Tuesday, 24 December, 2024

Ουράνιο Τόξο στο Sputnik: Πάνω από 500 χωριά στη Βόρεια Ελλάδα μιλούν τη μακεδονική γλώσσα

Το Sputnik βάζει στο μικροσκόπιο την κοινότητα των σλαβόφωνων της Βόρειας Ελλάδας και μιλά με στέλεχος του προεδρείου του «Ουράνιου Τόξου»

του κόμματος που όπως ισχυρίζεται, εκφράζει την αυτοαποκαλούμενη «μακεδονική μειονότητα που μιλά την μακεδονική γλώσσα».
Το 1995, ο πρώην πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, κάνοντας τον απολογισμό της διαχείρισης του ονοματολογικού κατά την πρωθυπουργία του, είχε προβεί στην εξής δήλωση: «To θέμα των Σκοπίων το είδα από την πρώτη στιγμή στις πραγματικές του διαστάσεις. Αυτό που με απασχόλησε από την αρχή δεν ήταν το όνομα του κράτους αυτού. Το πρόβλημα για εμένα ήταν να μη δημιουργηθεί ένα δεύτερο μειονοτικό ζήτημα στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Αυτό ήταν το κλειδί της ελληνοσκοπιανής διαφοράς».
Σε ακόμα παλαιότερη δήλωσή του, ανέφερε ότι η «Μακεδονική μειονότητα είναι μειονότητα φάντασμα. Είναι η μοναδική περίπτωση, από όσες εγώ γνωρίζω, όπου την μειονότητα την παρουσιάζουν τρίτοι, απ’ έξω από τη χώρα και όχι μέσα στην ενδιαφερόμενη χώρα.»
Σήμερα, το 2019, μετά την κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών από το ελληνικό κοινοβούλιο και τη μετονομασία της γειτονικής χώρας σε Βόρεια Μακεδονία, μια ομάδα αγνώστου αριθμού Ελλήνων πολιτών διεκδικεί την αναγνώριση της ως «Μακεδονική Μειονότητα της Ελλάδας».
Το «Ουράνιο Τόξο» είναι το κόμμα που όπως ισχυρίζεται, εκφράζει την αυτοαποκαλούμενη «μακεδονική μειονότητα που μιλά την μακεδονική γλώσσα».
«Υπάρχουν περίπου 500 χωριά στη Βόρεια Ελλάδα από την Καστοριά μέχρι τη Δράμα και μέχρι τις παρυφές της Ναούσης και της Βέροιας όπου ακούγεται η απαγορευμένη γλώσσα», τονίζει στο Sputnik o Παύλος Βοσκόπουλος, μέλος του προεδρείου και ιδρυτικό στέλεχος του κόμματος. «”Μη μιλάς παιδί μου, βούλωσέ το”, έλεγαν αρκετοί γονείς στα παιδιά τους, όταν τα άκουγαν να τη μιλάνε» προσθέτει αναφερόμενος σε περασμένες δεκαετίες.
Το «Ουράνιο Τόξο» ζητά να διδάσκεται στα σχολεία η μακεδονική γλώσσα, εκεί που είναι ζωντανή. «Κανονικά στα σχολεία του ελληνικού κράτους, όχι σε παράλληλα σχολεία, γιατί εκεί θα υπάρξει περιθωριοποίηση», αναφέρει ο πρόεδρός του. «Δύσκολο είναι να εκτιμήσουμε τον ακριβή αριθμό ομιλητών. Αν βρεθείτε σε πανηγύρια χωριών στην Καστοριά, στις Σέρρες, στην Ημαθία, θα ακούσεις τα λεγόμενα μακεδονικά τραγούδια σε αυτήν την “ανύπαρκτη” γλώσσα».
