Η πρώτη αναλυτική παρουσίαση μιας ανάγλυφης ζωφόρου, πιθανότατα από τη βάση του γνωστού, γιγαντιαίου αγάλματος του Λέοντα, ήταν ίσως η πιο εντυπωσιακή αποκάλυψη που έγινε την Παρασκευή, σχετικά με τον πολυσυζητημένο Τύμβο της Αμφίπολης
Απεικονίζεται πολεμιστής που ηγείται νεκρικής πομπής, φέρει χαρακτηριστική μακεδονική εξάρτυση και τα όπλα του νεκρού.
Η έκπληξη όμως από τον Μακεδονικό τάφο της Αμφίπολης δεν ήταν τόσο τα νέα ευρήματα με επίκεντρο την ανάγλυφη μορφή ενός στρατιώτη που αποδίδεται στον Μέγα Αλέξανδρο να φέρει τα όπλα του αγαπημένου του συντρόφου Ηφαιστίωνα.
Η συγκεκριμένη μορφή κρατάει ασπίδα που φέρει πάνω την αιχμή του δόρατος-πιθανότατα μακεδονική σάρισα- και κράνος. Διακρίνεται το κεφάλι ενός αλόγου και στην απόληξη του κράνους, ένα φίδι (Δίας με τη μορφή φιδιού) ενώ η στήλη με φίδι που σκαρφαλώνει σε δένδρο πιθανολογείται ότι προέρχεται από την κιβωτιόσχημη θήκη.
Το σωζόμενο μέλος ύψους 1,60 μ , σύμφωνα με εκτιμήσεις αποτελούσε τμήμα ζωφόρου –υπολογίζεται ότι έφτανε τα 2,70 μ – που στόλιζε τις μετωπικές πλευρές του βάθρου του Λέοντος στην κορυφή του τύμβου. Η μορφή, σύμφωνα με τον κ. Κόρσο, ταυτίζεται με αυτή του Μ. Αλεξάνδρου ο οποίος φέρει τον υπερμεγέθη οπλισμό του εφηρωισμένου φίλου και συμπολεμιστή του Ηφαιστίωνα «μια αρχετυπική ιδέα ενός ήρωα φέροντος τον οπλισμό ενός άλλου, όπως ο Πάτροκλος του Αχιλλέα». Συσχετίζει μάλιστα τη μορφή με κεφαλές που βρίσκονται σε μουσεία του εξωτερικού και την παράσταση της νεκρικής πομπής με αντίγραφό του- ένα «αναθηματικό ανάγλυφο χλαμυδοφόρου νέου της Πέλλας (βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης) αφιερωμένο, σύμφωνα με την επιγραφή του, από τον Διογένη στον ήρωα Ηφαιστίωνα.
Ούτε ο ξυλάνθρακας σε επίχωση που χρονολογεί την κατασκευή στο δεύτερο μισό του 4ου αιώνα. Ήταν ο ουσιαστικός διάλογος με επιστημονικά επιχειρήματα, αντιπαραθέσεις και αμφισβητήσεις που πυροδότησαν οι νέες ερμηνείες στις εννέα ανακοινώσεις της ανασκαφικής ομάδας για το ταφικό μνημείο, πρώτη φορά από τη σπουδαία ανακάλυψη σε αρχαιολογική συνάντηση για τη Μακεδονία και τη Θράκη.
Σύμφωνα με την εκτίμηση των ειδικών επί της αρχαιοελληνικής γλυπτικής, η μορφή του πολεμιστή μοιάζει με άλλες σωζόμενες παραστάσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αυτό είναι σημαντικό, όχι τόσο για την ταύτιση της παράστασης ή όχι με τον θρυλικό Μακεδόνα βασιλέα, αλλά κυρίως επειδή η όλη τεχνοτροπία του αναγλύφου συνάδει με την χρονολόγηση του μνημείου στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα, όπως εξ αρχής υποστήριζε η ανασκαφέας κυρία Κατερίνα Περιστέρη.
Η αποκάλυψη της ζωφόρου έγινε στο πλαίσιο της 29ης επιστημονικής συνάντησης για τις αρχαιολογικές ανασκαφές στη Μακεδονία και τη Θράκη. Με το εύρημα της ζωφόρου, τουλάχιστον κατά τους ανασκαφείς, επιβεβαιώθηκε η σχέση του Τύμβου απευθείας με τον Μέγα Αλέξανδρο. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την τελευταία ερμηνεία που έχει προτείνει πριν από μερικούς μήνες ο αρχιτέκτων κ. Μιχάλης Λεφαντζής, στο μεγαλοπρεπές ταφικό μνημείο είχε ταφεί ο αδελφικός φίλος του Μεγάλου Αλεξάνδρου και στενός συμπολεμιστής του, Ηφαιστίων.
Εκτός της μορφής του πολεμιστή, παρουσιάστηκαν παραστάσεις με γλυπτές απεικονίσεις ενός αλόγου, καθώς και μίας συκιάς με ένα φίδι τυλιγμένο στον κορμό της. Ο κ. Αντόνιο Κόρσο συνέκρινε, για εποπτικούς λόγους, το εύρημα της ζωφόρου με το κεφάλι νεαρού ανδρός που απεικονίζει τον Ηφαιστίωνα, εκτίθεται στο μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι και προέρχεται από την Αμφίπολη.
Τα νέα ευρήματα της Αμφίπολης συνδέουν απευθείας το μνημείο με τον Μέγα Αλέξανδρο