Monday, 30 December, 2024

Τεχνική μελέτη για την προαστιακή σύνδεση Έδεσσας – Θεσσαλονίκης μέσω Γιαννιτσών από τον ΟΣΕ

Επίσκεψη κλιμακίου του ΟΣΕ με επικεφαλής τον Δ/ντα Σύμβουλο του Οργανισμού και κλιμακίου της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ σε Έδεσσα και Σκύδρα

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η επίσκεψη που πραγματοποίησαν σήμερα Δευτέρα 3 Οκτωβρίου στην Πέλλα, κατόπιν πρόσκλησης της Υφυπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και βουλευτή Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ Θ. Τζάκρη, κλιμάκιο του ΟΣΕ με επικεφαλής τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Οργανισμού Κ. Πετράκη, απαρτιζόμενο επίσης από τον Διευθυντή Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Γρηγόρη Σαμπατακάκη, τον τοπογράφο Σπύρο Παπανδρεάδη, την προϊσταμένη του τοπικού κλιμακίου Σοφία Σταφυλίδου και την προϊσταμένη Βορείου Ελλάδος Χρύσα Νομικού, καθώς επίσης και αντιπροσωπεία της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ αποτελούμενη από τον Διευθυντή Λειτουργίας και Τεχνικών Έργων ΒΙΠΕ Γιώργο Κουταβά, τον Διευθυντή Έργου Παναγή Κύρτση και τον Υπεύθυνο Τομέα Βορείου Ελλάδος Μάνο Τσουρδαλάκη.

tzakriedessa

Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε προκειμένου να εξεταστούν οι δυνατότητες αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου και των υποδομών του Νομού Πέλλας, αλλά και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων δικτύων.

Πιο συγκεκριμένα, το πρωί πραγματοποιήθηκε από κοινού επίσκεψη της κ. Τζάκρη, του Δημάρχου Έδεσσας Δ. Γιάννου, του κλιμακίου του ΟΣΕ, με τη συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων, καθώς και του Αντιδημάρχου Κοζάνης κ. Δεσποτίδη, στις εγκαταστάσεις του σιδηροδρομικού σταθμού Έδεσσας, όπου εξετάστηκε το ζήτημα της αξιοποίησης του σταθμού. Όπως ανέφερε η κ. Τζάκρη κατά την διάρκεια της επίσκεψης, ο  σταθμός,  όντας τοπόσημο της πόλης, αν  ενισχυθεί με τη δυνατότητα απόκτησης χρήσεων που θα τον αναβαθμίσουν, εντάσσοντάς τον λειτουργικά και παραγωγικά στην ευρύτερη περιοχή μέσα από ένα ολοκληρωμένο χωρικό σχεδιασμό, θα μπορέσει να καταστεί ένας δυναμικός αστικός πόλος. Η στρατηγική της αστικής βιώσιμης ανάπτυξης απαιτεί αξιολόγηση των αστικών συντελεστών που συνδέουν το παρελθόν με το μέλλον και αποτελούν στοιχεία της ταυτότητας της πόλης με  κοινωνικό ρόλο.

Στο πλαίσιο αυτό αποφασίσθηκε η υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Έδεσσας και του ΟΣΕ βάσει της οποίας θα παραχωρηθούν στον Δήμο από τον ΟΣΕ όλα τα ακίνητα, καθώς και ο περιβάλλον χώρος του σιδηροδρομικού σταθμού Έδεσσας ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, στην ζώνη από τον σιδηροδρομικό κόμβο προς Κλεισοχώρι μέχρι τον Ιερό Ναό Αγίων Πάντων, που δεν εξυπηρετούν την λειτουργία της υφιστάμενης γραμμής και τον σταθμό, ώστε, αφού μελετηθούν με την συνδρομή των μηχανικών του ΟΣΕ προς την κατεύθυνση της ανάδειξης του χώρου προς τουριστική, πολιτιστική και αθλητική χρήση (δημιουργία πεζοδρόμου, σιδηροδρομικού μουσείου που αναδεικνύει την ιστορικότητα του σταθμού, ποδηλατοδρομίου, γηπέδων τένις και μπάσκετ, ανάδειξη κήπων, φωτισμός υφιστάμενων κτηρίων κλπ) να ενταχθεί στο πρόγραμμα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση για τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη στους Δήμους εκτός Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, στο οποίο έχει ήδη ενταχθεί ο Δήμος Έδεσσας.