Αναλυτικά η συνέντευξη του Παύλου Βοσκόπουλου στο Sputnik:
Η συμφωνία των Πρεσπών είναι πλέον νόμος του ελληνικού κράτους και η γειτονική χώρα αναγνωρίζεται πλέον από την Ελλάδα ως Βόρεια Μακεδονία. Ποιά η θέση σας για αυτή τη συμφωνία;
Σαν πολίτες του ελληνικού κράτους και πολιτικό κόμμα, έχουμε το δικαίωμα να σχολιάσουμε. Πρέπει να τονίσουμε ότι η συμφωνία δεν είναι τέλεια, έχει και τα θετικά της και τα αρνητικά της, από τη δική μας πλευρά. Εμείς θεωρούμε ότι είναι ένα μικρό βήμα, θετικό, σε ότι αφορά την εξομάλυνση των σχέσεων των δύο χωρών, όπου για 2,5 δεκαετίες υπήρχε ένα αγκάθι το ονοματολογικό. Συγκεκριμένα ένα βήμα μπροστά είναι ότι σε αυτή τη συμφωνία στα πλαίσια της ελληνικής εθνικής ιδεολογίας δεν γινόταν σεβαστή η ιδιαίτερη μακεδονική ταυτότητα, μεταξύ αυτών και η σύγχρονη μακεδονική γλώσσα. Στη συμφωνία γίνεται αναφορά ότι η μακεδονική γλώσσα γίνεται σεβαστή, καθώς η πάγια θέση του ελληνικού κράτους είναι ότι δεν υπάρχει μακεδονική γλώσσα. Το δεύτερο θετικό είναι ότι επειδή υπάρχει στη συμφωνία αναφορά για την μακεδονική εθνότητα που είναι κυρίως νομικός όρος, είναι ρητή η αναφορά ότι η Ελλάδα αναγνωρίζει τη μακεδονική εθνικότητα. Ανοίγει ένα παράθυρο στη χώρα μας για να συζητηθεί το πώς συγκροτήθηκαν οι σύγχρονες εθνικές ταυτότητες μεταξύ αυτών και η μακεδονική. Το αρνητικό της συμφωνίας είναι το γεωγραφικό πρόθεμα. Παραπέμπει σε επόμενες γενιές και ανάλογα με το ποιος έχει την εξουσία, αλλά οι πολιτικές εξουσίες θα μπορούσαν να σπεκουλάρουν μεγαλοιδεατικά ή αλυτρωτικά. Μακάρι να μη γίνει φυσικά αυτό.
Σαν Έλληνες πολίτες μαθαίνουμε στην ιστορία ότι απελευθερώσαμε με τους Βαλκανικούς πολέμους τη Θεσσαλονίκη, άλλα ένα κομμάτι απέμεινε υποδουλωμένο όπως το Μοναστήρι η Γευγελή κλπ.
Στην άλλη πλευρά των συνόρων αναπόφευκτα όταν μια χώρα εκπέμπει ως φάρος σε όλο τον κόσμο, αυτομάτως όταν ακούσει κάποιος και μαθαίνει για Βόρεια Μακεδονία, θα ρωτήσει τι συμβαίνει με τη Νότια Μακεδονία. Γεωγραφικό πρόθεμα ανάλογα με τις πολιτικές εξουσίες μπορεί να οδηγήσει σε αλυτρωτικές πολιτικές. Είμαστε αντίθετοι στον εκατέρωθεν αλυτρωτισμό. Αυτό υποστηρίξαμε και στις παρεμβάσεις μας στον κύριο Νίμιτς. Θυμηθείτε πόσες αντιθέσεις υπήρξαν στα κράτη με γεωγραφικό πρόθεμα, όπως η Κορέα, το Βιετνάμ κλπ. Βέβαια υπάρχουν και περιοχές όπου βρίσκονται μακριά από εθνικισμούς.

