Η Προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης-ΠΕ Πέλλας, μέσω Γιαννιτσών και τα νέα δεδομένα των αποφάσεων της ΕΕ
για την προτεραιότητα του σιδηρόδρομου στον τομέα των μεταφορών.
Με φόντο το «Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων 2021», την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής και τη στρατηγική για τη βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης πήραν αποφάσεις για τη σπουδαιότητα και τη προτεραιότητα του σιδηρόδρομου στον τομέα των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών.
Τον Μάιο του 2021 το «Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης» μετά από πρόσκληση της Πορτογαλικής Προεδρίας για την εξαγωγή συμπερασμάτων με θέμα «Οι σιδηρόδρομοι στην πρώτη γραμμή της βιώσιμης και έξυπνης κινητικότητας» μεταξύ άλλων επισημαίνει πως «Οι σιδηρόδρομοι παρέχουν χαμηλό αποτύπωμα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, χαμηλή χρήση γης και μεγάλο κύκλο ζωής του τροχαίου υλικού τους, ενώ παράλληλα μειώνουν τη συμφόρηση και βελτιώνουν την ποιότητα του αέρα στις αστικές περιοχές» .
Παράλληλα στο «Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021 σχετικά με την ασφάλεια και τη σηματοδότηση των σιδηροδρόμων» υπογραμμίζεται ότι: «οι σιδηρόδρομοι αποτελούν τον πλέον βιώσιμο και ενεργειακά αποδοτικό τρόπο επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, αλλά δεν αξιοποιούν ακόμη πλήρως τις δυνατότητές τους, παρά τις θετικές εξελίξεις στον τομέα, όπως η συνεχής αύξηση του όγκου των επιβατών και των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών».
Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται και οι σχετικές αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο χρονικό διάστημα 2019-2021.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο σιδηρόδρομος ευθύνεται μόλις για το 0,5% των εκπομπών CO2 που σχετίζονται με τις μεταφορές και πως η Ευρωπαϊκή Ένωση προσανατολίζεται στη μείωση της χρηματοδότησης για την κατασκευή οδικών αξόνων, προκρίνοντας άλλου είδους υποδομές, όπως ο σιδηρόδρομος, το Μετρό, τα αντιπλημμυρικά έργα, τα logistics, η διασύνδεση λιμένων με το τρένο και άλλες αντίστοιχες δράσεις.
Είναι η ώρα της δικαίωσης των εδώ και 15 χρόνια θέσεων της ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ Ν.ΠΕΛΛΑΣ που υποστήριζαν την « ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΠΕΛΛΑΣ ΜΕΣΩ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ» με τα πολλαπλά ανταποδοτικά οφέλη σε τοπικό διαπεριφερειακό και εθνικό επίπεδο και βέβαια τη σημασία της για την αντιμετώπιση της ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ.
Η υπάρχουσα σιδηροδρομική σύνδεση Έδεσσας- Βέροιας -Θεσσαλονίκης που κατασκευάσθηκε από τους Οθωμανούς πριν από 130 χρόνια ,πρωτοποριακή για την εποχή της, αφήνει εκτός σιδηροδρομικής σύνδεσης το πιο παραγωγικό και πυκνοκατοικημένο κομμάτι της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας.
Η «ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ Π.Ε.ΠΕΛΛΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΣΩ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ με επέκταση στην ΑΛΜΩΠΙΑ»
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ, ΓΙΑΤΙ:
•Θα διευκολύνει τις μετακινήσεις προσώπων -κυρίως εργαζόμενων-και τις μεταφορές εμπορευμάτων από και προς τη Θεσσαλονίκη τη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης όχι μόνο από την Περιφερειακή Ενότητα ΠΕΛΛΑΣ, αλλά και από τις αντίστοιχες της ΦΛΩΡΙΝΑΣ και ΚΟΖΑΝΗΣ, σε χρόνο πολύ μικρότερο από αυτόν που επιτρέπει η υπάρχουσα σιδηροδρομική σύνδεση, με ασφάλεια και χρονική ακρίβεια, περιορίζοντας τα τροχαία ατυχήματα.
•Σε συνδυασμό με το Μετρό της Θεσσαλονίκης και τον προαστιακό της Δυτικής Θεσσαλονίκης θα συμβάλλει σημαντικά στην κυκλοφοριακή ανακούφιση της πόλης, τη μείωση της ρύπανσης και της κατανάλωσης ενέργειας από το εισερχόμενο και εξερχόμενο μεταφορικό μεταφορικό φορτίο και στη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
•Θα αναδειχθούν σημαντικοί ιστορικοί και τουριστικοί προορισμοί όπως η γενέτειρα του Μ. Αλεξάνδρου η Πέλλα με το αντίστοιχο Μουσείο της, το χιονοδρομικό κέντρο του Καΐμάκτσαλαν, τα λουτρά Πόζαρ , κ.λ.π.
•Θα συμβάλει στην προαστικοποίηση πόλεων της Περιφέρειας και την αποκέντρωση του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της αλληλεπίδρασης και συμπληρωματικότητας.
•Θα αποτελέσει τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας για τη διασύνδεσή της με τα Δυτικά Βαλκάνια, συντομεύοντας έτσι κατά πολύ τη μετακίνηση επιβατικού και εμπορευματικού φορτίου προς το Ιόνιο την Αδριατική και τα Δυτικά Βαλκάνια.
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ, ΓΙΑΤΙ: το πεδινό ανάγλυφο της περιοχής και η απουσία εμποδίων ελαχιστοποιούν το κόστος και το χρόνο κατασκευής.
Στο πακέτο διαγωνισμών των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που αναμένεται δημοσιοποιηθεί τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου από την ΕΡΓΟΣΕ, η «ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ Π.Ε.ΠΕΛΛΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΣΩ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ με επέκταση στην ΑΛΜΩΠΙΑ» δεν υπάρχει.
Τα αίτια για αυτό δεν μπορούν να αποδοθούν μόνο στην αυτοκινητοκεντρική τάση που επικρατεί ευρύτερα στη χώρα και την έλλειψη σιδηροδρομικής παιδείας γενικά.
Από το κυβερνητικό στρατόπεδο με εξαίρεση την ένταξη της σύνδεσης αυτής στην «ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» το Μάιο του 2008 επί υπουργού μεταφορών Μ.Λιάπη δεν υπήρξε όλα τα επόμενα χρόνια καμία πρωτοβουλία η ενδιαφέρον τόσο σε επίπεδο υπουργών όσο και από μεριάς των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων και των προσκείμενων στη Ν.Δ. αυτοδιοικητικών παραγόντων.
Από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης παρά τις παρεμβάσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Θ. Τζάκρη και Γ. Σηφάκη, τις δεσμεύσεις του τότε Πρωθυπουργού Α. Τσίπρα αλλά και του τότε υπουργού Μεταφορών & Υποδομών Χ. Σπίρτζη στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση της Κεντρικής Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη (28/03/2018) φάνηκε πως τελικά δεν υπήρξε η απαιτούμενη πολιτική βούληση για την υλοποίηση του έργου.
Μεγάλες είναι και οι ευθύνες των αιρετών της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού που στην πλειοψηφία τους ήταν αδιάφοροι με εξαίρεση την αποδοχή των ψηφισμάτων που εγκρίθηκαν από τα δημοτικά συμβούλια της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας μετά από εισηγήσεις της “ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ Π.Ε.ΠΕΛΛΑΣ” .
Απούσα και η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και η Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας .
Χωρίς σε καμιά περίπτωση να υποτιμούμε τη σημασία του εκσυγχρονισμού και του οδικού δικτύου θα πρέπει να επισημάνουμε πως στο χρονικό διάστημα από τη σύσκεψη της 25ης Οκτωβρίου 2019 στην έδρα της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας, για το οδικό δίκτυο, μέχρι σήμερα το ζήτημα της ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-Π.Ε.ΠΕΛΛΑΣ-ΜΕΣΩ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ αγνοήθηκε και απαξιώθηκε πλήρως τόσο από τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες και τοπικούς φορείς όσο και από τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους του κυβερνώντος κόμματος.
Η υποτιθέμενη σύσκεψη για την «ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ Π.Ε.ΠΕΛΛΑΣΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΣΩ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ», που ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Δάνης Τζαμτζής είχε υποσχεθεί πως θα γίνει άμεσα, δεν έγινε ποτέ, παρ’ ότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της σύνδεσης ενώ αντίστοιχη αδιαφορία επέδειξε και ο Περιφερειάρχης Κ.Μακεδονίας Α.Τζιτζικώστας.
