Χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις σε γενικές γραμμές, ολοκληρώθηκαν την Παρασκευή οι Πανελλήνιες Εξετάσεις 2022 για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων
οι οποίοι τώρα θα πρέπει να αναμένουν την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων το αργότερο μέχρι την Παρασκευή 24 Ιουνίου για να μπουν στην συνέχεια στον «αστερισμό του μηχανογραφικού» του οποίου η συμπλήρωση σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή Γιώργο Χατζητέγα είναι πρωτόγνωρη διαδικασία και απαιτεί μεγάλη προσοχή.
Ξεχωριστό στοιχείο των φετινών Πανελληνίων Εξετάσεωναποτέλεσε η δυσκολία των θεμάτων στα μαθηματικά και τα αρχαία που θα μειώσει τον μέσο όρο των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων, ενώ, όπως επαναλαμβάνει ο κ. Χατζητέγας η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, αναμένεται να οδηγήσει εκτός ΑΕΙ το 1/3 των υποψηφίων.
«Οι πανελλαδικές εξετάσεις ολοκληρώθηκαν ουσιαστικά χωρίς να υπάρξει κάποια αμφισβήτηση της αξιοπιστίας των θεμάτων και της επιστημονικής τους τεκμηρίωσης. Δεν υπήρξε κάτι που να αναστατώσει και να διχάσει την επιστημονική κοινότητα και τους καθηγητές, είτε τους υποψηφίους», αναφέρει ο εκπαιδευτικός και συνεχίζει: «Στο στοιχείο που ξεχώρισε φέτος, είναι ότι σε ορισμένα μαθήματα όπως για παράδειγμα στα μαθηματικά του θετικού και οικονομικού προσανατολισμού αλλά και στα αρχαία, τα θέματα κρίθηκαν αρκετά δυσκολότερα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές και προς στιγμήν δημιούργησαν μια σχετική αναστάτωση. Από κει και πέρα η θεματοδοσία των δύο τελευταίων διαγωνισμάτων ήταν ισορροπημένη πάντα με γνώμονα ότι απευθύνεται σε προετοιμασμένους υποψηφίους γιατί τα θέματα απλώνονται σε όλο το εύρος της ύλης και υπό αυτή την έννοια σαφέστατα οι πολύ καλές βαθμολογίες αφορούν υποψηφίους που είχαν μελετήσει».
Χαμηλότερες βαθμολογίες λόγω της δυσκολίας των μαθηματικών
Αναφερόμενος ο κ. Χατζητέγας στις εκτιμήσεις για τις επιδόσεις των υποψηφίων στα μαθηματικά όπου τα φετινά θέματα χαρακτηρίζονται ως δυσκολότερα από πέρσι σημειώνει:
«Εκτιμήσεις υπάρχουν προς στιγμήν μόνο αναφορικά με τα μαθηματικά στα οποία φαίνεται ότι η μέση επίδοση των υποψηφίων θα είναι κάπως χαμηλότερη σε σχέση με πέρσι και αυτό ισχύει και στον θετικό προσανατολισμό και στον προσανατολισμό οικονομίας και πληροφορικής. Ήταν δύσκολα τα θέματα φέτος και αυτό θα οδηγήσει σε χαμηλότερες βαθμολογίες. Πολλοί ισχυρίζονται ότι η μέση επίδοση ειδικά στο 4ο επιστημονικό πεδίο της Οικονομίας και Πληροφορικής, που ήταν πέρσι 6,9 πιθανόν φέτος να είναι και κάτω από το 6,5. Αυτό ισχύει και για τα παιδιά του 2ου επιστημονικού πεδίου Πολυτεχνεία, Φυσικομαθηματικές σχολές που θα παρατηρηθούν και οι περισσότερες κενές θέσεις, κυρίως σε σχολές της περιφέρειας, όπου πέρσι η μέση επίδοση δεν ήταν χαμηλή».
«Σε κάθε περίπτωση δεν θα είναι συγκρίσιμες οι περσινές βάσεις με τις φετινές για το λόγο ότι πέρσι ένας υποψήφιος είχε μία συγκεκριμένη βαθμολογική συγκομιδή και φέτος θα έχει πάρα πολλές διαφορετικές βαθμολογικές συγκομιδές σε επίπεδο μορίων. Άρα θα είναι μια χρονιά που δεν είναι συγκρίσιμη με την προηγούμενη. Έχει αλλάξει ο τρόπος προσμέτρησης των μαθημάτων και δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τι θα ανέβει ή θα κατέβει». «Εκείνο όμως που μπορούμε να πούμε ότι στα “ρετιρέ” (νομικές σχολές, ψυχολογίες για το 1ο επιστημονικό πεδίο, τα πολυτεχνειακά τμήματα κυρίως των μεγάλων αστικών κέντρων για το 2ο, οι ιατρικές για το 3ο και στο 4ο υπάρχουν πολλές επιλογές χωρίς πολύ υψηλές βαθμολογικές επιδόσεις) θα μπορούσε να δει κανένας μικρότερες βάσεις χωρίς αυτό να μεταφράζεται σε μικρότερο ανταγωνισμό».
«Δεν ήταν κακές οι φετινές εξετάσεις. Στα περισσότερα μαθήματα η διαβάθμιση των υποψηφίων σε όλες τις κλίμακες της βαθμολογίας επιτυγχάνεται. Επιπλέον, η περίοδος της αγωνίας θα είναι η μικρότερη καθώς, τα τελικά αποτελέσματα, για πρώτη φορά στην ιστορία των εξετάσεων θα γίνουν γνωστά τέλος Ιουλίου, καταλήγει ο κ. Χατζητέγας.