Πόσα είδη Μακεδόνων αναγνωρίζετε; Για παράδειγμα υπάρχουν Έλληνες Μακεδόνες και Μακεδόνες της Βόρειας Μακεδονίας;

Είναι δικαίωμα του καθενός να αποκαλείται όπως θέλει, όπως και δεν μπορεί αμφισβητείται ο Έλληνας Μακεδόνας έτσι και δεν μπορεί να αμφισβητείται και ο Μακεδόνας το έθνος.
Σέβομαι το δικαίωμα σου στον αυτοπροσδιορισμό. Εγώ όμως δεν έχω δικαίωμα σε αυτό;Θες να λέγεσαι φίλε μου Έλληνας Μακεδόνας. Καλώς. Εμένα λέγε με Μακεδόνα- Μακεδόνα. Σαν τις καρέτα-καρέτα, είδος υπό εξαφάνιση (γέλια).

Τα φετίχ του ελληνικού εθνικισμού είναι μεταξύ άλλων ότι είμαστε Έλληνες, απόγονοι του Σωκράτη του Πλάτωνα και του Περικλή ότι δώσαμε τα φώτα του πολιτισμού σε όλον τον κόσμο. Αυτός ο εθνικός μύθος μεγάλωσε στα πλαίσια της μεγαλοιδεατικής επεκτατικής πολιτικής στα Βαλκάνια. Αργότερα, μπήκε η μακεδονική παράμετρος ότι η Μακεδονία είναι ελληνική και ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες ήταν τμήμα του ελληνικού κόσμου. Εκεί βασίστηκε και η ελληνική επιχειρηματολογία κατά της δημιουργίας σύγχρονου μακεδονικού κράτους, που αγνοεί ότι στα Βαλκάνια δημιουργήθηκε σύγχρονη μακεδονική ιδεολογία περί το 1870- 1880 που δεν συνδέεται με τον αρχαίο κόσμο. Ο μέσος Έλληνας αγνοεί ότι υπάρχουν πολίτες στα Βαλκάνια που μιλούν για τη σύγχρονη μακεδονική ταυτότητα, λαμβάνοντας υπ’όψιν τη σλαβική παράμετρο, χωρίς να συνδέονται κατ αποκλειστικότητα με την αρχαιότητα.

Άρα λοιπόν ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν Έλληνας, Μακεδόνας ή και τα δύο; Η οικειοποίηση της ελληνικής ιστορίας από τη Βόρεια Μακεδονία τα προηγούμενα χρόνια σας βρίσκει σύμφωνους;

Γενικά δεν μας βρίσκει σύμφωνους η αρχαιολατρεία. Εμείς σαν ουράνιο τόξο απευθυνόμαστε σε σύγχρονες εθνικές ταυτότητες και στην πολιτική συνείδηση ενός συνειδητοποιημένου πολίτη ως κομμάτι σύγχρονων κρατών, όπου οι πολίτες θα φροντίζουν για την ευημερία και την εφαρμογή των νόμων. Στα δημοκρατικά πλαίσια και το καλό να γίνεται καλύτερο. Αυτή είναι η ιδεολογία μας. Αν μια χώρα γενικότερα σε ότι αφορά τα λεγόμενα εθνικά προβλήματα, κάνει αναφορά στο παρελθόν της και αγκιστρώνεται από την ιστορία ξεχνά ότι όσο πιο βαθιά πηγαίνει, τόσο μεγαλύτερο πρόβλημα έχει με τη σύγχρονη ταυτότητα της. Και αυτό αφορά τον κάθε πολίτη, όπου ζει είτε στην Ελλάδα είτε στη Βόρεια γείτονα μας ή στη Βουλγαρία είτε αλλού. Για να είμαστε ακριβής ας δούμε πως λειτουργούν τα σύγχρονα έθνη και ιδεολογίες. Σαν μωσαϊκό που για να το φτιάξει ο καλλιτέχνης θα διαλέξει τα πιο όμορφα πετράδια κατά την επιθυμία του, παρόντος και παρελθόντος. Τα κακά και τα άσχημα τα βάζει στην άκρη.

