Επίθεση αντιπολίτευσης και εκπαιδευτικών στον Νίκο Φίλη
Μία ημέρα πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και οι εκπαιδευτικοί στέλνουν τα βέλη τους προς τον υπουργό Παιδείας με αφορμή τις αλλαγές στο γυμνάσιο. Συγκεκριμένα, η απόφαση του Νίκου Φίλη για κατάργηση των εξετάσεων σε αμφιλεγόμενα μαθήματα, όπως τα Αρχαία Ελληνικά και τα Θρησκευτικά, καθώς και το «θολό τοπίο» στα κριτήρια περιορισμού της ύλης και στην περικοπή των διδακτικών ωρών, που αντιμετωπίστηκαν ως προφάσεις για την αλλαγή της διδασκόμενης ύλης των μαθημάτων και ιδιαίτερα στην Ιστορία, προκάλεσαν σάλο αντιδράσεων. Εξάλλου, εκπαιδευτικοί κύκλοι καταγγέλλουν ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη από πλευράς υπουργείου Παιδείας για την αξιοποίηση του κενού τρίωρου για τους μαθητές και κάνουν λόγο για «ανούσιες πρακτικές» που δεν αγγίζουν τα σημαντικά εκπαιδευτικά ζητήματα. Σκληρή επίθεση εις βάρος της «ιδεοληπτικής πολιτικής Φίλη» εξαπέλυσε με δηλώσεις του στη «Μ» ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Θεόδωρος Φορτσάκης, κάνοντας λόγο για «υλοποίηση του γυμνασίου της ήσσονος προσπάθειας». Στο επίκεντρο των καταγγελιών του βρέθηκε η απόφαση του Νίκου Φίλη για κατάργηση των εξετάσεων σε Αρχαία Ελληνικά και Θρησκευτικά, καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, πρόκειται για μαθήματα που ο υπουργός Παιδείας στοχοποιεί συστηματικά. Ο κ. Φορτσάκης ήταν εξίσου αιχμηρός και για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας, επισημαίνοντας ότι «πρόκειται για την τεχνητή κάλυψη των κενών που προωθείται μέσω προεδρικού διατάγματος».
Ολοκληρωμένη εκπαιδευτική στρατηγική με ξεκάθαρο ευρωπαϊκό πρόσημο ζήτησε η υπεύθυνη Παιδείας του Ποταμιού Νιόβη Παυλίδου, καταγγέλλοντας την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι «ακολουθεί ένα μοντέλο αποσπασματικής νομοθέτησης με μικρές και σταδιακές αλλαγές». Παράλληλα, η κ. Παυλίδου επεσήμανε ότι «υπάρχει εμπειρία στον ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό χώρο και σε χώρες-πρότυπο, όπως η Φιλανδία, για μοντέλα εκπαίδευσης με μεγαλύτερη διάρκεια εκπαιδευτικού έτους, λιγότερες εξετάσεις και μικρότερο εργασιακό φόρτο για τους μαθητές».
Υπενθυμίζεται ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπέβαλε αίτημα για συζήτηση προ ημερησίας διατάξεως στη Βουλή για τα εκπαιδευτικά ζητήματα, η οποία ορίστηκε στις 27 Σεπτεμβρίου.
Οι εκπαιδευτικοί αμφιβάλλουν…
Έντονα επιφυλακτική απέναντι στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις φάνηκε η πρόεδρος της ΟΛΜΕ Ελένη Ζωγραφάκη-Τελεμέ, επισημαίνοντας με δηλώσεις της στη «Μ» την απουσία διαλόγου μεταξύ κυβέρνησης και εκπαιδευτικών για το ζήτημα. Παράλληλα, η κ. Ζωγραφάκη καταδίκασε την απόφαση για μείωση των ωρών διδασκαλίας καθώς, όπως ισχυρίζεται η ίδια, αποτελούν πρόφαση για απολύσεις εκπαιδευτικών.
Σημειώνεται ότι σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις του με τους εκπαιδευτικούς ο Νίκος Φίλης είχε διατυπώσει τις απόψεις του, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει σε διάλογο για τα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα για τα κριτήρια επιλογής των εξεταζόμενων μαθημάτων.
…και απεργούν
Σε εικοσιτετράωρη απεργία για τις αλλαγές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση κάλεσε την Πέμπτη τους εκπαιδευτικούς η ΔΟΕ κάνοντας λόγο για τεχνάσματα του υπουργείου και διάθεση μείωσης του υπάρχοντος προσωπικού. «Τα κενά καλύφθηκαν για το σχολείο Φίλη, όχι για το σχολείο που θέλουμε», τόνισε χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής. Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα συνεπάγεται 3.500 λιγότερους εκπαιδευτικούς στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, καταγγέλλει παράλληλα η Ομοσπονδία με βάση τα αντίστοιχα στοιχεία. Υπενθυμίζεται ότι απεργιακές κινητοποιήσεις έχουν προαναγγείλει και οι εργαζόμενοι του υπουργείου Παιδείας για τη Δευτέρα.
Οι αλλαγές Φίλη
Κατάργηση της εξεταστικής του Μαΐου για οκτώ μαθήματα, μεταξύ των οποίων τα Αρχαία Ελληνικά και τα Θρησκευτικά, και παράταση της σχολικής χρονιάς μέχρι τις 31 Μαΐου περιλαμβάνει το προεδρικό διάταγμα για όλα τα γυμνάσια της χώρας. Οι μαθητές θα εξετάζονται αποκλειστικά στη Νεοελληνική Γλώσσα, στα Μαθηματικά, στη Φυσική και στην Ιστορία, ενώ οι εξετάσεις τους θα ξεκινούν αρχές Ιουνίου και θα ολοκληρώνονται στα μέσα του ίδιου μήνα.
Παράλληλα, η νέα σχολική χρονιά θα βρει τους μαθητές των πειραματικών και άλλων επιλεγμένων σχολικών μονάδων να αξιολογούνται περιγραφικά, ενώ καταργούνται τα σχολικά τρίμηνα και αντικαθίστανται από αντίστοιχα τετράμηνα. Ακόμη, το υπουργείο εισάγει μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας το δεύτερο δεκαήμερο του Ιουνίου για μαθητές που δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν τη βάση του 10 και αντικατάσταση ωριαίων διαγωνισμάτων από το μάθημα συνθετικής – δημιουργικής εργασίας. Προγράμματα εξοικείωσης μαθητών μεταξύ τους, διαμόρφωσης συλλογικής ταυτότητας και εβδομάδων μουσικής αντί για μάθημα προβλέπει η υπουργική απόφαση που, όπως επισημαίνουν κύκλοι του υπουργείου, αποσκοπεί στη διαμόρφωση μιας νέας προσέγγισης της μαθησιακής διαδικασίας. Τέλος, στην Γ’ Γυμνασίου εκτός από μάθημα επαγγελματικού προσανατολισμού θα γίνεται και αναλυτική ενημέρωση για τις εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης.
Σειρά έχει η τριτοβάθμια
Νομοθετικό πλαίσιο για τη θωράκιση και την ενίσχυση της λειτουργίας των ΑΕΙ μέσα στις επόμενες ημέρες προανήγγειλε η Σία Αναγνωστοπούλου, τονίζοντας ότι θα προβλέπει ρυθμίσεις για τις μεταπτυχιακές σπουδές. Σύμφωνα με την αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας, η απουσία πλαισίου είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία φαινομένων αναρχίας και την αύξηση των διδάκτρων.
Απαντώντας στη σχετική ερώτηση του βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Δημήτρη Κρεμαστινού, η κ. Αναγνωστοπούλου τόνισε ότι υπήρχαν «κενά αέρος» στον νόμο πλαίσιο που όριζε τον τρόπο λειτουργίας των πανεπιστημίων και παράλληλα επεσήμανε ότι «έχουν ληφθεί αρκετές νομοθετικές πρωτοβουλίες για την προκήρυξη θέσεων και υποτροφιών για νέους, ώστε να αποφευχθεί η φυγή τους στο εξωτερικό». Τέλος, η κ. Αναγνωστοπούλου τόνισε ότι τα συμβούλια διοίκησης σχεδιάστηκαν ερήμην της πανεπιστημιακής κοινότητας και υπονομεύτηκαν ευθύς εξ αρχής.
makthes
Πολλές οι εκκρεμότητες πριν από το πρώτο κουδούνι