Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η πρώτη ημέρα της επίσκεψης του Υφυπουργού Παιδείας Δημήτρη Μπαξεβανάκη στην Πέλλα
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του ο Υφυπουργός, την Πέμπτη 19 Απριλίου 2018, συνοδευόμενος από τη βουλευτή Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη επισκέφτηκε το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο στο Άνυδρο, το οποίο συστήθηκε τον Σεπτέμβρη του 2016, όπου και πραγματοποιήθηκε σύσκεψη για τα θέματα της ειδικής αγωγής και της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην οποία παρέστησαν ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας Θωμάς Μπαχαράκης, ο Διευθυντής του ΕΕΓ-Λ Σκύδρας Νίκος Παπαθανασίου, η διευθύντρια του ΕΕΕΕΚ Γιαννιτσών Πωλίνα Αλμπανίδου, η διευθύντρια του ΕΕΕΚ Έδεσσας Ασημίνα Δημητριάδου, ο διευθυντής του ΕΕΕΚ Αριδαίας Τάσος Βασδάρης, η διευθύντρια του ΕΕΕΚ Νάουσας Άννα Ασλανίδου, ο αιρετός στο ΠΥΣΔΕ Πέλλας Περικλής Βασιλειάδης και οι Αντιδήμαρχοι του Δήμου Σκύδρας κκ Θεμιστοκλής Κρητίδης και Μιχάλης Λαουτός.
Πιο συγκεκριμένα κατά τη σύσκεψη τέθηκαν από την κ. Τζάκρη και τους παριστάμενους εκπαιδευτικούς τα εξής ζητήματα: 1) Το ζήτημα της έλλειψης μονίμων εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή με αποτέλεσμα η μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που εργάζονται στις δομές ειδικής αγωγής να είναι αναπληρωτές. Ο κ. Μπαξεβανάκης αναφέρθηκε στα πολύ σημαντικά βήματα που έχουν γίνει τα δύο τελευταία χρόνια στην ειδική αγωγή. Μετά από 10 χρόνια συστήθηκαν σε όλη την χώρα 30 νέα Επαγγελματικά Γυμνάσια Λύκεια (μεταξύ των οποίων και το ΕΕΓ-Λ Σκύδρας), αρκετά ΕΕΕΚ (μεταξύ των οποίων και το ΕΕΕΚ Αριδαίας) και αρκετά νέα τμήματα ένταξης τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επεσήμανε ακόμη ότι καταβάλλεται προσπάθεια τα σχολεία στο σύνολό τους να στελεχώνονται έγκαιρα (κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς). Μάλιστα τον Σεπτέμβρη θα ανακοινωθεί ο αριθμός των μονίμων εκπαιδευτικών που θα προσληφθούν μέσω ΑΣΕΠ στο σύνολο της εκπαίδευσης με κομβικό κριτήριο την προϋπηρεσία. Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2019 και θα προσληφθούν περί τους 15.000 εκπαιδευτικούς.
2) Η αναγκαιότητα σύστασης θέσεων Σχολικών Συμβούλων ΕΑΕ Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς οι σχολικοί σύμβουλοι πρέπει να προέρχονται και από τις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο Υφυπουργός ενημέρωσε τους συμμετέχοντες στην σύσκεψη ότι σε όλες τις Περιφέρειες θα συσταθούν θέσεις παιδαγωγικών συντονιστών (στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας προβλέπονται 4 θέσεις παιδαγωγικών συντονιστών), οι οποίοι δεν θα προέρχονται όλοι από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
3) Το θέμα του εργαστηριακού εξοπλισμού όχι μόνο στο ΕΕΓ-Λ Σκύδρας αλλά και εν γένει στην ειδική αγωγή. Ο κ. Μπαξεβανάκης απάντησε ότι οι ανάγκες σε εργαστηριακό εξοπλισμό θα εξετασθούν σε συνεργασία με την Περιφέρεια και θα δοθεί επίσης προτεραιότητα στην ειδική αγωγή.
4) Το θέμα της κατάρτισης νέων αναλυτικών προγραμμάτων στις δομές της ειδικής αγωγής. Ο κ. Μπαξεβανάκης ενημέρωσε τους εκπαιδευτικούς ότι εξετάζεται η προσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων που θα είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες των παιδιών. Επισημάνθηκε ακόμη η αναγκαιότητα της επέκτασης του θεσμού της μαθητείας στα ΕΕΕΚ και στα Ειδικά Επαγγελματικά Λύκεια προκειμένου να ενισχυθεί ο επαγγελματικός χαρακτήρας των σχολείων αυτών.
Η κ. Τζάκρη και οι Αντιδήμαρχοι του Δήμου Σκύδρας έθεσαν στη σύσκεψη με τον Υφυπουργό το θέμα της Ίδρυσης Επαγγελματικού Λυκείου στην Σκύδρα. Πιο συγκεκριμένα η κ. Τζάκρη ενημέρωσε τον Υφυπουργό Παιδείας ότι 160 μαθητές από τον Δήμο Σκύδρας φοιτούν σήμερα στα ΕΠΑΛ Έδεσσας και Γιαννιτσών και η ίδρυση ΕΠΑΛ κρίνεται αναγκαία διότι στην Σκύδρα χτυπά η καρδιά της βιομηχανικής παραγωγής και της μεταποίησης της Πέλλας και ως εκ τούτου υπάρχει μεγάλη ζήτηση σε τεχνικές ειδικότητες (μηχανολόγοι, ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί οχημάτων κλπ) ενώ υπάρχει οικόπεδο για την ανέγερση του σχολείου.
Ο κ. Μπαξεβανάκης δεσμεύθηκε να εξετάσει όλα τα στοιχεία που αφορούν την ίδρυση ΕΠΑΛ στην Σκύδρα (αριθμός μαθητών που φοιτά στο Γυμνάσιο της Σκύδρας, της Καλής και της Πετριάς, πόσοι εξ αυτών επιλέγουν την επαγγελματική εκπαίδευση, ποιες είναι οι ειδικότητες που ζητούνται στην περιοχή) και επιφυλάχτηκε να απαντήσει επί του αιτήματος αυτού άμεσα καθώς θα πρέπει να εξευρεθούν και οι αναγκαίοι πόροι για την μελέτη και την κατασκευή.
Επίσης τέθηκε το ζήτημα της ανέγερσης νηπιαγωγείου στην Πετριά για το οποίο μάλιστα υπάρχει και οικόπεδο και μελέτη, καθώς και του 4ου νηπιαγωγείου στην Σκύδρα, έργο επίσης ώριμο.
Στη συνέχεια ο κ. Μπαξεβανάκης και η κ. Τζάκρη επισκέφτηκαν το Σχολικό συγκρότημα των 1ου ΕΠΑΛ – Εργαστηρίων – Εσπερινού ΕΠΑΛ & Δ.ΙΕΚ Αριδαίας όπου πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στην οποία παρέστησαν εκτός από τον κ. Μπαχαράκη, ο διευθυντής του Δ.ΙΕΚ Γιώργος Γιόρτσος και ο υποδιευθυντής κ. Θεοδωρίδης, ο διευθυντής του ΕΠΑΛ Αριδαίας Γιώργος Αστρανίδης, ο διευθυντής των Εργαστηρίων Στέλιος Όρλης, ο διευθυντής του Εσπερινού Λυκείου Χρήστος Παπανικολάου, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Αλμωπίας Σίμος Σωτηριάδης και ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιώργος Τσιμτσιρίδης και ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ηλεκτρολόγων Εργοληπτών Γ. Δεμισιώρης. Στη σύσκεψη στο Σχολικό Συγκρότημα Αριδαίας τέθηκαν από την κ. Τζάκρη και τους διευθυντές τα εξής ζητήματα:
Για το Δ.ΙΕΚ Αριδαίας
Η κ. Τζάκρη εξήρε την πολύ καλή λειτουργία του Δ. ΙΕΚ Αριδαίας, το οποίο συγκεντρώνει πολύ μεγάλο αριθμό καταρτιζομένων (250) που φοιτούν σε 13 τμήματα (δασοπονίας, security, μαγειρικής, αισθητικής, λουτροθεραπείας, τυροκομίας, μελισσοκομίας, συντηρητών κλπ) και ειδικότητες απολύτως εναρμονισμένες με την τοπική οικονομία. Ο κ. Γιόρτσος έθεσε:
1) Το ζήτημα των εξετάσεων για την απόκτηση της πιστοποίησης από τους αποφοίτους των ΙΕΚ οι οποίες γίνονται με μεγάλη καθυστέρηση με αποτέλεσμα να μην μπορεί να πιστοποιηθεί η ολοκλήρωση της φοίτησης. Ο Υφυπουργός Παιδείας ενημέρωσε τον κ. Γιόρτσο ότι θα καθιερωθούν δύο εξετάσεις πιστοποίησης το χρόνο για τους αποφοίτους των ΙΕΚ (τον Μάιο και τον Δεκέμβριο) που οδηγεί και στο επίπεδο 5 των επαγγελματικών δικαιωμάτων.