Εκ των πραγμάτων στην Ελλάδα, ο κάθε Έλληνας πολίτης, λέει πρωτίστως ότι είναι Έλληνας. Το προσωνύμιο Μακεδόνας, Πελοποννήσιος, Θεσσαλός, Θρακιώτης είναι συμπληρωματικό. Βεβαίως η εθνική μας ιδεολογία έχει φτιάξει το μωσαϊκό της και ταυτίζει τη σύγχρονη ελληνικότητα με αυτούς τους όρους.

Σε αυτό το χώρο όμως η ιστορία δεν ξεκινάει ούτε τελειώνει με τον Μέγα Αλέξανδρο. Όλοι καταγόμαστε από το homo sapiens και έχουμε ότι καλό και ότι κακό έχει περάσει από την ευρύτερη περιοχή. Ο όρος Μακεδόνας σαφώς και χρησιμοποιείται από όλους με διαφορετική ερμηνεία βάση των εθνικών ιδεολογιών.

Με βάση το μακεδονικό ζήτημα η ελληνική εθνική ιδεολογία πρέπει να κάνει μια μεταρρύθμιση και να ξεφύγει από την αρχαιοπληξία.

Την ίδια στιγμή ως «Ουράνιο τόξο», καταδικάζουμε τον μακεδονικό εθνικισμό και όποιους βγάζουν αυτές τις βλακείες, χάρτες της μεγάλης Μακεδονίας. Τους καταδικάζουμε και θα τους πολεμάμε.

Οι δημόσιες τοποθετήσεις σας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αυξηθεί το τελευταίο έτος στη διάρκεια όλης αυτής της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων Ελλάδας- Βόρειας Μακεδονίας. Τι διεκδικείτε εσείς τώρα;
Πίσω από την κουρτίνα του προβλήματος, όπου και οι ξένοι απορούν για τις αντιρρήσεις της Ελλάδος και την τεράστια κινητοποίηση στο ζήτημα αυτό, είναι ακριβώς αυτό που δεν λέει. Συνεχώς υπάρχει η επιχειρηματολογία ότι υπάρχει ο κίνδυνος του αλυτρωτισμού του μεγαλοϊδεατισμού, για τη χρήση του ονόματος. Ένας λογικός ευρωπαίος γνωρίζει ότι αυτή η χώρα όχι μόνο στρατό δεν έχει, ζήτημα αν είναι 10.000 οι επαγγελματίες και γεωγραφικά και πολιτικά και οικονομικά και στρατιωτικά επουδενί μπορεί να αποτελέσει απειλή για την Ελλάδα.
Αυτό που υποκρύπτεται είναι το ζήτημα της μακεδονικής εθνικής μειονότητας στην Βόρεια Ελλάδα. Ένας λογικός Έλληνας πολιτικός θα μπορούσε να πει: Διαφωνούμε με τη χρήση του όρου Μακεδονία γιατί επειδή στη Βόρεια Ελλάδα έχουμε μακεδονική εθνική μειονότητα και φοβόμαστε μην τυχόν εφαρμοστούν αλυτρωτικές πολιτικές και έχουμε πρόβλημα εμείς όσον αφορά το γεωγραφικό μα διαμέρισμα που λέγεται Μακεδονία. Αυτή θα έπρεπε να είναι επίσημα, αλλά υπάρχει φόβος για να ειπωθεί κάτι τέτοιο, γιατί τότε οι Ευρωπαίοι θα απαντούσαν:
Άρα εσείς διεκδικείτε την ύπαρξη μακεδονικής μειονότητας εντός της επικράτειας. Ποια είναι αυτή η γλώσσα που αναφέρετε και πόσοι άνθρωποι τη μιλούν;
Μιλάμε για μια γλωσσοπολιτιστική μειονότητα. Σε γλωσσοπολιτιστικό επίπεδο υπάρχουν περίπου 500 χωριά στη Βόρεια Ελλάδα, από την Καστοριά μέχρι τη Δράμα και έως τις παρυφές της Ναούσης και της Βέροιας όπου ακούγεται η απαγορευμένη γλώσσα. Εμείς γνωρίζουμε ότι σε αυτά τα χωριά, πέρα από τους πρόσφυγες χριστιανικής καταγωγής που μετακινήθηκαν με τη συνθήκη της Λωζάννης, κατοικούσαν και αρκετοί άνθρωποι κοντά στο γλωσσοπολιτιστικό μας ιδίωμα. Οι τελευταίες γενιές και ασφαλώς τα νέα παιδιά χάνουν τη λεγόμενη μητρική γλώσσα. Όσο πάμε πιο παλιά, στη δεκαετία του 70, του 60 του 50 τόσο περισσότερο οι άνθρωποι αναπτύχθηκαν από αυτό που ονομάζουμε σύγχρονη μακεδονική ταυτότητα. Για το λόγο αυτό δημιουργήθηκε το ουράνιο τόξο για να θέσει πολιτικά το ζήτημα σε μια χώρα που πρέπει να σέβεται τα δημοκρατικά δικαιώματα. Δύσκολο είναι να εκτιμήσουμε τον ακριβή αριθμό. Αν βρεθείτε σε πανηγύρια χωριών στην Καστοριά, στις Σέρρες, στην Ημαθία, θα ακούσεις τα λεγόμενα μακεδονικά τραγούδια σε αυτήν την «ανύπαρκτη» γλώσσα. Να σεβαστεί το κράτος τη γλώσσα και την ανάπτυξη της, αυτή είναι η θέση του τόξου.
Πως έχουν αντιμετωπιστεί διαχρονικά οι άνθρωποι στα χωριά αυτά για την ομιλία αυτής της γλώσσας;
Τις προηγούμενες δεκαετίες ήταν σχεδόν απαγορευμένο να μιλήσεις την απαγορευμένη γλώσσα. «Μη μιλάς παιδί μου βούλωσέ το», έλεγαν αρκετοί γονείς στα παιδιά τους, όταν τα άκουγαν να τη μιλάνε. Τιμωρίες επιβάλλονταν από τις αστυνομίες ακόμα και για ένα τραγούδι σε αυτή τη γλώσσα. Πριν το 1987 δεν θα ακούσεις ποτέ μακεδονικό τραγούδι με λόγια παρά μόνο μουσική. Από τότε ξεκινάει μια πολιτιστική γλωσσική αφύπνιση που σε ορισμένα μακεδονόφωνα χωριά, μεταξύ των οποίων η Μελίτη, ξεκίνησαν να καλούν παραδοσιακά συγκροτήματα, που μπορούσαν να τραγουδήσουν με λόγια πέρα από τη μουσική. Τότε ξεκίνησε μάχη στα χωριά για το αν πρέπει να ακούγονται τα τραγούδια ή όχι. Αυτή συνεχίζεται ακόμα και σήμερα.
Η πάγια θέση του ελληνικού κράτους εδώ και δεκαετίες ήταν και παραμένει ότι δεν υπάρχει μακεδονική μειονότητα στην Ελλάδα, πόσο μάλλον όταν δεν έχει καταμετρηθεί πληθυσμός με αυτά τα χαρακτηριστικά και εσείς δεν γνωρίζετε τον ακριβή αριθμό. Ποια είναι η απάντηση σας;
Δεν υπάρχει μειονότητα γιατί είναι πολύ λίγοι κάποιοι που ζητάνε, λένε όντως στα διεθνή φόρα οι εκπρόσωποι του ελληνικού κράτους και η απάντηση μας είναι η εξής: Αν 1500 ελληνορθόδοξοι στην Τουρκία των 80 εκατομμυρίων, είναι αναγνωρισμένη εθνική μειονότητα με σχολεία και στοιχειώδη δικαιώματα(όσα μπορεί να έχουν σε ένα κράτος όπως είναι η Τουρκία), πόσοι πρέπει να είναι στην Ελλάδα ο αριθμός για να θεωρηθούν εθνική μειονότητα. Δεν έχουμε πάρει ποτέ απάντηση σε αυτό. Δεν είναι καθόλου υπερβολικό ότι η πολιτική της σύγχρονης ελληνικής κρατικής οντότητας απέναντι στα δικαιώματα των μειονοτήτων μου θυμίζουν σαν τη Γερμανία τη δεκαετίας του 1930. Και αναφέρομαι φυσικά στους Εβραίους που ήθελαν να διεκδικήσουν την αναγνώριση τους με πολιτιστικό σύλλογο πολιτικό κόμμα κλπ. Κάτι αντίστοιχο επιδιώκει το Ουράνιο Τόξο.