Από την άλλη μεριά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ξεπουλήθηκε το 2017 αντί πινακίου φακής στους Ιταλούς, με πρόσχημα «την ενίσχυση της προσπάθειας μείωσης των άσκοπων μετακινήσεων» λόγω COVID-19 από το Μάρτιο του 2020 μείωσε τα δρομολόγια της γραμμής ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΒΕΡΟΙΑ -ΕΔΕΣΣΑ (και αντίστροφα) από 3 που ήταν πριν την πανδημία σε 1 μέχρι πρόσφατα παρά τη σταδιακή άρση των μέτρων ενώ παλαιότερα ήταν 10-11 την ημέρα.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αφ’ ενός μεν τον συνωστισμό των επιβατών στους συρμούς λόγω μη τήρησης στην πράξη του μέτρου για πληρότητα 65% και τον αυξημένο κίνδυνο μετάδοσης του κορονοϊού και αφ’ ετέρου τη στροφή προς άλλα ιδιωτικά μέσα μαζικής μεταφοράς και το Ι.Χ.
Να σημειωθεί ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδοτείται αδρά από το ελληνικό κράτος κάθε χρόνο με 50 εκατ. ευρώ για 5 χρόνια για την κάλυψη των «άγονων» γραμμών, που αποφάσισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ το 2017, έχοντας εισπράξει, ως τώρα, συνολικό ποσό πολλαπλάσιο αυτού το οποίο πληρώθηκε για την εξαγορά της ενώ η επιδότησή της με απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ επεκτάθηκε για άλλα 10 χρόνια. Στα ποσά αυτά θα πρέπει να προτεθεί η έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 7.986.972,00 ευρώ ως αποζημίωση για την απαγόρευση πλήρωσης του συνόλου των διαθέσιμων θέσεων των επιβατών λόγω covid -19 μόνο για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Το κερασάκι στην τούρτα της απαξίωσης του σιδηρόδρομου έβαλε ο ΟΣΕ με την πρόθεσή του να καταργήσει τον ήδη υποβαθμισμένο Σιδηροδρομικό Σταθμό Έδεσσας που μετράει την ύπαρξή του σε βάθος σχεδόν 130 χρόνων.
Η απόφαση αυτή αναδεικνύει την αθλιότητα και τον παραλογισμό της ιδιωτικοποίησης της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενώ αυτή χρησιμοποιεί τις υποδομές του ΟΣΕ. Το αποτέλεσμα αυτού του δυϊσμού ιδιοκτησίας και αρμοδιοτήτων μεταξύ ΟΣΕ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ το πληρώνει ο πολίτης.
Η Επιστολή προς τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, την πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής
Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και τους διευθύνοντες συμβούλους των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rail Cargo που απέστειλε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), διαμαρτυρόμενη για την υποβάθμιση και ερημοποίηση της υποδομής στη διαδρομή Πλατύ-Φλώρινα προβάλλει τους κινδύνους που εγκυμονούν για την ασφάλεια των δρομολογίων όπως για παράδειγμα με την κατάργηση του σύρτη ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Έδεσσας.
Καλούμε:
Τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Αχ. Καραμανλή
-να μεριμνήσει για την επαναφορά των κομμένων δρομολογίων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και για την πύκνωσή τους, στη βάση του Μνημονίου Συνεργασίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου με την εκτέλεση των λεγόμενων υπηρεσιών ΥΔΥ (Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας).
-να συνδράμει στην υλοποίηση της «ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ Π.Ε.ΠΕΛΛΑΣΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΣΩ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ».
Τους κοινοβουλευτικούς και αυτοδιοικητικούς εκπροσώπους και τους φορείς της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας
-να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την προώθηση του σιδηρόδρομου «στην πρώτη γραμμή της βιώσιμης και έξυπνης κινητικότητας» και την προσπάθεια υλοποίησης της «ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ Π.Ε.ΠΕΛΛΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΜΕΣΩ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ».
Τα επιτελεία του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ
-για την εξεύρεση του κατάλληλου χρηματοδοτικού εργαλείου υλοποίησης του παραπάνω έργου στο πλαίσιο της εφαρμογής της Πράσινης Συμφωνίας.
-το άμεσο σταμάτημα των καταργήσεων σιδηροδρομικών σταθμών και τη στελέχωσή τους με επαρκές προσωπικό.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ Ν.ΠΕΛΛΑΣ