Monday, 31 March, 2025
Τελευταίες Ειδήσεις

«Δεν θα έστελνα ποτέ τρένο πάνω σε τρένο»: Νέα ντοκουμέντα για την τραγωδία των Τεμπών

Μπάχαλο, ασυνεννοησία, ευθυνοφοβία. Η συνταγή που οδήγησε…

στην τραγωδία του δυστυχήματος των Τεμπών, αλλά και στον άθλιο χειρισμό αμέσως μετά από τη σύγκρουση των τρένων. Σε νέο ηχητικό ντοκουμέντο από τις συνομιλίες εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, λίγα λεπτά μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, καταδεικνύεται η προχειρότητα της λειτουργίας του οργανισμού και το μπάχαλο που επικράτησε, ενώ πιθανώς να διευρύνεται και το κάδρο των ευθυνών και σε άλλα πρόσωπα.

Η συνομιλία είναι μεταξύ της σταθμάρχη των Νέων Πόρων και του προϊσταμένου κίνησης του ΟΣΕ.

Όπως προκύπτει, κανείς δεν ήξερε αν οι δύο γραμμές (ανόδου – καθόδου) ήταν ταυτόχρονα σε λειτουργία, πότε μπορεί να απενεργοποήθηκαν και άρα ότι η εμπορική αμαξοστοιχία από Θεσσαλονίκη βρισκόταν στην ίδια γραμμή με το Intercity που ερχόταν από Αθήνα.

Η σταθμάρχης φαίνεται ότι προσπαθεί να αντιληφθεί επ’ ακριβώς τι έχει γίνει, ενώ επισημαίνει ότι συνεχώς τη ρωτούν συνεχώς τα ίδια πράγματα, επιμένοντας πως είναι βέβαιη για τους χειρισμούς της. Κατά τη συνομιλία βάζει τα κλάματα και ανησυχεί μήπως χάσει τη δουλειά τους, ενώ εκείνη τη στιγμή δεν έχει γίνει γνωστό ότι από τη σύγκρουση υπάρχουν θύματα.

Οι λυγμοί της γίνονται ακόμη πιο έντονοι όταν ο σταθμάρχης Λάρισας της επισημαίνει πως εάν ενδεχομένως υπάρχουν νεκροί, το ζήτημα είναι πολύ πιο σοβαρά… Την ίδια ώρα, δημοσιεύτηκε το πόρισμα των Βρετανών εμπειρογνομώνων της οικογένειας Πλακιά, σύμφωνα με το οποίο η πυρόσφαιρα που προκλήθηκε από τη σύγκρουση των τρένων, αποδίδεται στα έλαια σιλικόνης και όχι σε κάποιο αδήλωτο φορτίο. Στα συμπεράσματα του πορίσματος αναφέρεται:

«Η υπόθεση της κρατικής έκθεσης ότι η σύγκρουση είχε ως συνέπεια τη ρήξη των μετασχηματιστών των μηχανών με αποτέλεσμα την απελευθέρωση και διασπορά του ελαίου του μετασχηματιστή που αναφλέγη παράγοντας την πυρόσφαιρ, καθώς και ότι το έλαιο αυτό μαζί με εύφλεκτα στοιχεία των μηχανών-βαγονιών τροφοδότησαν τις μηχανές που ακολούθησαν. Κατά τη γνώμη μου η υπόθεση αυτή είναι πλήρως εύλογη.

Δεν έχω διαπιστώσει κανένα πειστικό στοιχείο που να καταδεικνύει ότι η πυρόσφαιρα και οι πυρκαγιές που ακολούθησαν προέκυψαν από τη μεταφορά αδήλωτων εμπορευμάτων. Ωστόσο αυτό το ενδεχόμενο, αν και απίθανο κατά τη γνώμη μου, δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς».

Κυρανάκης: Έρχεται νόμος που ενσωματώνει συστάσεις ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Κομισιόν και ΡΑΣ. Να μπει «τέλος» στο μπαλάκι ευθυνών
Με φόντο την κατάθεση του νέου νομοσχεδίου για τη σιδηροδρομική ασφάλεια, και με το οποίο αναμένεται να μπει «τέλος» στο μπαλάκι ευθυνών με ξεκάθαρο πλαίσιο αρμοδιοτήτων, στελέχωση και ψηφιακά εργαλεία, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης προχώρησε από την πρώτη ημέρα σε σειρά αυτοψιών, συναντήσεων και αιτημάτων για γραπτή ενημέρωση προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς -ΟΣΕ, ΡΑΣ, Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών (Δ33) και ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο οποίος ανέβηκε με το τρένο για τη Θεσσαλονίκη, ζήτησε σύμφωνα με το ρεπορτάζ «να έχει καταγεγραμμένα τα προβλήματα, τις θέσεις και τις προτάσεις όλων των αρμόδιων», ώστε το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες να απαντά άμεσα στα πραγματικά προβλήματα και να υλοποιεί τις συστάσεις που έχουν γίνει από την Κομισιόν, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) και φυσικά τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αρκετά από τα σχετικά υπομνήματα που έχουν φτάσει στο υπουργείο επιβεβαιώνουν την εικόνα που αποκόμισε ο κ. Κυρανάκης τόσο με τις δια ζώσης αυτοψίες όσο και από τις συναντήσεις εργασίας που έχει ήδη πραγματοποιήσει. Ανάμεσα στα σχετικά υπομνήματα, επιστολή έστειλε και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που όμως δηλώνει αναρμόδια για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου και ρίχνει την ευθύνη στον ΟΣΕ.

Το νέο νομοσχέδιο έρχεται να βάλει σε τάξη το «μπαλάκι ευθυνών» με μια σειρά από άμεσες ενέργειες που έχουν ως στόχους τόσο την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων που χρησιμοποιούνται ήδη από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όσο και την δημιουργία ενός σαφούς πλαισίου ευθυνών και αρμοδιοτήτων.

Με το σχέδιο νόμου, που ετοιμάζει το υπουργείο, θα δίνεται έμφαση στην αναδιοργάνωση κρίσιμων φορέων, στην ενίσχυση της ανεξαρτησίας και της λογοδοσίας όπου χρειάζεται, και κυρίως στην επιχειρησιακή εφαρμογή των εισηγήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Κομισιόν και ERA. Σκοπός είναι να αποτελέσει το πρώτο ορόσημο για τη μετάβαση του ελληνικού σιδηροδρόμου, σε μια νέα εποχή λογοδοσίας και διαφάνειας.

Γενικές επισημάνσεις και αποποίηση ευθύνης από τη ΡΑΣ

Η ΡΑΣ παρότι έχει την αρμοδιότητα πιστοποίησης της ασφάλειας αλλά και ανάκλησης της άδειας ασφάλειας του σιδηροδρόμου, στην επιστολή της, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, «ισχυρίζεται ότι δεν έχει ουσιαστική αρμοδιότητα, κάτι που προκαλεί ερωτήματα». «Τα υπαρκτά ζητήματα που θέτει με γενικό τρόπο περί έλλειψης τηλεδιοίκησης και ETCS σε κομμάτια του σιδηροδρόμου είναι ήδη πολλάκις καταγεγραμμένα και δεν εισφέρουν με ουσιαστικό τρόπο στην επίλυση των προβλημάτων, αναδεικνύοντας γνωστά ζητήματα τα οποία και η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε επισημάνει» σημειώνουν.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αναμένεται σύντομα να υπάρξουν και πρωτοβουλίες αναφορικά με την λειτουργία και τη στελέχωση της ΡΑΣ, ώστε η διοίκησή της, της οποίας η θητεία έχει λήξει, να έχει το ρόλο που αρμόζει σε μια ανεξάρτητη αρχή.

newsbomb.gr

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.