Για τις βιώσιμες μεταφορές και υποδομές, με έμφαση στα σιδηροδρομικά έργα και την ηλεκτροκίνηση, μίλησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής
στο συνέδριο «Athens ESG & Climate Crisis Summit» που διοργάνωσε η «Καθημερινή» στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Επισήμανε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πλέον δεν προσανατολίζεται στη χρηματοδότηση μεγάλων οδικών έργων, αλλά και ότι ούτως ή άλλως, η Ελλάδα έχει συμπληρώσει το παζλ των μεγάλων οδικών δικτύων.
«Και τώρα πάμε στο επόμενο βήμα: Βιώσιμα σιδηροδρομικά έργα», τόνισε ο κ. Καραμανλής. Υπενθύμισε ότι η κατασκευή σιδηροδρομικών έργων στην Ελλάδα υπήρξε ένα «ανέκδοτο» τα τελευταία 30 χρόνια και σημείωσε ότι η κυβέρνηση απευθύνθηκε στη DG COMP και προχώρησε σε μία τεράστια μεταρρύθμιση για να διορθώσει το προβληματικό αυτό σύστημα.
Ήδη είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε ότι στο προσεχές διάστημα θα δημοπρατήσουμε με τη διαδικασία της μελετοκατασκευής, δηλαδή turnkey, σιδηροδρομικά έργα 3,3 δισ σε όλη την Ελλάδα. Το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα», δήλωσε.
Ο κ. Καραμανλής επεσήμανε ότι στο σχεδιασμό του υπουργείου για τα επόμενα χρόνια, είναι και η προμήθεια τραίνων υδρογόνου, για την κίνηση των οποίων δεν χρειάζονται ιδιαίτερες μεταβολές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι: «Τα σιδηροδρομικά έργα βοηθούν τη χώρα μας να παίξει ρόλο στα logistics και συνάδουν απόλυτα με τα θέματα της κλιματικής αλλαγής. Οπότε, με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια. Και η Ελλάδα θα μπει σε μία διαδικασία όπου θα ενώσουμε επιτέλους λιμάνια με σιδηρόδρομο, logistics centers, το Θριάσιο 1 και το Θριάσιο 2».
Επεσήμανε επιπλέον, ότι το ενιαίο σχέδιο της κυβέρνησης για την επόμενη ημέρα στις βιώσιμες μεταφορές, πέρα από το σιδηρόδρομο, έχει να κάνει και με το μετρό. Υπενθύμισε ότι μετά από πάρα πολλά χρόνια «ξεμπλόκαρε» η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Και με αφορμή το επίκαιρο θέμα της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην Αθήνα, σημείωσε ότι εάν δει κανείς πόσους σταθμούς Μετρό έχει η ελληνική πρωτεύουσα σε σχέση πχ με τη Μαδρίτη, θα καταλάβει ότι η χώρα μας είναι αρκετά πίσω. «Επομένως τρέχουμε και πρέπει να τρέχουμε και αυτό το έργο έχει ξεκινήσει», τόνισε.
Όσον αφορά τις πράσινες μεταφορές, ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στο διαγωνισμό για τα 770 νέα λεωφορεία, που έχει ήδη «βγει στον αέρα». Υπενθύμισε ότι «έχουμε να πάρουμε τροχαίο υλικό στην ΟΣΥ από το 2009, δηλαδή 13 χρόνια». Αναφέρθηκε επίσης και στην παροχή συγκοινωνιακού έργου από τα ΚΤΕΛ και το θεσμό του leasing, σημειώνοντας ότι «σήμερα έχουμε στην Αθήνα 50% περισσότερα λεωφορεία και πιο μοντέρνα από ότι είχαμε». «Σε λίγο καιρό θα δούμε σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη 220 ηλεκτρικά λεωφορεία» πρόσθεσε ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι αυτός ο διαγωνισμός χρηματοδοτείται και από το Ταμείο Ανάκαμψης. «Βλέπετε μία κυβέρνηση που δεν βγάζει διαγωνισμούς χωρίς να έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση. Τα καραγκιοζιλίκια που είχαμε στο παρελθόν να βάζουμε ένα εκατομμύριο σε μία ΣΑΕ του υπουργείου και να κάνουμε διαγωνισμό των 750 εκατομμυρίων, αυτά δεν θα τα δείτε από τη δική μας κυβέρνηση», σχολίασε.
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε επίσης ότι σε δεύτερη φάση θα πραγματοποιηθεί και ο επόμενος διαγωνισμός για 500 ακόμη λεωφορεία. «Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα έχουν πολύ σύντομα νέο στόλο λεωφορείων Hybrid, CNG και ηλεκτροκίνητων και για πρώτη φορά θα δούμε να μειώνεται σημαντικά ο όρος ηλικίας των οχημάτων», τόνισε και εξέφρασε την ελπίδα ότι θα αποφευχθούν οι ενστάσεις, που πολλές φορές είναι τροχοπέδη για τις μεγάλες προμήθειες.
«Δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις νέες προκλήσεις με παλιές συνταγές»
Κλείνοντας, ο κ. Καραμανλής σχολίασε: «Σκέφτομαι μία φράση: Η πολιτική είναι η τέχνη του εφικτού. Αυτό όμως που επίσης σκέφτομαι είναι ότι δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις νέες προκλήσεις με παλιές συνταγές». Εκτίμησε ότι τόσο ο πολιτικός κόσμος, όσο και η κοινωνία, έχουν απενοχοποιήσει αυτό που λέγεται ιδιωτικός τομέας. «Το κράτος είναι εδώ. Το κράτος έχει εποπτικό ρόλο», τόνισε και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση αυτή έχει ξεπεράσει τις αγκυλώσεις, τασσόμενος υπέρ περισσότερης συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα και περισσότερων ΣΔΙΤ.
«Από τα 13 δισ. έργα που έχουμε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τα πέντε είναι ΣΔΙΤ, όταν στο παρελθόν δεν είχαμε κανένα. Και πιστεύω ότι ο ιδιωτικός τομέας είναι μπροστάρης. Αυτός πρέπει να μας τραβήξει μπροστά. Διότι, φτάνει με τα θεσμικά πλαίσια, φτάνει με το νομικό φορμαλισμό. Δεν βρίσκουμε πάντα λύσεις με το απλά να ψηφίζουμε νόμους τους οποίους δεν εφαρμόζουμε». Αναφορικά με τους νομούς. πέραν Αττικής και Θεσσαλονίκης, περιμένουμςε να δούμε ή να ενημερωθούμε από τους βουλευτές Πέλλας, αν υπάρχει ενδεχόμενο να “πέσει” έστω και ένα ευρώ από τα τόσα δις στην περιοχή, για τον σιδηρόδρομο Έδεσσας-Σκύδρας ή τον προαστιακό… γιατί για το οδικό δίκτυο αμφιβάλουμε!
Πηγή: skai.gr