Στον «αστερισμό του μηχανογραφικού»
Έχοντας κλείσει αυτόν τον κύκλο για τα παιδιά των γενικών λυκείων γιατί τα παιδιά των ΕΠΑΛ συνεχίζουν τις εξετάσεις και την επόμενη εβδομάδα, στην συντριπτική τους πλειονότητα έχουν μπει ουσιαστικά πια, στον «αστερισμό του μηχανογραφικού».
«Θα περιμένουμε την έκδοση των αποτελεσμάτων η οποία έχει ημερομηνία το αργότερο, την Παρασκευή 24 Ιουνίου και από εκεί και πέρα θα αρχίσει με την ανακοίνωση των βαθμολογιών μια προσμέτρηση των μορίων όλων των υποψηφίων καθώς οι βαθμολογίες τους ανά μάθημα θα μεταφράζονται σε διαφορετική βαθμολογική συγκομιδή μορίων στις σχολές που έχουν επιλέξει διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα. Αυτός ο λογαριασμός θα γίνεται μέσα από ηλεκτρονικούς αλγόριθμους και δεν θα χρειάζεται να γίνεται με χαρτί και μολύβι». «Από εκεί και πέρα όμως θα αρχίσει ένας προβληματισμός, αναφορικά με την συμπλήρωση των μηχανογραφικών που είναι κάτι πρωτόγνωρο και σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει κανένας να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός, έτσι ώστε να τοποθετήσει σωστά τις επιλογές του. Εδώ βέβαια συνεχίζει να ισχύει η αρχή της φθίνουσας σειράς επιθυμίας και όχι η αρχή που λέει πόσα μόρια έχω και αυτά θα τα βάλω μπροστά. Συνεπώς, αυτό θα είναι το επόμενο στοίχημα».
«Ως μία γενική οδηγία για την συμπλήρωσή του είναι ότι οι υποψήφιοι θα πρέπει να συμβουλευτούν τους καθηγητές τους τους φροντιστές και να πάνε με συγκεκριμένη και προσεκτική συμβουλευτική στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Δεν πρέπει να παραλείψουν καμία σχολή κατά τη συμπλήρωση γιατί υπάρχουν νέα δεδομένα και πρέπει να συνεκτιμηθούν. Οι ΕΒΕ τέλος θα καθορίσουν και το ποιες σχολές μπορώ να δηλώσω στο μηχανογραφικό μου και ποιες όχι», αναφέρει ο κ. Χατζητέγας.
Εκτός ΑΕΙ το 1/3 των υποψηφίων λόγω ΕΒΕ
Η δεύτερη χρονιά εφαρμογής της ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, όπως εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, καθιερώνει ένα σύστημα το οποίο αφήνει έξω από την διαδικασία συμπλήρωσης μηχανογραφικού δελτίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση το 1/3 των μαθητών του Γενικού λυκείου.
«Σκεφτείτε ότι πρόπερσι το ποσοστό επιτυχίας στα Πανεπιστήμια για τους αποφοίτους του Γενικού λυκείου ήταν 87,5%, πέρσι κατήλθε στο 66%. Κάτι ανάλογο αναμένεται να συμβεί και φέτος και βεβαίως αφορά με έναν παρόμοιο τρόπο και το 50% των διαγωνιζομένων από τα Επαγγελματικά λύκεια στις πανελλαδικές εξετάσεις», αναφέρει και συνεχίζει: «Συνεπώς, δεν περιμένουμε κάποιες εντυπωσιακές μεταβολές σε ότι αφορά τον ανταγωνισμό, δεν θα γίνουν ξαφνικά πολύ πιο προσιτές ούτε οι νομικές ούτε οι ψυχολογίες, ούτε τα Πολυτεχνεία ή ιατρικές σχολές. Όμως υπάρχει ένας εξορθολογισμός καθώς ορισμένα μαθήματα στα οποία είναι δύσκολο να φθάσει κανένας στη βαθμολογική περιοχή 18-20 όπως για παράδειγμα η νεοελληνική γλώσσα ή λογοτεχνία, έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από το παρελθόν και αυτό αναμένεται να εξορθολογήσει κάπως τις πολύ υψηλές βαθμολογίες που είχαμε χωρίς όμως να αλλάζει την ουσία του ανταγωνισμού».
«Να σημειώσουμε επίσης ότι με βάση την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τα πάντα είναι δεδομένα, δεν έχουμε κάτι να φοβηθούμε ότι οι πιο χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων θα αφήσουν περισσότερο κόσμο εκτός σχολών. Ο αριθμός των εισακτέων δεν μεταβάλλεται. Η αλλαγή του ποσοστού επιτυχίας οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην καθιέρωση της ΕΒΕ που όπως είπαμε θα αφήσει κάποιους εκτός των ΑΕΙ και θα τους δώσει τη δυνατότητα της συμπλήρωσης μόνο του β΄μηχανογραφικού δελτίου που αφορά τα ΙΕΚ στα οποία καθένας θα κριθεί με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου».
«Οι μέσες επιδόσεις ανά μάθημα οι οποίες θα καθορίσουν ουσιαστικά και τις ΕΒΕ στις σχολές θα είναι γνωστές στις 24 Ιουνίου, τότε που θα ανακοινωθούν και οι βαθμολογίες των υποψηφίων», αναφέρει.