Ο Δήμος Κοζάνης έχει ήδη ολοκληρώσει τις προμελέτες για την ένταξη στο αντίστοιχο πρόγραμμα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας κατόπιν προγραμματικής συμφωνίας με τον ΟΣΕ και κατ’ αυτή την έννοια αποτελεί τον πιλότο για τις αντίστοιχες δράσεις, εμπειρία που μετέφερε κατά την διάρκεια της επίσκεψης ο αντιδήμαρχος Κοζάνης κ. Δεσποτίδης.

Στις 12:00 το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε επίσκεψη του κλιμακίου στις εγκαταστάσεις του σιδηροδρομικού σταθμού της Σκύδρας, το οποίο υποδέχτηκε η Δήμαρχος Σκύδρας κ. Κατερίνα Ιγνατιάδου, όπου εξετάστηκε επίσης το ζήτημα της αξιοποίησης του σταθμού, η οποία, μελετώντας τις ανάγκες και τις προοπτικές της πόλης της Σκύδρας, μπορεί να τον καταστήσει κινητήριο μοχλό αστικής αναγέννησης. Στην ίδια λογική θα  υπογραφεί και στην περίπτωση της Σκύδρας προγραμματική σύμβαση μεταξύ του ΟΣΕ και του Δήμου Σκύδρας βάσει της οποίας θα παραχωρηθούν στον Δήμο κατά χρήση τα μη λειτουργικά ακίνητα και ο περιβάλλον χώρος του σταθμού, εμβαδού 14 στρεμμάτων, στην περιοχή ΝΤΕΚΟΒΙΛ προς αξιοποίησή του σε διασυνοριακά προγράμματα ως ακίνητα πολιτιστικής χρήσης και τουριστικής προβολής του σιδηροδρομικού χαρακτήρα της πόλης της Σκύδρας. Επίσης αποφασίστηκε η συντήρηση του υφιστάμενου κτηρίου του σιδηροδρομικου σταθμού με έξοδα του ΟΣΕ.

Στη συνέχεια, στις 13:00 το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε από κοινού επίσκεψη της Υφυπουργού Οικονομίας, Θεοδώρας Τζάκρη, των στελεχών του ΟΣΕ και της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, αλλά και υπηρεσιακών παραγόντων, στην περιοχή όπου έχει χωροθετηθεί το Αγροτικό Επιχειρηματικό Πάρκο Πέλλας και συγκεκριμένα στην περιοχή της Πετριάς. Σκοπός της επίσκεψης ήταν να εξεταστεί η δυνατότητα υλοποίησης της σύνδεσης του Αγροτικού Επιχειρηματικού Πάρκου με το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω συνδετήριας γραμμής. Όπως ανέφερε η κ. Τζάκρη κατά την διάρκεια της επίσκεψης, «το εκπονούμενο Περιφερειακό Πλαίσιο Χωρικού Σχεδιασμού Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρεται στην ανάγκη ενίσχυσης της αγροτικής δραστηριότητας στην Πέλλα. Το Αγροτικό Επιχειρηματικό Πάρκο Πέλλας θα συμβάλλει ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση. Το όφελος της σύνδεσής του με το σιδηροδρομικό δίκτυο αναμένεται μεγάλο, αφού στον κλάδο αυτό οι συνδυασμένες μεταφορές έχουν σημαντικό ρόλο στην αξιοποίηση του αγροτικού προϊόντος. Η σύνδεση με την σιδηροδρομική γραμμή συνεπάγεται περισσότερες πωλήσεις, αύξηση του κέρδους, προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, ικανοποίηση των αναγκών στην αγορά. Η διακίνηση νωπών και μεταποιημένων αγροτικών προϊόντων με τρένο είναι πλέον ένας από τους ασφαλέστερους και οικονομικότερους τρόπους μεταφοράς και το Αγροτικό Επιχειρηματικό Πάρκο Πέλλας ευελπιστεί να αποτελέσει πρότυπο ανάπτυξης και για άλλες περιοχές της χώρας». Τέλος, στις 14:00 το μεσημέρι παραχωρήθηκε κοινή συνέντευξη τύπου της Υφυπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Θεοδώρας Τζάκρη, του Δημάρχου Έδεσσας κ. Δ. Γιάννου, της Δημάρχου Σκύδρας κ. Κ. Ιγνατιάδου, του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ κ. Κώστα Πετράκη και του στελέχους της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. κ. Κουταβά στο Πάρκο των Καταρρακτών, όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της επίσκεψης, ενώ παρουσιάστηκαν και όλες οι τρέχουσες εξελίξεις και για το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, που θα μειώσει σημαντικά τον χρόνο μετακίνησης μεταξύ των δύο αυτών προορισμών, αλλά και για την προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση της Έδεσσας με την Θεσσαλονίκη μέσω Γιαννιτσών.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου η κ. Τζάκρη ανέφερε τα εξής:

«Η γεωγραφική θέση και τα πλεονεκτήματα της Πέλλας στον αγροτικό, τουριστικό και παραγωγικό τομέα θα αναδειχθούν με την αποτελεσματικότερη   διακίνηση ανθρώπων και αγαθών. Το σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελεί μέσο κοινωνικών και οικονομικών συναλλαγών και συντελεί στην ανάδειξη και ανάπτυξη  της περιοχής. Η πρόταση για ηλεκτροκίνηση στο τμήμα του δικτύου σταθερής τροχιάς Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, σημαίνει φθηνότερες, συντομότερες, ασφαλέστερες και περιβαλλοντικά φιλικότερες  μετακινήσεις (ανά χιλιόμετρο η σιδηροδρομική μεταφορά είναι πολύ μικρότερη σε κόστος από την αντίστοιχη με συμβατικά καύσιμα).

Με τον τρόπο αυτό δημιουργούνται προϋποθέσεις βιωσιμότητας, αφού μικραίνει το κόστος και ο χρόνος εκτέλεσης δρομολογίων. Στην υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή, η ηλεκτροκίνηση θα καταστήσει τον σιδηρόδρομο ελκυστικότερο μέσο μεταφοράς, ενισχύοντας ταυτόχρονα τους λειτουργικούς δεσμούς διακίνησης ανθρώπων και αγαθών στο ευρύτερο γεωγραφικό περιβάλλον και συμβάλλοντας στην ταχύτερη ανάπτυξη» είπε χαρακτηριστικά η κ. Τζάκρη.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ και ο διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού ανέφεραν με τη σειρά τους ότι «είναι πολλά τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη που προκύπτουν από την μέγιστη αξιοποίηση και διαχείριση των υπαρχόντων δικτύων υποδομών στην αποδοτικότητα του μεταφορικού έργου και στην οικονομική ανάπτυξη. Δεν νοούνται μέσα σταθερής τροχιάς χωρίς ηλεκτροκίνηση, που τους δίνει τα πρωτεία στις αποδοτικότερες και  περιβαλλοντικά  φιλικότερες μεταφορές. Σήμερα είναι ανάγκη στη χώρα μας  τα μέσα μαζικών μεταφορών να γίνουν αποδοτικότερα, καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια, με μειωμένο κόστος και μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η βιωσιμότητα των μεταφορών εξαρτάται από το κόστος και την απόδοση».

Τόσο η κ. Τζάκρη, όσο και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Πετράκης και ο Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού κ. Σαμπατακάκης, ανέφεραν χαρακτηριστικά ότι η ηλεκτροκίνηση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου σε όλο το μήκος του άξονα από την Φλώρινα ως την Αλεξανδρούπολη είναι μια υπόθεση που έχει ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν, έχει ωριμάσει μελετητικά και εκκρεμεί μόνο η ένταξή της σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο από τον ΟΣΕ. Η υλοποίηση του έργου αυτού και στο τμήμα του άξονα Έδεσσας – Θεσσαλονίκης ουδόλως αντιπαλεύει και επ’ ουδενί ακυρώνει την προαστιακή σύνδεση της Έδεσσας με την Θεσσαλονίκη μέσω Γιαννιτσών, ως προς την οποία αποτελεί έργο συμπληρωματικό.

Για την διασύνδεση του Μητροπολιτικού Οικιστικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης με την Έδεσσα μέσω Γιαννιτσών με προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή έχει εκπονηθεί μέχρι στιγμής μόνο μελέτη σκοπιμότητας το έτος 2007, η οποία μάλιστα χρήζει επικαιροποίησης, ενώ για να ενταχθεί το έργο σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο και να κατασκευαστεί μελλοντικά απαιτούνται και επί πλέον μελέτες με σημαντικότερη την τεχνική μελέτη του έργου, την οποία ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ δεσμεύθηκε ότι θα εκπονήσει ο ΟΣΕ με ίδιες δαπάνες.

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου