Σαφείς αναφορές στην εξορυκτική δραστηριότητα, προτάσεις για τη χρήση της γεωθερμίας και την προώθηση των βιολογικών καλλιεργειών, στόχους για τη μείωση της επικινδυνότητας των ΕΛΠΕ
λειτουργία αεροδρομίου στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας και ανάπτυξη μέσων σταθερής τροχιάς στη Θεσσαλονίκη, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το πλαίσιο προτάσεων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τον Χωροταξικό Σχεδιασμό της Περιφέρειας. Το Περιφερειακό Συμβούλιο έδωσε το “πράσινο φως” ώστε οι προτάσεις αυτές να σταλούν, στη συνέχεια, στο αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος, με στόχο την οριστικοποίηση των μελετών που έχουν εκπονηθεί και του αντίστοιχου Σχεδίου Υπουργικής Απόφασης. Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Σερρών, Γιάννη Μωυσιάδη, ο οποίος παρουσίασε τη σχετική εισήγηση, το νέο χωροταξικό θα καθορίσει την αναπτυξιακή διάσταση της Περιφέρειας τα επόμενα χρόνια και θα ρυθμίζει τις διάφορες δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν αλλά και ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος. Κεντρικό σημείο στις παρατηρήσεις της Περιφέρειας είναι το ζήτημα της εξορυκτικής δραστηριότητας καθώς επισημαίνεται ότι στο σχέδιο Υπουργικής Απόφασης δεν αναφέρεται σε ποιες περιοχές και έναντι ποιών άλλων επιλογών «προκρίνεται» η προσέλκυση συγκεκριμένων επενδύσεων. “Τίθενται θέματα συγκρούσεων χρήσεων γης και προτεραιοτήτων ανάπτυξης” ανέφερε ο κ. Μωυσιάδης και πρόσθεσε ότι “θα πρέπει: -να υπάρξει χαρτογραφική απεικόνιση των προστατευόμενων περιοχών ώστε να γίνει φανερή η γειτνίασή τους και η επικάλυψή τους με τους χώρους εξόρυξης, – η πρόκριση ή μη της εξόρυξης έναντι των υπόλοιπων χρήσεων γης να προκύπτει ως αποτέλεσμα οικονομικοτεχνικής διερεύνησης, αφού προηγουμένως διασφαλισθεί η προστασία του περιβάλλοντος και η υγεία των κατοίκων της περιοχής μέσω περιβαλλοντικής μελέτης -να προβλεφθεί η λειτουργία ανεξάρτητου φορέα ελέγχου για την παρακολούθηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των εξορυκτικών δραστηριοτήτων”. Εξάλλου, οι προτάσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αφορούν: -την ανάληψη δράσεων για τη μετεγκατάσταση από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη ιδρυμάτων και οργανισμών εθνικής εμβέλειας, -την απομείωση των υφιστάμενων παραμέτρων επικινδυνότητας εγκαταστάσεων όπως τα ΕΛΠΕ, -την ενιαία αντιμετώπιση των Περιφερειακών Ενοτήτων Πέλλας και Ημαθίας ως προς την χωρική οργάνωση της μεταποίησης καθώς διαθέτουν παρόμοια χαρακτηριστικά στην παραγωγική τους διάρθρωση, -την πρόβλεψη (για τις παραπάνω περιοχές) χωροθέτησης τελωνείου και σιδηροδρομικών/οδικών συνδέσεων με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, -τη διερεύνηση του ενδεχόμενου λειτουργίας αεροδρομίου στην Αλεξάνδρεια, -την ολοκλήρωση του βασικού Εθνικού οδικού δικτύου με έργα όπως ο άξονας 61 (Προμαχώνας – Σέρρες – Καβάλα) και ο κάθετος άξονας Νιγρίτα – Κόμβος Προφήτου, -την αναβάθμιση του λιμένα της Θεσσαλονίκης μέσω της διερεύνησης της προώθησης απευθείας σιδηροδρομικής του σύνδεσης με το βουλγαρικό ποτάμιο λιμένα Lom, με σκοπό τη συνδυασμένη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από και προς τη Δυτική Ευρώπη μέσω ποτάμιων μεταφορών, -την επαναχρησιμοποίηση νερού από βιολογικούς καθαρισμούς καθώς και την ανακύκλωση υδάτων, -την ένταξη παλιών στρατοπέδων της πόλης στο δίκτυο πρασίνου και πολιτισμού της περιοχής της Θεσσαλονίκης και -την ρητή αναφορά ανάπτυξης μέσων σταθερής τροχιάς. Έμφαση σε θέματα περιβάλλοντος έδωσε από την παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης ο Στέλιος Βαλιάνος. Ο Γιώργος Θεοδωρόπουλος από τη “Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα” τόνισε την ανάγκη επανεξέτασης τουλάχιστον των πιο προκλητικών “μνημονιακών” κατευθύνσεων του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης της Περιφέρειας. Το ερώτημα αν θα υλοποιηθεί αυτό το μεγαλόπνοο σχέδιο έθεσε ο Νίκος Χρυσομάλλης από την “Ελληνική Αυγή”. Από την παράταξη “Συμμετέχω” ο Δημήτρης Μούρνος τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει συντονισμός του χωρικού σχεδιασμού με το νέο ΕΣΠΑ και τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ο Γιάννης Ζιώγας από τη “Λαϊκή Συσπείρωση” εκτίμησε ότι στον χωροταξικό σχεδιασμό αποτυπώνεται η αντιλαϊκή πολιτική της άρχουσας τάξης, ενώ τη δημιουργία υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση του πολίτη ώστε να γνωρίζει πώς να κινηθεί στο νέο χωροταξικό πλαίσιο πρότεινε η Νιόβη Παυλίδου από τους “Πολίτες Μπροστά”. Γενικόλογες χαρακτήρισε τις προτάσεις ο Μιχάλης Τρεμόπουλος από την “Οικολογία Αλληλεγγύη”, ενώ ο Θανάσης Αγαπητός από την “Ανταρσία” έθεσε το ερώτημα αν μπορεί να υπάρξει διαφορετική πολιτική ανάπτυξης τη στιγμή που το “κεφάλαιο” επιβάλλει έναν συγκεκριμένο σχεδιασμό μέσα από τα μνημόνια.
«Πράσινο φως» για αεροδρόμιο Αλεξάνδρειας, από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας