Saturday, 16 November, 2024

ΚΕΠΚΑ: Κορονοϊός και ακυρώσεις οργανωμένων ταξιδιών

Οδηγίες προς τους πολίτες σχετικά με το ενδεχόμενο ακύρωσης ταξιδιού λόγω κορονοϊού, δίνει με ανακοίνωσή του το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών.
Αναλυτικά η σχετική ανακοίνωση:
Το Προεδρικό Διάταγμα 7/2018, ρυθμίζει τις υποχρεώσεις των διοργανωτών/πωλητών οργανωμένων ταξιδιών και τα αντίστοιχα δικαιώματα των καταναλωτών. Το διάταγμα αυτό εκδόθηκε σε εφαρμογή της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/2302, η οποία τροποποιεί ως έναν βαθμό την προηγούμενη νομοθεσία και εισάγει, πέρα από την έννοια των οργανωμένων ταξιδιών, την έννοια των συνδεδεμένων ταξιδιωτικών διακανονισμών, έχοντας εφαρμογή και σε αυτούς.
Η ισχύς του νέου Π.Δ. 7/2018 ξεκινά την 1η Ιουλίου 2018, με αποτέλεσμα να εφαρμόζεται μόνο σε συμβάσεις που συνάπτονται μετά την 1η Ιουλίου 2018.
Σήμερα τονίζουμε ιδιαίτερα το σημείο:
Αλλαγή των τιμών και δυνατότητα καταγγελίας
Οι καθοριζόμενες στη σύμβαση τιμές δεν μπορούν να μεταβληθούν, σε βάρος του καταναλωτή, εκτός εάν επέλθουν μεταβολές σχετικές με το κόστος της μεταφοράς, τα τέλη και τους φόρους, που οφείλονται, για ορισμένες υπηρεσίες καθώς και τις τιμές συναλλάγματος. Εάν, πριν από την έναρξη του πακέτου, ο διοργανωτής υποχρεωθεί να αυξήσει την τιμή του πακέτου κατά ποσοστό που υπερβαίνει το 8%, ο ταξιδιώτης δύναται εντός εύλογης προθεσμίας που τάσσει ο διοργανωτής:
Α) να αποδεχτεί την προτεινόμενη τροποποίηση, ή
Β) να καταγγείλει τη σύμβαση χωρίς την καταβολή χρέωσης καταγγελίας.
Ακόμα, όμως, και αν συντρέχουν αυτές οι εξαιρετικές περιπτώσεις η αύξηση της τιμής είναι δυνατή μόνον εφόσον ο διοργανωτής κοινοποιήσει την αύξηση αυτή, υπολογισμένη αναλυτικά, με σαφή και κατανοητό τρόπο στον ταξιδιώτη μαζί με την αιτιολόγηση για την αύξηση αυτή, το αργότερο 20 ημέρες πριν από την έναρξη του πακέτου. Μετά το χρονικό σημείο αυτό η συμβατική τιμή δεν μπορεί να μεταβληθεί.
Αν η σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού προβλέπει τη δυνατότητα αύξησης της τιμής, ο ταξιδιώτης δικαιούται μείωση της τιμής αντίστοιχη προς οποιαδήποτε μείωση του κόστους η οποία προκύπτει μετά τη σύναψη της σύμβασης πριν την έναρξη του πακέτου.
Πριν από την έναρξη του πακέτου, ο διοργανωτής δεν μπορεί να μεταβάλει μονομερώς συμβατικούς όρους οργανωμένου ταξιδιού. Εάν, πριν από την έναρξη του πακέτου, ο διοργανωτής υποχρεωθεί να τροποποιήσει σε σημαντικό βαθμό οποιοδήποτε από τα κύρια χαρακτηριστικά των ταξιδιωτικών υπηρεσιών, ο ταξιδιώτης μπορεί εντός εύλογης προθεσμίας που τάσσει ο διοργανωτής: α) να αποδεχτεί την προτεινόμενη τροποποίηση, ή β) να καταγγείλει τη σύμβαση χωρίς την καταβολή χρέωσης καταγγελίας.
Σε περίπτωση, που ο καταναλωτής καταγγείλει τη σύμβαση, αλλά και εάν, για οποιονδήποτε λόγο, που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του καταναλωτή, ο διοργανωτής ματαιώσει το ταξίδι, ο καταναλωτής δικαιούται: α) είτε να απαιτήσει άλλο πακέτο εφόσον αυτό προσφέρεται από τον διοργανωτή, ει δυνατόν ισοδύναμης ή ανώτερης ποιότητας. β) είτε να ζητήσει την επιστροφή των καταβληθέντων ποσών. Ο διοργανωτής υποχρεούται να επιστρέψει όλα τα ποσά που έλαβε, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση και σε κάθε περίπτωση, το αργότερο εντός 14 ημερών από την καταγγελία της σύμβασης.
Γενικότερα, ο ταξιδιώτης μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού οποιαδήποτε στιγμή πριν από την έναρξη του πακέτου. Ωστόσο, μπορεί να του ζητηθεί η καταβολή στον διοργανωτή εύλογης και δικαιολογημένης χρέωσης καταγγελίας. Η σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού μπορεί να καθορίζει τυποποιημένη χρέωση καταγγελίας με βάση τον χρόνο που αυτή έγινε πριν από την έναρξη του πακέτου.
Ο ταξιδιώτης έχει το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού πριν από την έναρξη του πακέτου χωρίς όμως την καταβολή οποιασδήποτε χρέωσης καταγγελίας σε περίπτωση αναπόφευκτων και έκτακτων περιστάσεων στον τόπο προορισμού. Στην περίπτωση αυτή δικαιούται την πλήρη επιστροφή όλων των ποσών που κατέβαλε για το πακέτο, αλλά δεν δικαιούται πρόσθετη αποζημίωση.
Σε ό,τι αφορά τις συμβάσεις εκτός εμπορικού καταστήματος, ο ταξιδιώτης έχει το δικαίωμα να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού εντός προθεσμίας 14 ημερών από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, χωρίς να αναφέρει τους λόγους.
Ο διοργανωτής δύναται να καταγγείλει τη σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού και να επιστρέψει στον ταξιδιώτη το σύνολο των ποσών που κατέβαλε για το πακέτο, αλλά δεν υποχρεούται να καταβάλει πρόσθετη αποζημίωση, εάν:
α) ο αριθμός των εγγεγραμμένων προσώπων για το πακέτο είναι μικρότερος από τον ελάχιστο αριθμό που καθορίζεται στη σύμβαση και ο διοργανωτής κοινοποιήσει στον ταξιδιώτη την καταγγελία της σύμβασης, εντός της προθεσμίας που τάσσεται στη σύμβαση, αλλά όχι αργότερα από:
αα) είκοσι ημέρες πριν από την έναρξη του πακέτου στην περίπτωση ταξιδιών που διαρκούν περισσότερο από έξι ημέρες,
ββ) επτά ημέρες πριν από την έναρξη του πακέτου έξι ημερών,
γγ) 48 ώρες πριν από την έναρξη του πακέτου στην περίπτωση ταξιδιών που διαρκούν λιγότερο από δύο ημέρες, ή
β) O διοργανωτής δεν είναι σε θέση να εκτελέσει τη σύμβαση λόγω αναπόφευκτων και έκτακτων περιστάσεων και να κοινοποιήσει στον ταξιδιώτη την καταγγελία της σύμβασης χωρίς υπαίτια καθυστέρηση πριν από την έναρξη του πακέτου.
Ο διοργανωτής πραγματοποιεί τις επιστροφές που απαιτούνται, επιστρέφει κάθε ποσό που έχει καταβληθεί από ή εκ μέρους του ταξιδιώτη για το πακέτο μείον την κατάλληλη χρέωση καταγγελίας. Οι επιστροφές των εν λόγω ποσών στον ταξιδιώτη πραγματοποιούνται χωρίς υπαίτια καθυστέρηση και σε κάθε περίπτωση, το αργότερο εντός 14 ημερών μετά την καταγγελία της σύμβασης οργανωμένου ταξιδιού.
Για πλήρη ενημέρωση για το νομικό πλαίσιο για τα οργανωμένα ταξίδια, παραπέμπουμε στο δελτίο τύπου μας.
Για καταγγελίες ή περισσότερες πληροφορίες, ας απευθυνθούμε στο ΚΕ.Π.ΚΑ., τηλ. 2310-233333, ώρες 09:00-14:30.

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου