Ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης Ευγένιος σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εκπομπή «Αντιθέσεις» του Κρήτη TV πήρε θέση για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών λέγοντας πως όλοι είναι παιδιά του Θεού και υποστήριξε πως δεν μπορεί να διαχωρίζονται με το αν είναι ή όχι ομόφυλοι ή ετερόφυλοι.
«Θα πω πρώτα για τους ομόφυλους ανθρώπους. Για να περάσουμε σε αυτό που ονομάζεται γάμος. Να μιλήσουμε για τα πρόσωπα. Με τα ομόφυλα πρόσωπα δεν έχουμε κανένα προβληματισμό στην ανοιχτή μας αγκαλιά προς αυτά. Είναι αδέρφια μας, είναι άνθρωποι που έχουν έναν προσανατολισμό, που εγώ δεν είμαι άξιος να κρίνω κανένα από αυτούς. Γιατί ο Χριστός μου είπε μην κρίνεις για να μην κριθείς. Όποιος λοιπόν εκφράζεται κατηγορηματικά εναντίον αυτών των προσώπων που έχουν ανάγκη περισσότερο από όλους αγάπης, που δεν στάθηκε ούτε ένα λεπτό στη σκέψη πώς έχουν γίνει αυτό που είναι, τι παιδική ζωή είχαν, τι τραύματα κουβαλούν… Ισχύει όχι μόνο για τα ομόφυλα πρόσωπα, αλλά για όλα τα πρόσωπα που βγάζουν βία στην κοινωνία», είπε.
«Η ετερότητα δεν είναι αμαρτία»
«Η ετερότητα δεν είναι αμαρτία. Αγαπούμε τον αμαρτωλό, αλλά δεν δεχόμαστε την αμαρτία». Σε άλλο σημείο τόνισε πως «έχω πολλούς ομόφυλους που έρχονται σε μένα και εξομολογούνται, και γνωρίζω την ευαισθησία τους και γιατί έχουν την ιδιαιτερότητα και αγαπούμε την ιδιαιτερότητά τους. Κι εμείς οι πνευματικοί δεν είμαστε άγγελοι και αρχάγγελοι», είπε ακόμα ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης.
«Ούτε τους κατακρίνουμε, ούτε τους κατακεραυνώνουμε»
«Βοηθούμε τους ανθρώπους αυτούς, λέγοντάς τους πως αυτό που κάνουν τους οδηγεί στα ζητήματα της πνευματικής τους αδυναμίας και καταστάσεως. Τίποτε λιγότερο και τίποτε περισσότερο. Ούτε τους κατακρίνουμε, ούτε τους κατακεραυνώνουμε, ούτε τους βλέπουμε στην άκρη του γκρεμού και τους δίνουμε μια σπρωξιά να πάνω κάτω. Έχουν ανάγκη την αγάπη μας. Όσοι επιχειρούν με διλήμματα ή ψευτοδιλήμματα να μας διχάζουν με τέτοια πράγματα, δεν προσφέρουν τις καλύτερες υπηρεσίες», πρόσθεσε ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης.
Σχετικά με το κυβερνητικό σχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια ανέφερε: «Ως Εκκλησία περιμένουμε να δούμε τι θα κατατεθεί, πότε θα κατατεθεί. Από ό,τι καταλαβαίνω γίνεται ευρεία συζήτηση και η Εκκλησία έχει δικαίωμα να καταθέσει την άποψή της».
Ενώ για τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών είπε: «Δεν μου αρέσει να χρησιμοποιούνται λέξεις μυστηρίων της Εκκλησίας για να πούμε το ανάλογο για άλλους χώρους εκτός αυτής. Ο γάμος έχει να κάνει με σύζευξη ετερόφυλων ανθρώπων. Αυτή είναι η οικογένεια που ξέρουμε». «Η πολιτεία έχει δικαίωμα να νομοθετήσει για αυτούς τους ανθρώπους, αλλά η εκκλησία λέει την άποψή της, εμείς δεν θα αλλάξουμε το Ευαγγέλιο», πρόσθεσε.
Η θέση του για την τεκνοθεσία
Ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης διατύπωσε τις δικές του ανησυχίες σε ότι αφορά την τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια, ξεκαθαρίζοντας ότι κάτι τέτοιο απαιτεί πολύ συγκεκριμένες διαδικασίες που δεν θα πρέπει καν να αφήνουν περιθώριο όποιας συζήτησης, αν από μόνες τους δεν προχωρήσουν και δεν αποτελέσουν τη βάση για οποιαδήποτε συζήτηση. Τέτοιες απαραίτητες διαδικασίες απαιτούν όπως είπε την επιστημονική προσέγγιση που θα αφορά στα παιδιά, την ανατροφή τους και την πνευματική και ψυχολογική τους κατάσταση.
«Θα ήθελα πριν από οτιδήποτε να μελετήσω και να ακούσω απόψεις ειδικών ανθρώπων. Θέλω να με φωτίσουν άνθρωποι που ασχολούνται με την παιδική ψυχολογία. Αν είναι να κάνουμε παιδιά τραυματισμένα, όχι κατ΄ ανάγκη που θα πάρουν τον προσανατολισμό των γονέων, των ομόφυλων, αυτό δεν το συζητώ. Αλλά παιδιά τραυματισμένα που δεν θα έχουν ξεκαθαρίσει ποια είναι η οικογένεια πραγματικά, ποιος είναι ο ρόλος του καθενός στην οικογένεια, αν υπάρχουν διακριτοί ρόλοι των δύο γονέων, αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα. Η εκκλησία μπορεί να ταυτίζει την φωνή με αυτών των παιδιών. Ας δοθεί η δυνατότητα στα ετερόφυλα ζευγάρια να κάνουν τεκνοθεσία, ας δούμε το Νο1 πρόβλημα το δημογραφικό, ας δούμε αυτά τα προβλήματα, που δεν τα προβάλλω ως αντίλογο, αλλά υπάρχουν», είπε χαρακτηριστικά.
Ποιος είναι ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης Ευγένιος
Γεννήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου 1968 στο Ηράκλειο Κρήτης. Το 1990 έλαβε το δίπλωμα της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1991 περάτωσε τα μαθήματα Ιστορικής Θεολογίας του τμήματος Μεταπτυχιακών Σπουδών της Θεολογικής Σχολής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το 1991 έγινε μοναχός στην Ι.Μ. Αγίου Γεωργίου Σελληναρίου και χειροτονήθηκε διάκονος και αργότερα πρεσβύτερος, διακονώντας ως ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Πέτρας και Χερρονήσου.
Το 2001 διορίσθηκε Υπογραμματέας της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης. Το 2005 εξελέγη και χειροτονήθηκε Επίσκοπος Κνωσού, βοηθός επίσκοπος του Αρχιεπισκόπου Κρήτης και Αρχιγραμματέας της Συνόδου.
Στις 9 Σεπτεμβρίου 2010 εξελέγη μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου.
Με πρωτοβουλία του ολοκληρώθηκε στη Μονή Αρκαδίου Μουσείο Κειμηλίων και διαδραστικά εκπαιδευτικά συστήματα τα οποία έγιναν από το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας ενώ δημιουργήθηκε Κειμηλιαρχείο στην Ιερά Μονή Παναγίας Αντιφωνητρίας Μυριοκεφάλων.
Δημιούργησε και εγκαινίασε το Κέντρο Πολιτισμικής και Κοινωνικής Διακονίας “Θεομήτωρ” στον λόφο του Τιμίου Σταυρού, στο Ρέθυμνο. Αποτελεί ίδρυμα της μητρόπολης με στόχο τη στήριξη ανθρώπων μέσω κοινωνικών δομών, γραφείων συμβουλευτικής -ψυχολογικής στήριξης, πασχόντων, απόρων στήριξης κακοποιημένων γυναικών-παιδιών, συμβουλευτικής στήριξης εθισμένων ατόμων από διάφορες ουσίες, κοινωνικής μέριμνας φροντίδας κοινωνικών ομάδων, γραφείο εκκλησιαστικής μέριμνας, πνευματικής υποστήριξης ατόμων, φιλανθρωπική μέριμνα, γραφείο συμβουλευτικής στήριξης με ψυχολόγους σε ενηλίκους, ανηλίκους, ευρέσεως εργασίας, συνεργασία με φορείς πρόληψης και προστασίας, ενώ επίσης στο ίδρυμα δίνει στέγη σε δράσεις πολιτισμού, επιστημονικού, πνευματικού, εκπαιδευτικού περιεχομένου. Στεγάζει τον σύλλογο ΑμΕΑ «Αγάπη», τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητρόπολης, ενώ διαθέτει συνεδριακό κέντρο, δωμάτια βραχείας φιλοξενίας, χώρους εστίασης και γραφεία.
Στο πλαίσιο της φιλανθρωπικής διακονίας υπό την καθοδήγηση του Μητροπολίτη λειτουργούν σε καθημερινή βάση τρία ενοριακά συσσίτια στην πόλη του Ρεθύμνου. Με μέριμνά του εκδίδεται η «Νέα Χριστιανική Κρήτη», που αποτελεί την Επιστημονική Περιοδική Έκδοση της Ιεράς Μητροπόλεως Ρεθύμνης. Επίσης με ενέργειές του αναδείχθηκε η τοπική αγιολογία της περιοχής όπως ο άγιος νεομάρτυρας Ματθαίος ο εκ Γερακαρίου ο εν Ρεθύμνη μαρτυρήσας και οι άγιοι επίσκοποι Λάππας και Ελευθέρνης οι οποίοι μετείχαν στις Αγίες Οικομενικές Συνόδους.
Ακόμη από το 2015 δρομολόγησε πρόγραμμα στέγασης αστέγων σε ενοικιασμένες από τη Μητρόπολη οικίες με ταυτόχρονο σκοπό την αυτοδιαχείριση της κατοικίας τους από τους ίδιους, προσφέροντας τις απαραίτητες πρώτες ύλες, αλλά και την επανένταξή τους στην κοινωνία με τη βοήθεια ειδικών επιστημόνων.