Πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του Κέντρου Επισκεπτών Πέλλας στη Δημοτική Κοινότητα Πέλλας, το απόγευμα της Τετάρτης 19 Δεκεμβρίου 2018
Σκοπός του Κέντρου είναι να προσφέρει στον επισκέπτη τουριστική πληροφορία και τη δυνατότητα να κατανοήσει την Πέλλα προκειμένου να οργανώσει μια ολοκληρωμένη περιήγηση. Με επίκεντρο τις αρχαιότητες η Πέλλα έχει να διηγηθεί πολλές ιστορίες και να προτείνει ταξιδιωτικές διαδρομές.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με τον Αγιασμό που τέλεσε ο Σεβασμιότατος κ.κ. Ιωήλ.
Ακολούθησε ο χαιρετισμός του Δημάρχου Πέλλας Γρηγόρη Στάμκου, ο οποίος με αφορμή το Μακεδονικό, αναφέρθηκε στη συστηματική διαστρέβλωση της ιστορίας που οδηγεί στην κατασκευή ενός ψευδούς μακεδονικού έθνους και μιας ανύπαρκτης μακεδονικής γλώσσας.
Στη συνέχεια την εκδήλωση χαιρέτισε η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πέλλας Ελισάβετ Τσιγαρίδα η οποία αναφέρθηκε στους αρχαιολογικούς χώρους, το μουσείο Πέλλας και το σημαντικό ρόλο τους στην πολιτιστική και τουριστική ενδυνάμωση της περιοχής. Τέλος, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας ανέπτυξε το θέμα των τουριστικών δυνατοτήτων της Μακεδονίας δομημένων πάνω σε μία στρατηγική για επισκεψιμότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ακολούθησε η περιήγηση στο Κέντρο και η ξενάγηση στους χώρους και τη λειτουργία τους.
Η ομιλία του δημάρχου Πέλλας:
«Καλωσορίσατε στο ιστορικό κέντρο της Μακεδονίας, στην Πέλλα, καλωσορίσατε σ’αυτόν τον ωραίο τόπο και σ’αυτό το σεμνό κέντρο επισκεπτών που φτιάξαμε και εγκαινιάζουμε σήμερα.
Από το φωτογραφικό υλικό που υπάρχει στην έκθεση, μου έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση δύο φωτογραφίες.
Όπως πληροφορήθηκα, είναι από τις αρχές του 20ου αιώνα, ίσως οι παλιότερες φωτογραφικές αποτυπώσεις της Πέλλας και βρίσκονται στο Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Σε αυτές λοιπόν, η Πέλλα είναι ένα μικρό χωριό που οι κάτοικοι είναι φτωχοί και ρακένδυτοι, προφανώς κολίγοι στο τσιφλίκι της περιοχής. Πραγματικά, πόση φτώχεια, πόση δυστυχία και πόσους πολέμους έχει περάσει αυτός ο τόπος. Και τι αγώνας απαιτήθηκε για να πάμε μπροστά. Από εκείνες τις εικόνες μέχρι σήμερα, έχουν αλλάξει πολλά, έχουν μεσολαβήσει πολλά αλλά και έχουν προηγηθεί προσπάθειες ανθρώπων.
Τα εγκαίνια λοιπόν, αυτού του χώρου, πέρα από την τελετή, είναι η διαπίστωση του οράματος για την ανάπτυξη της Πέλλας, αυτού που στήθηκε από ανθρώπους πριν από εμάς, αυτού που θα συνεχισθεί από τις επόμενες γενιές.
Εδώ είμαστε πράγματι στο κέντρο της ιστορίας, αρχαίας και σύγχρονης.
Μπορεί να μην το καταλαβαίνουμε πάντα,
ή να μη βλέπουμε πάντα τη σημασία του, αλλά, ναι, εδώ είμαστε στο κέντρο των γεγονότων.
Κι αν σας φαίνεται λιγάκι υπερβολικό αυτό που λέω, εγώ, ο δήμαρχος ενός μικρού τόπου, επιτρέψτε μου να σας πω γιατί πρέπει να είμαστε όλοι λίγο πιο προσεκτικοί, γιατί πρέπει να ακούμε και τους ψιθύρους ακόμα των γεγονότων.