2) Το ζήτημα της έγκαιρης πληρωμής των εκπαιδευτικών στις οποίες παρατηρούνταν πάντα μεγάλες καθυστερήσεις. Ο κ. Μπαξεβανάκης είπε πως έχουν γίνει βήματα προόδου και ο χρόνος πληρωμής έχει συντμηθεί σημαντικά, αλλά καταβάλλονται προσπάθειες για να συντμηθεί ακόμη περισσότερο ώστε οι εκπαιδευτικοί να πληρώνονται αμέσως τα δεδουλευμένα τους.
3) Την ενίσχυση του εργαστηριακού εξοπλισμού.
Για το ΕΠΑΛ και τα Εργαστήρια Αριδαίας
1) Αύξηση του αριθμού των αποφοίτων των ΕΠΑΛ που εισάγονται στα ΑΕΙ και στις παραγωγικές σχολές της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής. Πέρυσι για πρώτη φορά υπήρξε πρόσβαση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ και στην Πυροσβεστική σε ποσοστό 1%. Ο κ. Μπαξεβανάκης ενημέρωσε τους συμμετέχοντες στην σύσκεψη ότι το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί φέτος στο 5% και θα προστεθεί στις επιλογές τους και η Σχολή του Λιμενικού.
2) Θεσμός της μαθητείας. Η κ. Τζάκρη και οι διευθυντές των σχολείων έθεσαν στον κ. Υφυπουργό το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στην Αλμωπία δεδομένου ότι την τρέχουσα σχολική χρονιά δεν λειτούργησε τμήμα μαθητείας εξαιτίας της απροθυμίας των ιδιωτικών επιχειρήσεων να συμμετέχουν σε αυτόν. Η κ. Τζάκρη μάλιστα έθεσε στον κ. Μπαξεβανάκη την ανάγκη, προκειμένου να ενισχυθεί ο πολύ σημαντικός θεσμός της μαθητείας για την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας, να δοθεί κίνητρο στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που ως επί τω πλείστον υπάρχουν στην χώρα μας, ώστε να συμμετέχουν στον θεσμό της μαθητείας, δεδομένου ότι αντιμετωπίζουν λόγω της κρίσης οικονομικές δυσχέρειες. Ο κ. Μπαξεβανάκης χαρακτήρισε τη μαθητεία “το ισχυρό χαρτί της επαγγελματικής εκπαίδευσης” από την οποία θα κριθεί αν στο μέλλον αυτή καταστεί ελκυστική για τους μαθητές που σήμερα στην συντριπτική τους πλειοψηφία επιλέγουν να φοιτούν στα ΓΕΛ, αν και φέτος σημειώθηκε μικρή αύξηση των μαθητών που επέλεξαν να φοιτήσουν στην επαγγελματική εκπαίδευση. Είπε μάλιστα ότι το Υπουργείο Παιδείας είναι πρόθυμο να εγκρίνει τμήμα για την μαθητεία στο ΕΠΑΛ Αριδαίας με πολύ λιγότερους μαθητές, το οποίο μπορεί να συσταθεί με την βοήθεια του Δήμου ή του Κέντρου Υγείας προκειμένου “να ανάψει η σπίθα” να δοθεί δηλαδή το εναρκτήριο λάκτισμα για την μαθητεία.
3) Επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων ΕΠΑΛ. Ζητήθηκε η μείωση του απαιτούμενου χρόνου προϋπηρεσίας για την απόκτηση επαγγελματικής άδειας καθώς σήμερα για ορισμένες ειδικότητες απαιτούνται ένσημα 5 ετών, αριθμός ο οποίος είναι αποτρεπτικός για την είσοδο στο επάγγελμα. Προτάθηκε να μειωθεί ο χρόνος της προϋπηρεσίας από τα 5 στα 2 έτη για την απόκτηση επαγγελματικής άδειας από τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Ο κ. Μπαξεβανάκης τόνισε ότι το ζήτημα αυτό είναι αρμοδιότητα άλλων Υπουργείων (Εργασίας, Ανάπτυξης κλπ) και δεσμεύθηκε να μεταφέρει την πρόταση στα αρμόδια Υπουργεία.
4) Ενίσχυση και εκσυγχρονισμός του εργαστηριακού εξοπλισμού με στόχο την υλοποίηση των εργαστηριακών ασκήσεων, όπως αυτές προβλέπονται από τα αναλυτικά προγράμματα των τομέων των ειδικοτήτων. Ο κ. Μπαξεβανάκης ενημέρωσε τους διευθυντές ότι για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια θα εκπονηθεί φέτος πρόγραμμα ενίσχυσης του εργαστηριακού εξοπλισμού των ΕΠΑΛ ύψους 20 εκ ευρώ σε συνεργασία με τις Περιφέρειες και θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία με την Περιφέρεια για την προτεραιότητα των αναγκών.
5) Επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Καταδείχθηκε από τους εκπαιδευτικούς ότι η επιμόρφωσή τους, η οποία ουδέποτε είχε θεσμοθετηθεί, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την παρεχόμενη εκπαίδευση στους μαθητές. Ο κ. Μπαξεβανάκης συμφώνησε ότι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ουδέποτε έγινε συστηματικά στη χώρα μας, παρά μόνο ευκαιριακά και σποραδικά. Η επόμενη χρονιά όμως χαρακτηρίζεται από το Υπουργείο Παιδείας ως “χρονιά επιμόρφωσης” για τους εκπαιδευτικούς της επαγγελματικής εκπαίδευσης, εφόσον έχουν εξασφαλισθεί σημαντικά κονδύλια από το ΕΣΠΑ για τον σκοπό αυτό.
Για το Εσπερινό ΕΠΑΛ
Τέθηκε το ζήτημα της σύστασης νέων τομέων. Ο κ. Μπαξεβανάκης εμφανίστηκε θετικός στη δημιουργία νέων τομέων στο Εσπερινό ΕΠΑΛ Αλμωπίας από τη νέα σχολική χρονιά, ακόμη και με μικρότερο αριθμό μαθητών, λαμβάνοντας υπόψιν της ιδιαιτερότητες της περιοχής, η οποία είναι ακριτική και με ορεινό ανάγλυφο.
ΚΟΙΝΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΛΜΩΠΙΑΣ
Η κ. Τζάκρη και οι παριστάμενοι στη σύσκεψη εκπαιδευτικοί και δημοτικοί σύμβουλοι έθεσαν το θέμα:
1) Της κατασκευής αίθουσας πολλαπλών χρήσεων η οποία κρίνεται άκρως απαραίτητη για την εξυπηρέτηση των αναγκών όλου του σχολικού συγκροτήματος των ΓΕΛ, ΕΠΑΛ & Δ.ΙΕΚ Αριδαίας, για την κατασκευή της οποίας υπάρχει διαθέσιμος χώρος στο οικόπεδο του ΕΠΑΛ. Ο κ. Μπαξεβανάκης, δεδομένης της οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα και της έλλειψης επαρκών διαθεσίμων κονδυλίων, ζήτησε να εξεταστεί η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών για αίθουσα πολλαπλών χρήσεων με άλλο εναλλακτικό τρόπο (συζητήθηκε η δυνατότητα της κλειστής αγοράς που είναι όμορη στο σχολικό συγκρότημα) κι αν αυτό δεν καταστεί δυνατό, δεσμεύθηκε να εξετάσει το ενδεχόμενο κατασκευής από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου.
2) Της επαναλειτουργίας του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας ως παράρτημα του ΣΔΕ των Γιαννιτσών. Να σημειωθεί ότι το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας που είχε συσταθεί και λειτουργούσε στην Αριδαία δεν λειτούργησε κατά το τρέχον σχολικό έτος. Ο κ. Μπαξεβανάκης δεσμεύθηκε ότι θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες όπως πρόβλεψη πρόσθετων κονδυλίων για τη λειτουργία του, ενίσχυσή του με εκπαιδευτικούς κλπ και κατά την νέα σχολική χρονιά θα επαναλειτουργήσει το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Αριδαίας, ως παράρτημα του ΣΔΕ Γιαννιτσών, ώστε με τον τρόπο αυτό να αποκτήσει απολυτήριο τίτλο υποχρεωτικής εκπαίδευσης όποιος δεν κατέστη δυνατόν να τον αποκτήσει στο παρελθόν.
Στο τέλος προσφέρθηκαν εδέσματα από τους μαθητές του τομέα μαγειρικής του ΙΕΚ Αριδαίας.
Η Διευθύντρια του ΕΕΕΕΚ Γιαννιτσών Πολύνα Αλμπανίδου για την επίσκεψη του Υφυπουργού Παιδείας στο Άνυδρο στο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο, ανέφερε σχετικά, ότι “προσκεκλημένοι ήταν και οι Διευθυντές των 3 ΕΕΕΕΚ του νομού Πέλλας. Άκουσε τα προβλήματά μας με προσοχή, συζητήσαμε και αναλύσαμε ενδελεχώς τα προβλήματα του χώρου της Ειδικής Αγωγής. Ζεστός και καλοσυνάτος ο κύριος Μπαξεβανάκης δε μπήκε στη διαδικασία μεγάλων λόγων και δεσμεύσεων. Τον ευχαριστούμε για την πρόσκληση του”.