Να μην υλοποιηθεί η επονείδιστη και απερίσκεπτη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Πέλλας
Ανοιχτή επιστολή Γιώργου Πετρίδη*
Κοιν. Δημότες, Βουλευτές Νομού, Περιφέρεια Κ.Μ., Δήμαρχο, Δημοτικούς Συμβούλους, κόμματα Ελλ. Βουλής, ΜΜΕ.
Μετά το χακί, στο χρώμα του… γκρι του τσιμέντου επιδιώκει η διοίκηση του Δήμου Πέλλας να «ντύσει» τα δυο στρατόπεδα των Γιαννιτσών, τα οποία μετά την αποχώρηση του Στρατού, θα έπρεπε να πρασινίσουν, για να ισορροπήσει το ισοζύγιο Ο.Τ.- πρασίνου.
Στο προτελευταίο Δημοτικό Συμβούλιό όλοι σχεδόν οι Δ.Σ. μετά τις εισηγήσεις του αρμόδιου Αντιδημάρχου και την επιχειρηματολογία του Δημάρχου κ. Στάμκου (που ήταν και αντικρουόμενες σε κάποιο κρίσιμο σημείο), ελήφθη απόφαση για υπογραφή μνημονίου μεταξύ του Δήμου και του ΤΕΘΑ (Ταμείο Εθνικής Άμυνας), με επισπεύδοντα όχι το ΤΕΘΑ αλλά τον Δήμο Πέλλας, για την πολεοδόμηση 302.144 τ.μ. των στρατοπέδων «Φιλιππάκου» και «Καψάλη» , ΟΧΙ για παραχώρηση των εκτάσεων στον Δήμο και αξιοποίησή τους για το καλό όλης της περιοχής και των δημοτών (Πολιτιστικά πάρκα, περιαστικό δάσος, Σχολείο, Εκκλησία κλπ).
Απ’ αυτό το μνημόνιο ο Δήμος αναλαμβάνει μόνο τα έξοδα για την υλοποίηση Γενικού και Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, Πράξεις εφαρμογής, τα υπέρογκα έξοδα των υποδομών (κατασκευή δρόμων, αποχέτευση, ύδρευση κλπ), ενώ το ΤΕΘΑ θα πολεοδομήσει οικοδομικά τετράγωνα περίπου 150 χιλιάδες τμ., χωρίς να εφαρμόζεται ο νόμος πολεοδόμησης (εισφορά σε χρήμα κλπ).
Τρεις οι δρόμοι που ανοίγονται μπροστά μας είναι:
Α) της διεκδίκησης των ανενεργών πλέον στρατοπέδων από την τοπική κοινωνία, ή
Β) της συνιδιοκτησίας, ή
Γ) της παραίτησης, Αυτόν τον δρόμο, τον εύκολο, επιλέγει, ως συνήθως, το παρόν Δημοτικό Συμβούλιο.
Για να κατανοήσετε, συνδημότες μου, τα πως και γιατί, σας παραθέτω λίγα μόνο παραδείγματα από τι συμβαίνει σε δήμους που έχουν κι αυτοί ανενεργά στρατόπεδα:
1) Στρατόπεδο Παύλος Μελάς Θεσσαλονίκη, παραδίδεται εξ ολοκλήρου στην τοπική κοινωνία, επειδή τα ανενεργά στρατόπεδα ανήκουν στην τοπική κοινωνία.
2) Ερμούπολη Σύρου. Τόσο ο Δήμος, όσο και το ΤΕΘΑ (ως στρατηγικοί εταίροι) “θα έχουν ποσοστό επί των καθαρών κερδών της επένδυσης, προ φόρων”.
3) Κατερίνη το μεν πρώην Στρατόπεδο «ΣΒΟΡΩΝΟΥ» μετά την
αποδέσμευσή του από τη Στρατιωτική Υπηρεσία, έχει αποδοθεί στους ιδιοκτήτες του,
δηλαδή στη Διεύθυνση Πολιτικής Γης, τα δε πρώην Στρατόπεδα «ΓΕΩΡΓΑΚΗ ΟΛΥΜΠΙΟΥ» και «ΚΟΛΟΜΒΑΚΗ», θα αξιοποιηθούν από το Ταμείο Εθνικής Άμυνας και τον Δήμο Κατερίνης, με τη διαδικασία της πολεοδόμησης. Κατά τη διαδικασία πολεοδόμησης, θα προκύψουν πολεοδομημένα πλέον τμήματα εκ των δύο ακινήτων, τα οποία κατόπιν συμφωνίας των δύο μερών, θα λάβει κάθε πλευρά, μαζί με τα αναλογούντα, σύμφωνα με τη νομοθεσία, επικείμενα σε αυτά κτίρια, τα οποία θα αξιοποιήσουν, κατά την κρίση ενός εκάστου εκ των τελικών ιδιοκτητών.(ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΥΕΘΑ, 12-2-2021)
4) … , 5) …, κλπ.
Αν κάποτε για λόγους Εθνικής ανάγκης παραχωρήθηκε στο Στρατό γη, αυτό δε σημαίνει ότι σήμερα που εξέλειπαν οι λόγοι χρήσης και εγκαταλείφθηκαν οι χώροι, καθιστώντας τα στρατόπεδα ανενεργά, θα πρέπει να κατοχυρώνονται δικαιώματα ιδιοκτησίας και μάλιστα συντεχνιακού χαρακτήρα.
”..είναι ανταλλάξιμη περιουσία του προσφυγικού Ελληνισμού της Ανατολής, δεν ανήκει στο Υ.ΕΘ.Α αλλά στην χρονική αυτή περίοδο διαχειρίζεται το Υπουργείο Οικονομικών”.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
-Η δημόσια περιουσία δεν αποτελεί εσαεί κτήμα του κάθε υπουργείου και σε καμιά περίπτωση δε δικαιολογείται προνομιακή σχέση υπαλλήλων των υπουργείων με τη μορφή αξιοποίησης της περιουσίας αυτής και τα οφέλη που προκύπτουν από αυτή.
– Η διαδικασία των συνεχών διαπραγματεύσεων με βάση την ατζέντα του υπουργείου, μήπως οδηγεί σε αποσπασματική αντιμετώπιση που υπονομεύει τον οραματικό για την πόλη μας χαρακτήρα αξιοποίησης των στρατοπέδων;
– Την πολεοδόμηση την κάνουν οι Δήμο ( Ν, 4602/2019 , βασισμένος στο Νόμο Τρίτση 1337/83), όχι το ΤΕΘΑ ή οι ιδιώτες. Εμείς, ως Δήμος, «έχουμε το καρπούζι» και τι κάνουμε; δίνουμε στο ΤΕΘΑ «το μαχαίρι για να μας σφάξουν!!!»
– Υπάρχουν αδόμητες περιοχές στην επέκταση κι επομένως τα επιχειρήματα για «αύξηση» της δόμησης της πόλης δεν υφίστανται. Κι επί τέλους η αλλαγή στο ΓΠΣ πρέπει να γίνεται σε περιοχές με πολλούς ιδιοκτήτες, τους δημότες μας, που θα ωφεληθούν εν τέλει κι όχι αποκλειστικά στον ένα ιδιοκτήτη. Αυτό είναι δημοκρατία.
– Για τους αναγνώστες της παρούσας που είναι μαθηματικοί τύποι και τους επιστήμονες της πληροφορικής κοντολογίς : τί παίρνει το ΤΕΘΑ το 1 ‘ τί παίρνει ο Δήμος το …0.
-Το άκρον άωτον στο μνημόνιο είναι ότι δεν φτάνει που ο Δήμος θα αναλάβει μόνο υποχρεώσεις (και το ΤΕΘΑ «τα φιλέτα» των οικοδομικών τετραγώνων), στο τέλος του μνημονίου υπάρχει άρθρο που υποχρεώνει, αν δεν τελειώσει το όλο εγχείρημα – «έγκλημα», ο Δήμος Πέλλας θα πληρώνει ετήσια οικονομική αποζημίωση, σύμφωνα με την αντικειμενική αξία (κατά τον πρόχειρο υπολογισμό μου, το ποσό ανέρχεται σε περίπου 3,5 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο).
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
-Άμεση ανάκληση της παραπάνω απόφασης, στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο.
-Προτείνω την αλλαγή τακτικής από το Δήμο Πέλλας και τη συνέχιση της διαπραγμάτευσης στη βάση της πλήρους απόδοσης των στρατοπέδων.
– Αν το υπουργείο επιμένει σε όρους άμεσης ή έμμεσης αντιπαροχής, θα πρέπει ο Δήμος να επανεξετάσει τους όρους πολεοδόμησης στα στρατόπεδα.
– Επιβάλλεται να γίνει συνολική μελέτη ένταξης των στρατοπέδων στο χωροταξικό πλαίσιο, με τρόπο που να καθιστά μακροπρόθεσμα τους χώρους αυτούς σημαντικούς πνεύμονες. Τα θεματικά πάρκα (Πολιτιστικό-Κοινωνικό -Νεολαίας) είναι μια καλή ιδέα.
-Τέλος, προτείνω τη δημιουργία Συντονιστικού Οργάνου για την κινητοποίηση των πολιτών και των τοπικών φορέων, Βουλευτών, Περιφέρειας στο πλευρό του Δήμου Πέλλας.
(Αντί να κάθομαι στα «αυγά μου» και να μένω στην ησυχία μου, διεκδικώ ως ενεργός και δημιουργικός πολίτης περισσότερα για τον τόπο μου; ΝΑΙ, ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ)
*Πετρίδης Γεώργιος, Φιλόλογος
Πρώην Αντιδήμαρχος και Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Γιαννιτσών