Πρώτα από όλα, η ιστορία συμβαίνει χωρίς ανακοινώσεις στα μεγάφωνα, χωρίς να μας ενημερώνει με sms.
Έτσι πήγαμε στους παγκόσμιους πολέμους
Έτσι μας έμεινε η καταστροφή της Σμύρνης χωρίς να πολυκαταλάβουμε πως φτάσαμε εκεί
Έτσι συρθήκαμε σε έναν καταστροφικό εμφύλιο πόλεμο ενώ όλοι οι υπόλοιποι ξανάφτιαχναν τις κοινωνίες τους
Έτσι χάσαμε και την Κύπρο, Έτσι βρεθήκαμε στην Ευρώπη χωρίς ευρωπαϊκή νοοτροπία
Έτσι είδαμε χρήμα και πήραμε ψηλά τον αμανέ και υποφέρουμε τώρα από το μεγαλύτερο δημόσιο χρέος όλων των εποχών…
Και τότε και τώρα, η ιστορία συμβαίνει ενώ εμείς τσακωνόμαστε για το ποιός είναι ο πιο πατριώτης, ο πιο τίμιος, ο πιο φίλος του λαού.
Έτσι κάναμε πάντα. Αριστοκρατικοί και δημοκρατικοί, πράσινοι και βένετοι, βενιζελικοί και βασιλικοί, δεξιοί και αριστεροί…
Και στο μεταξύ κάνουμε το ένα λάθος μετά το άλλο.
Δείτε το πιο πρόσφατο!
Η κατάπτυστη και άθλια συμφωνία των Πρεσπών μέσω της οποίας αναγνωρίζουμε μακεδονική εθνότητα και μακεδονική γλώσσα στους Σκοπιανούς γείτονές μας.
Ναι, η ελληνική κυβέρνηση δεν το λέει ακριβώς έτσι, αλλά αυτό επιχειρεί να κάνει.
Ακούστε ποιο θα είναι το αποτέλεσμα στο μυαλό κάθε ξένου σήμερα και κάθε νέου, ακόμα και έλληνα, αύριο…
Τι γλώσσα μιλάμε οι εδώ μακεδόνες; Ελληνικά.
Τι γλώσσα μιλάνε οι κάτοικοι της Βόρειας Μακεδονίας; Μακεδονικά.
Ποιοι είναι επομένως οι πιο αυθεντικοί, ποιοι είναι οι αληθινοί μακεδόνες;
Μα προφανώς εκείνοι!
Και ποιά είναι η εθνικότητά τους; Πως λέγεται το έθνος τους; Μακεδονία, λένε εκείνοι, Μακεδονία λένε και οι δύο τελευταίοι υπουργοί εξωτερικών της Ελλάδας. Μακεδόνας, λοιπόν, ο Σκοπιανός, όπως Βρετανός ο πολίτης του Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτό δεν συμφωνήθηκε στις Πρέσπες;
Αυτό δεν ετοιμάζονται να κυρώσουν στην Ελληνική βουλή;
Είναι λάθος, είναι ψέμα, είναι ανιστόρητη βλακεία αλλά… να που ζούμε με αυτή την κατάσταση κοντά εβδομήντα χρόνια, και κάτι έπρεπε να κάνουμε για να το λύσουμε.
Για να πάει η περιοχή μπροστά, για την ευρωπαϊκή προοπτική, για να ησυχάσουν τα Βαλκάνια μέσα από την πρόοδο και την ειρήνη.
Αυτό δεν μας λένε; Για αυτό δεν γίνεται ο συμβιβασμός;
Για αυτόν το ίδιο λόγο δεν ανεχόμαστε τους Τούρκους ξεναγούς να περιγράφουν την Έφεσο και τα παράλια της Μικράς Ασίας ως αρχαίο πολιτισμό της Ανατολίας;
Γι αυτό δεν κάναμε τα στραβά μάτια στον Αττίλα και τους επιγόνους του στην Κύπρο;
Για την ειρήνη και τη συνεργασία των λαών, έτσι δεν είναι;
Γιατί να μην κάνουμε το ίδιο και με τους βόρειους γείτονές μας;
Μα, είναι δυνατόν, είναι άσχετοι;
Αγαπητοί μου φίλοι και φίλες, μπορεί και να ήταν ευγενές και πολιτισμένο να προωθούμε την ευρωπαϊκή προοπτική των γειτόνων, αλλά τι έγινε στο μεταξύ;
Πείτε μου, τί έγινε στο μεταξύ;
Στην Τουρκία ξανάνοιξαν τα θρησκευτικά σχολεία του ισλάμ, η πολεμική της δύναμη πολλαπλασιάστηκε και επεμβαίνει εντός και εκτός ατιμώρητα… και τώρα, αυτή η Τουρκία, της δήθεν ευρωπαϊκής προοπτικής και των παχυλών ευρωπαϊκών βοηθημάτων, μας κάνει μαθήματα ιστορίας.
Έχουμε να κάνουμε με άλλους πολιτισμούς, αγαπητοί μου. Τεράστια, κακόγουστα παλάτια και αγάλματα, απειλές για φανταστικούς κινδύνους και εθνικιστικές μεγαλοστομίες που παρασέρνουν τις αμόρφωτες μάζες… αυτούς έχουμε για γείτονες. Να το συνειδητοποιήσουμε. Να το κρατάμε στο μυαλό μας όταν κάνουμε τους υπολογισμούς μας, όταν χαράζουμε τις πολιτικές μας εντός και εκτός συνόρων. Όσο τους θρέφουμε με την ανοχή μας τόσο θεριεύει η απερισκεψία τους.
Τώρα που θα βγείτε ξαναρίξτε μια ματιά στο άγαλμα του έφιππου Μεγαλέξανδρου. Δείτε την κλίμακα. Ανθρώπινη. Σεμνή. Με μέτρο. Συγκρίνετέ τη με τους κακόγουστους αδριάντες των γειτόνων. Θα καταλάβετε τη διαφορά αμέσως. Αυτή είναι η κατεύθυνση του δικού μας πολιτισμού. Σεμνή, φιλόκαλη, χωρίς φτήνια, χωρίς υπερβολή. Θυμάστε που στην αρχή σας καλωσόρισα σ’αυτό το σεμνό κέντρο επισκεπτών;
Το Κέντρο Επισκεπτών Πέλλας που εγκαινιάζουμε σήμερα είναι μέρος της προσπάθειας μας να χτίσουμε και να αναδείξουμε ένα τουριστικό τόπο που μπορεί να είναι σεμνός αλλά ανταποκρίνεται ουσιαστικά και με ιστορική ακρίβεια στην ιστορική και πολιτιστική διάσταση του ονόματός του. Η Πέλλα δεν έχει τουριστική παράδοση, όπως άλλες γειτονικές θέσεις, ούτε ευνοήθηκε από το φυσικό τοπίο. Εκείνες οι δύο φωτογραφίες του 20ου αιώνα με το φτωχό χωριό και τους φτωχούς ανθρώπους δηλώνουν αυτήν ακριβώς την αλήθεια.
Χωρίς προϋπάρχουσα δομή και συνθήκες, οικοδομούμε βήμα βήμα την Πέλλα του επισκέπτη οργανώνοντας μια πλήρη τουριστική πρόταση που θα δομείται γύρω από την ελληνικότητα και την ιστορικότητα της Πέλλας και της Μακεδονίας.
Ευχαριστώ θερμά όλους όσοι συμμετείχαν στην οργάνωση αυτού του χώρου, τη συνεργάτιδα μου κ. Τριανταφυλλίδου Μαρία, τον συνεργάτη μου, Πρόεδρο της Πέλλας Βασίλη Στεργιούλα, τον κ. Χρυσοστομάκη Γιώργο για την εθελοντική εργασία του και όλους τους συνεργάτες και υπαλλήλους που κατέθεσαν την αγωνία τους για την οργάνωση του Κέντρου Επισκεπτών Πέλλας.
Καλώς ήρθατε στην Μακεδονία.
Καλώς ήρθατε στην Πέλλα.
Να περάσετε όμορφα.
Και να το πείτε και στα παιδιά σας, να έρθουν, να μαθαίνουν.
Σας ευχαριστώ»!