Η πρώτη αποκάλυψη που έκανε αφορά το γκρέμισμα των τειχών της Αμφίπολης
για την κατασκευή του πώρινου περιβόλου ενώ η δεύτερη αποκάλυψη αφορά το μαρμάρινο γλυπτό που ταυτοποιήθηκε και δείχνει τον αφηρωισμένο νεκρό.
Σε ομιλία του στο ΕΡΜΙΤΑΖ της Αγίας Πετρούπολης ο Μιχάλης Λεφαντζής υποστήριξε ότι οι Αρχαίοι Έλληνες γκρέμισαν αιφνιαδιστικά το Βόρειο τείχος της Αμφίπολης για να κατασκευάσουν τον περίβολο στο τύμβο Καστά όπως και τη βάση του λέοντα. Σύμφωνα με τα όσα παρουσίασε, οι πωρόλιθοι που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του περιβόλου είναι ίδιοι με αυτούς των τειχών της Αμφίπολης .
Aφαιρέθηκαν κατά μήκος 183, 270 και 45 μέτρα αντίστοιχα από σημείο που βρίσκεται κοντά στο Βυζαντινό πύργο πλησίον στο χώρο όπου διοργανώνονται σήμερα οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ της Αμφίπολης.
Βάσει κλίμακας πρόκειται για την ίδια ποσότητα πώρινων πωρόλιθων που αφαιρέθηκαν με αυτούς που χρησιμοποιήθηκαν στην κατασκευή του περιβόλου. Η σημαντική διαπίστωση όμως που προκύπτει, έχει να κάνει με τη χρονολόγηση των τειχών και κατ επέκταση με την χρονολόγηση της κατασκευής του περιβόλου. Η αρχαιολόγος Χάιδω Κουκούλη πρώην προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Σερρών, χρονολόγησε με νομίσματα τις επισκευές που έκαναν οι αρχαίοι Μακεδόνες στα σημεία του Βόρειου τείχους απ όπου αποψιλώθηκαν οι πωρόλιθοι. Η χρονολόγηση αυτή είναι στο τελευταίο τέταρτο του 4ου πχ αιώνα. Αυτό το στοιχείο από μόνο του διαψεύδει μετά από χρόνια πρώτα την ίδια την αρχαιολόγο και στη συνέχεια την Τζένη Βελένη και την Αγγελική Κοταρίδη για τα όσα υποστήριξαν το Μάρτιο του 2016 στο ΑΕΜΘ περί ρωμαϊκής δημιουργικότητας του ταφικού συγκροτήματος στον Καστά. Ο αρχιτέκτονας της Αμφίπολης κατάφερε επίσης να εντοπίσει και να ταυτοποιήσει μια σειρά από μαρμάρινα μέλη που συνδέονται με άλλα δώδεκα της ζωφόρου του Λέοντα, με σημαντικότερο αυτό του αφηρωισμένου νεκρού. Το γλυπτό δείχνει έναν υψηλόβαθμο αξιωματικό με επιβλητική στολή να κρατάει ανάποδα ένα σπαθί και πίσω του να ακολουθούν οι στρατιώτες. Η τυπολογία των γλυπτών είναι παρόμοια ενώ οι γόμφοι είναι στο ίδιο σημείο ώστε το ένα μαρμάρινο μέλος να κουμπώνει με τα προηγούμενο αλλά και το επόμενο . Τα μαρμάρινα ανάγλυφα έχουν ίδια χαρακτηριστικά ύψους και πλάτους και σε συνδυασμό περιγράφουν ολόκληρη την ιστορία του νεκρού. Βασικό όμως στοιχείο προς μελέτη και διερεύνηση είναι η τυπολογία του σπαθιού στο γλυπτό που προσομοιάζει με αυτό που απεικονίζουν τον Μέγα Αλέξανδρος άλλα γλυπτά. Ο Μιχάλης Λεφαντζής ξεκίνησε την ομιλία του στο ΕΡΜΙΤΑΖ παρουσιάζοντας τον έργο του στην Ακρόπολη και μέσα από μια διαδρομή οκτώ χρόνων εξήγησε την πορεία του έως την Αμφίπολη.
Έκανε εκτενή αναφορά στον πρωτεργάτη των ανασκαφών Δημήτρη Λαζαρίδη και στην αρχαιολόγο Κατερίνα Περιστέρη.
Πηγή: thousandnews.gr/Γιώργος Ροδάκογλου