Η προμήθεια νέων ασθενοφόρων που αγοράστηκαν στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ δεν περιλαμβάνει τη Θεσσαλονίκη, η οποία έχει να δει καινούργιο όχημα του ΕΚΑΒ από το 2004
Οι διασώστες παρομοιάζουν τα ασθενοφόρα με «τρύπιους κουμπαράδες» και ετοιμάζουν κινητοποιήσεις, μετά και την απόφαση της διοίκησης για στελέχωση των ασθενοφόρων με οδηγούς… δημόσιων οχημάτων σε περιοχές με μικρό πληθυσμό.
Στον…πάγο η Θεσσαλονίκη
Με 90 νέα ασθενοφόρα ενισχύθηκε ο στόλος του ΕΚΑΒ, αλλά για ακατανόητους λόγους κανένα από αυτά δεν πρόκειται να παραχωρηθεί για την ανανέωση του γερασμένου στόλου στην Κεντρική Μακεδονία. Η προμήθεια, που θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο, αφορά το παλιό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, το οποίο έληξε και προέβλεπε την παραλαβή 186 νέων ασθενοφόρων. Τα 96 οχήματα που δεν θα παραληφθούν θα ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, με την ανανέωση του παλαιωμένου στόλου του ΕΚΑΒ της Θεσσαλονίκης να μπαίνει στον «πάγο». Περισσότερα από 12 χρόνια έχουν περάσει από το τελευταίο καινούργιο ασθενοφόρο που έφτασε στη Θεσσαλονίκη, όπως τονίζουν οι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ, επισημαίνοντας την κακή κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ασθενοφόρα της πόλης αλλά και ολόκληρης της Μακεδονίας.
«Από το 2004 έχουμε να πάρουμε καινούργιο ασθενοφόρο από το κράτος. Τα νέα οχήματα είναι πια μόνο από δωρεές. Τα περισσότερα είναι ακινητοποιημένα, με αποτέλεσμα πολλές φορές να υπάρχει πλήρωμα για να εργαστεί και να μην υπάρχει ασθενοφόρο γιατί είναι στο συνεργείο», δηλώνει ο Ανέστης Κουκουρίκος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού ΕΚΑΒ. Σύμφωνα με τον ίδιο, η κατάσταση στη Θεσσαλονίκη είναι δραματική. «Αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη 15-20 οχήματα είναι παροπλισμένα. Έχουμε πρόβλημα με τα ανταλλακτικά, γιατί δεν υπάρχουν χρήματα και παρουσιάζεται καθυστέρηση στην επισκευή τους. Τα περισσότερα είναι σαν ‘τρύπιος κουμπαράς’, γιατί έχουν τόσα πολλά χιλιόμετρα που δεν αντέχουν άλλο. Συνήθως τα οχήματα του ΕΚΑΒ στα 500.000 χιλιόμετρα αντικαθίστανται, αλλά τα δικά μας αυτή τη στιγμή ξεπερνούν ακόμη και τα 700.000 χιλιόμετρα. Αυτή η κατάσταση είναι επικίνδυνη και για τους πολίτες και για εμάς».
Προσφυγή στον εισαγγελέα
Για γέλια και για κλάματα είναι τα περιστατικά που καθημερινά ζουν οι διασώστες του ΕΚΑΒ της Κεντρικής Μακεδονίας. «Ο στόλος είναι γερασμένος, τα ασθενοφόρα είναι 20ετίας. Πρόκειται για οχήματα εκτάκτου ανάγκης τα οποία δεν μπορούν να κάνουν δύσκολες κινήσεις που απαιτούνται, δεν μπορούν να αναπτύξουν μεγάλη ταχύτητα που χρειάζεται και όταν βρέχει η καμπίνα του ασθενή σε πολλά ασθενοφόρα πλημμυρίζει. Χαρακτηριστικά να σας αναφέρω πως στο Κιλκίς χάλασε το ένα ασθενοφόρο και για μέρες δουλεύαμε με ένα», δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας.
Οι εργαζόμενοι δεν σκοπεύουν να καθίσουν με σταυρωμένα χέρια. Νέος διαγωνισμός δεν υπάρχει και οι ίδιοι, γνωρίζοντας πως η κατάσταση τους καλοκαιρινούς μήνες θα δυσκολέψει περισσότερο, δηλώνουν αποφασισμένοι να αντιδράσουν με δυναμικές κινητοποιήσεις. «Το επόμενο διάστημα θα ενημερώσουμε τους εισαγγελείς σε όλους τους νομούς για την κατάσταση που έχουν περιέλθει τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. Θα ζητήσουμε από το υπουργείο Μεταφορών να ορίσει εμπειρογνώμονες που θα εξετάσουν την κατάσταση των οχημάτων και αν είναι σε θέση να δουλέψουν. Το επιχείρημα που επικαλούνται πως τα οχήματα πέρασαν ΚΤΕΟ δεν μας αρκεί», δηλώνει ο κ. Κουκουρίκος, ο οποίος επισημαίνει πως μετά το Πάσχα οι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ θα βγουν στους δρόμους και θα προχωρήσουν σε δυναμικές κινητοποιήσεις.
Διασώστες οδηγοί… των ΟΤΑ
Οι διασώστες εκπέμπουν σήμα κινδύνου μετά την απόφαση του δ.σ. του ΕΚΑΒ να εγκρίνει τη στελέχωση των ασθενοφόρων από απλούς οδηγούς δημόσιων οχημάτων και όχι από πιστοποιημένους διασώστες. Όπως καταγγέλλουν με επιστολή τους οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ, «η απόφαση αυτή είναι παράνομη και ουσιαστικά υποβαθμίζει σε επικίνδυνο βαθμό τις ζωές των πολιτών και ιδιαίτερα αυτών που ζουν μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα». Το επιστημονικό συμβούλιο, όπως τονίζεται και στο κείμενο της εισήγησης του προϊσταμένου της διεύθυνσης Διοικητικών Υπηρεσιών το οποίο εξασφάλισε η «ΜτΚ», εξετάζει εναλλακτικές λύσεις στελέχωσης ασθενοφόρων οχημάτων του ΕΚΑΒ σε περιοχές με μικρό πληθυσμό, κάτω των 20.000 κατοίκων. Προτείνει να υπάρχει στο όχημα του ΕΚΑΒ ένας διασώστης και το δεύτερο άτομο να είναι από υγειονομική υπηρεσία της περιοχής. Αν δεν υπάρχει, τότε… ένας οδηγός με δικαίωμα οδήγησης δημοσίου οχήματος. Η εισήγηση αναγνωρίζει πως οι παραπάνω λύσεις «δεν ανταποκρίνονται σε αυτό που επιστημονικά είναι ορθό, αλλά κρίνονται απαραίτητες».
Η απόφαση αυτή έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων, με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Προσωπικού ΕΚΑΒ να κάνει λόγο για παράνομη και αιφνιδιαστική απόφαση που θέτει σε κίνδυνο τις ζωές των πολιτών. «Δηλαδή, σε ένα τροχαίο που θα χρειαστεί ακινητοποίηση του αυχένα ή της σπονδυλικής στήλης, ή σε μια ανακοπή καρδιάς που οι κινήσεις μας πρέπει να γίνονται γρήγορα και προϋποθέτουν εμπειρία και κατάρτιση, εμείς θα πρέπει να κάνουμε και υποδείξεις».
Οι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ είναι αποφασισμένοι να μη δεχτούν την υλοποίηση αυτής της απόφασης και αναμένεται να κινηθούν δυναμικά, καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα και προχωρώντας σε απεργιακές κινητοποιήσεις. «Θα κινηθούμε νομικά, θα το είχαμε κάνει αν δεν υπήρχε η αποχή των δικηγόρων. Θα προχωρήσουμε σε ασφαλιστικά μέτρα και θα καταθέσουμε μήνυση σε όποιον προχωρήσει στην υλοποίηση αυτής της απόφασης. Θα ζητήσουμε από την υπηρεσία να ανακαλέσει την απόφαση και θα κλείσουμε τα ασθενοφόρα με τις δυναμικές κινητοποιήσεις που θα κάνουμε», δηλώνει ο κ. Κουκουρίκος.
makthes.gr
ΕΚΑΒ: 90 καινούργια ασθενοφόρα, κανένα στην Κεντρική Μακεδονία!