Το έτος 1891, επί Οθωμανικής αυτοκρατορίας, ξεκίνησε η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Μοναστηρίου, μήκους 219 χιλιομέτρων
από τη γαλλική τεχνική εταιρία των Ανατολικών Σιδηροδρόµων με χρηματοδότηση της DeutscheBank.
Παρά τα μεγάλα τεχνικά προβλήματα και μέσα της εποχής εκείνης η γραμμή ολοκληρώθηκε μόλις σε τρία χρόνια, το 1894, με προβλέψεις ανάπτυξης και προέκτασής της έως την Αδριατική.
Σήμερα περίπου 120 χρόνια μετά, η ίδια γραμμή συνδέει σιδηροδρομικά τη Θεσσαλονίκη με τις περιφέρειες Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, ενώ στην Περιφερειακή ενότητα Πέλλας το τρένο φτάνει από την Θεσσαλονίκη στην Έδεσσα , αφού διανύσει ένα τόξο μήκους 112 χιλιομέτρων μέσω Βέροιας και Πλατέος.
Έτσι το πιο παραγωγικό και πυκνοκατοικημένο τμήμα του Ν. Πέλλας, ο κάμπος του νομού και η πόλη των Γιαννιτσών, βρίσκονται εκτός σιδηροδρομικού δικτύου .
Οι πολίτες της Π.Ε.Πέλλας ανέδειξαν την αναγκαιότητα υλοποίησης της «ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ Π.Ε.ΠΕΛΛΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΣΩ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ με επέκταση στην ΑΛΜΩΠΙΑ» μέσα από συντονισμένες δράσεις από τον Ιανουάριο του 2007 μέχρι σήμερα.
Όμως σήμερα 11 χρόνια μετά την ένταξη της σύνδεσης αυτής στην «ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» το Μάιο του 2008 και ένα χρόνο μετά τις δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού Α.Τσίπρα αλλά και του υπουργού Μεταφορών & Υποδομών στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση της Κεντρικής Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη (28/03/2018) η χρηματοδότηση της οριστικής μελέτης για τη σύνδεση αυτή –παρά τις κατά καιρούς υποσχέσεις και ανακοινώσεις παλινωδεί μεταξύ ΕΣΠΑ και CEF χωρίς μέχρι στιγμής κάποιο αποτέλεσμα.
Η «ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ Π.Ε.ΠΕΛΛΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΣΩ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ με επέκταση στην ΑΛΜΩΠΙΑ»
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ, ΓΙΑΤΙ:
• Θα διευκολύνει τις μετακινήσεις προσώπων -κυρίως εργαζόμενων- και τις μεταφορές εμπορευμάτων από και προς τη Θεσσαλονίκη τη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης όχι μόνο από την Περιφερειακή Ενότητα ΠΕΛΛΑΣ, αλλά και από τις αντίστοιχες ΦΛΩΡΙΝΑΣ και ΚΟΖΑΝΗΣ, σε χρόνο πολύ μικρότερο από αυτόν πουεπιτρέπει η υπάρχουσα σιδηροδρομική σύνδεση, με ασφάλεια και χρονική ακρίβεια ,περιορίζοντας τα τροχαία ατυχήματα.
• Σε συνδυασμό με το Μετρό της Θεσσαλονίκης και τον προαστιακό της Δυτικής Θεσσαλονίκης θα συμβάλλει σημαντικά στην κυκλοφοριακή ανακούφιση της πόλης και τη μείωση της ρύπανσης και της κατανάλωσης ενέργειας από το εισερχόμενο και εξερχόμενο μεταφορικό φορτίο.
• Θα αναδειχθούν σημαντικοί ιστορικοί και τουριστικοί προορισμοί όπως η γενέτειρα του Μ. Αλεξάνδρου η Πέλλα με το αντίστοιχο Μουσείο της, το χιονοδρομικό κέντρο του Καϊμάκτσαλαν, τα λουτρά Πόζαρ, κ.λ.π.
• Θα συμβάλει στην προαστικοποίηση πόλεων της Περιφέρειας και την αποκέντρωση του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της αλληλεπίδρασης και συμπληρωματικότητας.
• Θα αποτελέσει τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας για τη διασύνδεσή της με τα Δυτικά Βαλκάνια, συντομεύοντας έτσι κατά πολύ τη μετακίνηση επιβατικού και εμπορευματικού φορτίου προς το Ιόνιο την Αδριατική και τα δυτικά Βαλκάνια.
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ, ΓΙΑΤΙ :
• το πεδινό ανάγλυφο της περιοχής και η απουσία εμποδίων ελαχιστοποιούν το κόστος και το χρόνο κατασκευής.
Τα μεγάλα ανταποδοτικά οφέλη αυτής της σύνδεσης σε τοπικό, αλλά και υπερτοπικό επίπεδο δεν επιτρέπουν καμία ολιγωρία.
Είναι θέμα πολιτικής βούλησης να βρεθεί άμεσα το χρηματοδοτικό εργαλείο για την υλοποίηση σε πρώτη φάση της οριστικής μελέτης του έργου.
Είναι χρέος των υποψηφίων, αλλά και των αυτοδιοικητικών σχημάτων της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας για τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές του Μαΐου 2019 η προώθηση και διεκδίκηση της σύνδεσης αυτής.