπτυξής της. Αυτό που πραγματικά χρειάζεται ο επιχειρηματικός κόσμος είναι σαφές, σταθερό και απλό επιχειρηματικό περιβάλλον. Και για την προσέλκυση επενδύσεων χρειάζεται έξυπνος και στοχευμένος συνδυασμός κινήτρων. Αυτό σκοπεύουμε να κάνουμε. Για παράδειγμα, η σύνδεση της βιομηχανικής πολιτικής με την έρευνα και την καινοτομία, σε συνδυασμό με σύγχρονα χρηματοοικονομικά εργαλεία μπορεί να αποδώσει πολύ περισσότερα από μια γενική πολιτική ενισχύσεων.
Εδώ πρέπει να τεθεί και το ζήτημα της στρατηγικής για τη βιομηχανική πολιτική της χώρας, και είμαστε αποφασισμένοι να χτίσουμε το μέλλον της ελληνικής βιομηχανίας, μέσα από σοβαρό διάλογο μαζί με τους εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου και των εργαζομένων πάνω σε στέρεα θεμέλια.
Γιατί θεωρείτε ότι θα επανέλθει η ανάπτυξη και οι επενδύσεις στη χώρα, τη στιγμή που αυξάνεται η φορολογία κατά 3 μονάδες και η προκαταβολή φόρου των επιχειρήσεων στο 100%;
Η φορολογική πολιτική είναι αρμοδιότητα άλλων υπουργείων. Επίσης, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς γνωρίζουν καλά το δημοσιονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να κινηθούμε. Είναι σαφές ότι η υψηλή φορολογία αποτελεί αντικίνητρο για την προσέλκυση επενδύσεων, όπως και για κάθε άλλη παραγωγική δραστηριότητα. Όμως υψηλή φορολογία διαθέτουν και άλλες χώρες. Επενδύουν όμως στα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Αυτό οφείλουμε να κάνουμε και εμείς και εκεί δίνουμε έμφαση. Στην ανάδειξη των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων. Στο υψηλό μορφωτικό επίπεδο, στις δεξιότητες και τις ικανότητες του ελληνικού επιστημονικού, ερευνητικού και εργατικού δυναμικού. Στη γεωγραφική θέση της χώρας, με τις ευκαιρίες που αυτή δημιουργεί.
Στη συμμετοχή της χώρας στην ΕΕ – γιατί ανταγωνισμό έχουμε και από τρίτες χώρες -, με την ασφάλεια δικαίου που προσφέρει. Μπορεί σήμερα να φανεί λίγο παράξενο αυτό που θα σας πω, αλλά πραγματικά πιστεύω -και οι «έξυπνες» επιχειρήσεις και επιχειρηματίες το βλέπουν ήδη- ότι μετά από μακρά περίοδο προσαρμογής, η Ελλάδα βρίσκεται τώρα στον προθάλαμο της ανάπτυξης. Αυτό είναι που πρέπει να έχουμε τώρα κυρίως κατά νου. Την ανάπτυξη μέσω επενδύσεων και υποστήριξης της επιχειρηματικότητας.
Το βάρος θα το ρίξετε στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή στις επιχειρήσεις έντασης εργασίας;
Και στα δύο. Δεν είναι δουλειά του κράτους να διαλέξει αν θα υπάρχουν μεγάλες ή μικρές επιχειρήσεις στην αγορά. Η χώρα μας άλλωστε έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όσον αφορά στην τυπολογία των επιχειρήσεων. Στην Ελλάδα συγκεκριμένα οι ΜΜΕ είναι 692.000, δηλαδή το 99,9% των επιχειρήσεων, εκ των οποίων 670.000 πολύ μικρές (1-9 άτομα) και αντιστοιχούν στο 97% των επιχειρήσεων, ενώ στην ΕΕ το αντίστοιχο ποσοστό είναι 92,7%.
Παράλληλα στη χώρα μας υπάρχουν 400 μεγάλες επιχειρήσεις, που απασχολούν σημαντικό αριθμό εργαζομένων και δημιουργούν γύρω τους μία οικονομία κλίμακας, μέσω των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν υπεργολαβικά. Συνεπώς το ερώτημα δεν τίθεται με όρους διαζευκτικούς, αλλά με όρους συνέργειας και συνεργασίας.
Προτεραιότητά μας είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας, για να καταπολεμηθεί η σημαντικότερη απειλή, που δεν είναι άλλη από την ανεργία. Δεν θα αποκλείσουμε κανέναν τομέα της οικονομίας, διότι είναι κρίσιμη η επιτυχία όλων των επιχειρήσεων ώστε να δημιουργούν θέσεις εργασίας. Είτε αυτή είναι μία νέα θέση εργασίας είτε πολλές, θα βοηθήσουμε για να δημιουργηθούν όσες περισσότερες, το συντομότερο δυνατόν.
Αυτά όμως δεν γίνονται με ευχές, αλλά με σχέδιο και συγκεκριμένες δράσεις. Και η πρώτη δράση που αναλαμβάνουμε είναι η μάχη κατά της γραφειοκρατίας, που καταδυναστεύει τη χώρα σε όλα τα επίπεδα. Η γραφειοκρατία δεν χρειάζεται χρηματοδότηση για να μειωθεί. Χρειάζεται αποφασιστικότητα και σταθερή πολιτική βούληση. Προσωπικά δεσμεύομαι ότι θα ρίξω μεγάλο βάρος στην απλοποίηση του περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις μεταποίησης της χώρας μας.
Από την ανάληψη των καθηκόντων σας μέχρι και σήμερα έχετε συναντήσει σχεδόν όλο τον επιχειρηματικό κόσμο. Ποια είναι τα τρία βασικά ζητήματα που σας έχουν θέσει και ζητούν λύση από εσάς;
Το πρώτο θέμα που βάζουν, όπως ανέφερα και πριν, είναι αυτό του ενεργειακού κόστους. Το δεύτερο θέμα είναι το επιχειρηματικό περιβάλλον, με έμφαση στα θέματα αδειοδοτήσεων, χωροταξίας και χρήσεων γης. Ήδη εργαζόμαστε και σε αυτό το επίπεδο, προκειμένου να απλοποιήσουμε το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και να το καταστήσουμε εφάμιλλο του αντίστοιχου ευρωπαϊκού.
Και το τρίτο θέμα είναι οι συνέπειες της αποβιομηχάνισης της χώρας, με τις «αργούσες» επιχειρήσεις και εγκαταστάσεις, δηλαδή οι υπάρχουσες βιομηχανικές υποδομές που δεν χρησιμοποιούνται. Ήδη εξετάζουμε τις δυνατότητες επανεκκίνησης μονάδων που διαθέτουν τις προϋποθέσεις επαναλειτουργίας, εφόσον στηριχθούν κατάλληλα από την πολιτεία, ώστε να ξεπεράσουν υφιστάμενα προβλήματα. Ήδη έχουμε ξεκινήσει τα πρώτα βήματα σε αυτό, σε συνεργασία με τις περιφέρειες και τις συστημικές τράπεζες.
Το One Stop Shop, η μείωση της γραφειοκρατίας, αλλά και η απλοποίηση στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων που ευαγγελίζονται όλες οι κυβερνήσεις, θα γίνει τελικά πραγματικότητα και πότε;
Δυστυχώς η πραγματικότητα είναι ότι η προηγούμενη κυβέρνηση και ειδικά ο κ. Χατζηδάκης ως υπουργός Ανάπτυξης έκαναν μάλλον επικοινωνία παρά δουλειά ουσίας. Συγκεκριμένα ο νόμος Χατζηδάκη για τις αδειοδοτήσεις, ο 4262/2014, που υποτίθεται ότι θα έλυνε το πρόβλημα, έχει μείνει κενό γράμμα, αφού ήταν απλώς ένα νομικό κέλυφος ανεφάρμοστο, εφόσον προβλέπει πλήθος δευτερεύουσας νομοθεσίας, η οποία ποτέ δεν προετοιμάστηκε.
Γι’ αυτό εξακολουθεί και εφαρμόζεται ακόμη στις αδειοδοτήσεις το προϋπάρχον θεσμικό πλαίσιο, ο προηγούμενος νόμος. Έφτιαξαν δηλαδή ένα νόμο που δεν μπορεί να εφαρμοσθεί. Συνεπώς ήταν περιττοί οι πανηγυρισμοί για τη δήθεν «απλοποίηση». Το ίδιο πιστεύει και η επιχειρηματική κοινότητα. Αν ρωτήσετε οποιονδήποτε επιχειρηματία θα σας πει ότι δεν είδε καμία σοβαρή απλοποίηση ακόμη.
Αυτή η κυβέρνηση δεν πρόκειται να δουλέψει έτσι. Υπάρχει σχέδιο, χρονοδιάγραμμα και αποτελέσματα που θα παρουσιαστούν ολοκληρωμένα. Η απλοποίηση των αδειοδοτήσεων προχωρά. Ξεκινήσαμε αρχικά με τους τέσσερις πρώτους κλάδους, τους τέσσερις πρώτους πυλώνες της ανάπτυξης: τον κλάδο τροφίμων και ποτών, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τις εξορυκτικές δραστηριότητες και τις τουριστικές δραστηριότητες.
Είναι 4 κλάδοι που έχουν μεγάλο μερίδιο του ΑΕΠ αλλά και συνεισφέρουν σημαντικά στην απασχόληση και μπορούν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας. Θα ακολουθήσουν και άλλοι μετά το πρώτο εξάμηνο του 2016, που είναι η πρώτη φάση απλοποίησης. Όμως δίνουμε χρονική προτεραιότητα σε αυτούς. Γίνεται ήδη συστηματική δουλειά που θα ολοκληρωθεί και θα εφαρμοσθεί μέχρι τον Ιούνιο. Προχωρά η καταγραφή όλων των υφιστάμενων διαδικασιών, καθώς και των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Καταγράφονται τα διοικητικά βήματα και στη συνέχεια θα καταργηθούν αυτά που δεν απαιτούνται ή θα απλοποιηθούν ριζικά, και ετοιμάζονται και οι κατάλληλες θεσμικές ρυθμίσεις.
Βλέπετε λοιπόν ότι σταθερή πεποίθησή μας είναι να βελτιώσουμε ριζικά την υφιστάμενη κατάσταση και έχουμε αρχίσει ήδη το έργο μας σε αυτή την κατεύθυνση.
euro2day
Θ. Τζάκρη: “Εξετάζουμε τις δυνατότητες επανεκκίνησης μονάδων που διαθέτουν τις προϋποθέσεις επαναλειτουργίας”