Σας έχουν κατηγορήσει για ανθελληνισμό, πρόκληση και διέγερση πολιτών σε αμοιβαία διχόνοια, με αποτέλεσμα τη διατάραξη της κοινής ειρήνης, στα ελληνικά δικαστήρια, μια υπόθεση που έφτασε έως τα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Ποια ήταν η εξέλιξη και η κατάληξη της;

Η πρώτη περίπτωση ήταν σχετικά με την προσπάθεια συγκρότησης πολιτιστικού συλλόγου, όπου στα πλαίσια της συγκρότησης του σκοπός του ήταν η διάδοση της μακεδονικής κουλτούρας και πολιτισμού, μεταξύ αυτών και της μακεδονικής γλώσσας. Και επειδή τα μέλη της ήταν κάτοικοι των χωριών της Φλώρινας και μέλη της ελληνικής μακεδονικής μειονότητας τα ελληνικά δικαστήρια σε κάθε επίπεδο (Πρωτοδικείο, Εφετείο, Άρειος Πάγος κλπ) αρνήθηκαν την αναγνώριση του πολιτιστικού συλλόγου. Η υπόθεση πήγε στο δικαστήριο ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Στρασβούργο και η Ελλάδα καταδικάστηκε.Επιχειρήθηκε στη συνέχεια να γίνει κανονική εγγραφή του συλλόγου όπως προβλέπει ο νόμος. Τότε προκλήθηκε νέα αντίδραση. Ξανά η ίδια διαδικασία και τότε η υπόθεση ξαναπήγε στο ευρωπαϊκό δικαστήριο. Η Ελλάδα καταδικάστηκε για δεύτερη φορά και αναγκάστηκε να πληρώσει πρόστιμο. Και τώρα βρισκόμαστε στην Τρίτη φορά που επαναλαμβάνεται η διαδικασία και η χώρα μας είναι προ των πυλών να καταδικαστεί εκ νέου από το ευρωπαϊκό δικαστήριο. Αυτά ήταν για τα πολιτιστικά.

Οι εθνικιστές στα Σκόπια πως σας αντιμετωπίζουν; Φιλικά η εχθρικά;
Μας κατηγορούν ότι είμαστε πληρωμένοι και ειδικά όταν βρήκαμε και κάποια θετικά στη συμφωνία των Πρεσπών. Αλλά επιτρέψτε μου εδώ να πω κάτι. Εκεί υπάρχουν τα καλά του Σοσιαλισμού. Αυτοί που μας κατηγορούν ήταν δέκα χρόνια στην εξουσία, αλλά η σύγχρονη μακεδονική ιδεολογία έχει ένα φοβερό πλεονέκτημα σε σχέση με τις εθνικές ιδεολογίες, Ελλάδα, Βουλγαρία κλπ: Ότι γεννήθηκε και αναμίχθηκε με τις πρώιμες αναρχικές και σοσιαλιστικές ιδεολογίες και αρχές. Χαρακτηριστικό τους γνώρισμα, ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αυτή ήταν και η μαγιά της σύγχρονης μακεδονικής ιδεολογίας που γεννήθηκε στα Βαλκάνια. Κάθε κράτος των Βαλκανίων ήθελε Βασίλειο αλλά οι Μακεδόνες ιδεολόγοι μίλησαν για άλλο πολίτευμα πιο δημοκρατικό. Αυτή είναι και η διαφορά μας από τους εθνικιστές.
Διαβάστε όλο το θέμα εδώ

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου